Verzekering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:56

Eigenlijk het enige waar ik niet direct uitkom.
Ik heb een spaarpot achter de hand voor eventuele vee-arts kosten. Maar eigenlijk heb ik mijn paard straks het liefst gewoon verzekerd. Als mijn paard straks tot het einde gezond blijft, heb ik veel geld 'weggegooid' aan de verzekering. Maar áls er wel iets gebeurd, hij krijgt een trap van een ander paard, of moet een koliekoperatie ondergaan bijv. heb ik volgens mij meer aan een verzekering.
Hoe gaat het in zijn werk? Waar moet mijn paard allemaal voor verzekerd zijn, wil ik 'alles' een beetje meenemen in het pakket?
Ik heb al ondervonden dat je een bepaald percentage betaald van de aanschafwaarde.
Stel ik zie een paard van 3000,- en de verzekering bedraagt 3% wat dus 90,- is (per jaar, per maand, wat?) Krijg ik bij een operatie dan ook alleen maar tot 3000,- vergoedt?
Kan iemand mij helpen met het kiezen van een juiste verzekering?

Sirius_

Re: Verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:57

foutje
Laatst bijgewerkt door Sirius_ op 31-12-07 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:59

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:55

De premie voor ziektenkosten ligt wel wat hoger dan 90 euro per jaar. Ik kwam met mijn paard, waarde 3500, uit op een premie van 110 euro per kwartaal.
Wat je zegt klopt helemaal: je krijgt maximaal de verzekerde waarde uitgekeerd. Als de operatie meer kost dan, in jouw geval 3000 euro, dan wordt je paard dus door de verzekering afgekeurd en krijg je alleen uitgekeerd als je het paard inlevert bij de verzekering. Zij slachten dan jouw paard.
Als je dit niet wilt dan heb je nog de optie om de verzekering af te kopen. Je krijgt dan die 3000 euro uitgekeerd minus de slachtprijs. Je paard is daarna niet meer verzekerd.

Zelf heb ik al mijn paarden uit de verzekering gehaald. Mijn ervaring is idd dat het een hoop geld kost en dat het uitgekeerde bedrag uiteindelijk vrij laag is. Alles tot de 3000 euro krijg ik zelf nog wel bij elkaar. Pas als mijn paard een operatie van 5000 euro nodig zou hebben heb ik een probleem. Dan zou je van de verzekering dus ongeveer 2100 krijgen uitgekeerd (3000 - slachtprijs even hoog geschat) en mag je dus alsnog 2900 zelf bijleggen. En je paard is meteen niet meer verzekerd.

In mijn geval heb ik besloten dat die kans wel erg klein is. Daarnaast heb ik altijd nog wel mensen in mijn omgeving waar ik terecht kan. Vandaar de verzekering eruit gegooid Haha!

Let iig goed op de voorwaarden. Soms zijn heel sneaky bepaalde dingen uitgesloten. Zoals een peesklap.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 09:58

Het was ook theoretisch Knipoog
Maar bedankt, ben ik al een stuk mee geholpen!
Wat dat betreft heeft het geen nut voor me, de aanschafprijs blijft nog op mijn rekening staan namelijk.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:17

Nou Sirius,dit is een heel goed onderwerp!
Heb namelijk zelf ook rondgekeken bij verzekeringen en ik zie door de bomen het bos niet meer Verdrietig
Een kennis van mij heeft haar paard verzekerd en die betaald 300 euro.
Maar het blijft volgens mij een risico,verzekeren of niet!
De meeste verzekeringen smeren je nog een WA verzekering en dood verzekering bij je aan,alleen met deze verzekering kan je dan een ziektenkostenverzekering nemen?!
Snap er ook niks meer van Bloos

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:33

Je hebt verschil tussen een WA verzekering --> voor als jouw paard schade aan bijvoorbeeld een auto maakt
een standaard of doodverzekering --> meestal in de trant van: dood door hemelvuur, ongeluk, overstroming, paard gejat etc.
en dan nog de ziektenkostenverzekering. Daar zit zeg maar alles bij en dan dus nog ziektenkosten. Alleen is dat dus tot een maximaal bedrag per jaar en zijn sommige dingen uitgesloten. Vaak heb je ook nog een eigen risico.

WA verzekering is vaak totaal overbodig omdat jouw eigen WA verzekering dit ook dekt. Als je een ruiterbewijs hebt dan ben je al helemaal dubbel verzekerd want hier hangt ook een dergelijke verzekering aan vast (gratis)

Ik ben duidelijk geen verzekeringsfan Knipoog

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:45

Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd. Ik betaal 100 euro in de maand.
Heb met mijn oude paarden veel pech gehad en was blij dat ik verzekerd was.
Toen mijn oude paard moest worden afgemaakt kreeg ik 90% uitgekeerd van het verzekerde bedrag.
Mijn nieuwe paard is ook weer verzekerd.
Ik heb een verzekering want ik kan niet een paar duizend ophoesten voor een operatie.
Mijn paard is gevoelig voor koliek, dus gooi haar echt niet uit de verzekering.
Ik ben bij de EFO verzekerd.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 19:48

Ja als je eenmaal de pech hebt gehad kan ik het mij voorstellen. Maar dat is ook zo de twijfel.. Als er niets gebeurd gooi ik dus blijkbaar honderden euro's per maand weg. Als er wel iets gebeurd moet ik flink veel geld ophoesten. Maar ik had wel nog een paar duizend op mijn spaarrekening staan, als ziekenfondspotje voor mijn paard..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:51

Als je nooit wat hebt, dan kun je ook gewoon elke maand geld in je potje doen.
Maar ik heb genoeg ellende meegemaakt, zelfs 2x met dodelijke afloop. Dan ben je blij dat je verzekerd bent, ok je krijgt je paard er niet mee terug maar je hebt wel en nieuw starterskapitaal.

Succes met je beslissing!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:47

Sirius_ schreef:
Ja als je eenmaal de pech hebt gehad kan ik het mij voorstellen. Maar dat is ook zo de twijfel.. Als er niets gebeurd gooi ik dus blijkbaar honderden euro's per maand weg. Als er wel iets gebeurd moet ik flink veel geld ophoesten. Maar ik had wel nog een paar duizend op mijn spaarrekening staan, als ziekenfondspotje voor mijn paard..

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Als mijn paard twee keer z'n waarde aan veterinaire behandelingen moet ondergaan, dan ga ik me serieus afvragen of ik dit het paard moet aandoen.
De wijze waarop door sommigen op Bokt (en ook hier) wordt gespeculeerd over risico's en bijbehorende kosten, dat gaat echt helemaal nergens over! Ik zie ook wel eens berichten langskomen van mensen die meer geld aan een medisch hebben uitgegeven (zeggen ze!) dan mijn verzameling Land Rovers gekost heeft, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat sommige zaken schromelijk worden overdreven, tot in het absurde toe, soms.
Ook heb ik sterk de indruk dat bij verzekerde paarden veel hogere rekeningen worden gepresenteerd dan bij onverzekerde paarden. Dat zal niemand ooit toegeven, maar ik kan ook rekenen en kostprijzen zijn mijn dagelijks werk......

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:50

Ik heb mijn paarden (en dus Nimo) niet verzekerd. De belangrijkste reden voor mij is dat niemand mij mijn paard terug kan geven wanneer hij/zij overlijdt en dat maakt een gelduitkering absoluut niet goed. Ik moet ook zeggen dat ik de verzekeringen nogal erg duur vindt, dan zou ik het liever zelf opzij zetten als ik het maandelijks overhield. Dan blijf je baas over (de behandeling van) je paard, en heb je de rompslomp niet om dingen vergoed te krijgen.
Daarnaast: wat is je doel met je paard? Heb je wedstrijdambities, kan ik me voorstellen dat je dan altijd de beschikking wilt hebben over een sportpaard en dat een eventuele afkeuring van een paard/gelduitkering voor een ander paard, van belang kan zijn. Maar in jouw geval, even uitgaand van je doel, vraag je eens af of het zin heeft?

*zwaait naar Marlous*

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 07:33

Ik ben het met Jurga eens.
Ik heb mijn paard gekocht voor de wedstrijden (ga er wel elke week mee naar buiten hoor),
en dat neemt ook risico's mee. Daarnaast was het ook geen paard goedkoop paard, dus is ook nog reden van de verzekering en de 3e reden is de pech die ik heb gehad.
Als je de mogelijkheid om geld apart te zetten, dan zou ik dat doen.
Maar ik zou het niet over me hart kunnen krijgen dat ik mijn paard moeten laten inslapen omdat ik de operatie niet kan betalen.

*zwaait terug naar Ilona*

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 08:20

Haha!
Das duidelijk. Ik ga gewoon lekker recreatief rijden en heb een da-potje. Geen verzekering dus Lachen

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:13

Oh
Ik wil dit even volgen
Hier ben ik momenteel ook naar aan het kijken...
Ik volg het even
Als jullie het niet erg vinden Lachen

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:27

toen ik mijn paard kocht heb ik verschillende verzekeringen naast elkaar gelegd.
(mijn) conclusie: hoop premie en heel veel uitsluitingen.

wilde verzekeren voor evt. spoedoperaties bij koliek/ draadverwondingen e.d. , maar je kunt daar beter een potje voor apart houden als dit nodig mocht zijn. Premies zijn niet in verhouding met de geleverde diensten.( zit vaak nog een hoog eigen risico bij)

en op het geld bij overlijden zit ik niet te wachten.
dan maar evt. opnieuw sparen als het verdriet minder is.