Schuilstal... wel of geen vergunning?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Schuilstal... wel of geen vergunning?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 22:44

Zoals in de titel al duidelijk wordt: "Schuilstal... wel of geen vergunning?""

Nu weet ik dat als je een schuilstal "bouwt" en het echt een gebouw is, je hiervoor een vergunning moet aanvragen.

Maar nu vraag ik mij af of dit ook geld voor een dak op palen... De mogelijkheid is namelijk aanwezig om, met behulp van natuurlijke omheining (hele hoge groenblijvende bomen in weide) een windvrije schuilstal te realiseren.

Het enige wat dan noodzakelijk is, is een stevige constructie van hout, die een dak kan dragen. Uiteraard helemaal uitgedacht, diervriendelijk en veilig, maar nu de vraag... MAG DIT?!?! Moet je hiervoor een vergunning aanvragen, omdat de gemeente dit aanmerkt als bouwsel of, als het geen dichte wanden heeft, juist niet?!

Wie o wie heeft het antwoord?

zorrootje

Re: Schuilstal... wel of geen vergunning?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:51

als het een beetje binnen de perken blijft wordt het vaak gedoogd.... officieel mag het niet. Heb je zeikerige mensen in de omgeving kan het een probleem zijn. Ik heb al jaren een schuilstal en geen mens die er wat van zegt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:05

elk bouwsel dus ook een dak op palen is vergunningplichten. Vaak zelfs een pergola al.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:42

Verschilt per gemeente. Er is wel een verschil tussen een gebouw en een bouwwerk. Voor het eerste is altijd een vergunning nodig, voor het laatste zijn er verschillende opties: tot 3 meter hoog vergunning vrij en meldingsplichtvrij of vergunningsvrij maar wel meldingsplicht. Informeren bij je gemeente, dan weet je het.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:20

madamX schreef:
Verschilt per gemeente. Er is wel een verschil tussen een gebouw en een bouwwerk. Voor het eerste is altijd een vergunning nodig, voor het laatste zijn er verschillende opties: tot 3 meter hoog vergunning vrij en meldingsplichtvrij of vergunningsvrij maar wel meldingsplicht. Informeren bij je gemeente, dan weet je het.

Ja, dat dacht ik dus ook... Het heeft geen wanden en valt dus onder een bouwwerk en ik dacht idd dat het een meldingsplicht betrof ipv vergunningsplicht.

Meldingsplichtvrij lijkt mij niet?!?! Ik ga eens bellen! Bedankt voor de tip.

Weet jij toevallig ook waar de grens gebouw of bouwwerk precies ligt?!?!

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:22

haha, ik ken zelfs een geval waarin ze een boomhut hebben aangemerkt als "ongewenste nederzetting". Je weet het dus maar nooit... Maar in het ergste geval moet je 'm weer afbreken (bestuursdwang) als je dat allemaal zonder al te veel kosten kan realiseren, zou ik gewoon gokken op gedogen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:43

gratchen schreef:
haha, ik ken zelfs een geval waarin ze een boomhut hebben aangemerkt als "ongewenste nederzetting". Je weet het dus maar nooit... Maar in het ergste geval moet je 'm weer afbreken (bestuursdwang) als je dat allemaal zonder al te veel kosten kan realiseren, zou ik gewoon gokken op gedogen.

Ja maar als je meldingsplicht hebt, is het altijd beter om direct te melden. Dan is de kans op uit daadwerkelijk uitoefenen van bestuursdwang veel minder groot.

Bovendien moet je bij een meldings- of vergunningsplichtig bouwsel, voldoen aan de eisen die hieraan worden gesteld. Als je dus niets meldt, weet je ook niet aan welke exacte, bij gemeente gestelde, eisen je moet voldoen. Als je dan een controle krijgt, zullen ze sneller met bestuursdwang smijten omdat je niet aan gestelde eisen voldoet en ook niet hebt voldaan aan je meldingsplicht...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:56

Volgens mij ligt het er ook aan of het dichtbij een erfafscheiding is. In een open veld mag je zelfs maar tot 1 meter en anders moet je ook een vergunning aanvragen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:59

het ligt er helemaal aan hoe wat waar je wat wilt bouwen. binnen de bebouwde kom is weer anders als erbuiten. het best kun je gewoon even lang het gemeente huis en het gewoon even vragen. het zou zonde zijn als je wat gaat bouwen en het weer af moet breken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:52

VSW - - TAO