dan hier het verslag van mijn reis.
we zijn vrijdag 8 feb vertrokken vanaf de haven in rotterdam.
er gingen 10 paarden mee,5 containers met 2 paarden per container.
de containers stonden op de kade,dus vanaf de vrachtwagen zo de container in.

ze zijn heel voorzichtig met de container door de lucht op het dek getilt,dat ging allemaal perfect.
eenmaal op het schip ze allemaal wat hooi en water gedaan,ze stonder er onwennig maar verder goed bij,om 12uur nacht's zijn we gaan varen.om 2uur nog even bij ze gekeken,alles was goed.
vanaf mijn hut kon ik door het raampje de paarden zien,helemaal perfekt dan keek ik nacht's met mijn zaklamp door het raam,en als ik vermoede dat er iets was ging ik het dek op.
eerst even een foto van mijn hut. http://i77.photobucket.com/albums/j54/k ... C00188.jpg
en een foto van de containers op het dek de volgende dag.
het kleine raampje er tussen in is mijn hut

en nog een foto van de containers op het schip

zoals je op de volgende foto kan zien was het een echt vrachtschip.
vrachtwagens trekkers van alles stond er op.
de paarden stonden op het ruim dat is midden op de boot,daar is de meeste ruite over om bij de paarden te komen,en ze schommelen daar het minst.de veiligste plaats voor ze.

en hier varen we bij de kust van dover,we vaarden over het engelse kanaal,zo noemen ze de zee tussen engeland frankrijk en spanje voorbij spanje steken we over de grote oceaan op.

de paarden zijn onwennig en eten en drinken slecht,gelukkig zijn ze in de middag wat meer gewend aan de boot en beginnen ze te eten en drinken.
het is koud en waait dus we hebben de boven deuren op een haakje voor de ventilatie.
hier het eerste paard wat met zijn neus door het kiertje durft te snuffelen.
doordat de boot schommelt blijfen de paarden op 1 plaats staan om hun evenwicht te houden,we voeren de paarden ook in voer en waterbakken die we voor hun neus kunnen hangen.

en de boot vanaf de brug.de containers van de paarden zie je niet op deze foto die staan in het midden tegen de onderkant van de brug aan.

en dan de bemanning:
ik was dus het enige meisje tussen 19 fillipijnse mannen die al 9 maanden op zee zaten!
op deze foto sta ik met de chieff officier,een vresenlijk aardige man.
http://i77.photobucket.com/albums/j54/k ... C00215.jpg
de kapitein was ook geweldig en de rest van de bemanning ook,ze waren zeer behulpzaam en heel beleeft,er heerst een enorme status van rangen op een schip,maar ik mocht overal gewoon komen,eigenlijk mocht ik alles en ben 10 dagen lang op mijn wenken bedient!!
hier met de kapitein zoals je kunt zien was het al mooi weer we zitten daar midden op de atlantise oceaan. http://i77.photobucket.com/albums/j54/k ... C00249.jpg
en nog 2 van de bemanning haha.
http://i77.photobucket.com/albums/j54/k ... C00252.jpg
de paarden hebben 1 dag en 1 nacht echt last van het weer gehad,de zee was zeer onrustig en de boot helde telkens heel erg naar lings dan ging die weer recht en dan weer heel erg scheef naar lings.
voor de paarden was dat een erg zwaar,en op dat moment zag ik het ook helemaal niet meer zitten,ik durfde bijna niet bij de paarden te gaan kijken in de angst dat er 1 zou zijn omgevallen.
gelukkig door dat de paarden midden op het dek stonden,ging alles goed met ze.ze waren natuurlijk wel erg moe,want ze moeten telkens weer balance zoeken,gelukkig hebben we dat maar 1 dag en 1 nacht gehad!! de paarden beginnen steeds beter te eten en hooi en water is bijna niet aan te slepen gelukkig,ze kunnen de containers niet uit,de rest van de week schommelt de boot wel maar daar wennen de paarden aan,de boor bleeft naar lings hellen door dat de wind van rechts kwam.

hier de containers vanaf de brug genomen.

na een dag of 5 werd het weer beter en konden we de boverdeuren van de paarden los doen.
daar hebben we lang over na moeten denken,want de deuren moesten open anders werd het te warm.
nu het probleem:de boot gaan van lings naar rechts voor de paarden als ze met hun hoofd buiten de deur staan van voor naar achter,wat als de boot te veel helt en het paard staat lekker met zijn over de deur te leunen en valt voor over,hoeft niet te gebeuren maar het kan natuurlijk wel,of ze zijn het zat in de container en springen er uit de onderdeuren vond ik laag vergeleken hoe hoog het paard stond,na lang beraad en roeien met de riemen die we hadden,hebben we een sjorband om de container gedaan,in de hoop dat ze die niet door gingen knagen.

dus konden ze voor het eerst naar buiten kijken,het was toen al 24 graden.

van de 10 paarden waren er maar 3 die ook echt hun hoofd naar buiten durfden te steken,de rest stond met hun neus richting deur.

nu eindelijk foto's van paarden in plaats van containers.

nu was het de laatste 3 dagen 28 tot 30 graden,we hadden genoeg water aan boord dus deden we de containers koelen met koud water zodat het goed te doen was voor de paarden.
deze foto's en foto's van het laden van de containers op en van het schip blijf ik even schuldig,die foto's zijn door een vriend van mij gemaakt omdat ik zelf te druk was met de paarden dus die krijg ik nog en zal ik later toevoegen ook moet ik nu naar mijn werk dus de rest blijven jullie mij even schuldig.
ik zal nog wel even een snel een foto toevoegen van 2 paarden die voor het eerst even buiten spelen op hun nieuwe stal in paramaribo.ze zijn alle 10 gezond en wel aangekomen!!
de rest van mijn verhaal en de foto's volgen.
groetjes saskia