[H] Welke hengst zou geschikt zijn voor mijn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

[H] Welke hengst zou geschikt zijn voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:00

Hallo allemaal :D !

Ik heb zelf een 4 jarige merrie, een draver, genaamd Cayenne
Ze heeft een stokmaat van 1.65 en heeft werkelijk een superkarakter. Ze is zeer werkwillig, gaat echt voor me door het vuur en ik heb eigenlijk nog nooit eerder zo'n band met een paard gehad als met haar.
Ik zou haar heel graag volgend jaar (of anders het jaar daarop) willen laten dekken om het veulen vervolgens zelf te houden.

Duidelijke minpunten van haar zijn o.a.:
- Meer stuwkracht dan draagkracht
- Mede door bovenstaand niet zo'n sterke galop
- Stand van de voorbenen is toontredend
- Stand van de achterbenen is koehakkig (Ze biljardeert, wat door een goede hoefsmid wel steeds minder wordt ;) )

Ik heb geen sterke ambities, maar ik ga wel voor een veelzijdig paard (springen en dressuur op "normaal" niveau)
De hengst moet er wel enigszins om bekend staan dat hij een sterke galop, een aktief en sterk achterbeen, een lief karakter en formaat doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Dit is ze:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LS448C8C.jpg

Hebben jullie misschien een idee welke hengst geschikt voor haar zou kunnen zijn?
Dekgeld in elk geval onder de 1000,- en qua stamboek heb ik geen voorkeur. Ik neig zelf naar Alexandro P, maar ben benieuwd naar jullie ideeen
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 31-10-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:21

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:05

Bedankt voor je reactie :D
Mooie hengst Advance, die kende ik eigenlijk nog niet
Ik heb al eens eerder aan een tuiger gedacht (met name een fries), maar die geven toch vaak juist geen goede galop door?

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:42

Nou er zijn wel heel veel tuigers die in de hogere dressuur sport lopen, het enige nadeel is dat ze niet beoordeeld worden op de galop.
Ik rij zelf 2 tuigers maar die kunnen erg goed galloperen, met veel sprong en afdruk.
Maar advance is ook een hele mooie hengst :D

Dwyne

Re: [H] Welke hengst zou geschikt zijn voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:46

Misschien niet wat je wilt horen, maar een merrie die toontredend is en koehakkig zou ik niet laten dekken... Grote kans dat je veulen dit ook krijgt en in welke mate is nog maar de vraag...

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:05

@Nathalie1988: Dat is waar, ik vind het imposante van een tuigpaard ook erg mooi. Alexandro P heeft ook een imposante uitstraling en is wel beoordeeld op zijn galop, vandaar dat ik eigenlijk bij hem terechtkwam

@Dwyne: Niet omdat ik 't niet wil horen, maar ik ben't niet helemaal met je eens. Je kan bij bijna ieder paard wel iets vinden, wat niet correct is, ook bij de meest mooie dekhengsten en fokmerries. Ten tweede heeft ze't gelukkig niet in hele erge mate. Het is uiteraard wel iets om rekening mee te houden.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:40

Crescendo en Vaandrager vind ik ook een erg mooie hengsten trouwens, nu we het over tuigpaardhengsten hebben

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:46

Mijn draver merrie is drachtig van haarlem. Haar been stand is wel goed maar verder een beetje de zelfde aandachtspunten. Deze hengst heeft een goede achterhand en een mooie maat.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:49

Oehh spannend :D Haarlem is een hengst, die zich ook al lang en breed bewezen heeft qua eigen prestaties en nakomelingen. Is ook een goede optie ;) Is Haarlem niet voornamelijk springen?

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:18

hij heeft nakomelingen die ook hoog in de dressuur lopen zelf heeft hij ook op hoog niveau gelopen in de dressuur. Stja mess geen wereldbeker maar dat hoefde voor mij ook niet. Leek mij leuk om het draver karakter met iets meer gangenwerk te combineren.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:31

randey schreef:
hij heeft nakomelingen die ook hoog in de dressuur lopen zelf heeft hij ook op hoog niveau gelopen in de dressuur. Stja mess geen wereldbeker maar dat hoefde voor mij ook niet. Leek mij leuk om het draver karakter met iets meer gangenwerk te combineren.

Dat hoeft voor mij ook niet, heb geen sterke ambities
Dat laatste wat je zegt, daar gaat't mij ook idd om

offtopic, hoor, maar sta jij toevallig in Schagen? Daar komt Cayenne ook vandaan ;)

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:13

Ik zeg Ekstern :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:29

Ik denk dat je beter een paard kunt kopen dan te gaan fokken met deze merrie.De kans is namelijk groot dat je alleen vermeerderd en dan zijn de kansen voor de nakomeling als je hem wilt verkopen niet al te groot in deze wereld.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:43

Ben fan van Crescendo en Vaandrager maar ook van Saffraan,Fabricius, Waldemar hoewel ik saffraan niet altijd even geschikt vind. Deze nakomelingen kunnen soms wat zenuwachtig zijn en laat rijp.
Trouwens Hamlet is ook een echte allrounder heb ik ook een leuke nakomeling van gereden. :D

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:59

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je beter een paard kunt kopen dan te gaan fokken met deze merrie.De kans is namelijk groot dat je alleen vermeerderd en dan zijn de kansen voor de nakomeling als je hem wilt verkopen niet al te groot in deze wereld.

Dat is inderdaad zo, afgezien van het feit dat je je veulen tegenwoordig sowieso al moeilijk kwijtraakt, staan de mensen al helemaal niet in de rij voor een kruising draver, daar ben ik me echt wel van bewust. Ik heb er ook zeker aan gedacht gewoon een "kant en klaar" veulen te kopen, ook deels omdat er al zoveel zijn.. Gevoelsmatig is't voor mij, omdat ik ook zo'n sterke band met haar heb, gewoon een droom om een nakomeling van haar te hebben.
Het veulen is ook echt voor mezelf bestemd, anders had ik er niet eens over nagedacht
Laatst bijgewerkt door Tobila op 01-11-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:05

Charis404 schreef:
Ik zeg Ekstern :P

Die ziet er mooi uit :D ! Waar staat deze hengst eigenlijk en welke website moet ik dan hebben voor info? Heb gegoogled maar kwam niet echt ver :?
Ik heb ook gedacht aan een volbloed, maar fokt een arabier over het algemeen niet redelijk klein? (aangezien ik 1.80 ben en aan de forse kant)
Het karakter van een volbloed neigt ook meer naar dat van een draver, waar ik nou juist zo gek op ben, maar ik hou ook van de wat grotere imposantere paarden...

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:14

Haha nee was een geintje joh :P Is de opa van Pina en is best aan de maat geloof ik, maar ook buiten het budget denk ik ;) Hij staat inmiddels weer in Belgie, dit jaar teruggehaald uit Polen: http://www.christine-jamar.be/#/ekstern/4538656511

Maar met het oog op het achterbeen, mss niet de beste keuze ;)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:24

Haha, nou, ik heb er serieus aan gedacht, hoor ;). Het karakter van Pina mag ik ook wel!
Ik heb al eens eerder begrepen dat bijna geen enkele volbloed een sterk achterbeen vererft, omdat ze voornamelijk over een goede stuwkracht beschikken om snelheid te maken
Corrigeer me maar als ik het mis heb, hoor :D en als er een volbloedhengst (arabisch of engels) bestaat, die dat wel vererft, laat maar weten!

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:29

Voor zover ik weet is het achterbeen wel sterk genoeg, alleen blijft het gewoon steil/weinig buiging in het spronggewricht :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:45

Tobila schreef:
@Nathalie1988: Dat is waar, ik vind het imposante van een tuigpaard ook erg mooi. Alexandro P heeft ook een imposante uitstraling en is wel beoordeeld op zijn galop, vandaar dat ik eigenlijk bij hem terechtkwam

@Dwyne: Niet omdat ik 't niet wil horen, maar ik ben't niet helemaal met je eens. Je kan bij bijna ieder paard wel iets vinden, wat niet correct is, ook bij de meest mooie dekhengsten en fokmerries. Ten tweede heeft ze't gelukkig niet in hele erge mate. Het is uiteraard wel iets om rekening mee te houden.

Alexandro P is ook helemaal geen Tuigpaard dat is een Gelderse en lijkt mij een geschikte kandidaat. Geeft Front, formaat en beweging door en een zeer sterk achterbeen. Hij heeft zelf een zeer goede galop.
leuk voordeel hij kan ook nog een springen.

Gelderse Paarden staan bekend om hun werkwillige maar toch brave karakter.

Kijk nog even goed naar de beenstanden van de merrie.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-11-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:46

Tobila schreef:
Bedankt voor je reactie :D
Mooie hengst Advance, die kende ik eigenlijk nog niet
Ik heb al eens eerder aan een tuiger gedacht (met name een fries), maar die geven toch vaak juist geen goede galop door?

Friezen en Tuigers staan niet bekend om hun goede galop. dat klopt.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 00:24

NatasjavE schreef:
Tobila schreef:

Alexandro P is ook helemaal geen Tuigpaard dat is een Gelderse en lijkt mij een geschikte kandidaat. Geeft Front, formaat en beweging door en een zeer sterk achterbeen. Hij heeft zelf een zeer goede galop.
leuk voordeel hij kan ook nog een springen.

Gelderse Paarden staan bekend om hun werkwillige maar toch brave karakter.

Kijk nog even goed naar de beenstanden van de merrie.

Nee, precies, daarom kwam ik al bij Alexandro P terecht. Ik vind dat echt een machtige hengst en ik denk dat hij inderdaad goed bij haar zal passen
Haar voorbenen staan wat toontredend (ze zet ze gelukkig wel recht weg, niet met een rare draai). Ik heb begrepen uit de uitslag van de afstammelingenkeuring dat Alexandro P een enkele keer een franse stand doorgeeft. Fokken blijft natuurlijk gokken, maar zou dat een reden kunnen zijn om deze hengst niet te doen voor haar?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:42

Als ze maar een klein beetje troontredend is zou ik me daar niet zo heel erg zorgen om maken. Je moet natuurlijk niet een hengst nemen die erg troontredend is of waarvan bekend is dat hij dat erg vererft.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:55

Ik zou ook voor Alexandro P of in ieder geval een Gelderse hengst gaan.

Tuigers worden niet voor niks voornamelijk in draf getoond. Ik ben het dus met Natas eens dat die je galop echt niet zullen verbeteren.

Overigens is een Fries geen Tuiger. Een tuigpaard is net als het Gelders paard een fokrichting binnen het KWPN.

jkstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:14