Paard verliest evenwicht in trailer en gaat liggen. Gevaarli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Paard verliest evenwicht in trailer en gaat liggen. Gevaarli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 00:14

Hallo

Mijn pony staat best vaak op de trailer, maar sinds kort loopt ze de hele tijd te stampen of zoiets in de trailer, het lijkt net of ze steeds uitgleid... Het is alleen in de bochten. Knipoog
Nou vandaag was het nogal erg op de terug was dus ik bleef achterom kijken.
Ik zag steeds dat mijn pony bijna onderuitgleed en op een gegeven moment zag ik haar niet meer.
Dus ik zeg tegen mijn ouders van ja ik zie Wisky niet meer... Bloos!
Dus wij stoppen en in de trailer kijken.
Wisky lag in de trailer... Heb meteen het halstertouw losgemaakt. Ze was niet in paniek en bleef rustig liggen en ging briesend eten. Gelukkig maar.
Wij reden weer verder en na een tijdje stond ze op, maar er kwam weer een bocht aan en ze lag weer in de trailer totdat we bij de wei aankwamen. Knipoog
We hebben haar de rest van de rit los laten staan.
Gelukkig heeft ze zich niet verwond.

Maar mijn vraag is nu:
Is dat erg en gevaarlijk als een paard in de trailer ligt?
En wat kan ik er tegen doen?
Er ligt een dikke laag stro in de trailer.
Wisky staat in een 1 3/4e trailer met een tussenschot erin Knipoog
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Doei!
Laatst bijgewerkt door WiskyBokjes op 14-01-08 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Re: Paard verliest evenwicht in trailer en gaat liggen. Gevaarli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:19

zolang ze niet vast komt te liggen kan t toch geen kwaad? Geen idee wat je eraan kunt doen.
Misschien iets van een hooinet ofzo ophangen zodat je paard wat te doen heeft?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 00:20

elmiran schreef:
zolang ze niet vast komt te liggen kan t toch geen kwaad? Geen idee wat je eraan kunt doen.
Misschien iets van een hooinet ofzo ophangen zodat je paard wat te doen heeft?

Hooinet heeft ze al, die eet ze leeg.
Ze kan gelukkig ook niet met haar benen onder het schot langs Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:22

je kunt eens proberen om het schot schuin te zetten, met dan wel een lange stang erachter.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 00:23

Lielle schreef:
je kunt eens proberen om het schot schuin te zetten, met dan wel een lange stang erachter.

hoe bedoel je schuin Bloos van het paard af of na haar toe?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:26

Is er iets aan de bodem veranderd? Het lijkt wel of de vloer te glad is waardoor ze steeds uitglijdt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:27

van het paard af, zodat ze dus achter breder staat. Dan kunnen ze diagonaal staan tijdens het reizen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 00:28

Ikima schreef:
Is er iets aan de bodem veranderd? Het lijkt wel of de vloer te glad is waardoor ze steeds uitglijdt.

nee er is niks aan veranderd!

Lielle schreef:
van het paard af, zodat ze dus achter breder staat. Dan kunnen ze diagonaal staan tijdens het reizen.

Maar dan kan ze toch niet leunen in de bochten Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:30

Weet ik. Toch heb ik heel goede ervaringen mee, en ik ben bepaald niet de enige.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 00:31

Lielle schreef:
Weet ik. Toch heb ik heel goede ervaringen mee, en ik ben bepaald niet de enige.

Ik zal het eens proberen! Haha! Dankje voor de tip. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:51

Lielle schreef:

Zelfs ooit helemaal zonder schot gedaan, ging bij dat specifieke paard het beste.
Maarre, als het alleen in bochten gebeurt, ga ik toch weer twijfelen aan de rijcapaciteiten van de chauffeur. Doe eens de test met de speciekuip, zeker 3/4 gevuld met water. Zet die in de trailer en ga rijden. Als er water overheen gaat, deugd de chauffeur niet!

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 01:01

ik heb ook geregelt een pony mee gehad dat altijd een poging deed om te gaan liggen. De vorige eigenaar had der altijd los in staan, en wij deden haar vast zetten, aan de lijn, en ze probeerde het wel alleen het lukte niet.
Ze doet het alleen het tussen schot normaal staat, en als er nog een paardje naast staat :s

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:48

ikke schreef:
Zelfs ooit helemaal zonder schot gedaan, ging bij dat specifieke paard het beste.
Maarre, als het alleen in bochten gebeurt, ga ik toch weer twijfelen aan de rijcapaciteiten van de chauffeur. Doe eens de test met de speciekuip, zeker 3/4 gevuld met water. Zet die in de trailer en ga rijden. Als er water overheen gaat, deugd de chauffeur niet!

ik reageer even over die bak water, ik heb zelf eens achter deze trailer gereden, de chauffeur deugt wel, die rijdt zelfs overdreven voorzichtig.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:17

ikke schreef:
Lielle schreef:

Nou aan de chausseur ligt het niet! Wij rijden altijd heel rustig en omdat het altijd in de bochten is rijden wij in de bochten juist heel langzaam Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:19

Je moet hem eens een keer aan de andere kant zetten!!!
Klinkt raar maar dat werkt wel echt. Ik heb meerdere paarden gehad die gingen liggen tussen de schotten, aan de andere kant geladen en het was over

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:21

blacklight schreef:
Je moet hem eens een keer aan de andere kant zetten!!!
Klinkt raar maar dat werkt wel echt. Ik heb meerdere paarden gehad die gingen liggen tussen de schotten, aan de andere kant geladen en het was over

Ik heb haar altijd links staan,daar deed ze het in de bochten.
Gister op de terug weg hadden we haar rechts gezet en begon het meteen bij het wegrijden al Knipoog
Volgende keer zet ik haar links maar dan probeert ze nog te liggen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:48

Andere optie: De bodem kan ook glad worden als je er stro op legt. Als er een rubber antislipvloer in ligt, niets anders erop leggen. Die bodem is er speciaal voor dat ze niet uitglijden, stro schuift en maakt van de antislip een erge glibbervloer.

Probeer het eens zonder stro en ook eens laden aan de andere kant of het schot schuin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:57

biancailona schreef:
ik reageer even over die bak water, ik heb zelf eens achter deze trailer gereden, de chauffeur deugt wel, die rijdt zelfs overdreven voorzichtig.

Wat is jouw defenitie van overdreven voorzichtig?
Het gaat niet om langzaam rijden alleen. Het gaat OOK om schokvrij rijden! Juist dáár zie ik de meeste fouten gemaakt worden. Het is niet de snelheid die het probleem is, de snelheidsverandering is het probleem. Ik rijdt 130km/h met twee paarden aan de haak, niks aan het handje; echter als ik die snelheid terug naar 0 breng, dan zal ik ervoor moeten zorgen dat de paarden dat op kunnen vangen. Bochten dito. De zijdelinge beweging moet je aangeven, zodat de paarden ermee om kunnen gaan. Vooral dat laatste lijkt niet op een voor deze pony correcte manier te gebeuren.
Maarre, lesje hebben? het is niet mijn doel om chauffeurs af te zeiken, het is mijn doel dat paarden correct vervoerd worden, met inzicht over wat er daadwerkelijk gebeurt.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:00

bochten en drempels houd deze chauffeur ook rekening met het paard in de trailer, dus rustig met drempels en bochten ook met afremmen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:03

Ik heb eens gelezen dat paarden het liefst in een hoek staan, omdat ze dan alles beter op kunnen vangen. Rechtstaat heeft de voorkeur van paarden niet. Dus misschien moet je haar de gelegenheid geven om iets schuin te kunnen gaan staan?
Zo zie je bijv op animalplanet dat ze in amerika gebruik maken van grote open trailers, en de paarden worden daarin vastgezet met een touw. Ze gaan allemaal in een hoek van 45 graden staan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:09

ik zou idd ook het stoo er uit halen. Dit maakt het allenmaal heel erg glad ipv stug.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:19

ik zou het tussenschot er helemaal tussenuit halen en kijken wat ze dan doet Knipoog
pony van mijn zus begon ook zulke dingen te doen en wij hebben het dus opgelost door het schot er tussen uit te halen..
wij hebben sinds toen niet meer met tussenschot gereden.. al onze paarden gaan de trailer in zonder schot..

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:31

heb ik ook vraag.........
ik heb nog niet zoveel "trailer-ervaring" en vraag me nu af...
wrm is het dna gevaarlijk als ze gaan liggen...
als de benen verder niet klem komen te zitten of wat dan ook?
een hond gaat ook liggen....

waarom moet een paard perse blijven staan dan??

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:41

Omdat een paard klem komt te lichen. En dan heb je een probleem. Want als ze vast ligen krijg je ze vaak heel moeilijk weer omhoog. Daarom heb je liever dat je paard blijfd staan Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:47

bicci schreef:
waarom moet een paard perse blijven staan dan??

Die is sterk!
Daar is overigens wel een helder antwoord op: paarden willen blijven staan. Paarden zijn prooidieren en liggende paarden zijn bijzonder kwetsbaar.

Overigens kan ik uit persoonlijke registratie melden dat paarden die keuzevrijheid hebben inderdaad onder 45°, kont in de rijrichting gaan staan. Ik heb namelijk wel eens een Haflo los in een tweepaards gezet en die ging met z'n kont tegen de voorstang staan (en keek over de achterklep naar buiten). Voor mij een reden om mijn vrachtwagen zodanig te verbouwen dat de paarden er zo op komen staan; dat kan met deze wagen gelukkig.

@biancailona: "het gereden zijn in het algemeen" is een onderdeel uit de dressuurproef; dat geldt ook voor chauffeurs met paarden aan de haak. Laat hem eens rijden met 30 ton Dieselolie achter z'n kont. als die tanker niet omvalt, kan ie rijden (die tanker gaat om, ben ik vrij zeker van).