Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:20

Gelderse zijn juist koel in de kop en heet in het werk. Ze hebben wel veel go maar blijven daarbij heel goed nadenken en zijn niet kwalijknemend.

Een paard moet namelijk wel een bepaalde voorwaartse drang overhouden.

Ik heb twee Gelderse. Waarvan de Elegant duidelijk de grootste vuurvreter is en erg sensibel. Maar ik kan mijn man erop naar buiten sturen. En die heeft echt niet veel ervaring. Ze blijft bij hem. Ook al vind ze alles in het bos spannend. Zo goud eerlijk is ze. Been geven eigenlijk niet nodig ze blijft gaan.

Mijn Alexandro is duidelijk koeler in de kop.

Ik geloof best dat een Groninger in enige mate het karakter kan verbeteren.(in dezelfde mate dat de Gelderse dat zal doen.)
Maar met een Groninger ga je wel degelijk in beweging en exterieur achteruit.

Alexandro doet zo ongeveer het tegenover gestelde. Zet die op een ezel en het resultaat zal nog bovengemiddeld bewegen. Dat is nu eenmaal de stempel wat hij drukt. Net als zijn mooie kop.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:21

Oh en de Alexandro komt uit de Elegant merrie.

Jiggy777

Berichten: 142
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:20

fokfanaat schreef:
Dan kun je beter wat kopen, de kans is duidelijk aanwezig dat ze het gedrag van de moeder overnemen, welke henngst je ook kiest


Wel heel kort door de bocht.. De hengst kan ook zeker een goed karakter doorgeven. Iedere merrie heeft wel mindere punten... Dan maar niet mee fokken?? Het gaat erom dat je de minder goede eigenschappen probeert te verbeteren en de goede te behouden... Dat is het doel van fokken Mogelijk behoud het veulen de beweging van de moeder en krijgt meer van het karakter van de vader. De beweging is goed namelijk bij de merrie. Maar als ik het goed begrijp worden met een Groninger hengst alleen de 'slechte' eigenschappen doorgegeven en is direct alle beweging eruit en staat het veulen op korte voorbenen? Wat een onzin. Het kan zijn dat 't veulen minder hoog op de benen zal staan als de moeder en de beweging minder spectaculair maar dat hoeft ook niet. Omdat deze punten juist heel sterk zijn bij de merrie is het niet erg dat deze wat minder worden. De mindere punten tellen altijd veel zwaarder. Het is belangrijker dat deze beter worden

Jiggy777

Berichten: 142
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:37

Elisa2 schreef:
Jiggy777 schreef:


Mijn ervaring is dat gelderse paarden verre van koel zijn. De merrie is ook al erg rillerig en dat willem we dus niet


Er zit een heel verschil tussen rillig en koel he..bovendien voert de merrie vrij direct volbloed dus daar zal ongetwijfeld wat van het rillige karakter vandaan komen. Dus daarin ga ik mee met fokfanaat..kun je beter gaan kopen.


Als je goed kijkt voert de merrie ook nog Gronings bloed naar meestal wordt niet verder gekeken dan de derde generatie en dat is jammer

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16006
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:03

Zo ongeveer ieder Nederlands paard heeft dat wel ergens. Ze heeft ook Gelders bloed.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:23

Jiggy777 schreef:
Iris_92 schreef:
Mocht je toch kiezen voor een bij het Groninger stamboek goedgekeurde hengst, dan zou ik Meindert overwegen.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1814419

Feiko is de meest lichtvoetige Groninger die ik heb zien lopen. http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/672004

Macho polo, wordt veel gebruikt bij andere stamboeken
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/672044

Verder ga ik me niet mengen in een discussie maar om alle groningers nou landbouwpaarden te noemen...


Wat Leuk! Ik dacht direct aan Macho Polo, en Meindert volgde daarop, Wij hebben zelf een heel mooi Feiko veulen gehad, (is mijn favoriete hengst ;-) Groningers kunnen zeker goed bewegen maar diegenen die niet bekend zijn met dit ras leven nog steeds met het idee dat het landbouwpaarden zijn. Daar stap ik steeds maar weer overheen. Nee spectaculair bewegen ze misschien niet maar dat wordt hier ook helemaal niet gezocht. Het hoeft geen paard te worden met een mega voorbeen...


Leuk dat Feiko je favoriet is! Hij is gefokt uit de merrie die ik rijd. Als veulen kon je al zien dat ie fantastisch kan lopen :)
Wij zouden dit jaar Meindert gebruiken maar dat is niet helemaal goed gegaan. Verwachten nu volgend jaar een veulen van Macho Polo. Heel benieuwd hiernaar in combinatie met een luxe gebouwde merrie.
Ze tikken idd niet hun neus aan met de voorbenen maar je krijgt er wel een allround, goed bewegend paard met een rustig karakter en een goede instelling van. Die altijd graag voor je willen werken. Ik denk alleen dat die van mij wel gaat protesteren als ik haar voor de ploeg zet. Dan breekt ze door midden... :+

Maar goed. Het advies van een Gelderse kan ik ook zeker begrijpen en is nuttig. Alleen als je jezelf daar niet goed bij voelt, of je vriendin dan, dan zou ik het niet doen.
Meindert voert ook gelders bloed dus wat dat betreft... ;)

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 07:51

Orbaldo II en daaronder mijn merrie, zijn dochter.
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16006
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:31

Ook even vertellen uit wat voor moederlijn ze komt;-)

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:38

Jiggy777 schreef:
Mijn ervaring is dat gelderse paarden verre van koel zijn. De merrie is ook al erg rillerig en dat willem we dus niet


Mijn ervaring is verschillend, maar een echt rillerige Gelderse ben ik nog niet tegen gekomen. Mijn Larix merrie was heel heet in het werk, maar daar kon je wel gewoon aan zitten. Heet in het werk en koel in de kop. Dat is een combinatie die voor de sport echt ideaal is.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:39

De moeder is een Ahoy.

Elisa2

Berichten: 38009
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:40

[/quote]

Er zit een heel verschil tussen rillig en koel he..bovendien voert de merrie vrij direct volbloed dus daar zal ongetwijfeld wat van het rillige karakter vandaan komen. Dus daarin ga ik mee met fokfanaat..kun je beter gaan kopen.[/quote]

Als je goed kijkt voert de merrie ook nog Gronings bloed naar meestal wordt niet verder gekeken dan de derde generatie en dat is jammer[/quote]



Heb ik naar gekeken, maar dat is erg ver weg..en de merrie is een F1 product {warmbloed x volbloed} dus dat geeft nog minder zekerheid wat betreft het fokken.
Maar misschien kun je de topic titel beter even veranderen in: welke groningse hengst voor deze merrie ;)

Muronia

Berichten: 19690
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:42

Volgens mij staat er gewoon duidelijk in de OP wat er wordt gezocht. Als iemand zegt een chinees gerecht te zoeken en geen pasta, waarom dan toch continue pasta blijven opdringen? :)

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:45

Ik vermoed omdat men het beste met de TS voorheeft :)

Elisa2

Berichten: 38009
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:55

Ja inderdaad, maar goed..om een zwaarder paard te fokken en die volbloed inbreng een beetje te ontwijken met meer fok zekerheid. Dan zou ik lijnenteelt gaan gebruiken en terug fokken op Farn. Het groningse bloed zit denk ik te ver weg voor lijnenteelt, maar anders kun je ook proberen terug te fokken op Otto..mits hij de gewenste eigenschappen heeft die je wilt voor je merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16006
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:07

De moeder heeft met Florett As wel een hele goede gebracht dus dat is wel een optie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16006
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:40

wwillemijn schreef:
De moeder is een Ahoy.

Gelders en dat zie je ook goed. Mooie merrie.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:59

Bedankt :-). Je ziet het Gelderse er zeker in terug, maar ook zeker het Groningse :-)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:24

Murosch schreef:
Volgens mij staat er gewoon duidelijk in de OP wat er wordt gezocht. Als iemand zegt een chinees gerecht te zoeken en geen pasta, waarom dan toch continue pasta blijven opdringen? :)


Als het chinese gerecht de Groninger is een de pasta is de KWPN'er dan kom je dat dus tussenin uit; bami (Gelders :D )
Laatst bijgewerkt door Rindin op 11-08-16 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:24

Rindin: :') :')

Muronia

Berichten: 19690
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:49

Jiggy777 schreef:
Voor een vriendin ben ik op zoek naar een geschikte hengst voor deze 12 jarige merrie van 1.64. Ze is M1 geklasseerd maar vanwege een blessure afgekeurd voor de sport. Het is een sensibele merrie en rillerig maar een goed karakter, makkelijk en meewerkend paard.
In beweging is ze ruim en lichtvoetig.

De wensen zijn; de luxe uitstraling wel blijven behouden maar iets meer body. Liefst 1.64 of hoger, liefst niet teveel wit. Een leuk stabiel veelzijdig sportpaard fokken is het uiteindelijke doel. Om meer body te krijgen denken we aan Groninger of zwaar warmbloed (IHW) (mag met gelders bloed) maar liever geen Gelderse. Of kwpn hengst met een klassieke bloedlijn

Tips zijn welkom!


http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/225585


[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Rindin schreef:
Murosch schreef:
Volgens mij staat er gewoon duidelijk in de OP wat er wordt gezocht. Als iemand zegt een chinees gerecht te zoeken en geen pasta, waarom dan toch continue pasta blijven opdringen? :)


Als het chinese gerecht de Groninger is een de pasta is de KWPN'er dan kom je dat dus tussenin uit; bami (Gelders :D )


Ik zie niet wat hier zo onduidelijk aan is eerlijk gezegd.

@ TS 20 augustus is de nationale keuring van het Groninger Paard. Je zou daar ook eens kunnen kijken om nakomelingen van de verschillende hengsten te beoordelen.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:43

janderegelaa schreef:
Is het niet zo dat je een Groninger aanbeveelt omdat je zelf een Groninger hebt?


Is het niet zo dat je hier op het forum veelal Trafalgar aanbeveelt omdat je zelf een Trafalgar hebt? :Y) }>

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier mijn special D x Samber met haar merrieveulen van Desperado! Zeer blij met deze hengstkeuze!!
Afbeelding

GJ9

Berichten: 4482
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:52

'Liever geen Gelderse' omdat de merrie rillerig is, laat toch wel ruimte over aan de Gelderse liefhebbers om de niet-rillerige Gelderse hengsten op te noemen.

Voorbeelden:
WvSaron (heeft ook veel Groninger merries gedekt, zeeeeer brave hengst, merries met wat lengte nodig)
Sirius is ook absoluut geen hete rilbil (al kon hij zelf wel wat kijkerig zijn
Floris BS ook geen hete rilbil (Sophie correct me if I'm wrong)
Rubus B ook ongelooflijk braaf
En zo kan ik nog wel even doorgaan..

Bovenstaande hengsten hebben qua sportaanleg echt meer in huis dan de gemiddelde Groninger. Verschil was enorm duidelijk te zien toen de dag van het Gelders paard samen werd gehouden met de Groningers.
TS geeft aan de luxe uitstraling graag te behouden. Nou qua luxe heeft een Gelders paard toch echt een dikke streep voor op een Groninger.

Denk dat de Geldersen met Amor of ander wat heter bloed vooraan in de afstamming wat heter kunnen zijn, overigens zeer geliefd bij wedstrijdruiters en zeker niet rillerig, al helemaal niet vergeleken met kwpn dressuurpaarden.
Als je bang bent voor ril zou ik wel wegblijven bij ieder scheutje Hackney.

Andere optie is misschien nog de wel dekkende maar nog niet ggk hengst Casaron, uit de moeder van WvSaron. Brengt via Ginus nog Farn mee.
Ik heb er dit jaar een veulen van (zie onderschrift), koelste en makkelijkste veulen dat ik ooit heb meegemaakt (terwijl de merrie al gauw ogen op stokjes krijgt, Elegant-dingetje).

Succes met jullie keuze, mijn tip: verdiep je ook in de Gelderse hengsten voor je ze aan de kant schuift op basis van veel te weinig info, dat is een gemiste kans.

Elisa2

Berichten: 38009
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:00

pol1 schreef:
[ [url=m/M5TibJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AAite8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WpKpuA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3T48en.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jm59D9.png]Afbeelding[/url] ]

Hier mijn special D x Samber met haar merrieveulen van Desperado! Zeer blij met deze hengstkeuze!!
[ [url=m/RHaC0u.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een bloedmooie merrie en veulen!

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor merrie (Special D x Enrico X x Visioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:48

GJ: klopt helemaal! Tijdens het trainen wordt Floris nog niet anders van een trekker met giertank die langs de bak rijdt. Paard voelt ook heel safe. Ik wens iedereen zo'n paard toe!