Pech met de trailer, wie bel je? Idee!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Pech met de trailer, wie bel je? Idee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:35

Beste bokkers,

Ik ga regelmatig met mijn paardje op stap: wedstrijden, lessen, bosritten. En omdat ik western rijd, zijn de meeste wedstrijden op vaak een uur rijden met de trailer. Ik rijd dus flink wat kilometers en ik ben zeker niet de enige.

Maar even een situatieschets:
Wat als ik dus een uur rijden van huis ben, en ik krijg zo'n erge panne op snelweg krijg, dat ik niet verder kan rijden. De meeste vrienden die ik kan bellen met vervangend vervoer voor mijn paard, zijn dan minstens een uur onderweg. En ik kan mijn paardje niet een uur lang in een trailer langs de snelweg laten staan. En uitladen op de vluchtstrook, ga ik al helemaaaaal niet aan beginnen.

Dus wat doe je?
Kun je hiervoor wel de ANWB of politie bellen? Zijn zij hierop ingespeeld? Zo niet... wie bel je dan? Zijn er wel hulpdiensten voor zoiets?

Zorg je vooraf voor je wegrijdt, dat je langs de hele route weet waar de grote stallen zijn en telefoonnummers verzameld? Met het risico dat zij helemaal niet bereid zijn te helpen of niet kunnen helpen?

Wie heeft hier ervaring mee en wat deed je toen?

Ik ben liever voorbereid, dan dat ik hier pas over na moet denken als ik inderdaad in zo'n situatie zit.

Plan: Bokt pech-onderweg-netwerk
Nu had ik hierover een gesprek met een paar mensen dit weekend en we kwamen op een best ambitieus idee:

Wat als we met de bokkers samen een soort vangnet opzetten. Dat we iedere snelweg in Nederland in kaart brengen mét om de 50 kilometer een stal, manege, stoeterij, etc. in de buurt van de snelweg, die zich hiervoor heeft aangemeld dat zij te bereiken zijn als iemand in de buurt met pech staat. Dat we via bokt een eigen pech-onderweg-netwerk opzetten om bokkers (en ook niet-bokkers) in nood met paarden die met spoed weggehaald moeten worden van de (snel)weg. En dat we dus een soort lijst opstellen met kaart en telefoonnummers.

Het is ambitieus en er zitten veel haken en ogen aan, maar ik wilde hier wel eens over bomen met de bokkers.

De haken en ogen die ikzelf al kan opnoemen:
- Als burger met trailer stoppen op vluchtstrook om pechgeval te helpen: zal zeker toestemming en/of begeleiding van politie nodig zijn.

- Je kan niet dag en nacht paraat staan, dus is niet waterdicht plan.

- Wat en hoe is dit verzekeringstechnisch te onderbouwen, want wat als bij het overladen of met die tweede trailerrit wat gebeurd?

- Wanneer is het echt een 'noodgeval'? Niet dat er mensen zijn die voor ieder wissewasje gaan bellen. Als ze bijv. niet verder durven te rijden omdat het paard een beetje druk is. Ik noem maar een zijstraat.

Wildgirl

Re: Pech met de trailer, wie bel je? Idee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:41

ik ga er eens over denken, vind je idee heel leuk en goed.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:48

Heb ooit met autopech gestaan en bij een benzinepomp (gesloten inmiddels) in het donker mijn paard moeten uitladen, trailer loskoppelen, achter de auto van een vriend hangen (die had ik gebeld en was drie kwartier nodig om bij me te komen), paard weer inladen en verder..... Gelukkig had ik een braaf paard, en een hele lieve vriend van mijn man, staat altijd voor ons klaar....

De opzet is goed, dan zou je inderdaad alleen nog het een en ander moeten uitwerken Ja

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:51

Jij haald iets aan zeg!

Wij hebben zo ooit 2x iemand geholpen.
1x op de snel weg en 1x midden op een autoweg ( paard was over de voorboom gestrongen)

Helemaal voor zo iets!!
Mocht je me hulp nodig hebben stuur me maar een bericht!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:54

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit zo over nagedacht.

Ik denk dat een vangnet opzich een idee is alleen ik denk dat ik zelf toch de politie zou bellen. Al is het alleen maar voor de veiligheid.

Ik ben overigens wel ontzettend benieuwd wat hier uit gaat komen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:55

ik heb ook ooit de anwb een paard zien laden met een soort huurtrailer en een ANWB auto dus dat wordt wel degelijk gedaan!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:59

Ik vind het een buitengewoon goed initiatief.. Ik ga met je meedenken!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:03

Jeetje wat een leuke, enthousiaste reacties tot nu toe!

Als er echt zoveel mensen zijn die hier serieus over mee willen denken, wil ik best het initiatief leiden en de opzet maken! Als het serieuze vorm gaat aannemen ga ik zeker gesprekken met politie, ANWB en verzekering voeren hierover! Maar dit is nog wel erg vooruit denken. Bloos

@Mistic: uiteraard zou ik zeker ook eerst de politie bellen, maar wat ik tot nu toe hoor en zie van anderen, is dat zij niet hierop voorbereid zijn. Maar zij moeten zeker op de hoogte worden gebracht en zonodig helpen. Als is het maar om te zorgen dat de rijstro(o)k(en) worden afgezet. Alles om het maar zo veilig mogelijk te maken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:04

Sies schreef:
ik heb ook ooit de anwb een paard zien laden met een soort huurtrailer en een ANWB auto dus dat wordt wel degelijk gedaan!

Maar is dit wel gedekt over het hele land? Kan me voorstellen dat dat niet overal zo makkelijk en snel gaat.

*edit: dit vraagt om een mailtje richting de ANWB. Ik werk eraan!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:07

Ik ben al bij de ANWB aangesloten. Het zou super zijn, als zij in de dienstverlening ook een optie zouden doorvoeren dat je trailer ook gedekt is in hulpverlening. Stel nou dat je een lekker band hebt, dan zou het fijn zijn als zij konden helpen met het verwisselen van een band. Of als je auto stuk gaat, zij je paard naar een veilige plek kunnen vervoeren Lachen

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:09

wat een toeval dit topic zeg. Ik had gisteren net de pony en trailer thuis gebracht en ging weer terug naar het wedstrijdterrein om dochter op te gaan halen omdat de prijsuitreiking nog even op zich liet wachten. Ben ik op de terugweg, gelukkig zonder trailer, krijg ik op de snelweg een lekke band. Natuurlijk had ik de slotbout om het wiel te wisselen (dat is om te voorkomen dat ze je velgen onder je auto uit kunnen stelen) niet in de auto liggen (ben blond verklaard vast een heleboel!!) dus de anwb gebeld en gewacht op de afsleepdienst om me thuis te brengen. Ik was zo super blij dat ik de trailer er niet meer achter had hangen en sprak daar over met die berger. Ze hebben dus voor zulke gevallen een mogelijkheid om een trekhaak en stekker achterin de afsleepwagen te doen waardoor je auto dus op de sleepwagen gaat en de trailer erachter. Als je mankementen met de trailer hebt zou je in theorie dus ook met die trailer op de sleepwagen kunnen en de auto kunnen ze er dan achter hangen. Het is in ieder geval een oplossing maar weet niet of het echt werkt als je een trailer geladen met paard op zo'n bak moet krijgen zonder paniek in de tent. Overzetten in een andere trailer langs de rijksweg is denk ik ook niet zo'n geweldige oplossing maar ja wat moet je anders. Ik liep dus gisteravond ook al heel de tijd te denken hoe je dit kan oplossen als je dit probleem mocht krijgen en nou zie ik hier het topic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:09

Om te beginnen ga je met goed onderhouden spullen op stap. Reservewiel is verplicht en moet passen. Indien auto en trailer verschillende wielen hebben, moet je dus twee reservewielen hebben!
Daarnaast zorg je dat je weet hoe je wielen moet verwisselen! De ANWB doet dat overigens ook voor je, zonder problemen. Je kunt wielen verwisselen zonder je paard uit te laden mits je over goed materiaal beschikt, anders heeft de ANWB dat ook in huis.
Kortom: je zaait onnodig paniek; ANWB lidmaatschap is voldoende, mits je je spullen op orde hebt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:09

Ja, ik ben dus zelf ook lid van de ANWB en dat lijkt mij ook heel prettig. Dus we kunnen nu twee kanten op met dit verhaal:

A) Eigen boktnetwerk.

B) Lobbyen bij de ANWB voor deze service.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:10

Goed initiatief. Ben zeer benieuwd wat er uit zal komen.

Ook belangrijk om te weten hoe je op een snelweg bv een paard over kan laden als er iets mis is met je trailer. Lijkt me niet makkelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:11

Vind het wel een goede optie hoor Ja
En de politie moet natuurlijk altijd gebeld worden al is het maar voor de schade en de veiligheid ed. Maar die nemen echt geen trailer mee als je zegt dat de jouwe kapot is Clown
Net als de anwb, die is vaak net zo snel ter plaatse met een trailer dan je eigen vervangende vervoer, lijkt me, aangezien zij ook niet standaard met een veewagen rondrijden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:12

ikke schreef:
Om te beginnen ga je met goed onderhouden spullen op stap. Reservewiel is verplicht en moet passen. Indien auto en trailer verschillende wielen hebben, moet je dus twee reservewielen hebben!
Daarnaast zorg je dat je weet hoe je wielen moet verwisselen! De ANWB doet dat overigens ook voor je, zonder problemen. Je kunt wielen verwisselen zonder je paard uit te laden mits je over goed materiaal beschikt, anders heeft de ANWB dat ook in huis.
Kortom: je zaait onnodig paniek; ANWB lidmaatschap is voldoende, mits je je spullen op orde hebt.

Oh ja? Een klapband kan iedereen krijgen. Een ongeluk ook. Wat als je op de snelweg aangetikt wordt door zo'n onbehouweling die je afsnijdt? En je auto (of trailer) is zodanig beschadigd dat je niet verder kunt rijden? Ik heb het niet alleen over een bandje verwisselen.

Wat nou onnodig paniek zaaien? Ik wil gewoon weten hoe je dit moet oplossen? Is het zeker dat de ANWB met vervangend vervoer komt?

Lijkt mij dat je dit beter goed van de voren geregeld hebt. Je kan niet gaan rijden onder het mom: 'Dat overkomt altijd anderen'.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:12

ikke schreef:

En wat als jij nou een ongeluk krijgt met trailer en paard en trailer is kapot en paard moet toch weg? Dan is het toch fijn om te weten, lijkt me, dat er een stal in de buurt is die je kan bellen en jou en je paard kunnen helpen? Al is het maar vanwege tijdelijk onderdak oid.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:13

ikke schreef:

Maar wat als het niet een band is? Tuurlijk zorg je dat auto en trailer goed onderhouden zijn maar dat betekend niet dat er nooit wat kan gebeuren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:13

Ik ben het voor een gedeelte eens met Ikke.. Tuurlijk moet je zorgen dat je spullen op orde zijn. Maar er zijn altijd onvoorziene dingen, waar je ook met een goed bijgehouden auto problemen mee kunt krijgen. ( denk aan problemen door zwerfafval op de weg, om maar even een dwarsstraat te noemen )

En stel dat je een lekke band krijgt en de vluchtstrook is angstaanjagend smal? Lachen Een rechterwiel van mijn auto durf ik nog wel te vervangen.. Links word voor mij al een stuk enger.. Lachen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:15

Tuurlijk ben ik het met Ikke ook eens wat betreft het materiaal waar je mee op stap gaat. Daar lijkt me geen discussie over mogelijk. Maar hoe goed je het ook zelf voor elkaar hebt. Je hebt niet alles zelf in de hand.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:17

En dat klopt.. Ik heb het met mijn eigen auto meegemaakt dat er een oliefilter was losgetrild in de auto ( jaja, fout van de garage, waar het opnderhoud werd gedaan Knipoog ) Als de olie uit je auto loopt, kan je niet verder rijden.. Dan moet je afgesleept worden..

Daar kan je helemaal niks aan doen.. Lachen

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:49

ik denk niet dat het zin heeft om een disc. op gang te zetten over met goed gekeurde spullen de weg op te gaan. Denk dat iedereen dan wel weet maar zelfs met een hagel nieuwe trailer en auto kun je pannen krijgen en denk dat we daar beter over kunnen kletsen wat we dan moeten een vang net lijkt mij een goed iedee!
Ik zal vanmiddag is na vragen hoe dat bij pech nu geregeld is bij de officiele instantie's wat die dan doen,.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:53

Helemaal mee eens Vlek. Oké, dan wacht ik jou reactie even af. Ik stuur wel een mail richting de ANWB.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:53

ikke schreef:

Helemaal mee eens.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:55

ohh leuk ik woon recht langs de a67 naar venlo dus dat komt goed uit !!!