[EH][wb]Welke hengst voor Donnerschwee x Flemmingh merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

[EH][wb]Welke hengst voor Donnerschwee x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:10

Welke hengst voor mijn Donnerschwee x Flemmingh merrie ?

foto's :

[ITP] Ziehier, Arida N, mn eerste eigen paard :D

Afstamming :

http://www.allbreedpedigree.com/arida+n

Ik ben zelf geinteresseerd in Contendro, Florencio, Furore, Jackson, Ustinov en Metall, heb alleen nog niet gekeken of dit een goede combi is..
En ik zit niet zo in de fokkerij vh KWPN, wil er graag meer over leren, dus vandaar ..

T liefst wil ik een wat allround velen fokken, de merrie maakt zelf ook een leuke sprong, heb er geen foto's van verder.
Kan ik evt wel maken
Laatst bijgewerkt door gomir op 17-11-08 02:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags in titel

Flynn

Re: Welke hengst voor Donnerschwee x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 02:29

verder vond ik jazz miss een optie vanwege het papier,

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 04:06

ik zou voor een dressuurhengst gaan met springaanleg, want qua afstamming is jouw paard mooi dressuurgefokt.
Uit het rijtje wat jij hebt zou ik voor Metall gaan, omdat dat een dressuurhengst is die ook weer springbloed in z'n genen heeft.

Jazz geeft goede dressuurpaarden, maar over het algemeen springen ze als een krant..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 05:47

Ik wil een veulen fokken die ook heel interessant is voor de verkoop, dus wat t meeste waarde toevoegt aan het papier ..

ik vind haar beenwerk iets grof,(zie je niet goed op foto ) en t hoofd aan de grote kant, dat zou wat fijner kunnen .. verder is t n fijn paard, ...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 18:18

Ik zag spielberg; die vond k ook wel leuk Lachen

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:31

Hm, ik zie in de moederlijn alleen maar stamboekmerries. Niet dat je daar overigens geen leuk ding uit kunt fokken, hoor.
Misschien is een Voltaire zoon een leuke vader?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:47

ze heeft toch geen slechte stamboom dacht ik ... ?

in t voorjaar wil ik met dr naar de ibop, wou eerst 4 dec nr tolbert maar daar is ze ng niet klaar voor; en dan van de zomer naar de stamboekkeuring en centrale keuring, en bij de ibop wil ik dan trouwens meteen stamboekopname doen, ze is n reg. a merrie omdat donnerschwee niet kwpn geregistreed staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:56

Ik zeg niet dat de stamboom slecht is, hoor, ik merk alleen op dat de moederlijn vooral uit slechts stamboekmerries bestaat en ik zou toch liever een wat predikaatrijkere stamboom zien.

Rhea

Re: [EH][wb]Welke hengst voor Donnerschwee x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:27

Cute hier op bokt fokt met een flemmingh x d-day merrie. D day is een donnerschwee. Kijk eens of je daar geen inspiratie op kunt doen.

Daar komt een NMK Elite merrie van San Remo uit, een hele goede Rousseau en een zeer aansprekend veulen van Rhodium...

Overigens heb ik bewondering voor je doorzettingsvermogen! Hoop alleen wel dat je niet van een koude kermis thuis gaat komen en minder plezierige ontdekkingen aan de merrie gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:32

Jackson zou wel een leuk vaderdier kunnen zijn en het dekgeld kost je ook niet de kop. Hij voert Voltairebloed en komt van moederskant uit een geweldige stam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:10

Voor je gaat fokken zou een PROK keuring en stamboekopname toch wel handig zijn. Als ze PROK goed is kan ze een gewoon papier krijgen en zelfs ster worden bij het KWPN. Als ze op de foto niet goed is vind ik een paard niet geschikt als fokmerrie eerlijk gezegd. Als ze op de stamboekopname is geweest (kan ook na afloop van de IBOP) heb je wat duidelijker inzicht in de min- en pluspunten van je merrie wat betreft exterieur en beweging. Dat maakt het weer makkelijker om een hengst uit te zoeken. Aan de keurmeesters zou je ook kunnen vragen wat voor hengst ze zouden adviseren bij je merrie.

Je kan uit deze merrie mss wel een leuk veulen fokken, maar als je voor de verkoop fokt dan zouden er toch echt wat meer predikaten en sportprestaties in de merrielijn moeten zitten. De merrie zelf heeft ze ook (nog) niet en dan wordt verkopen lastig.

Waarom noem je de hengsten in je openingspost? Ik kan nauwelijks overeenkomsten vinden tussen de hengsten onderling, dus waarom vind je juist die interessant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:13

Sorry Janne, dat stukje was ik even vergeten, tuurlijk moet het dier voorzien worden van een stamboekpapier en PROK goedgekeurd zijn alvorens je er een hengst op zet.
Ik kan ook geen samenhang ontdekken tussen de genoemde hengsten, ben alleen tot de conclusie gekomen dat een Voltaire-afstammeling heel leuk zou kunnen matchen en na wat over en weer gepraat met iemand, op Jackson uitgekomen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:35

nee; ik vind die hengsten gewoon leuk; en heb er bijgezegt dat ik niet had gekeken wat bij mijn merrie past.

Voordat ik haar evt zou laten dekken laat ik haar idd prok; cornage en stamboekopname doen, + IBOP. ik ben dan daarna, als dit goede puntenoplevert; van plan om naar de Stamboekkeuring en naar de centrale keuring te gaan voor evt mogelijk meer scores ..
Als ze niet goed is op de foto's en en dus niet in t stamboek komt, laat ik haar niet dekken, dit levert toch geen goed veulen op voor de vk lijkt mij ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:41

Stamboek zit er vaak wel in, maar als ik even kritisch kijk denk ik dat je geen potentiele stermerrie in huis hebt gehaald. Verder mag je niet zonder meer door naar de centrale keuring.

Ik denk dat het zowiezo verstandig is om eerst de stamboekopname af te wachten, kijken wat dat oplevert en dan pas verder met Prok etc. (en verdiep je eerst eens in het begrip IBOP voor je daar verder mee gaat)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-08 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:47

suleilitha schreef:
Stamboek zit er vaak wel in, maar als ik even kritisch kijk denk ik dat je geen potentiele stermerrie in huis hebt gehaald. Verder mag je niet zonder meer door naar de centrale keuring.

hoe bedoel je ?

wat zijn slechte punten dan, waardoor ze geen stermerrie zou kunnen worden ?

(ik zit nog niet zolang in de kwpners; wil graag leren, en helemaal waar ik op moet letten etc .. )

dit zijn trouwens foto's dat ze uit haarzelf wat rond hobbelde, was nl alleen dus n beetje opjagen en foto's maken vind ik iig lastig, probeer vanmiddag wel weer ff .. Lachen

als ik dr nl een beetje laat rennen gaat ze in de draf gigantish strekken, ... (L)

nouja, en als ze geen ster word; pech.. ik ben happy met haar Haha!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:52

ik heb nog eens op haar papier gekeken, en hier staat dat haar oma keur en preferent is; en haar grootoma ster, preferent en prestatie is ... (dit aan moeders zijde )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:54

Ik mis luxe op de foto's.... de eisen zijn bij het KWPN enorm hoog. Verder vind ik het dier er nog ontzettend onbespierd uitzien, op enkele foto's toont ze een onderhals en het hoofd is te groot/ te grof. Verder is de hals gewoon te iel.
Gangen bepalen niet alles, het hele plaatje moet kloppen.
Zou je deze naar de keuring doen, dan zou ik haar zowiezo professioneel keuringsklaar laten maken om het beste naar boven te halen.
En echt, ik heb mooiere paarden gezien dan die van jou, met meer luxe en die kwamen ook thuis met een doodgewoon stamboekpapiertje.
Ik had al opgemerkt dat de moederlijn interessant is maar dat zegt niet dat jouw merrie automatisch ook voorzien wordt van de nodige predikaten. Een paard heeft ook nog een vader en ook die heeft invloed.

Edit: in de war met een ander paard, de moeder van je paard is gewoon stamboek, de oma en de merrie daarvoor ook dus zo bijzonder is dit papiertje niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:01

Flynn schreef:
ik heb nog eens op haar papier gekeken, en hier staat dat haar oma keur en preferent is; en haar grootoma ster, preferent en prestatie is ... (dit aan moeders zijde )

Vreemd dat dat niet op de link van Paardenfokken staat. Maar de moeder is dus zowiezo een stamboekmerrie, en om echt te scoren met fokprodukten voor de toekomst had je meer op safe gespeeld als je een merrie had gekocht uit een stermerrie Knipoog

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:12

ja maar daar heb ik toen niet echt op gelet toen ik dr kocht hihi Tong uitsteken

en ik was gewoon verlieft op dr (A)

en dat dr hoofd was grof is klopt, maar ze heeft n mooi halsje, en ze heeft idd geen spieren, ze is ng helemaal groen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:14

Alle info over het hele traject van stamboekopname, en de eisen voor centrale keuringen etc. staan overigens op de site van het KWPN, ik denk dat je daar wel wat aan hebt en de info vindt die je verder nog zoekt.

Ik zeg verder ook niet dat dit geen leuk dier is trouwens Knipoog maar keuringen zijn nou eenmaal streng.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:36

Weet je of de vorige eigenaar haar ook aangeboden heeft voor de keuring en zo niet wat de reden was waarom niet?
Als ze een goede IBOP test loopt en ze daar voor stamboekopname ster wordt verklaard. Dan ga je niet meer naar de stamboekopname in de zomer( ze is al immers in het stamboek op genomen). Je mag dan direct naar de centrale keuring, maar in dit geval moet ze dan wel al prok en cornage hebben gehad. Een merrie gefokt uit een buitenlandse vader mag anders niet naar de centrale keuring.

Eventueel kan je de missende predicaten in de moederlijn zelf op paardenfokken.nl erbij plaatsen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:37

suleilitha schreef:
Ik mis luxe op de foto's.... de eisen zijn bij het KWPN enorm hoog. Verder vind ik het dier er nog ontzettend onbespierd uitzien, op enkele foto's toont ze een onderhals en het hoofd is te groot/ te grof. Verder is de hals gewoon te iel.
Gangen bepalen niet alles, het hele plaatje moet kloppen.
Zou je deze naar de keuring doen, dan zou ik haar zowiezo professioneel keuringsklaar laten maken om het beste naar boven te halen.
En echt, ik heb mooiere paarden gezien dan die van jou, met meer luxe en die kwamen ook thuis met een doodgewoon stamboekpapiertje.
Ik had al opgemerkt dat de moederlijn interessant is maar dat zegt niet dat jouw merrie automatisch ook voorzien wordt van de nodige predikaten. Een paard heeft ook nog een vader en ook die heeft invloed.

Edit: in de war met een ander paard, de moeder van je paard is gewoon stamboek, de oma en de merrie daarvoor ook dus zo bijzonder is dit papiertje niet....

vind dit niet echt geruigen van een onderbouwde mening waarom ze geen ster zou kunnen worden.

Meer luxe? Dat is zeker geen eis/overweging en een te groot hoofd ook niet.

Deze merrie is duidelijk nog erg jeugdig. Qua bespiering kan ze enorm veranderen. De correctheid van haar fundament is op dit moment van groter belang en dat is op de foto's bijna niet te beoordelen. Knipoog

Als jij er vertrouwen en plezier in hebt kan ik je alleen maar aanmoedigen om met deze merrie naar de keuring te gaan.

Wat ik wel vreemd vind is dat haar papier afwijkt van paardenfokken. Je zou even op de site van het kwpn kunnen kijken, daar staan de bewaarboeken van alle preferente en prestatiemerries om daar na te kijken of oma en grootoma idd die predikaten hebben.

Een goede standfoto om een harde ondergrond zegt mij meer dan een uitgetrekte draf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:40

Dat van het papier bevreemdt mij dus ook, Rhea en verder is het weer zo duidelijk als wat dat smaken verschillen Knipoog en dat de ene jury heel anders keurt dan de andere.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:44

Paardenfokken is een site waar iedereen kan invullen. Toen ik mijn merrie kocht, stond ze met de verkeerde vader ingevuld. Dus een site waar je altijd een slag om de arm moet houden. Ik heb even ingelogd en kan nu als ik zou willen de merrie Urida en haar moeder veranderen. Ze staan niet geblokeerd.