Trailer probleem : paard flipt in de bocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Trailer probleem : paard flipt in de bocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:59

Ik heb mijn paard sinds december.

Ik kocht haar als trailermak paard. Er was veel mee gereden. De eerste keren hier met trailerladen was ze wat aan het uitproberen door er niet op te willen. Dit was 3 keer en daarna liep ze er zo op.

Daarna heb ik dat zelfs uitgebreid dat ze zelf de trailer op en afloopt.

Wij leenden in die periode een anderhalf paardstrailer. Een paar weken daarna kochten wij zelf een tweepaardstrailer. ( De vorige eigenaren hadden ook een tweepaardstrailer) Wij merkten kort daarna dat ze in bepaalde bochten ging stampen ( dachten wij). Wij hebben toen een paar keer van plaats verwisseld en uiteindelijk leek het goed te gaan als ze aan de linkerkant stond.
Dit 'stampen' deed ze als ze alleen stond maar ook als ze samen met een paard stond.

We vonden uit dat ze in de bochten waarbij ze tegen de trailerwand aan komt wat raar ging doen. In de bochten waarbij ze tegen het schot aan komt is er niks aan de hand.
De laatste maanden ging het redelijke goed, we hadden haar aan de linkerkant staan en we merkten bijna niks, soms wat licht geschommel meer niet.

Maar vandaag???

We gingen met haar alleen weg, ( afgelopen zondag ging ik ook met haar alleen weg en toen was het gewoon goed, alleen dat licht geschommel af en toe).
In haar 'slechte' bochten deed ze weer raar, en dit keer veel erger. Bij iedere bocht werd het slechter en slechter, het gestamp harder en het geschommel erger.
Weer compleet mis dus. Onderweg zijn we zelfs even gestopt om te kijken of alles wel goed ging. Ze stond helemaal te pompen en gestressed. ( Iets waar ze normaal geen last van heeft, toen ze werd gebracht had ze 3 uur in de trailer gestaan non-stop en ze kwam eraf alsof ze er nog maar 5 min. in stond)

Ik had mijn les gereden en we gingen weer terug. ( De les ging gewoon goed, niks geen gestress) Het was toen weer net zo erg als de heenreis nu zelfs al met flauwe bochtjes terwijl ze in het begin pas bij overduidelijke bochten raar ging doen.

Mijn pa en ik bedachten om op het erf waar onze stallen staan wat bochtjes te draaien en dat ik er bij in ging staan. Zodat ik kon zien wat ze doet en hopelijk geruststellen.

Dus ik erbij in, en jeetjemina wat ik zag!!

Zodra ze voelt dat ze dus naar de trailerwand word geduwd zeg maar gooit ze zich volledig tegen het schot aan en begint in wilde paniek tegen de trailerwand aan de slaan, schoppen stampen. Ze viel bijna om haar ogen wit volledig in paniek. Ik had haar halster vast en praatte maar ze zag/merkte mij gewoon niet.

Ik ben hier erg van geschrokken, ik dacht dat ze alleen maar stampte maar dit is veel erger. Ze is ook volledig in paniek ik dacht dat ze wat geergerd was of zo, ik ben heel blij dat ik het nu met eigen ogen gezien heb.

Maar nu? Wie herkend dit en wie weet wat ik hieraan moet doen?

Ik wil de wedstrijden binnenkort in maar alles in mij staat me nu tegen om haar te trailer weer op te zetten straks gaat het nog een keer goed fout.

Ik heb haar benen gecontroleerd en op haar hoef heeft ze aan 1 kant al een flinke blauwe plek in gemept. Verder wonderbaarlijk genoeg geen verwondingen.

Ik heb de wanden van de trailer gecontroleerd of er misschien iets scherps zat of zo, maar niet die zijn netjes glad. Hooinet werkt ook niet want vorige week zondag hadden we een hooinet mee maar zodra je gaat rijden eet ze niet.
Samen in de trailer maakt dus ook geen verschil, aan welke kant ze staat ook niet. ( Want je maakt tijdens het rijden bochten naar beide kanten.)

Het enige wat ik dus weet is dat ze dus niet tegen de trailerwand aan durft te komen.

Misschien doet ze het de volgende keer weer minder maar het probleem is er wel want helemaal weg is het nog niet geweest bij ons. Ik zal morgen de vorige eigenaren opbellen en ze dit vertellen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik durf haar nu bijna niet meer te laden nu ik het gezien heb.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Trailer probleem : paard flipt in de bocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:11

Is het mogelijk om het tussenschot eruit te halen zodat ze meer ruimte heeft. Misschien helpt dat zodat zij zich meer kan bewegen en niet het gevoel heeft dat ze geplet wordt.
Zoiets hebben we zelf laatst ook meegemaakt. Ons paard had al een tijd niet meer in een trailer gestaan en we gingen naar een wedstrijd. Het beest was helemaal maf, ging ontzettend te keer achterin. Ik vond het doodeng. Toen we na een half uurtje op de plaats van bestemming waren, was ze helemaal nat van het zweet. Had een wond op voor en achterbeen van het gestamp en getrap. Helemaal gestrest. Op de wedstrijd liep ze super! Netjes ontspannen en geen geklooi. De terugweg was ze rustiger, maar nog best wild. Aan het eind van het liedje was het resultaat dat ze bijna 4 weken lang met een dik been heeft gestaan. Nu gaat het gelukkig weer goed. Wij hadden een houten tussenschot, maar dat wordt (op advies van anderen) vervangen door een rubber tussenschot. Daar worden ze al wat rustiger van. We zorgen dat de wanden worden afgewerkt met rubber.
Voor de rest weet ik het ook niet. Blijven oefenen, misschien iets van Bach rescue Remedy -druppels geven voor je weggaat, worden ze wat rustiger van. (zegt men). Succes!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:18

Bedankt voor je reactie!

Ons tussenschot is al van rubber, de wanden niet.
En ons tussen schot kan er niet zomaar uit dan hebben we geen achterstang meer. Dan zou die speciaal gemaakt moeten worden.

En los in een tweepaardstrailer staat mij een beetje tegen, dan worden ze zo heen en weer geslingerd lijkt me. Tuurlijk rijden we rustig maar dan nog voorkom je dat niet helemaal.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:23

Heb een paard gehad die exact hetzelfde deed, de oplossing tussenschot eruit. Een stang kan je kopen of een ketting met 2 haken laten maken (erg handig bij dichtdoen)

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:23

En als je het nu een keer in een 1,5 paards trailer probeert?
Misschien gaat het beter als ze meer ruimte heeft in de trailer.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:27

Ik wil het wel een keer proberen het tussenschot er tussenuit en een ketting als achterstang/sluiting doen.

Maar als we met meerder paarden weggaan zal ze toch met schot moeten staan. En dat doen we regelmatig vandaar de tweepaardstrailer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:31

Ja maar als het niet gaat, gaat het niet. Mijn oude hengst moet altijd alleen in een 2 paardstrailer. Anders is er paniek in de tent. Het opzijzetten van het tussenschot levert niks op. Hij zet zich vast met zijn schouder tegen het schot en gaat panisch tegen de zijkant van de trailer krabbelen. Ik geloof als je eenmaal dit probleem hebt je dit niet echt op kunt lossen. heb indertijd alles geprobeerd maar dit werkte als een tovermiddel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:38

MissJeanny schreef:
Bedankt voor je reactie!

Ons tussenschot is al van rubber, de wanden niet.
En ons tussen schot kan er niet zomaar uit dan hebben we geen achterstang meer. Dan zou die speciaal gemaakt moeten worden.

En los in een tweepaardstrailer staat mij een beetje tegen, dan worden ze zo heen en weer geslingerd lijkt me. Tuurlijk rijden we rustig maar dan nog voorkom je dat niet helemaal.

Het gaat niet eens zozeer om het rustig rijden, maar meer om constante beweging. De combinatie rechthouden, zegt de vrachtwagenchauffeur. Je kunt probleemloos 140km/h rijden met een paard op de wagen, zolang dit in een rechte lijn gaat. Bochten neem je beheerst, waarbij je vooral erop let dat je dit niet abrupt doet, maar de bocht rustig aansnijdt, doorzet en de combinatie weer recht laat komen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat juist dààr een stukje gebrek aan voertuigbeheersing is. Zet eens een volle ton water in de trailer en ga rijden. Alleen zij die niet morsen, mogen zeggen dat ze enige voertuigbeheersing hebben Haha!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:04

Mijn vader rijd altijd en die rijd al 30 jaar met aanhangwagens. Hij heeft alle rijbewijzen die er zijn en hij kan het echt wel Tong uitsteken

Hij rijd ook zo rustig mogelijk en houd veel rekening met het paard, in die 'slechte' bochten van haar gaan we nog eens extra voorzichtig.

Misschien is dat wel het probleem ik weet het niet, maar ik heb zelf het idee dat ze het dan bij alle bochten zou moeten doen. En dat is nu niet het geval alleen de bochten waarbij ze tegen de trailerwand aan komt doet ze raar.
En gister dus extreem raar, want daarvoor ging het best goed.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:13

Herkenbaar! Mijn ruin heeft het dus met linkerbochten! Maar wat blijkt als we hem in een trailer zetten met een 4wd auto (lees de trekhaak hoger) dan gaat het wel goed en hij staat ruim zodat hij evt dwars kan staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:01

MissJeanny schreef:
Mijn vader rijd altijd en die rijd al 30 jaar met aanhangwagens. Hij heeft alle rijbewijzen die er zijn en hij kan het echt wel Tong uitsteken

Hij rijd ook zo rustig mogelijk en houd veel rekening met het paard, in die 'slechte' bochten van haar gaan we nog eens extra voorzichtig.

Misschien is dat wel het probleem ik weet het niet, maar ik heb zelf het idee dat ze het dan bij alle bochten zou moeten doen. En dat is nu niet het geval alleen de bochten waarbij ze tegen de trailerwand aan komt doet ze raar.
En gister dus extreem raar, want daarvoor ging het best goed.

Laat ik het anders stellen:
Je koopt een trailer-ervaren paard, dat zonder met de ogen te knipperen 3 uur op de trailer staat. Jij gaat rijden en het paard gaat over de rooie. Wat is er in de nieuwe situatie anders dan in de oude? Dat zijn drie zaken:
1) de trekauto, maar die heeft an-sich vrij weinig invloed op het gedrag van het paard, mits technisch in orde.
2) de trailer. Een trailer die serieus anders rijdt (Ifor is voor sommige paarden een brug te ver) kan het paard over de zeik helpen, maar mijn ervaring is dat dit uitzonderingen zijn.
3) de chauffeur. De chauffeur bepaalt voor 95% het comfort van het paard op de trailer en daarmee het gedrag.
Het paard heeft geen boodschap aan 1.000.000 vlieguren of rijbewijzen, een paard wil comfortabel reizen. Ik ken meer mensen waar ik niet dan wel bij in de auto wil zitten, JUIST vanwege dat gebrek aan rijcomfort...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:06

een bocht neem je als volgt, je stuurt in rijd de bocht en gaat pas weer gas geven als de combinatie recht is, dus de aanhanger recht achter de wagen staat.....

als jouw vader gas geeft als zijn auto uit de bocht is dan krijgt het paard een enorme zwiepert achter in de aanhanger.............

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:48

Er kan soms ook iets in de trailer gebeurd zijn. Bij mijn oude hengst was in mijn Ifor Williams de mat gaan schuiven, geschrokken en klaar is kees.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 21:49

Bedankt voor de nieuwe reacties!

@Ikke: Je hebt helemaal gelijk en wie weet ligt het ook aan mijn vaders rijden. Ik zla het hem vertellen dat hij nog voorzichtiger moet doen. En dat gasgeven zal ik ook onthouden!

Verder hebben we wel sinds afgelopen week een nieuwe auto, wie weet?
We hadden ( we hebben er nog wel 1.) een busje Renault Master en nu hebben we een Hyundai Santa Fe ( oude type van 2004)

Trailer is geen I for Williams maar Weijer. Wat oudere trailer maar ik weet zo uit mijn hoofd van van welk jaar en welk type.

@Nikka: Het zou best kunnen ik heb het niet gemerkt maar je weet het niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:50

maak je vader duidelijk dat hij pas gas kan geven na een bocht als de trailer weer recht achter de wagen staat.......... DAT is het belangrijkste Lachen

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 21:57

Dat zal ik hem zeker vertellen Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:06

MissJeanny schreef:
Bedankt voor de nieuwe reacties!

@Ikke: Je hebt helemaal gelijk en wie weet ligt het ook aan mijn vaders rijden. Ik zla het hem vertellen dat hij nog voorzichtiger moet doen. En dat gasgeven zal ik ook onthouden!

Verder hebben we wel sinds afgelopen week een nieuwe auto, wie weet?
We hadden ( we hebben er nog wel 1.) een busje Renault Master en nu hebben we een Hyundai Santa Fe ( oude type van 2004)

Het gaat niet om voorzichtig, het gaat om strak rijgedrag. Goede bochttechniek en ver vooruit kijken.
Die truc met die ton water moet je echt eens doen. Het gaat er niet om dat je je pa in de pan hakt om slecht rijgedrag; het gaat erom dat je pa begrijpt waar het over gaat en welke acties wel en niet handig zijn. Onkunde kun je afleren door begrip en inzicht te krijgen in waar je mee bezig bent, de ton water is daarvoor een zeer geschikt stuk gereedschap.
In hoeverre die nieuwe auto zal helpen, zal de tijd leren. Persoonlijk vind ik de Master geen schoolvoorbeeld van comfortabel Duivel Pas wel op met remmen, zo'n Santa Fe remt alsof je een anker uitgooit Haha! zeker in vergelijk met die Master.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:18

@Ikke: Ow nee ik ga hem de pan niet inhakken haha dat zegt ie zoek het maar uit ( terecht.) Dat met dat gasgeven pas na de bocht ga ik zeker doorgeven en met voorzichtig rijden bedoel ik dan ook strak rijden.
En die voriger eigenaren hadden een joekel van een busje ( geen idee welk type maar zeker niet de nieuwste). En met onze master ging het dus wel een hele tijd goed.

Maar goed je weet het niet ik sta overal voor open.

En ik geef door dat ie het anker voorzichtig uitgooit Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:25

MissJeanny schreef:
@Ikke: Ow nee ik ga hem de pan niet inhakken haha dat zegt ie zoek het maar uit ( terecht.) Dat met dat gasgeven pas na de bocht ga ik zeker doorgeven en met voorzichtig rijden bedoel ik dan ook strak rijden.
En die voriger eigenaren hadden een joekel van een busje ( geen idee welk type maar zeker niet de nieuwste). En met onze master ging het dus wel een hele tijd goed.

Maar goed je weet het niet ik sta overal voor open.

En ik geef door dat ie het anker voorzichtig uitgooit Haha!

Met Hemelvaartweekend ben ik in Wateren (Alberthoeve) Lesje trailerrijden hebben? Voor de finishing touch.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:29

Haha Tong uitsteken

Als hij nu voorzichtig remt en pas gas geeft na de bocht dan is het volgens mij helemaal goed. Want verder rijd hij strak, geleidelijk remmen, trekt geleidelijk op bochten voorzichtig enz.
Hij rijd verder gewoon heel netjes, dat gasgeven weet ik niet of hij dat deed maar daar moet hij nu maar op gaan letten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:41

Kun je geen rubber stuk aan de zijkant van je trailer maken, zodat die ook zo voelt als je tussenschot?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:45

Ik heb niet alles gelezen, maar wij hebben ook zo'n paard gehad. Bij hem hielp het om een heel stuk van het rubber van het tussenschot af te knippen. Zo kon het paard zijn voeten onder het schot kwijt en kon hij dus breder staan.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:57

@Marliesje : Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Donderdag moeten we weer met de trailer. Ik doe er dan een hooinet in. En we moeten achter elkaar ergens heen dus de eerste reis alleen een hooinet, doet ze dan weer zo raar dan gaat bij de tweede reis een andere pony mee.
En gaat het dan nog steeds zo raar dan gaan we bij ons op het terrein oefenen. Ik erbij in en zo kan ik het hopelijk oplossen.

Mocht dat allemaal niet baten dan ga ik mijn pa wel vragen of er rubber in wil zetten. Knipoog

@Vonnie84: Het zou een idee zijn, alleen is ze dus in de bochten waarbij ze tegen dat schot aankomt gewoon rustig en bij de bochten waarbij ze tegen de trailerwand aankomt doet ze raar. Dus het schot vind ze niet eng.

Maar ik zal het onthouden en wie weet ga ik het doen. Knipoog

Ik ga eerst nog andere dingen proberen.

Want het is ook maanden goed gegaan misschien had ze wel een rotdag? En is het straks weer over.

Dat hoop ik teminste Bloos

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:09

Ons paard deed het ook van de een op de andere dag.
En het klopt dat ze het schot niet eng vinden, maar dat breed staan vinden paarden vaak erg fijn. Dat paard stond, toen die flap was afgeknipt, echt belachelijk breed.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 10:34

Wat raar dat ze dan ineens van de 1 op de andere dag zoiets doen. Maar ik zal het onthouden!