[H][wb] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

[H][wb] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 21:28

Wat raden jullie aan. De oude eigenaar van Olympic heb ik aangeboden een veulen uit haar te fokken. Ze wil graag een paard waar ze dressuur mee kan rijden. We zitten te denken aan kwpn of hannoveraan. Mag natuurlijk ook iets anders zijn. Suggesties?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alabastro

Re: [H] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:54

Waarom een dressuurpaard fokken uit een dravermerrie? Is het niet veiliger om een veulen te kopen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:53

Ik ben het eens met Alabastro. Koop gewoon een veulen dat is veel verstandiger in dit geval.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:33

Uit een draver merrie kan je haast geen dressuurpaard fokken, iig een die er veel meer moeite meeheeft. En dan zul je gelijk denken waarom dan?? Dressuurpaarden behoren te kunnen dragen, met een sterke krachtige gangen en kadans. Dravers stuwen (ontzettend) en kunnen van nature weinig dragen, daarbij is de galop van deze dieren (logisch) bagger.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:15

Olympic heeft een hele goede galop voor een draver en is in het verleden ook in de dressuur gereden door de oude eigenaar, B met 7 winstpunten.
Het moet ook geen paard worden wat op de Olympische spelen moet gaan lopen, maar een paard wat recreatief en dressuur matig gereden kan worden.
De oude eigenaar heeft het er moeilijk mee gehad haar weg te doen, heeft toen kwpner gehad om weer wedstrijden mee te rijden, maar die moest ze verkopen omdat hij medisch niet meer geschikt bleek voor wedstrijden. Ik heb haar dit aanbod gedaan en ze was enthousiast. De merrie heeft een super karakter en loopt niet verkeerd. Daarom deze keuze.

Dat wij dit willen is onze beslissing, ik vraag hier alleen maar om suggesties omdat ik zelf helemaal niet thuis ben in de dressuur wereld. Ze heeft een wat lange rug en daar moeten we rekening mee houden. Ik hoop dat er nog mensen zijn die een goed idee hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:23

Nu ga ik heel gemeen doen, maar elke kromme bok moet B kunnen halen. Dat is écht niet bijzonder. Kom nog maar eens terug als ze Z2 is geworden.

Je bent, zoals je zelf zegt niet thuis in de dressuurwereld. Waarom wil je dan niet van diverse, objectieve mensen aannemen (die daar wel (meer) verstand van hebben) dat een draver een niet al te beste keuze is om een dressuurpaard uit te fokken. Deze mensen adviseren om een leuk dressuurpaard/veulen te kopen, ik zou dat advies écht van harte nemen, ook voor het veulen z'n best wil. Die is er immers ook niet mee gebaat om als een middelmatig of net-niks-van-allesje op de wereld gezet te worden.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:13

Ben het wel eens met Sammie, en waarom? ooit heeft mijn man een draver gehad al was het een ruin, al was die draver een merrie dan zou ik nooit fokken met een kwpn of hannoveraan.
Mijn mening daarin hou een draver een draver of renpaard hoe je ze wilt noemen.
Koop een leuk veulen die wel in de toekomst dingen kan doen wat jij graag wilt, maar hou een draver een draver.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:46

De knappe in mijn onderschrift is kwart draver, zijn moeder was kwart draver:

Moeder was dus een kruising Arabier (Vrey's Sedan) x Draver Moeder:

Afbeelding

Veulenkampioen bij het NRPS, 1e premie en doorverwijzing naar Ermelo
Als 4 jarige 1e premie en doorverwijzing naar Ermelo waar ze ster werdt.

Haar veulen van Rubels (KWPN,NRPS):
Afbeelding

1e premie en Kampioen hengstveulens en dagkampioen bij de veulens doorverwijzing naar Ermelo, 2e op de Nationale Keuring.

Robles nu 4 jaar:
Afbeelding
Afbeelding

Robles is een heel fijn dier, dat helaas wat te klein gebleven is. Hij is echt een allrounder, heel geschikt voor dressuur maar ook voor springen.

Zijn moeder was een hele mooie merrie, kon ook goed en mooi lopen maar het karakter, want eigenlijk is het volbloed x volbloed, was lastig, gevoelig typje zeg maar. Lichamelijk was haar galop een moeilijk punt en ze had moeite met het onderbrengen van haar achterhand. Ook is ze wat week in haar rug.

Zoek een hengst met een stevig fundament en een goed ondertredend achterbeen met een goede galop en ik zou er op letten dat hij opwaarts gebouwd is. Positief wat ze hebben gehouden is ruime gangen, atletisch gebouwd en vermogen en goed springen en de werklustige instelling ondanks 'nukken'. Het zal geen top-dressuuurpaard worden want je kunt niet verwachten dat alles geompenseerd gaat worden wat een 'draver tot een moeilijk dressuurpaard maakt in 1 'fok-beurt'. Als je mazzel hebt pakt je veel goede punten, zoals wij, als je pech hebt veranderd er weinig. Maar je kunt er absoluut een leuke allrounder aan over houden.

Jenniferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:55

Mijn paard is ook kwart draver en die loopt L1! en ik ga haar ook laten dekken door een goeie hengst! en niet door een dravers hengst!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:01

@Erretje en Jennifer: dan ben je alweer wat generaties verder. Hier gaat het om een 100% draversmerrie, die uiteindelijk een 50% draverskind zal krijgen Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:05

De Ts heeft dit besloten. En heeft dus weinig aan posts van niet doen....
Mirjam, succes... ik weet er niet zo snel een voor Ol!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:07

Ik ken iemand die een draver (weet niet of het volbloed was, dacht van wel) gekocht en zelf naar het L1 of 2 gereden. ging super, alleen wel met slag of stoot omda het een nukkig paard van karakter was. Maar het lukte haar wel en nu is die doorverkocht en dat meisje gaat nu ook landelijk starten met haar. Ondertussen ook een veulen gekregen (vader weet ik niet, was gebeurd toen ze verkocht was. Die mensen hadden haar incl. veulen terug verkocht) Ze heeft een gezond en lekker veulen. Hij moet ook voor de dressuur gebruikt worden maar dat is nog niet zeker.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:11

Maar als jij een kwart draver krijgt dan heb je toch ook eerst een 50% draver gehad? of zie ik dat nou verkeerd?

Dus het zou wel moeten kunnen volgens mij

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:21

maj0 schreef:
Maar als jij een kwart draver krijgt dan heb je toch ook eerst een 50% draver gehad? of zie ik dat nou verkeerd?

Dus het zou wel moeten kunnen volgens mij

Dat zie je goed, maar er wordt gemakshalve vergeten dat je nog wel even door moet fokken voordat je een 25% draver krijgt Knipoog Dit veulen, uit deze merrie, zal altijd een 50% draver zijn. Tenzij er een draverhengst op gaat natuurlijk Knipoog Of een hengst met draversbloed. Maar dat lijkt mij vrij logisch.

Een 25% draver, is niet hetzelfde. Je maakt dan een kromme vergelijking, dus doe dat liever niet Lachen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:38

edit: ik zie dat ik heb gezet dat moe kwart was, maar die was dus 50%, moeder was een draver, vader een Arabisch volbloed

Pletje123 schreef:
@Erretje en Jennifer: dan ben je alweer wat generaties verder. Hier gaat het om een 100% draversmerrie, die uiteindelijk een 50% draverskind zal krijgen Knipoog

Dat klopt, ik heb ook proberen uit te leggen dat de eerste combinatie, de moeder van Robles, die ik eerst een tijd heb gereden niet zon goede mix was wat betreft karakter en qua bouw dat ze een wat weke rug had en nog steeds moeite had met het onderbrengen van de achterhand. Ze had wel enorm veel beweging en was werkte graag voor of tegen je maar wel allebei met hetzelfde enthousiasme Knipoog

Nou denk ik dat een draver x arabier niet mijn eerste keuze zou zijn als je een 'dressuur-gefokt' paard wilt, maar als je een goede match zoekt met een KWPN-er kan er best een leuk recreatie_met-accent-op-dressuur-paardje uit kan komen. Punt twee is of je het wel moet willen want er staat genoeg te koop. Maar Robles is ook gekomen om o.a. emotionele redenen. De eigenaresse van de 'Dravebier' wilde een paardje-met-accent-op-dressuur fokken omdat dat juist met de merrie niet helemaal lukte vanwege haar pittige karakter en omstandigheden waarin ze is opgegroeid(lang verhaal), en dat is aardig gelukt. Maar dat had ze denk ik niet zo snel gedaan als ze niet ster bij het NRPS zou zijn geworden.
Laatst bijgewerkt door Erretje op 26-04-07 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:40

Ik zie het probleem niet echt als hun nou graag van haar oude merrie een veulen willen fokken?Al was het een ezel moeten ze dat toch lekker zelf weten ? Lachen
Snap ook wel dat er heus geen zz licht paard ofzo uit zal komen,al weet je natuurlijk nooit Knipoog!.Maar denk dat hun gewoon zoeken naar een hengst die wat dingen kan verbeteren en zo toch een leuk dier fokken om later mee te starten Lachen.

Mijn merrie heeft toen ze van de mange was ook 2 veulens gekregen.Merrie zelf is een volle draver en papa was een dressuurhengst.En zijn echt wel twee leuke veulens van gekomen ze zullen geen topsporters worden maar kunnen leuk lopen en totaal anders dan mijn draver hoor Lachen

Succes iig Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:48

Als je besluit het toch te doen, dan zou ik gaan voor een hengst met veel front en een krachtige dragende galop bijv. San Remo, Oscar. Of 1 van de gelderse hengsten Koss of zijn zoon Parcival.

Kimmie1974

Re: [H][wb] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:44

Citaat:
hou een draver een draver of renpaard hoe je ze wilt noemen.

Nou dit klinkt echt alsof je er verstand van hebt, ik hoop dat we je niet het verschil hoeven uitleggen tussen een draver en een renpaard Slapen
Voor de TS: zoek inderdaad een hengst met krachtig achterbeen, veel front en koel karakter voor je merrie. Denk dat je dan een heel leuke combi kunt krijgen wat een lekker rijpaard kan worden. Het geneuzel van 'zet er maar een dravershengst op of één met draversbloed' > punt 1 zijn de dravershengsten aan de dure kant (voor gemiddeld 2000 euro ben je er nog niet) en bovendien is dat niet wat je zoekt. Punt 2 een goedgekeurde hengst met draversbloed bestaat officieel niet aangezien het een gesloten stamboek is. Eén van de hengsten van Albert Zoer (dacht Lincoln) heeft wel een 100% draver als opa, maa da's ook niet echt wat je zoekt denk ik.
Ik zou ff info opvvragen bij hengstehouders/stoeterijen en indien mogelijk zelf gaan kijken om een goede keuze te maken of een type je aanspreekt, denk dat inderdaad zoals al genoemd San Remo of Oscar wel in de buurt komen.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:50

San Remo en Oscar zijn dan KWPNers?

Zoals ik al zei heb ik er zelf niet zoveel verstand van, vandaar mijn vraag hier om suggesties en wat hulp, dus als jullie nog wat namen hebben graag!

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:05

Meerdijk schreef:
Citaat:
hou een draver een draver of renpaard hoe je ze wilt noemen.

Nou dit klinkt echt alsof je er verstand van hebt, ik hoop dat we je niet het verschil hoeven uitleggen tussen een draver en een renpaard Slapen

HAHA Vork

Ik zou voor een hengst met goede galop gaan Lachen
Ben niet zo in de paarden (rijd nog pony Knipoog )
Maar omdat dravers vaak moeilijk galoperen.. hoewel die van jou wel al B heeft gelopen, dan kan hij vast wel 'normaal' galoperen.
Een hengst met een mooi correcte bouw en een stel goede gangen zou ik doen Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:17

Al B?? Kijk maar eens rond in de gemiddelde B rubriek wat voor een kamelen daar soms rondlopen dan Clown
Absoluut naar bedoeld naar paard van de TS dit hoor, maar B dressuur met een paar wp krijg je echt met vrijwel ieder paard voor elkaar.

En in principe heeft iedere goedgekeurde hengst goede gangen en een correcte bouw, dus dit is een beetje een zinloze opmerking denk ik...

Verder ga ik mee met de anderen, vind het geen goed plan. Maar gezien je het toch wilt, zoek inderdaad een hengst die de zwakste punten van de merrie sterk zou kunnen verbeteren. Niet alles willen verbeteren, dat kan niet. Maar focus bijvoorbeeld op een goed dragend achterbeen en een correcte galop. Hoeft geen spectaculaire galop te zijn, verkijk je daar niet op, een correcte en tactmatige beweging is belangrijker!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:20

@ Meerdijk gelukkig hoef jij mij dat verschil niet uitleggen Rock-on, dudes!
Joh maak je niet druk, een moet het zo en de andere weer zo.
Lekker belangrijk Haha!

Ps en als dat meisje wilt fokken met deze DRAVER dan moet je dat ook gewoon doen. Pling
Laatst bijgewerkt door Maseike op 27-04-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:23

http://www.uytert.nl
hier is San Remo te vinden. San Remo is Hannoveraans gefokt en goedgekeurd bij het KWPN
http://www.pretendenthoeve.com/
en hier Oscar. Hij is ook goedgekeurd bij het KWPN

Het zijn beide hengsten die zowel front (ook niet onbelangrijk bij een draver, vind ik) als de galop sterk kunnen verbeteren.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:42

Wat vinden jullie van Vivaldi of United?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:00

Afgezien van het feit dat de kans zeer groot is dat het product niet is wat je hoopt omdat het van beide de slechte eigenschappen kan meenemen (stuwend achterbeen van merrie , nerveus karakter van hengst) zijn deze rassen om een andere reden ook minder geschikt om te combineren.

De kans op lichamelijke afwijkingen wordt veel groter. Dingen als kaakbreedte, bot, enz. enz. zijn verschillend, zodat de kans bestaat dat het veulen de bovenkaak van een draver krijgt en de onderkaak van een KWPN-er. Dit is niet fijn, want dat betekent chronische problemen in die regio.
Denk ook aan het lichaam van een KWPN-er, en de dunne benen van een draver. Die benen zullen het minder lang houden.

Ik zou het alleen daarom al niet doen. Ze verschillen teveel.