Nu bijna 20 jaar geleden heb ik mijn eerste paardje op afbetaling gekocht. De helft ineens en de andere helft in 6 maandelijkse termijnen. Ondanks dat ik haar van een kennisje kocht en eea. voor een flink deel op goed vertrouwen gebaseerd was (dat was ook de reden dat ik haar überhaupt mocht kopen) hebben wij toen ook een soort contractje gemaakt.
Daar stond onder andere in dat het paard in kwestie vanaf die en die datum onder mijn verantwoording viel en dat het resterende bedrag hoe dan ook betaald diende te worden, ook al zou ze bij wijze van spreken dood in de wei neervallen. En om er zeker van te zijn dat dat geld er ook zou komen in geval van en ik er niet te hard op achteruit zou boeren, heb ik haar toen het eerste jaar dat ik haar had in de verzekering gedaan.
Verder stond erin dat de daadwerkelijke eigendomsoverdracht via de registratie bij het stamboek (zo gaat dat bij ijslanders) pas zou plaatsvinden na betaling van het laatste termijnbedrag.
Eea. is allemaal prima verlopen toen, ik heb de termijnen keurig op tijd betaald en een paar weken na de laatste, had ik het afstammingsbewijs met daarop mijn naam in het vakje 'Eigenaar' in huis.