Dekhengst met kleur gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 10:44

Tinniie schreef:
Ik ken de moeder van je merrie en haar fokster. Ze is zoiezo frame overo zoals haar mama, hiermee moet je ook zeker oppassen dat je altijd voor een negatieve hengst kiest, anders kan je een lethal white veulen krijgen.
Ik geloof dat jouw merrie als veulen kleurgetest is, ik ga even zoeken :)

Mijn hengst is Mo trouwens :D


Klopt! Dat is inderdaad ook wat ze mij vertelde destijds. Ze heet ook Yellovera ivm haar kleur, een combi van Yellow (want het palomino is een beetje geel) en overo maar dan met een a want dat klonk wat beter voor een merrie. Wilde haar eigenlijk nog eens vragen of ze er inderdaad ook op getest had of dat het een aanname was omdat de moeder ook overo heeft. Als ze toch al getest is hoef ik dat namelijk ook niet meer te doen. :=

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:43

Ik kan in m’n gesprek met haar terugvinden dat ze haar enkel op overo getest heeft en dat ze dus drager was idd.
We twijfelden omdat ze 4 witte voeten had, normaal laat overo graag kleur op de benen zitten, 4 witte is uitzonderlijk, zeker met zo weinig wit op het lijf.

FvBerkum
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:04

Heb je al naar de springgefokte NRPS valk hengst Whatever van de Teugenaar gekeken? Hij is verkocht naar het buitenland maar hebben nog diepvries sperma beschikbaar in Nederland voor een zeer aantrekkelijke prijs.

De hengst stond voorheen vers beschikbaar bij Marcel van Bruggen. Maar de diepvries sperma ligt nu bij Holstud, je kunt hiervoor even het beste contact opnemen via Facebook ‘Whatever van de Teugenaar of Instagram: Stallion.whatever.vd.teugenaar

windsor14
Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:14


Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:44

Tinniie schreef:
Ik kan in m’n gesprek met haar terugvinden dat ze haar enkel op overo getest heeft en dat ze dus drager was idd.
We twijfelden omdat ze 4 witte voeten had, normaal laat overo graag kleur op de benen zitten, 4 witte is uitzonderlijk, zeker met zo weinig wit op het lijf.


Dus eigenlijk is ze een beetje een apart geval haha. Ik ga er vanuit dat frame overo ook werkt met homozygoot en heterozygoot. In haar geval zal ze dan waarschijnlijk heterozygoot zijn toch? Kunnen ze ook zowel frame overo als tobiano zijn? Of is dat een hele domme vraag :?

Annamk

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:08

Domme vragen bestaan niet :D . Als ze frame overo draagt is ze inderdaad heterozygoot, homozygoot frame overo is namelijk lethaal (= niet-levensvatbaar). Daarom moet je met frame overo's ook goed opletten dat je er geen frame overo hengst opzet. Je hebt dus 50% kans dat jouw merrie frame overo doorgeeft aan haar nakomeling. Een paard kan inderdaad zowel frame overo als tobiano dragen, omdat dat verschillende genen zijn, dat wordt dan weer tovero genoemd. Maar op basis van de foto's lijkt dit paard me geen tobiano-drager. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen, want Tinniie kan je vast meer vertellen dan ik. Leuke merrie <3 !

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:26

Inderdaad.
Ik denk ook niet dat er tobiano draagt bontpatronen versterken elkaar ook, dus des te meer ze er dragen, des te minder kleur er overschiet, tot ze zelfs helemaal wit zijn: 1 grote vlek eigenlijk :)

tiwi1969

Berichten: 7644
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:56

Bokker Kidding heeft vorig jaar bij haar quarter merrie een veulen van Odin gehad, die is erg leuk uitgepakt. Flink aan de maat en meer Gelders dan Quarter
De merrie is er nu weer drachtig van.

Foto’s staan wel op de Facebook pagina van Stal Het Vossenbroek.

Daarvoor heeft ze de merrie twee keer gedekt met Ceasar Ter Linde, ook dat zijn mooie grote paarden geworden die makkelijk in de omgang zijn, m.i. makkelijker dan de Odin.
Ceasar is homozygoot voor bont maar ook voor zwart dus die zal nooit jouw gedroomde vost-bonte geven. Afhankelijk of jouw merrie agouti draagt wel valk bont.
Toch noem ik hem even omdat die fijne veelzijdige dieren geeft die een prima sprong kunnen maken.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 10:49

Annamk schreef:
Domme vragen bestaan niet :D . Als ze frame overo draagt is ze inderdaad heterozygoot, homozygoot frame overo is namelijk lethaal (= niet-levensvatbaar). Daarom moet je met frame overo's ook goed opletten dat je er geen frame overo hengst opzet. Je hebt dus 50% kans dat jouw merrie frame overo doorgeeft aan haar nakomeling. Een paard kan inderdaad zowel frame overo als tobiano dragen, omdat dat verschillende genen zijn, dat wordt dan weer tovero genoemd. Maar op basis van de foto's lijkt dit paard me geen tobiano-drager. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen, want Tinniie kan je vast meer vertellen dan ik. Leuke merrie <3 !


Dankjewel voor je goede uitleg! Dat van het lethal white wist ik eigenlijk ook wel, maar even weer vergeten haha.
Dankje! Ben er ook heel blij mee <3

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 10:52

Tinniie schreef:
Inderdaad.
Ik denk ook niet dat er tobiano draagt bontpatronen versterken elkaar ook, dus des te meer ze er dragen, des te minder kleur er overschiet, tot ze zelfs helemaal wit zijn: 1 grote vlek eigenlijk :)


Denk inderdaad niet dat ze dat dan heeft :j

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 10:53

tiwi1969 schreef:
Bokker Kidding heeft vorig jaar bij haar quarter merrie een veulen van Odin gehad, die is erg leuk uitgepakt. Flink aan de maat en meer Gelders dan Quarter
De merrie is er nu weer drachtig van.

Foto’s staan wel op de Facebook pagina van Stal Het Vossenbroek.

Daarvoor heeft ze de merrie twee keer gedekt met Ceasar Ter Linde, ook dat zijn mooie grote paarden geworden die makkelijk in de omgang zijn, m.i. makkelijker dan de Odin.
Ceasar is homozygoot voor bont maar ook voor zwart dus die zal nooit jouw gedroomde vost-bonte geven. Afhankelijk of jouw merrie agouti draagt wel valk bont.
Toch noem ik hem even omdat die fijne veelzijdige dieren geeft die een prima sprong kunnen maken.


Dankjewel ik ga eens kijken op Facebook!
Ben sowieso wel benieuwd wat het karakter gaat doen, de merrie zelf is lekker koppig en heeft een hele sterkte eigen wil en karakter :D Maar dat vind ik ook wel leuk dus vind het niet erg dat het veulen qua karakter op der moeder lijkt, al krijg ik dan wel m’n handen vol denk ik :=