Wedstrijdkosten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Wedstrijdkosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:29

Naar aanleiding van een ander topic ben ik benieuwd naar de werkelijke totale kosten van wedstrijddressuur in NL.

Uitgangspunt is een meerderjarige amazone die een eigen paard bij een boerenstalling in de buurt heeft staan.
Paard heeft netjes een chip, is tegen tetanus geënt verder niets. Staat lekker onbeslagen in zijn eigen wolvacht op het land als de bodem dat ook maar énigzins toestaat.
Ze heeft alleen praktische rijkleding, gebruikt´engelse´ stijl optoming en zadel, krijgt al een paar jaar twee keer in de week les van een ORUN-instructrice in de zandbak en rijdt echt heel netjes.
Ze heeft een Opel Astra voor eigen vervoer.

Ze heeft geen ambities om ´kampioen´ te worden, maar wil het wel graag goéd doen want ze rijdt tenslotte echt netjes samen met haar prima paard.
Wat moet zij voor kosten maken om in NL dressuurwedstrijden te gaan rijden.

Wat kosten de benodigde lidmaatschappen, wat de extra entingen, inschrijfgelden, vervoerskosten, kleding, extra spullen, extra eten voor mens en paard, extra kosten voor paard, wat dan ook?
Wat moet zij uittrekken voor correct gepresenteerde deelname?

hc

melissa_lis

Re: Wedstrijdkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:43

Hoi,

beginnen met het papierwerk.

Startkaart aanvraag na 1 oktober is goedkoper voor dat jaar dat in elk geval. Anders dacht ik 42 euro startkaart aanvraag. 17.10 startcoupons 2.95 heffingskosten. 22.50 registratiepaard.
Dan heb je nog nodig een vereniging.
Papierenverenging is over het algemeen goedkoper.
Dan heb je nog de proeven zelf. Reken rond de 8 euro per proef.

Wil je het paard op ijzers of niet? Anders komen daar weer extra kosten.

De eenmalige kosten zijn het meeste.

Jasje, rijbroek, blouse, plaston, speld, dekje,handschoenen ect.. toch wel zo'n 300 bij elkaar voor simpele dingen.

Dan nog een trailer en een auto. Mag de astra dat trekken of heeft hij helemaal geen trekhaak?

Groeten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:46

Ik wou net zelf dit topic openen! Ben erg benieuwd!

Nog even een vraag; Hoe kom je aan een vereniging als je daar niet lid van bent? Is dat duur? Wat is een papierenvereninging? En die coupons, hoelang doe je er mee als je 2x in de maand een wedstrijdje rijd?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:49

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:50

Huertecilla schreef:
is tegen tetanus geënt verder niets.

Schrijf een correcte (basis)enting tegen influenza maar op je lijstje.

Influenza is nl. verplicht om op wedstrijd te gaan. (Over het nut kun je discussiëren, maar het moet nou eenmaal als je wilt starten).

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:55

Er zitten 16 coupons op 1 strook.
Als je 2x in de maand start en dan 2 proeven ( binnen soms 1 bij sommige 2) ben je er zo door heen.

Papieren verenging is bv psv Baak. ( zijn bezig met website)
Wij vragen 86 per jaar inc paard en sport

Groeten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:57

melissa_lis schreef:
Als je 2x in de maand start en dan 2 proeven ( binnen soms 1 bij sommige 2) ben je er zo door heen.

Papieren verenging is bv psv Baak. ( zijn bezig met website)
Wij vragen 86 per jaar inc paard en sport

Groeten

Oke dankje. Maar wat is nou het nut van een vereniging? (als je geen lessen krijgt) En moet zo'n vereniging bij je in de buurt zitten? Geen idee hoe ik dat moet zoeken namelijk..

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:03

Daarom zijn er papieren. Drukt de kosten en je hebt er verder geen onkosten aan. Bij jouw zit dus psv baak of toon Rachel!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:13

Ik lees even mee, ben hier erg benieuwd naar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:15

melissa_lis schreef:
Wil je het paard op ijzers of niet? Anders komen daar weer extra kosten.

Dan nog een trailer en een auto. Mag de astra dat trekken of heeft hij helemaal geen trekhaak?

Als beslag niet nódig is, dan niet. Wel als het punten voor verzorging kost, idem vacht = scheren dus dekens bv..

Ze wil twee jaar uittrekken en na die twee jaar evalueren wat haar potentie is, wat ze leuk vindt, wat haar kosten en baten waren en gaan worden.
Twee keer in de maand als streven lijkt haar mooi.

De Astra mag niet voldoende trekken. Kan ze een LandRoverd Discovery voor lenen, maar moet ze uiteraard wel de variabele kosten voor vergoeden. Wat is een modale rij-afstand als de de komende twee jaar een beetje vlot door de niveaus wil kunnen?
Trailer heeft ze niet. Wat kost huur?

Papieren vereniging vindt ze een prima idee.

hc
Margreet schreef:
Schrijf een correcte (basis)enting tegen influenza maar op je lijstje.

Influenza is nl. verplicht om op wedstrijd te gaan. (Over het nut kun je discussiëren, maar het moet nou eenmaal als je wilt starten).

Dus; kosten?
Elk half jaar herhalen?

hc
melissa_lis schreef:

Dat kan ze niet volgen.
Kost die strook nu 17.10 plus 2,95 ´heffing´ en elke proef 1 coupon én 8 euro? Of???

hc
Loesje88 schreef:
Kijk eens in de bokt wiki, daar is erg veel te vinden over wedstrijd rijden.

Edit linkje: http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijden

Goed tip!

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-08 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop :)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:39

"ze" komt wel een beetje dommig (en lui) over.... Misschien moet "ze" eens gaan lezen op de site van de KNHS, hier bijvoorbeeld eens beginnen of hier misschien. Is een leuk begin, word je al een hoop wijzer van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:56

Je moet het een beetje als een grap zien, maar bekijk het ook eens zo:
Invlechten 1 uur (met wassen 2 uur)
Reis van en naar wedstrijd gemiddeld 1 uur.
Aankomst, melden, opzadelen, losrijden en wachttijd 2 uur.
Wachttijd tussen twee proeven 1 uur.

Al met al kost twee maal 6min in de ring je dus 5 uur. aan 35 euro per uur is dat 175 euro voor 12min; omgerekend dus 875 euro per uur. Een hobby mag geld kosten.

Haha! Duivel Haha!

Maar serieus; die Astra mag zeer waarschijnlijk geen trailer trekken (kogeldruk), dus begint het met een zwaardere auto. Huurt ze een trailer (25 - 50 euro per dag) of koop (reken op 4000 - 5000 euro voor een goede, nieuwe trailer). Vervolgens moet die trailer dan gestald worden (0 - 50 euro per maand), onderhoud voor de minder handigen onder ons, 100 - 200 euro per jaar.
Brandstofkosten van en naar wedstrijden en een bedragje vanwege extra onderhoud (meer km's)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:16

ikke schreef:
Je moet het een beetje als een grap zien, maar bekijk het ook eens zo:
Invlechten 1 uur (met wassen 2 uur)
Reis van en naar wedstrijd gemiddeld 1 uur.
Aankomst, melden, opzadelen, losrijden en wachttijd 2 uur.
Wachttijd tussen twee proeven 1 uur.

Al met al kost twee maal 6min in de ring je dus 5 uur. aan 35 euro per uur is dat 175 euro voor 12min; omgerekend dus 875 euro per uur. Een hobby mag geld kosten.

Haha! Duivel Haha!

Maar serieus; die Astra mag zeer waarschijnlijk geen trailer trekken (kogeldruk), dus begint het met een zwaardere auto. Huurt ze een trailer (25 - 50 euro per dag) of koop (reken op 4000 - 5000 euro voor een goede, nieuwe trailer). Vervolgens moet die trailer dan gestald worden (0 - 50 euro per maand), onderhoud voor de minder handigen onder ons, 100 - 200 euro per jaar.
Brandstofkosten van en naar wedstrijden en een bedragje vanwege extra onderhoud (meer km's)

Vergeet dan ook de E- rijbewijs niet. Misschien heeft TS dat wel niet in bezit en zit je met nog meer kosten om dit te halen Knipoog ......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:19

Downhill schreef:
Vergeet dan ook de E- rijbewijs niet. Misschien heeft TS dat wel niet in bezit en zit je met nog meer kosten om dit te halen Knipoog ......

Sorry, je hebt gelijk; ik stam nog uit de tijd dat het bij vijf pakjes boter zat Haha! Haha!

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:43

Hoi, ijzers is niet verplicht en geeft geen extra puntn verzorging. Is voor sommige paarden voor meer grip in de grond.

De reken som van hier boven is wel beetje veel hoor
gemiddeld uur wachten tussen de proeven kan ook 20 a 30 min zijn.

Auto lenen zal ik voorzichtig mee zijn! Als je ongeluk veroorzaakt of er gaat iets kapot! Zal ik zelf niet voor kiezen!
Trailer huren kan ook eventueel bij kennisen maar huren bij bedrijf is erg duur.
en de kosten als er wat kapot gaat. op en weg brengen. zelf trailer kopen is goedkoper. ergens neerzetten kan eventueel wel op het terrein van je stal toch?

Afstand rijden ligt er aan waar je gaat staten enzo. dus kan je niets over zeggen.

Waar woont ze dan? Voor de vereniging?

enting kosten zijn poeh 20 euro en dan de voorrijkosten 45 euro ofzo. 1x per jaar is verplicht. ze raden alleen wel aan om de elf maanden of half jaar.

Ja 16 coupons zijn 17.10 en dan nog heffing van 2,95
ik bestel er ook altijd 32 tegelijk.
en dan elke proef rond de 8 euro.

Groeten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:52

Ik heb nu deze berekening gemaakt;

Wedstrijd kosten per jaar;
lidmaatschap ponys; 25,75
coupons; 20 euro (als ik 20 x start)
registratiegelden pony's; 15.75
kosten proef; 8 tot 10 euro: 160 euro als ik 20 x start
lidmaatschap montferland (kan ws goedkoper) 70 euro
................................
€291,50

Heb ik nu alles? Dit is dan wel exclusief lessen en wedstrijd kleding. Vervoer heb ik niet nodig, want het is 100 meter van de manege Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:56

Rachel_x schreef:
Oke dankje. Maar wat is nou het nut van een vereniging? (als je geen lessen krijgt) En moet zo'n vereniging bij je in de buurt zitten? Geen idee hoe ik dat moet zoeken namelijk..

Je moet lid worden van een vereniging om een startkaart aan te vragen, dat kan alleen via een vereniging. Vereniging bij jou in de buurt kan je zoeken door bijvoorbeeld op startlijsten te kijken bij een plaats bij jou in de buurt.

Van welke vereniging je lid wordt maakt indien je niet mee wilt doen met kring kampioenschappen niet uit zo veel uit. Als je wel mee wilt doen met kringkampioenschappen is het handig om lid te worden van een vereniging van een kring bij jou in de buurt.

Ik denk dat ik gemiddeld per jaar zo'n 800-1000 euro extra (dus bovenop de normale kosten van het onderhoud en verzorging (smit, stalling, entingen)) kwijt ben door het starten.
Kosten bestaan uit startgeld: 225,00 euro per jaar ongeveer (start ongeveer iedere maand, soms is inschrijfgeld meer dan 7.50 per proef)
Instructie (zo'n 500 euro)
Extra benzine kosten
Extra verzorgingsspullen (shampoo, touw, stiften etc.)
Coupons en startkaart (zo'n 100 euro)
en afschrijving van spullen/auto.

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:59

Ga je op de boleem starten?

wedstrijdkosten had je dan.
lidmaatschap weet ik zo niet kan best 25,75 maar daar krijg je dan denk ik nog paard en sport extra boven op en afdracht knhs.
kom je ook rond de 86 euo.

coupons 17.10 en 2.95 voor 16 proeven.

registratie pony is 22.50.

dan nog enten,
chip heeft die als het goed is.
De eigenaar moet toestemming geven om het boekje mee te geven.
de wedstrijd spullen.

Groeten

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:02

Tja als je wat wilt dan moet je vaak ook betalen.
Ik ben zelf in de orienterende fase geweest omdat ik januari jl. wilde beginnen met starten. Zij het niet dat mijn paard toen opeens een blessure kreeg dus dit januari a.s wordt.
Ik heb er nooit een topic over geopend. Vind het een beetje makkelijk om zomaar een topic te openen en af te gaan op de info van andere. Kijk eerst eens zelf rond wat je kunt vinden en stel daarna gerichte vragen.
(dit geld niet voor alleen dit topic)
Maar aangezien ik vorig jaar een tijdje met research bezig ben geweest kan ik je het volgende meegeven.

Het rijden van een proefjes opzich zijn de kosten niet 8 a 10euro.
Om wedstrijd gerechtigd te zijn schrijf je je in bij een vereniging. Die vind je vaak in de buurt. Zij kunnen de startkaart (kaar waar mee je het recht hebt om te starten) voor je aanvragen. En ook een boekje met startcoupons (deze lever je bij elke proef in).
De prijzen zijn per vereniging erg verschillend.
Bij de vereniging in mijn buurt kost de startkaart alleen; 41,25
Het lidmaatschap van de vereniging: 60,00
Een boekje met 16 Coupons: 17,10
Dan je vervoer naar de wedstrijd auto lenen van een kennis kost waarschijnlijk weinig behalve de benzine en dit is dan weer onderhevig aan waar je wedstrijden wilt gaan rijden. Alleen in jou regio of ook verder weg. Benzine kosten kun je berekenen via de site van de anwb.
Een trailer huren bij een proffesioneel bedrijf kost 25-50 euro per dag/deel.
De kosten op de wedstrijd eten etc wat je noemt kun je zelf in de hand houden. Neem je eigen eten en drinken mee en de kosten zijn al een stuk minder.

Wat de kleding betreft; Als je alles nieuw koopt ben je inderdaad zo 300 euro kwijt. Maar kijk je eens rond op marktplaats en op bokt vind je ook mooie 2e hands dingen voor een redelijke prijs.
Vergeet ook de kleding van je paard niet. Een zadel en hoofdstel heb je. Maar transport beschermers en een wit shabrak zul je aan moeten schaffen. Reken hier ongeveer 70 euro voor.
Dan nog de enting. De influenza enting wordt gegeven en daarna een maand later herhaald anders geld het niet.
De kosten hiervoor verschillen per dierenarts maar hou rekening met rond de 80 euro.

Zoals je hierboven ziet zijn een aantal kosten standaard maar valt er aan een hoop bedragen best te sleutelen.
Ik zelf zet nu al bewust geld opzij zodat ik per 1 januari bij de pony club in mijn regio rijdend lid kan worden.
Dit bespaart mij de kosten voor prive les elke week. En daar krijg ik 2 groepslessen voor terug.

Op de bokt WIKI kun je veel info vinden. Op de site van de KNHS ook. Tevens kun je de ponyclub in je buurt mailen en ik weet zeker dat ze je daar meer kunnen vertellen over wat het bij hun kost.

Veel Succes!
Laatst bijgewerkt door Lady_Daniels op 24-08-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:03

melissa_lis schreef:
Ga je op de boleem starten?

wedstrijdkosten had je dan.
lidmaatschap weet ik zo niet kan best 25,75 maar daar krijg je dan denk ik nog paard en sport extra boven op en afdracht knhs.
kom je ook rond de 86 euo.

coupons 17.10 en 2.95 voor 16 proeven.

registratie pony is 22.50.

dan nog enten,
chip heeft die als het goed is.
De eigenaar moet toestemming geven om het boekje mee te geven.
de wedstrijd spullen.

Groeten

Ja, áls ik ga starten, dan op de boleem Lachen
Weet niet of ik het ga doen hoor, maar informeren kan geen kwaad Haha!
Rijd jij daar ook? Lachen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:05

Vergeet je prijzengeld niet te verrekenen he Knipoog .

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:08

rachel ik ben Melissa

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:10

Morris schreef:
Vergeet je prijzengeld niet te verrekenen he Knipoog .

Dan moet je wel ooit prijzengeld rijden, is mij nog niet gelukt Huilen van het lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:45

Huertecilla schreef:
Naar aanleiding van een ander topic ben ik benieuwd naar de werkelijke totale kosten van wedstrijddressuur in NL.

Uitgangspunt is een meerderjarige amazone die een eigen paard bij een boerenstalling in de buurt heeft staan.
Paard heeft netjes een chip, is tegen tetanus geënt verder niets. Staat lekker onbeslagen in zijn eigen wolvacht op het land als de bodem dat ook maar énigzins toestaat.
Ze heeft alleen praktische rijkleding, gebruikt´engelse´ stijl optoming en zadel, krijgt al een paar jaar twee keer in de week les van een ORUN-instructrice in de zandbak en rijdt echt heel netjes.
Ze heeft een Opel Astra voor eigen vervoer.

Ze heeft geen ambities om ´kampioen´ te worden, maar wil het wel graag goéd doen want ze rijdt tenslotte echt netjes samen met haar prima paard.
Wat moet zij voor kosten maken om in NL dressuurwedstrijden te gaan rijden.

Wat kosten de benodigde lidmaatschappen, wat de extra entingen, inschrijfgelden, vervoerskosten, kleding, extra spullen, extra eten voor mens en paard, extra kosten voor paard, wat dan ook?
Wat moet zij uittrekken voor correct gepresenteerde deelname?

hc

Hoi,
Nou hierbij een overzicht van mijn extra kosten aan mijn paard doordat ik wedstrijden rijdt:
Les: per week €30 (2x per week)
Coupons: 16 euro per 16 coupons, per jaar dus ongeveer 5 à 6 setjes
inschrijfgeld: tussen de 7.50 en 10 euro per proef
Extra enting: 35
Lidmaatschap vereniging: 60 euro
Lidmaatschap KNHS: volgens mij ook 60 euro
Je apenpak: ongeveer 800 euro (inclusief laarzen)
Bandages/stiekjes/shabrak/mooi deken/transportbeschermers/etc: 250 euro
eten/drinken op wedstrijd: 10 euro (voor 2 personen)
Dieselkosten: ongeveer 10 euro per wedstrijd (hangt af van hoe ver de wedstrijd is)

Verder heb ik wel mijn eigen trailer, anders krijg je daar natuurlijk nog meer kossten erbij.

Pff.. Ik ga geen rekenmachine maken en gemiddeld uitrekenen wat wedstrijdrijden kost op jaarbasis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:50

ikke schreef:
Je moet het een beetje als een grap zien, ...

Helemáál een grap is het niet maar volledig serieus evenmin.
De links zijn informatief doch niet volledig. Evenmin geven ze een perspectief.

Het doel van deze rekenactie is dat de imaginaire amazone een afweging kan maken.
Voor een afweging over wat ze met haar paardrijden gaat doen moet ze een kosten/baten analyse kunnen maken en dús de werkelijk kosten weten.

De reiskosten gaan er nog fíks inhakken. Ook als ze een auto en trailer zou kopen heeft ze rentederving en afschrijving daarop naast de hogere variable kosten.
De variabele kosten van een 4x4 met aanhanger zijn snel 30 eurocent per kilometer. De vaste kosten ook FORS hoeger dan de Astra waarmee ze nu naar haar werk en paard rijdt.

Ze vraagt zich af of haar persoonlijke ambitie om wedstrijd te rijden haar meer waard is dan hetzelfde geld aan éxtra instructie uit te geven. Ze kan dat geld maar één keer uitgeven en een budget van 1000-1500 euro per jaar geeft de mogelijkheid om op hoger niveau onderricht te krijgen of speciale kursussen te volgen.

Het gaat haar ook aardig wat meer tijd kosten dan ze een beetje onnozel eerst gedacht had. Dat is allemaal tijd die ze ook als kwaliteitstijd met haar paard kan delen.

Een kennis welke bij een hulpdienst werkt heeft haar afgelopen weekeinde verteld hoeveel grote en kleine ongelukken er met paardentrailers gebeuren. Ze is daar erg van geschrokken en dat maakt haar vraagstuk nog groter; wil ze haar páárd dat risico laten lopen voor haar ego?
Haar paard zou er daar tegenover baat bij hebben als zij het budget aan geld en tijd zou investeren in meer rijvaardigheid.

Ze is nu even terug bij haar eigen ´basis´; waarom rijdt ze eigenlijk paard, wat ís het voor haar en wat wil ze er mee?
Dat is een vitaal deel van de ´baten´-kant.

hc