Een aantal vragen wat betreft enten, chippen en paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nerolo

Een aantal vragen wat betreft enten, chippen en paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:01

Hallo

Om even wat onduidelijkheden op te helderen heb ik een aantal vragen.

Wij hebben een Fjord uit de handel gered.
Hij is nooit geent, nooit gechipt en heeft geen papieren.
De DA heeft bevestigd dat hij 7 jaar oud is.

Nu willen we hem ieder jaar gaan enten, we willen dat hij gechipt wordt ( wat al lang had gemoeten ).

Als een paard gechipt wordt is het toch ook noodzakelijk dat hij geent wordt, of hoe zit dat?
En als hij een chip heeft en ik wil een paspoort voor hem, hoe regel ik dat dan?
Of heb je als je een paspoort wilt ook papieren nodig van het dier..
Er zijn toch meerdere paarden die geen papieren hebben, maar wel een paspoort..
Ik wil heel graag weten hoe dit nou zit... Het is mij niet geheel duidelijk.

Vorig jaar hebben we ook een pony gekocht die nooit geent was.
Ze heeft toen in Juni een basisenting gehad of zoiets.. en 2 maanden ( augustus ) later moest ze weer een enting hebben.
Toen zei de DA dat ik daarna elk jaar kon herhalen, dus de jaarlijkse enting.
Moet ik dat vanaf die eerste enting tellen, dus juni of de 2e enting augustus.
Of kan ik die pony ook gelijk met de rest mee enten, die moeten in Mei weer een enting hebben.
Ik weet namelijk niet of dat precies een jaar moet zijn, of dat daar ook 2 maanden speling in mag zitten..

Een hoop vragen..
Hopelijk kan iemand deze beantwoorden.

Groetjes

CM_

Re: Een aantal vragen wat betreft enten, chippen en paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:03

Idd de basisenting zou ik gewoon (opnieuw) geven, 2 spuiten met ong 6 weken ertussen.

Er mag geen speling op zitten, mag wel eerder maar niet later Knipoog

Chippen is idd verplicht. Dat kan de dierenarts tegelijk met het enten doen.
En wat papier betrefd,hij hoeft meen ik niet in een stamboek te staan ingeschreven, kost alleen maar extra geld en heeft geen extra waarde omdat er toch geen afstamming bij komt te staan.

Nerolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:19

Dus hij hoeft geen paspoort te hebben?
Dus een chip is op zich voldoende, als ik hem dan vervoer is het niet illegaal meer?

Hij heeft inderdaad geen papieren.
Okee dus er mag geen speling in zitten.. moet ik gewoon zorgen dat ik die merrie op tijd ent weer net zoals de rest.

Groetjes

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:16

Paspoort hoort bij het chippen.
Ik had ook een ijslander zonder papieren, en die werd gechipt en kreeg dus gewoon een paspoort van KWPN, en dan ouders onbekend.
Maar als je de vee arts laat komen om te chippen, dan zal hij/zij het wel uitleggen en de enting ook.

Succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:16

Ik twijfelde al wat paspoort betrefd.Ik heb immers geen ervaring met papierloze paarden wat dat chippen betrefd.

Maar dan kun je kiezen voor het goedkoopste stamboek. Ik meen dat dat het shetlanderstamboek is.
Dat ie wat uit de kluiten gewassen is voor een shet maakt niet uit voor dat stamboek Haha!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:11

Als je een paard door de dierenarts laat chippen heb je de keuze dat zij de papieren naar de knhs sturen en zo een paspoort thuis krijgt.

Of je houdt de chip papieren en belt een ander stamboek en die regelen het voor je.

Als wij er een hebben zonder paspoort rij ik altijd naar het haflingerstamboek en krijg zo het papier mee.
Word gemaakt waar je bij staat.
Was volgens mij iets van 30 euro voor het paspoort alleen daar.

Mischien moet je eens kijken of er een stamboek bij jou in de buurt zit en die bellen en dan kun je er mischien naar toe rijden.
Heb je hem ook nog eens sneller in huis. Haha!

Lees net op de site van de KNHS dat een paspoort daar 31,50 is.

Dus wat denk ik het makkelijkst voor jou is gewoon de dierenarts de papieren oplaten sturen en krijg je van zelf een paspoort thuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:21

crossmonster schreef:

NOPE!
Registratie is verplicht, middels DNA registratie OF chip! In het paspoort wordt opgetekend welke wijze van registratie is gekozen.
Registratie middels DNA moet je aanvragen, maar wordt zonder meer toegekend. De opmerking dat men zich het recht voorbehoud alsnog te verplichten tot chippen is pure bluf, zo je wil bangmakerij, omdat de grondwet in NL voorschrijft dat dit soort verplichtingen ALTIJD een uitweg moet bieden voor gewetensbezwaarden, precies als in de tijd dat er nog dienstplicht bestond. Ook toen was er de, grondwettelijk verplichte, mogelijkheid tot alternatieven!
De bluf en grote bek van de registrerende instanties heeft echer wel zeer goed z'n werk gedaan, gezien de zeer algemene (foute!!) opvatting dat chippen verplicht is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:04

Wat betreft enten, het moet binnen de 365 dagen na de laatste enting (in dit geval dus die van augustus) maar mag ook eerder. Internationaal startende paarden moeten zelfs 2 maal per jaar ge-ent zijn. Het is voor jou dus het makkelijkste om die gewoon met de rest in mei mee te enten. Lopen ze allemaal mooi gelijk en hoef je de DA niet extra te laten komen.

Wat betreft het paspoort, je paard moet in bezit zijn van een paspoort. Identificatie kan dan dmv chip of DNA. Ik begrijp dat je niet anti-chippen bent, je kunt de DA dan de pony laten chippen en schetsen. De papieren kun je zelf opsturen naar een PUI, of het de DA laten doen.

Persoonlijk zou ik in jouw geval nu de DA laten komen voor de 1ste enting en chippen, en in mei nog een keer laten komen en dan de 2de enting geven, en de rest laten enten. Loopt alles mooi gelijk en ben je de minste kosten kwijt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:19

ikke schreef:
crossmonster schreef:

NOPE!
Registratie is verplicht, middels DNA registratie OF chip! In het paspoort wordt opgetekend welke wijze van registratie is gekozen.
Registratie middels DNA moet je aanvragen, maar wordt zonder meer toegekend. De opmerking dat men zich het recht voorbehoud alsnog te verplichten tot chippen is pure bluf, zo je wil bangmakerij, omdat de grondwet in NL voorschrijft dat dit soort verplichtingen ALTIJD een uitweg moet bieden voor gewetensbezwaarden, precies als in de tijd dat er nog dienstplicht bestond. Ook toen was er de, grondwettelijk verplichte, mogelijkheid tot alternatieven!
De bluf en grote bek van de registrerende instanties heeft echer wel zeer goed z'n werk gedaan, gezien de zeer algemene (foute!!) opvatting dat chippen verplicht is.

Klopt maar Dna registratie is ook meteen een heel stuk duurder.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:51

ikke schreef:
crossmonster schreef:

NOPE!

De nieuwe EC regelgeving (die gestemd is 4/5 maart 2008) laat de mogelijkheid van alternatieve identificatiemogelijkheden toe aan de deelstaten. De EC vermeld zelfs dat de "oudere" paarden niet met terugwerkende kracht moesten geshipt worden ! ! !
Maar Nederland en België zeggen dat zij zwaardere eisen mogen opleggen (is dit waarheid ???????)
De mensen moeten eens flink op hun strepen gaan staan en gaan lobbyen om hun eisen te verkrijgen. Voor Nederland kunnen zij www.antichip.nl (insivio/antichip) contacteren om hun ongenoegen en wensen duidelijk te maken. Voor België kan men de Belgian Workgroup for Equine Identification (BWEI) contacteren via spanjerspeterina@hotmail.com

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:35

Mag ik jullie er even op wijzen dat de vraag van de TS daar niet over gaat? Lachen