voorbeeld contract aankoop paard op afbetaling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

voorbeeld contract aankoop paard op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:04

Heeft iemand al eens een paard op afbetaling gekocht/verkocht en daar een contractje voor opgemaakt en wil diegene mij dat misschien toesturen?

(Ik hoef geen commentaar of het wel verstandig is om zo te doen, ik wil het alleen goed dichttimmeren)

thanks
ciska

cissy

Re: voorbeeld contract aankoop paard op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:14

kreeg al contractje via PM, maar was niet goeie... even goed bedankt! Knipoog
Ik zal nog even wat verduidelijken: Ik wil specifiek weten hoe jullie het geregeld hebben als bijv koper niet betaald op tijd en wat je dan met paard/geld/restant geld doet bijv.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:08

Nu bijna 20 jaar geleden heb ik mijn eerste paardje op afbetaling gekocht. De helft ineens en de andere helft in 6 maandelijkse termijnen. Ondanks dat ik haar van een kennisje kocht en eea. voor een flink deel op goed vertrouwen gebaseerd was (dat was ook de reden dat ik haar überhaupt mocht kopen) hebben wij toen ook een soort contractje gemaakt.

Daar stond onder andere in dat het paard in kwestie vanaf die en die datum onder mijn verantwoording viel en dat het resterende bedrag hoe dan ook betaald diende te worden, ook al zou ze bij wijze van spreken dood in de wei neervallen. En om er zeker van te zijn dat dat geld er ook zou komen in geval van en ik er niet te hard op achteruit zou boeren, heb ik haar toen het eerste jaar dat ik haar had in de verzekering gedaan.

Verder stond erin dat de daadwerkelijke eigendomsoverdracht via de registratie bij het stamboek (zo gaat dat bij ijslanders) pas zou plaatsvinden na betaling van het laatste termijnbedrag.

Eea. is allemaal prima verlopen toen, ik heb de termijnen keurig op tijd betaald en een paar weken na de laatste, had ik het afstammingsbewijs met daarop mijn naam in het vakje 'Eigenaar' in huis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:01

zoiets had ik ook al bedacht inderdaad, maar ook hoe ga je om met de stalling van het paard?
ik wil dat ze voorlopig op dezelfde stal blijft tot al het aankoopgeld voldaan is want als ze stalling onverhoopt niet zou betalen vervalt het paard vaak aan de staleigenaar en dan kan ik naar mn centen fluiten. (ik dek me graag in voor geval dat, heb al teveel meegemaakt) daarnaast kan ik dan als het fout gaat de stalling vrij kort overpakken en het paard verkopen. Dan krijg ik mn restant bedrag en kan eventueel de rest, onder aftrek van de extra betaalde kosten zoals stalgeld, terugstorten.
Papieren gaan vanzelfsprekend pas over als volledige bedrag is betaald.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:54

De constructie is niet waterdicht te maken helaas..........
Weet daarom goed wat je doet, je wilt dit wel niet echt horen, maar ik spreek uit ervaring, je kunt er van alles in zetten, maar of het dan ook daadwerkelijk gaat werken in werkelijkheid als b.v. de koper niet of te laat betaald is echt geheel vraag 2.
Zo kun je er in zetten dat men voor de eesrtse van de maand dient te betalen/ over te maken.
En als sanctie indien men dat niet doet, dus te laat is b.v. rente berekend of alles in eens opeisbaar wordt en dergelijke.
Echter in de praktijk zal b.v. dat laatste niet werken, dan komt weer de redelijkehid en billikheid om de hoek kijken en zal geen rechter je gelijk geven (ook al hebben alle partijen ondertekend) en is dus je kans van slagen miniem.
Kijk echt heel goed uit en veel succes verder

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:01

je kunt inderdaad niet alles dichttimmeren, maar het heeft ook een psychologisch effect als je zo'n contractje maakt, dan heeft de koper wel het idee dat alles goed geregeld is en zich aan regeltjes heeft te houden totodat centjes compleet betaald zijn.
Paard blijft van mij tot alle centen voldaan zijn, dat is een ding wat zeker is!
Anders kan ik altijd nog zeggen dat ze stalgeld aan mij betaald en niet aan de stalhouder tot eea klaar is.