Pensionklanten hebben RECHTEN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:59

Onverwachte verhogingen van stalgeld (zoals recentelijk i.v.m. hoge prijs van stro),
je paard ondanks gemaakte afspraken niet buiten zetten, niet voeren volgens afspraak,
het zijn van die kwesties waar eigenaren van paarden en pony's niet zelden mee te maken
krijgen op een pensionstal.
Prettig om te weten dat je als pensionklant niet alles hoeft te accepteren.

Horses.nl besteedt hier aandacht aan:

Citaat:
09/01/2008 De rechten van een pensionklant

Pensionklanten voelen zich vaak machteloos als de pensionhouder besluit het beleid te veranderen. Ze klagen over veranderingen van faciliteiten, verandering van zorg en nog het meest over prijsstijgingen. Maar de pensionklant heeft ook rechten. Afspraak is afspraak en dat kan de pensionhouder niet zomaar veranderen.

De pensionhouder heeft een machtspositie die makkelijk te misbruiken is. ‘Als het je niet bevalt ga je maar ergens anders heen’, is waarschijnlijk de meest gehoorde intimiderende uitspraak die een pensionklant krijgt. Je kunt toch nergens anders terecht. Die andere stallen zijn te ver weg of er is een wachtlijst. Soms gaat de pensionhouder nog verder: ,,Als je nog langer zeurt, komt jouw paard niet meer buiten.” Er is bijna geen pensionklant die daar tegenin durft te gaan. Advocaat Stephan Wensing van Paardenadvocaat.nl legt uit waar je als pensionklant recht op hebt.

Afspraken vastleggen
Afspraken kunnen in de eerste plaats vastliggen in een contract, daarnaast kunnen ze mondeling zijn gemaakt of tot stand zijn gekomen uit gewoonte. In alle gevallen heeft de pensionklant rechten, maar de bewijsvoering is niet altijd even eenvoudig. Voor het afdwingen van afspraken is het bewijzen van de afspraak essentieel. In het geval van een contract is het eenvoudig, bij mondelinge afspraken moet je zorgen voor ‘getuigen’. Heb je geen getuigen? Dan kun je altijd nog terugvallen op het ‘gewoonterecht’. Als je paard maandenlang een halve dag naar buiten gaat, mag je er volgens rechtsspraak vanuit gaan dat dit voor de maand erna ook geldt. Dit mag niet gewijzigd worden tenzij je daar als eigenaar mee akkoord gaat.

Geldkwesties
De meest voorkomende vraag is wat te doen bij verhogingen van het stalgeld. Wensing is duidelijk. ,,Als je een vast bedrag hebt afgesproken dan kan dat bedrag niet zomaar worden verhoogd. In principe geldt die tot in lengte van jaren.” Toch hoeft een verhoging niet ontoelaatbaar te zijn. Veel pensionhouders zetten in het contract dat het stalgeld wordt aangepast aan de stijging van het landelijke prijspijl, zeg maar een stijging van 1 of 2 % per jaar. Als je daarmee akkoord bent gegaan mag hij deze prijsverhogingen doorvoeren. ‘Zomaar’ de prijs verhogen of prijsverhogingen na uitbreiding van faciliteiten zijn niet toegestaan als niet is overlegd met de pensionklant.

Conflict
Wat moet je doen als je na vriendelijk overleg in een conflict verwikkeld raakt en de pensionhouder weigert jouw paard nog langer buiten te zetten? Je kunt vorderen dat de afspraken worden nagekomen. In een brief verzoek je de stalhouder zijn afspraken na te komen. Doet hij dit niet, heb je het recht om het stalgeld niet te betalen. Als de stalhouder dan nog weigert de afspraken na te komen kan een gerechtelijke procedure uitkomst bieden.

Bron:
http://www.horses.nl/rs/appl_php/spotsh ... u=2&id=291

silas

Re: Pensionklanten hebben RECHTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:13

ben heel benieuwd hoe dit dan in de praktijk kan gaan

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:17

het verhaal klopt wel, maar ik denk dat veel pensionklanten toch die acties niet ondernemen of naar de rechter zullen stappen

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:18

denk dat men dan toch bang zal zijn dat hun paard de dupe zal worden

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:22

Ik denk dat er vaak ook wordt gereageerd door de pensionhouder met: "als het je niet bevalt, zoek je toch ergens anders een plek voor je paard(en)?"

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:25

Geldkwesties
De meest voorkomende vraag is wat te doen bij verhogingen van het stalgeld. Wensing is duidelijk. ,,Als je een vast bedrag hebt afgesproken dan kan dat bedrag niet zomaar worden verhoogd. In principe geldt die tot in lengte van jaren.” Toch hoeft een verhoging niet ontoelaatbaar te zijn. Veel pensionhouders zetten in het contract dat het stalgeld wordt aangepast aan de stijging van het landelijke prijspijl, zeg maar een stijging van 1 of 2 % per jaar. Als je daarmee akkoord bent gegaan mag hij deze prijsverhogingen doorvoeren. ‘Zomaar’ de prijs verhogen of prijsverhogingen na uitbreiding van faciliteiten zijn niet toegestaan als niet is overlegd met de pensionklant.

Klinkt leuk, maar wat dacht je .... Als je niet akkoord gaat krijg je ook te horen dat je op zoek moet naar een andere stal. Staat leuk dat we rechten hebben maar ik denk dat we er in de praktijk niet veel mee kunnen helaas.

Hetzelfde geldt voor stro enz conform marktwaarde. Maar wie bepaald wat de marktwaarde is. Juist de verhuurder.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:29

Ik denk dat ik dan ook bang zou zijn dat mijn paard toch de dupe wordt. Gelukkig sta ik goed!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:38

ik ben het hier opzich wel mee eens, om zomaar ineenkeer te stoppen met paarden buiten zetten of eten geven dat vind ik echt niet kunnen.

Maar de prijzen van het hooi, stro en brokken zijn de laatste maanden flink gestegen, (somige zelfs bijna verdubbeld) dus om dan de stallingsgeld omhoog te doen vind ik dat het moet kunnen, Daar hebben heel veel pensionklanten al metteen moeite mee, maar het moet rendabel blijven voor de verhuurder anders kan die er mee gaan stoppen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:19

ik heb geen enkel probleem met stalhuurverhoging als er een stijging van de grondstoffen is, maar zodra de grondstoffen weer dalen wil ik ook weer terug naar mn normale stalgeld en dat laatste gaat in de praktijk zelden of niet gebeuren....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:51

Het is in theorie allemaal heel leuk en goed hoor, maar in de praktijk denk ik toch echt niet dat het zo werkt! Zoals al aangegeven zullen de meesten toch echt bang zijn voor de consequenties die de stalhouder hier aanhangt. In het ergste geval verbiedt hij je op zijn terrein te komen en daar sta je dan.....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:52

cissy schreef:
ik heb geen enkel probleem met stalhuurverhoging als er een stijging van de grondstoffen is, maar zodra de grondstoffen weer dalen wil ik ook weer terug naar mn normale stalgeld en dat laatste gaat in de praktijk zelden of niet gebeuren....

Nee dit zal idd niet gebeuren. Denk dat geen enkele stal die afgelopen jaar een huurverhoging ivm hoge stroprijs heeft doorgevoerd, deze komend jaar weer zal verlagen als de stroprijs weer omlaag gaat.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:00

Zonder reden mag de huur niet omhoog gaan. Maar dit seizoen in er een te kort aan stro en de wat er is , is in de prijs gestegen. De stal houder kan natuurlijk ook de prijs aanhouden en dan minder stro in de box doen maar dat is geen oplossing. Dus moet de stalhouder de prijs omhoog doen om toch een vervangent meteriaal gebruikt moet worden. Of duurder stro inkopen.
Dus ik ben het met deze dingen eens als de prijs een paar euro stijgt (dan praat ik maximaal over 10 euro, en zoals je vaak hoort 40 euro meer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:04

Stipje, i.v.m. het conflict op mijn huidige stal (nou ja, wei), waar mijn pony binnen drie (!!) dagen weg zou moeten zijn, hetgeen ik gisteren te horen kreeg. Boos!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:08

VeerenAshley schreef:
Stipje, i.v.m. het conflict op mijn huidige stal (nou ja, wei), waar mijn pony binnen drie (!!) dagen weg zou moeten zijn, hetgeen ik gisteren te horen kreeg. Boos!

Opzegtermijn wordt dus geen rekening mee gehouden?

Ik heb nog een boek hierover, waar allemaal conflictstituaties instaan. Heel interessant, maar uiteindelijk zoek je inderdaad eerder een nieuwe stal, dan dat je met conflict blijft staan.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:10

Als je als stalhouder met 1 a 2 % per jaar omhoog mag gaan met de prijs en het voer inmiddels 35% duurder is geworden in vergelijking met vorig jaar,zou je wel gek zijn om stalhouder te blijven .Ik ben begin januari €10,00 omhoog gegaan omdat het voer en de loonwerker afgelopen jaar flink duurder zijn geworden.Helaas moet ik zeggen dat dat na berekening niet echt genoeg is.Gelukkig kopen mijn klanten zelf hun stalbedekking in en hoef ik me daar geen zorgen over te maken.En de prijzen omlaag van het voer en het stro?Ik ben bang dat dat niet het geval zal gaan zijn .

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:17

Citaat:

Dat is denk ik ook iets wat zéér regelmatig voorkomt. Op mijn vorige stal gingen we op een gegeven moment over op vlas en kregen om die reden een prijsverhoging. Vlas werd teruggedraaid maar de prijsverhoging niet. Ben benieuwd of de daar geldende tijdelijke verhoging ivm gestegen stroprijzen wél wordt teruggedraaid na de nieuwe oogst.

Overigens: Als een stalhouder alleen op het mededelingenbord een verandering in het reglement of de regels aangeeft, hoef je je daar wettelijk gezien als klant niet aan te houden. Hij hoort je schriftelijk op de hoogte te stellen van deze wijzigingen.

Het gaat hierbij niet om zaken als: 'weidegang ivm slecht weer tijdelijk niet mogelijk' maar om wijzigingen in openingstijden, prijzen, toegang tot het terrein etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:22

Ik heb het idee dat een stalhouder ook weinig verantwoording heeft.Ik heb op het moment een discussie over wie zijn verantwoording het is als er een nieuw paard bij mijn paarden in de groep word gezet.Stel dat nieuwe paard trapt mijn paard een botbreuk.Wie draait er voor de kosten op.

Ik ben zo mijn eerste paard kwijt geraakt,maar toen was ik zo van mijn melk dat ik niks gevraagd hebt.Maar nu heb ik een paard van een grotere waarde .Dus als paarde eigenaar heb je blijkbaar over zulke dingen niks te zeggen.Maar betalen moet je wel iedere maand.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:20

Tulandro schreef:
VeerenAshley schreef:

Opzegtermijn wordt dus geen rekening mee gehouden?

Ik heb nog een boek hierover, waar allemaal conflictstituaties instaan. Heel interessant, maar uiteindelijk zoek je inderdaad eerder een nieuwe stal, dan dat je met conflict blijft staan.

Nee, belachelijk hè? En alleen maar vanwege een domme aanvaring die ik gehad heb met de vrouw die het weiland pacht waar m'n pony nu staat (al gaf ze dat niet op in haar email als reden; die gaf ze nl. helemaal niet!), en die vrouw zelf is nota bene de pacht opgezegd door de verhurende instantie per februari, omdat ze er een potje van heeft gemaakt (dierenbescherming, milieupolitie etc.)!

Maar inderdaad: zelfs al zou je in je recht staan in een conflictsituatie, en al zou je gelijk krijgen in de rechtbank: dan wil je daarna toch nooit meer iets te maken hebben met de staleigenaar? Want weet jij veel wat die doet met je paard (of niet doet, bv. niet voeren) als je er niet bent? Ik zou geen oog meer dicht doen uit angst voor mogelijke lafhartige wraakacties. En dan komt er natuurlijk ook bij dat de sfeer totaal verpest is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:18

Ik had ook een conflict met de vorige stalhouder, en hij hield ook geen rekening met mijn opzegtermijn. In mijn contract staat een maand, maar hij wilde me aan het eind van de maand weg hebben. Dat is niet hetzelfde. Gelukkig had in na een week al iets nieuws en kon ik snel weg.
Na een conflict laat je toch je paard niet met een gerust hart achter.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:25

Alicia2u schreef:
Ik had ook een conflict met de vorige stalhouder, en hij hield ook geen rekening met mijn opzegtermijn. In mijn contract staat een maand, maar hij wilde me aan het eind van de maand weg hebben. Dat is niet hetzelfde. Gelukkig had in na een week al iets nieuws en kon ik snel weg.
Na een conflict laat je toch je paard niet met een gerust hart achter.

Ben het helemaal met je eens,als je een conflict hebt zorg dan dat je zo snel mogelijk weg bent want er zijn pensionhouders die zorgen dat je paard niet veilig meer is.
Maar het is toch van de zotte dat pensionhouders alles zomaar mogen doen,maar ik denk niet dat hierin verandering gaat komen want er word meestal gezegd zoek maar iets anders.Dus je staat als pensionklant slecht.
Bij mij op stal is alles gelukkig goed geregeld met opzegtermijn en alles op papier.Mondeling is vrij moeilijk want een pensionhouder kan toch iets anders zegegn.
Om alle misstanden uit de wereld te krijgen zul je toch met een contract moeten werken,is voor beide partijen veel makkelijker.
Bij mij op stal hangen ook overal de stalregels zodat iedereen precies weet wat wel en wat niet mag.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:26

Inderdaad, staan met je paard bij een stal waar je conflicten mee hebt lijkt me niet erg fijn.
Gelukkig ben ik zelf staleigenaar voor mijn paarden, maar ik kan begrijpen dat dergelijke dingen erg zuur zijn.

De manege waar ik momenteel nog les totdat mijn paard ver genoeg is om mee te lessen heeft ook vorige maand ineens de pensionklanten een brief gestuurd:
Tot nadere orde (lees: mei/juni) worden de paarden niet meer dagelijks buiten gezet en daarbij stond nog eens in de brief vermeld dat ze ook niet los in de bak mogen.
Dan sta je daar dus met je paard en krijg je ineens te horen dat hij een half jaar niet meer de wei in mag wegens onderhoud!
Ik had dat ECHT NIET gepikt, maarja, gelukkig heb ik dat gedonder niet.

Ik snap best dat de weide onderhouden moet worden, maar doe dan 1/3 of 1/4 per keer, want paarden ineens 24/7 binnen zetten is gewoon zielig. Ohja: het pensiongeld is daarbij niet naar beneden gegaan.

De pensionklanten hebben nog de mogelijkheid om daar weg te gaan en hun paarden alsnog weidegang te bieden bij een andere stal. Helaas zijn er geen eigenaren voor de manegepaarden, zodat zij wel allemaal dus tot aan het voorjaar niet meer buiten mogen! (Ik vind dat toch wel zo zielig! Die beesten werken elke dag keihard met allerlei ervaren en onervaren ruiters en als 'dank' zijn ze ook hun dagelijkse weidegang voor meer dan 6 maand kwijt Verdrietig )

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:31

Idd de loonwerkers kosten zijn flink omhoog gegaan afgelopen jaar. Ben benieuwd hoe het dit jaar word.
Ik heb ook de afpsraak opstal dat mijn pensionsklanten een maand opzeg termijn hebben. En ze weten hier ook, dat als de prijzen drastisch stijgen dat ik meer huur van hun vraag. Gelukkig zijn hun het daarmee eens, ook hun willen het beste voor het paard. Daarbij doe ik wel altijd de paarden naar buiten ookal trappen ze de wei kapot, maar ik hou me wel aan de afspraak. Alleen als het echt vies weer is blijven ze binnen. OOk dat is geen probleem

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:41

Interessant onderwerp! Ik ben een mini-pensionhouder (1 box momenteel vrij trouwens Knipoog [EA-CO] Aangeboden box in rustige stal in Amstelveen-Noord ) en heb net nieuw stro besteld, kost nu per ton 170 euro (! Boos! ) waar ik een ruim jaar geleden nog 100 euro voor betaalde. Toch zit er een maximum prijs aan een box, gezien de voorzieningen eromheen die je al dan niet biedt, en als pensionhouder moet je het verschil dus grotendeels zelf betalen. Vraag me af bij wie nog meer door de hoge stroprijzen (die dus ongekend hoog zijn) de stalprijs al dan niet omhoog gaat???

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:47

Onze prijzen zijn op het moment 170 voor pony en 190 voor paard All incl. Dus brok sport of basis of merrie brok 2 keer per dag een flinke plak voordroog weide gang uitmesten/en sstro. daarbij gebruik van water slang voor het wassen van het paard (dus geen munten systeem) en de paarden doen wij naar buiten en binnen. Voorals nog zijn we niet omhoog gegaan. Want we hadden nog heel veel stro van het jaar ervoor, dus de extra kosten viele opzich nog wel mee.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:43

oOoKellyoOo schreef:
Maar dit seizoen in er een te kort aan stro en de wat er is , is in de prijs gestegen. De stal houder kan natuurlijk ook de prijs aanhouden en dan minder stro in de box doen maar dat is geen oplossing. Dus moet de stalhouder de prijs omhoog doen om toch een vervangent meteriaal gebruikt moet worden. Of duurder stro inkopen.
Dus ik ben het met deze dingen eens als de prijs een paar euro stijgt (dan praat ik maximaal over 10 euro, en zoals je vaak hoort 40 euro meer.

Ik krijg net de nieuwe rek binnen van januari van de stal. Ook met 9 euro gestegen.
Een tekort aan stro?? daar merk ik dan weinig van op stal want daar staan de paarden een meter dik (als het niet meer is ) in het stro.
deze foto is werkelijkheid en dat is iedere dag zo
Afbeelding
Als ze daarmee de prijs kunnen drukken mogen ze van mij minder stro gebruiken
de stalprijs is nu 326 euro. Nogal hoor maar me paardje staat er in training.