[H][NF]Welke knappe kerel voor dit pony-meisje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

[H][NF]Welke knappe kerel voor dit pony-meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 12:40

Mijn zus heeft een leuke 9-jarige New Forest merrie, van wie we graag nog een veulen willen. En waarvoor we dus op zoek zijn naar een goede hengst.
Fokdoel is een leuk recreatiepaardje met een fijn karakter voor eigen gebruik.
De merrie is 143 cm, en dat zou wel iets hoger mogen. Verder willen we ook vooral niet te sport-typisch, liever een beetje een steviger type.
Wat vinden jullie van haar exterieur en welke hengst vinden jullie bij haar passen?

De merrie heeft een NF-papier, maar is zelf nooit naar een keuring geweest.
vader is Carlo (v.Ralph)
haar moeder is een stermerrie uit Beyerlodge Diamond M (v. Brilliant (pref.))
Verder ook nog in de moederlijn Merrie Moscan.

Omdat we het veulen houden voor eigen gebruik, speelt de verkoopwaarde van het veulen niet echt een rol. Daarom is het voor ons niet noodzakelijk om binnen het NF-stamboek te blijven. Naast NF-hengsten zijn voorstellen van andere hengsten dus ook welkom.
Zelf overwegen we bijvoorbeeld ook om er een Amerikaanse hengst op te zetten. (Quarter of Paint) Omdat we vinden dat dat wel eens mooi kan aansluiten bij de merrie haar uiterlijk en karakter.

Verder nog een kleine opmerking: Deze merrie heeft reeds 2 veulens gehad. Ze is voor de eerste keer gedekt als 2-jarige en voor haar 4de verjaardag had ze reeds haar 2de veulen aan de voet. Ze is dus nogal zwaar belast geweest vooraleer ze volgroeid was. Dit zie je ook terug in haar rug. Die toont zwak op de foto, maar dit komt dus waarschijnlijk grotendeels door die vroege belasting.

Hier enkele foto's zodat jullie een beeld krijgen van haar:
Het gaat om het vosje Knipoog
Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JER78QYY

en nog een foto in draf, geen fantastische foto, en pony is héél smerig, maar ik had geen andere Clown
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3UYPWNSW

edit:extra foto

VeerenAshley

Re: [H][NF]Welke knappe kerel voor dit pony-meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:30

Hoi,

Mooie merrie! Misschien kun je eens denken aan een welsh cob hengst? Die zijn stevig, maar hoeven zeker niet lomp te zijn, dus je hoeft niet bang te zijn voor een groot veulen met bv. een grof hoofd. Ik ken trouwens een kruising Forest maal Welsh Cob, en dat is een erg leuke pony die goed in elkaar zit.

Maar het karakter van de merrie is wel van belang, omdat Welsh Cobs echt niet altijd van die makkelijke familieponies zijn zoals ze worden aangeprezen. Als zij lief en rustig is, lijkt het mij wel het proberen waard!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:16

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:45

hoi,

wat te denken van onze BEAUTY ?

Kijk ook even bij de veulens om een indruk te krijgen hoe hij fokt met
andere rassen Clown

groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:53

Klassieke forester, zoals Priory Prickle zou ik dan nemen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 10:44

Priory Prickle is familie. Hij is de vader van Ralph en dus de overgrootvader van de merrie.
Niet dat dat zoveel kwaad zou kunnen, maar toch willen we liefst de zelfde lijnen vermijden.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:01

Ik zou persoonlijk niet op Prickle terugfokken met een Carlo merrie. Er zijn nog best wel andere "klassieke" forest hengsten. Kruizing Forester Quarter geeft ook vaak leuke resultaten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:09

ponymens schreef:
Kruizing Forester Quarter geeft ook vaak leuke resultaten.

Dat dat wel iets leuks zou kunnen opleveren dachten we zelf ook. Ook qua karakter. Die pony heeft echt een fanatstisch karakter, werkwillig, lief,... echt een schatje. Dat in combinatie met de coole maar toch krachtige persoonlijkheid van een quarter zagen we echt wel zitten.
Maar ik ken zelf zo geen kruisingen, daarom toch enige twijfel.
Ken je misschien voorbeelden?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:13

een knappe kerel is niewmoeds patrick
keigoed karakter lekker pittig wil voor je werken geeft mooie grote veulens
goedgekeurde new forest dekhengst
ik heb er jarenlang een gehad lief beest heel mooi kijk maar op www.stalnieuwmoed.nl
en dan een foto zoeken van patrick

mvg daphne

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:39

Er is ooit een 2 jarige new forest merrie per ongeluk gedekt door een 7 maanden oud Quarter veulen en daar is toen een heel leuk ongelukje uitgekomen. Inmiddels is hij een jaar of 9 en loopt in Duitsland in de western-sport.

Op een dressuurwedstrijd heb ik ook ooit eens een kruizing gezien en die was ook erg leuk en liep ook erg netjes.

Eigenlijk zag ik bij beide pony's niet echt verschil met een volle Forester. Iets groter en forser misschien maar prima in verhouding.

Wel 1 nadeel, het dekgeld van een Quarter is 10 keer zoveel als van een Forester.