Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:02

[VN] 3-jarig meisje uit Kampen overlijdt na trap van paard
N.a.v dit verschrikkelijke bericht dit topic.

Hoe zit dat als er iemand ongevraagt in je weiland komt, een van je paarden schopt die persoon en deze raakt zwaar gewond...of erger, overlijdt.

Ben je dan aansprakelijk als land en/of paarden eigenaar?
Ook al is die persoon niet bevoegd op je land.
Helpen bordjes verboden toegang, of is het gewoon duidelijk genoeg als er een omheining staat dat het geen openbare plek is (zo lees ik zelf iig wel artikel 461)
http://www.om.nl/dossier/pieper/_pieper ... ten/20852/

Maakt het uit of de persoon minder jarig is of niet?

Hoe zit het als mensen bij je op bezoek zijn en 1 van hun kinderen glipt weg je weiland in?
Ze zijn dan namelijk niet onbevoegd op je erf...maar de weide was niet open.

Wie weet hoe dit alles zit?

Bij ons wordt er namelijk veel gewandeld en gefietst.
En je weet natuurlijk nooit of ze eens de weide in komen.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:47

Ik ben ook benieuwd, misschien zijn er wel rechtenstudenten online die ies afweten over privaatecht e.d...

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:52

Zover ik het weet ben jij als eigenaar aansprakelijk. Zelfs als er een inbreker je weiland in loopt. Slaat wel nergens op, maarja...

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:53

maar is dat dan geen erf vrede breuk?
Jij heb hem immers niet uit genodigt Lachen

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:55

Dat klopt. Daar zou je hem dan voor kunnen aanklagen. Maar hij kan jou ook aanklagen omdat jouw paard hem gemolesteerd heeft.

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:56

daar was hij nooit achter gekomen als hij op zijn eigen plek was gebleven...

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:58

Relaxed schreef:
Voor wat betreft de aansprakelijkheid van de eigenaar. BW 6:art 179 zegt dat de bezitter van het dier aansprakelijk is, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
In deze situatie is de eigenaar niet aansprakelijk (tenzij de dieren worden gebruikt voor uitoefening van een bedrijf!), maar de ouders van het kind... Ja

Op school hadden we het voorbeeld gehad met een hond. Als een hond een kind bijt zijn de ouders verantwoordelijk (als ouder zou je immers op moeten letten dat je kind bij die hond wegblijft) maar zeg je tegen je hond "pak hem" of iets in de trant, dan is de eigenaar verantwoordelijk.. Dit is wat ik me er nog van kan herinneren.. Ja


Dit is wat ik ook in het andere topic al had geplaatst... De eigenaar van de paarden is niet aansprakelijk.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:58

Ben ik helemaal met je eens hoor. De wet zit wat dit betreft gewoon belachelijk in mekaar. Als inbreker vind ik dat je gewoon geen rechten meer hebt.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:54

Daar wil ik op een rustiger moment best even opin gaan Knipoog .

kellyenmagic
Berichten: 61
Geregistreerd: 31-03-08

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:54

ut zou wel heel raar zijn als je daar als eigenaar verantwoordelijk voor bent.
Dan kan je wel politieagentje gaan spelen voor je wei, niet dan?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:57

ik wilde net zeggen, daar kan LDRD vást príma antwoord op geven! anders weet FloortjeM het antwoord ook wel!

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:21

Volgens mij heb ik het antwoord ook al gegeven hoor.. Bloos

Knipoog

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:31

Relaxed, dit antwoord is niet zo eenvoudig als jij het stelt.
Daarom antwoord ik ook nu niet, want daar is een wat langer verhaal voor nodig en ik ben even met andere zaken bezig op het moment.

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:36

Ik weet dat mijn antwoord basis is, veel meer weet ik er ook niet meer van (vorig jaar dit vak gehad), maar volgens mij redeneert de wet wel zo.. Ja

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:18

Ook geleerd Relaxed dat er meerdere partijen gelijktijdig aansprakelijk kunnen zijn? Haha!

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:23

Ik heb hier ooit een voorbeeld van een klant gehoord. Een inbreker breekt in en de hond bijt hem in zijn been. Zij belt de politie en deze zegt lijn de hond even aan anders moeten we hem in beslag nemen aangezien hij los liep en een gevaar veroorzaakt. We hebben het dan over een loslopende hond in de woonkamer van de eigenaar.

Mij is dan ook altijd verteld dat wanneer iemand zonder gereedschap in mijn wei kan komen, onder schrikdraad door of zo, ik aansprakelijk ben voor de schade. Ik heb hier ouders gehad die het kind in de wei tilde en ik ben er zelfs vanuit gegaan dat ik dan schuld ben als er iets gebeurt. Onterecht mijns inziens, maar ik dacht wel dat het zo was.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:25

Blijft bij mij de vraag als ik geen bordjes ophang, geen gaas plaatst en wat er dan gebeurt als er van de weg een kind in kruipt; wij zitten met het huis 200m van de weg en zelfs al zouden we het zien dan kan het al te laat zijn..

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:59

LDRD schreef:
Ook geleerd Relaxed dat er meerdere partijen gelijktijdig aansprakelijk kunnen zijn? Haha!


In deze situatie had ik niet het idee dat dat zo was, maar ik wacht jouw antwoord af Clown

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:30

Goed....de bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade ontstaan door een eigen gedraging van zijn dier. Dat zal de meesten toch wel bekend zijn.
Wanneer een onbevoegde jouw weiland in gaat en jouw paard slaat hem het ziekenhuis in, dan bén je als bezitter (in de regel de eigenaar dus) aansprakelijk. Zo eenvoudig is het.

Daar zit een kleine tenzij aan, maar dat is een zo uitzonderlijk regeltje dat nauwelijks ooit van toepassing is dat je dat eigenlijk kan vergeten. Ik ga er toch even op in omdat het hier zijdelings al genoemd wordt. Stel je hebt een hond en een inbreker breekt in. De hond beschermt jou en bijt de inbreker. De tenzijregel zegt dan dat je níet aansprakelijk bent voor de eigen gedraging, wanneer je niet aansprakelijk zou zijn wanneer je het dier in je macht gehad zou hebben. Dit is bv het geval in dit soort noodweer gevallen, je mag je beschermen door je hond te laten bijten als je hem in je macht hebt (om het maar even heel kort door de bocht te zeggen), dus ben je ook niet aansprakelijk als de hond zijn taak spontaan op zich neemt.
Denk eraan, ik heb het hier over het civiele recht (het aansprakelijkheidsrecht), wat de politie met een dergelijke hond op grond van het strafrecht mag, heb ik geen idee van.

Even terug naar het paard dat iemand het ziekenhuis in heeft geslagen. Je bént aansprakelijk, dat staat al vast. De vraag is echter of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Die vraag hangt af van de mate van eigen schuld van het slachtoffer. Bij een volwassen slachtoffer mag je gerust de vraag stellen wat hij zo nodig in het weiland moest. Het zal van de feitelijke omstandigheden afhangen hoeveel eigen schuld iemand zal worden toegerekend en met hoeveel jouw schadevergoedingsverplichting dus zal worden verminderd. Dat kan in dit soort gevallen gemakkelijk naar een situatie gaan waarbij je schadevergoedingsverplichting geheel vervalt. Wél aansprakelijk dus, geen verplichting tot het vergoeden van de schade. Hoe meer een slachtoffer kon weten dat hij willens en wetens een risico heeft genomen (denk aan waarschuwingsborden e.d) hoe eerder hij 'eigen schuld' zal krijgen en hoe groter ook mogelijk dat percentage zal zijn.

Dit ligt anders met kinderen onder de 14 jaar. Daarbij wordt nooit eigen schuld toegerekend, dus blijft jouw schadevergoedingsverplichting volledig overeind. Dat kan anders zijn als er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, maar dat is eigenlijk een beetje dode letter in de wet, want dat wordt eigenlijk bij kinderen hoogst zelden aangenomen (zeg maar dat het eigenlijk níet aangenomen wordt).
Wat wel kan spelen in dit soort gevallen is dat náást de bezitter van het dier de ouders aansprakelijk kunnen zijn. Het gaat te ver om het hele aansprakelijkheidsrecht hier te gaan bespreken.
Het slachtoffer (het kind dus) heeft de keuze wíe hij aan zal spreken. Hij zal ongetwijfeld de bezitter van het dier kiezen, omdat hij dan in een eenvoudiger bewijspositie zit en dus makkelijker schadevergoeding krijgt.
Intern tussen de mogelijke aansprakelijke partijen is dan wel weer een verdeling mogelijk in een later stadium, maar daar krijgt een slachtoffer niets van mee.

Ja, dat is eigenlijk in een notedop hoe het zit.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:18

Dus grofweg, klopt mijn idee dat je als eigenaar meestal aansprakelijk bent, alleen de vergoedingsplicht verschilt?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:21

hmmzz, het zwiepende tak arrest, kelderluik arrest en het jumbojet arrest schieten door mijn hoofd als ik de uitleg van LDRD zo lees...

Anoniem

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:24

wat zit de wet dan toch verschrikkelijk krom in elkaar....

Er is in de wet opgenomen dat je niet zomaar op een anders erf mag komen..maar doet die dat wel is de dier eigenaar ineens aansprakelijk Verward

Ik wist dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is, zoals op de openbare weg. Als ik vraag dat een ander erop rijdt. Maar ook als een ander onbevoegd de wei in komt... Nederland weer eens...

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:36

Ik was ooit zo'n kind Bloos

Ik had een pony op een pensionstal toen ik 7 jaar was. Ik ging die uit het weiland halen, toen een andere pony die daar ook stond mij aanviel. Hij liep me omver en heeft me flink gebeten.
Mijn lesgeefster stond erbij, zij had me het weiland in gestuurd om mijn pony te halen.

Is een rechtszaak van gekomen, en de eigenaar van de agressieve pony, die helemaal niet bij het gebeuren aanwezig was en die pony ook niet buiten had gezet, is toch veroordeeld om mijn ziekenhuisrekening te betalen.

Zo zie je maar. Als je paard wat uitvreet is hoe dan ook altijd voor jouw rekening.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:42

dus toch betonnen murenvan 2meter hoog plaatsen omniemand bij de paarden tekunnen laten....onee...mag niet ivm erfscheidingsgrens wet...flauw,ik weet het ...maar daar komt het eigenlijk wel op neer Gestoord

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheids vragen over iemand die in je weiland komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:43

Liezel1 schreef:
hmmzz, het zwiepende tak arrest, kelderluik arrest en het jumbojet arrest schieten door mijn hoofd als ik de uitleg van LDRD zo lees...


Schieten dan ook de juiste artikelen door je hoofd? Haha!