Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:57

Hoi,

Vraagje mag onderstaande trailercombinatie evt. met B-bewijs gereden worden? Of is EachterB verplicht (al is dat verstandiger überhaupt!)

Ik heb een auto beschikbaar met trekhaak:
Massa ledig voertuig = 1415 kg
Maximum te trekken massa indien aanhanger: 1300 kg geremd

Trailer in kwestie:
Trailer is een 1,5 paards trailer:
Eigen/Ledig gewicht = 590 kg
Laadgewicht = 710 kg

Dit zijn de regels als ik het goed begrijp:

- de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig
- de toegestane maximum massa van de totale combinatie met niet meer zijn dan 3500 kg

Klopt het rekensommetje dan?

Laadvermogen + lediggewicht aanhanger = 590 + 710 = 1300 kg
Massa ledigvoertuig (auto) is 1415 kg

> Wat is bekend over evt. terugkeuren?

Alvast bedankt. PM mag ook Knipoog

Myke

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:01

Volgens mij mag dit
het ledig gewicht van je auto moet meer zijn dan het maximaal belaadbare gewicht van je trailer (dit staat op het kentekenbewijs van je trailer) en samen moet dat onder de 3500 kg blijven.
Zo heb ik het begrepen van de site van de RDW.
En dan mag jij deze combi dus rijden met je B-rijbewijs

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:42

shera schreef:
Volgens mij mag dit
<knip>
En dan mag jij deze combi dus rijden met je B-rijbewijs

Knap hoor, dat jij op afstand kunt ruiken dat het laadvermogen van de betreffende auto minder dan 785kg bedraagt. Dat gewicht hoort namelijk ook nog bij het rekensommetje.

Maar dan nog steeds mis ik de toegestane kogeldruk. Het toegestane laadvermogen van de auto blijft waarschijnlijk wel binnen die 785kg, maar de toegestane kogeldruk van de trekauto is vermoedelijk maar 50kg en dat is te weinig voor een paardentrailer.
Terugkeuren is zinloos. Ten eerste is het binnen enkele jaren verplicht om voor alles boven 750kg TMM een E-rijbewijs te hebben; ten tweede veranderd het niks aan je kogeldruk. Einde verhaal dus.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:51

Vraagje aan Ikke (Gery toch?) waarom staat er dan op het papier van die auto dat deze 1300 kg mag trekken? Ik heb even op mijn eigen autopapieren gekeken maar daar staat geen kogeldruk vermeld, ... waar kun je dat dan opzoeken? En is een aanhanger dan niet gewoon een aanhanger? Waarom heeft een trailer dan een auto met meer kogeldruk nodig dan een andere aanhanger?

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:57

allegro schreef:
Vraagje aan Ikke (Gery toch?) waarom staat er dan op het papier van die auto dat deze 1300 kg mag trekken? Ik heb even op mijn eigen autopapieren gekeken maar daar staat geen kogeldruk vermeld, ... waar kun je dat dan opzoeken? En is een aanhanger dan niet gewoon een aanhanger? Waarom heeft een trailer dan een auto met meer kogeldruk nodig dan een andere aanhanger?

De kogeldruk staat in de handleiding van de auto en anders even de importeur bellen (zorg voor chassisnummer bij de hand). Soms staat het ook op de auto vermeld, zoals bij mijn Ford.
Er zijn best aanhangers van 1300kg die met minder kogeldruk aan de auto hangen; kwestie van correct beladen. Helaas valt er aan een paardentrailer weinig correct te laden, het paard staat erop zoals het er staat.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:04

oke half duidelijk. op mijn trailerpapier staat trouwens wel dat de last onder de koppeling (dus op de kogel?) max. 75 mag zijn. .. maar hoe kun je dit dan controleren als de paarden erin staan. Sorry hoop vragen maar je maakt me nieuwsgierig

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:08

allegro schreef:
oke half duidelijk. op mijn trailerpapier staat trouwens wel dat de last onder de koppeling (dus op de kogel?) max. 75 mag zijn. .. maar hoe kun je dit dan controleren als de paarden erin staan. Sorry hoop vragen maar je maakt me nieuwsgierig

Blok hout en een (personen)weegschaal. Disselweger mag ook, maar kost geld en echt zinvol is het niet bij een paardentrailer, je hebt er toch geen invloed op.
De last onder de koppeling is inderdaad de kogeldruk die de trailer geeft. Overigens mag die Pick-up van jou waarschijnlijk wel 100kg hebben, als het geen 150kg is.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:13

de pickup is naar Afrika, heb tegenwoordig een transporter.
Maarre een blok hout eronder met een personenweegschaal en dan de ponies erin... liever niet. En dan nog dan mag de auto het wel hebben maar de trailer dus niet, want die mag maar 75 kg hebben als ik het goed begrijp.

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:20

Citaat:
Knap hoor, dat jij op afstand kunt ruiken dat het laadvermogen van de betreffende auto minder dan 785kg bedraagt.

beetje vriendelijker mag....

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:26

Je moet niet naar de ledige massa van je voertuig kijken maar ook naar het laadvermogen van de auto. Dus je optelsom moet zijn massa ledig voertuig 1415 kg + ..... kg laadvermogen. Bij die uitkomst tel je dan de 1300 kg van de trailer bij. Pas dan kan je kijken of deze combi met enkel B mag of B met E

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:31

Toch spreekt de site van bv cbr over
ledige massa motorvoertuig en
de toegestane maximum massa aanhangwagen in hun voorbeelden

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:32

precies, en een transporter mag behoorlijk wat laden! dus weer even de papieren erbij pakken en zoeken naar MTM.

weet je zeker dat je de site goed gelezen hebt, zet anders de link van die bewuste pagina even hier. de enige juiste regels staan overigens in de FAQ

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:37

Shera, je hebt gelijk dat Ikke misschien wat vriendelijker had moeten zijn, maar geef hem wel gelijk.

Je wilt niet wéten hoeveel topics hier al over geweest zijn en nog komen ze er steeds weer en er staat speciaal een FAQ bovenaan dit forum en óók nog eens in de bokt wiki.

En elke keer weer presteren mensen het om de regels door elkaar te gooien en er een eigen interpretatie aan te geven met kul wijsheden. en dat is een beetje jammer.....

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:40

Ik zit even door te lezen
Inderdaad moet je bij de totale som ook de toegestane belading van de auto meetellen.
Dus ledig gewicht auto moet zwaarder zijn dan maximaal toegestane massa aanhanger.
die twee opgeteld plus de toegestane belading van de auto moet onder de 3500 blijven.
Ik heb niet goed gelezen Bloos
Citaat:
En elke keer weer presteren mensen het om de regels door elkaar te gooien en er een eigen interpretatie aan te geven met kul wijsheden. en dat is een beetje jammer.....
je hebt gelijk..

GeeskeP
Berichten: 1084
Geregistreerd: 13-06-06

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:44

Zo mag je rijden.. tenzij je idd meer dan 785 kilo in je auto gaat laden.. maar dat lijkt me sterk Verward
Want dan ben je idd lichter dan 3500 kilo, maar je auto is zwaarder dan je aanhanger.

Best wel krom, want wanneer je een auto hebt die zwaarder is dan de aanhanger en het totaal gewicht onder de 3500 kilo blijft, je opeens heel goed met een aanhanger kunt rijden dat je geen examen hoeft te doen Frusty

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:47

Vandaar dat ik het vraag Lachen Naar de kogeldruk zal ik nog kijken. Da's idd ook van belang. Weet ik zo niet uit het blote hoofd.

Maar ... even de kogeldruk buiten beschouwing gelaten .. mag wel of mag niet? Ben nu de draad kwijt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:49

het wordt tijd dat ze de wet versimpelen....... alle tandemassers en alle wagens met oplooprem met E rijbewijs......... ben je gelijk van al dit geneuzel af Lachen

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:49

je moet eerst even kijken wat je auto mag laden en dán roepen wij wel of niet Lachen dat moet je nl ook weten om antwoord te kunnen geven...

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:50

Kiwi, de wet wordt ook versimpeld, alles boven MTM 750 kg moet E, lekker makkelijk Lachen

Marijeh

Berichten: 42
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: friesland

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:50

Het gaat toch om wat je op dat moment weegt?

Ik zou het knap vinden als je 785 kilo in je auto laad

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:51

lees jij ook eerst de FAQ even....
mijn Vito mag 1000 kg laden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:51

cissy schreef:
Kiwi, de wet wordt ook versimpeld, alles boven MTM 750 kg moet E, lekker makkelijk Lachen

Zo kan het ook Lachen Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:52

Marijeh schreef:
Het gaat toch om wat je op dat moment weegt?

Ik zou het knap vinden als je 785 kilo in je auto laad

Maargoed dan krijg je dit soort dingen weer Lachen Lachen Lachen

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 20:02

KiWiKo schreef:
cissy schreef:
Kiwi, de wet wordt ook versimpeld, alles boven MTM 750 kg moet E, lekker makkelijk Lachen

Zo kan het ook Lachen Lachen


Daar pleit ik ook voor Knipoog

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Mag met deze trailercombinatie met B-bewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:05

KiWiKo schreef:
Marijeh schreef:
Het gaat toch om wat je op dat moment weegt?

Ik zou het knap vinden als je 785 kilo in je auto laad

Maargoed dan krijg je dit soort dingen weer Lachen Lachen Lachen

Tja en helaas ZIJN er auto's waar je meer dan 785kg in mag stoppen, ik heb er hier eentje in de garage staan; mag 1230kg in. Auto weegt 1720kg, dus daar gaat ie dan............