Chippen... Hoe verplicht is het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Chippen... Hoe verplicht is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:20

Hoe verplicht is chippen bij een paard dat niet vervoert wordt?
En een paspoort; krijg je dat er standaard bij of moet je die ook apart aanvragen?

Ik ben hier wel benieuwd naar.
Als iemand me alles over het chippen kan vertellen; graag! Haha!

MissDonna

Re: Chippen... Hoe verplicht is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:39

ik meen dat je DA een paspoort voor je aanvraagd. als er geen papier bij zit weet ik het niet precies. maar chippen zou ik zo ie zo altijd doen. Stel je paardje word gejat. En komt op de markt terrecht. Dan is het beter te ontcijveren MET chip dan zonder... Dan moet je maar hopen dat iemand hem/haar met fotos herkent

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:42

Ik heb het even gegoogeld en daar kwam ik onderstaande tegen,

Paarden
In 2004 is een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie KNHS.
chip-paard.jpg

Een chip

Vanaf 2004 moeten veulens binnen zeven maanden na geboorte een paspoort en chip hebben. De chip is geproduceerd volgens internationale ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.
Voor oudere paarden geld een overgangsregeling en vanaf 1 januari 2007 moeten alle paarden voorzien zijn van een paspoort en een chip. Nu moet een paard voorzien zijn van een paspoort bij vervoer, slacht, export en bij behandeling met medicijnen waarnaar het paard niet meer in voedselketen mag komen. een chip is ook verplicht bij slacht en export.

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:45

Voor zover ik weet is chippen gewoon echt verplicht. Net als dat een koe een oornummer MOET hebben. Dus ook al staat je paard ergens achteraf en komt ie nooit in contact met andere paarden en wordt ie niet op gegeten, toch is het verplicht.

Dacht ik Lachen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:48

Hoe verplicht? Heel erg verplicht Knipoog

fraznic, je hebt gelijk.

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:49

Weet inderdaad ook niet beter dan dat het verplicht is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:50

Daarnaast mag alleen een gechipt paard vervoert worden, zelf s als hij/zij dood is. Dus je paard mag alleen met de Randac mee als hij/zij een chip heeft.

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:29

Hoe zit dat dan eigenlijk met dat DNA-gebeuren?? Ik las hier laatst op bokt ergens iets over anti-chip-mensen, die dan door middel van bloedonderzoek een soort van DNA-identificatie wilden. Maar ben je dan alsnog verplicht om te chippen?? (lijkt mij haast wel, maar da's dan banketstaaf als je anti-chip bent)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:41

Girlgamer schreef:
Hoe verplicht? Heel erg verplicht Knipoog

fraznic, je hebt gelijk.

Heel erg een leugen!
Er is niks verplicht aan chippen!!
Je moet je paard registreren, middels paspoort. Dit papoort wordt gekoppeld aan de DNA OF chip!!!!
DNA-registratie heeft dezelfde status en kan grondwettelijk nooit overuled worden. Onze grondwet schrijft voor dat er ALTIJD een alternatief moet zijn voor gewetensbezwaarden, precies zoals in de tijd dat we nog dienstplicht hadden en een alternatief voor hen die daar gewetensbezwaren tegen hadden. (Weet iemand hier eigenlijk nog wel wat dienstplicht was??)

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:51

@ikke; nee, graag meer uitleg Knipoog

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:53

Ah dus toch, na mijn eerste berichtje realiseerde ik me ineens die DNA-registratie, maar daar weet ik dus verder niet zoveel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:49

En hoe zit het met een paard die je vanuit het buitenland koopt?
Als die gechipt is, is het nogal wat om die over te schrijven heb ik eens gehoord. Is het dan niet makkelijker om een ongechipt paard vanuit het buitenland te kopen en hem vervolgens hier in Nederland te laten chippen?
Of hoe gaat dat in z'n werk?

*hoewel je dan natuurlijk wel weer met het vervoer zit..*

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:51

Hoezo zou dat een probleem zijn Kayleigh? Mijn merrie komt uit België en is daar ook gechipt.
Haar papieren heb ik nu gewoon bij het Nederlandse Haflingerstamboek op naam laten zetten.

Het enige probleem is dat niet alle chiplezers haar chip kunnen lezen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:37

Kayleigh_ schreef:
En hoe zit het met een paard die je vanuit het buitenland koopt?
Als die gechipt is, is het nogal wat om die over te schrijven heb ik eens gehoord. Is het dan niet makkelijker om een ongechipt paard vanuit het buitenland te kopen en hem vervolgens hier in Nederland te laten chippen?
Of hoe gaat dat in z'n werk?

*hoewel je dan natuurlijk wel weer met het vervoer zit..*

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee!

Nederland loopt zoals gewoonlijk weer voorop met dit soort zaken.
In het buitenland is de controle gewoon veel minder en maken ze helaas geen drukte als het paard niet gechipt is.
Met uitzondering van Duitsland, zij kijken niet naar de chip maar wel erg naar het welzijn van het dier, kunnen ze hier nog wat van leren.
Verder Belgie, Polen enz geen chip nodig.
Kom je de grens over en je verteld dat je het dier net gekocht hebt ,geen probleem het enigste wat wel vaak gevraagd word is dan een koopakte.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:38

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:40

fraznic schreef:
Ah dus toch, na mijn eerste berichtje realiseerde ik me ineens die DNA-registratie, maar daar weet ik dus verder niet zoveel over.

Ik dan weer wel, ik heb er twee DNA geregistreerd en nummer drie komt eraan.
Briefje met de gegevens van het paard naar de PVE met het verzoek om DNA-registratie; je krijgt een bussel spullen thuis, met duidelijke handleiding; volg die handleiding en klaar is kees.
Na enige tijd krijg je de registratiegegevens en kun je die gegevens in het paspoort laten opnemen en je hebt voldoaan aan je REGISTRATIEPLICHT.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:41

Lous schreef:
Daarnaast mag alleen een gechipt paard vervoert worden, zelf s als hij/zij dood is. Dus je paard mag alleen met de Randac mee als hij/zij een chip heeft.

Dat is dus niet waar. Ze halen je paard op gechipt of niet. Een vriendin dr pony is vorig jaar overleden, gechipt, maar er werd niet naar gevraagd of gecheckt. Heb de chaffeur de pony in zien laden en weet dus dat hij niks gecontroleerd heeft. En achteraf bij de Rendac heeft het ook geen zin.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:44

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:54

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:54

IndianLady schreef:
Lous schreef:

Dat is dus niet waar. Ze halen je paard op gechipt of niet. Een vriendin dr pony is vorig jaar overleden, gechipt, maar er werd niet naar gevraagd of gecheckt. Heb de chaffeur de pony in zien laden en weet dus dat hij niks gecontroleerd heeft. En achteraf bij de Rendac heeft het ook geen zin.

Ja nu je het zegt, wij hebben vorig jaar ook een dravertje op laten halen, onze Waltertje en er werd niet naar het paspoort gevraagd, toch is het wel verplicht

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:58

madamX: sorry Bloos helemaal jouw stukje niet gezien Gestoord

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:18

Mijn paard is vorig jaar naar de slacht gegaan en daar mocht hij niet van de trailer af voordat een strenge meneer van de AIVD de chip en het paspoort gecontroleerd had.

Het is gewoon heel erg verplicht om een paspoort te hebben, met chip (of DNA-profiel als je ontheffing hebt voor de chip).

Overigens, als ik bijv. nu een paard uit Duitsland zou kopen zonder chip, bracht ik die gewoon illegaal het land in en liet hem dan hier wel chippen. De kans op controle bij gewoon vervoer is zooo klein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:08

En wat zijn de kosten van het chippen? Hier heb ik op internet naar gezocht maar heb niks kunnen vinden...

Heb wel afschuwelijke berichten gelezen over chippen, dus een DNA-profiel lijkt me interessanter... Is dit duurder of hetzelfde? En wat is daar dan de prijs van?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:38

45 euro als ik het goed heb. tenzij je meerdere paarden hebb dan is het goedkoper. maar je moet ook nog rekenen op de kosten van het aanvragen van een paspoort

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:59

barbara1970 schreef:
Ja nu je het zegt, wij hebben vorig jaar ook een dravertje op laten halen, onze Waltertje en er werd niet naar het paspoort gevraagd, toch is het wel verplicht

Tsja dan heb je straks wel een probleem als ze op de vingengs worden getikt en ze vanaf dan extra goed moeten controleren.