Hindernismateriaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Hindernismateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 22:34

Ik had echt geen idee waar ik dit moest plaatsen, dus plaatste ik het maar hier, als het hier niet hoort bij deze sorry Bloos

Ik heb een vraagje, bij mijn verzorgpaard is er niet echt veilig hindernismateriaal. Werd me duidelijk gemaakt in dit topic: [HAW] Jopke @ Springen en ben het er wel mee eens als ik er zo over nadenk eigenlijk. Maar nu wil ik dus ergens hindernismateriaal vandaan halen, het liefst niet al te duur maar wel veilig, handig en makkelijk vervoerbaar als het kan. Ik dacht dus aan polepods, die staan eigenlijk al vast. Meningen en ervaringen over polepods zijn welkom! Maar ik zit dus met de hindernisbalken. Ik zoek iets wat niet al te duur, zwaar is en het moet ook veilig zijn. Ik dacht dus aan lange pvc-buizen als balken zeg maar, dat las ik ooit ergens. Het is niet duur en niet zwaar, alleen weet ik niet hoe veilig dat is. Is dat goed als hindernismateriaal, zo nee hoezo dan niet? enz Lachen

Ik wil er trouwens geen meters hoog mee gaan springen, gewoon soms een sprongetje voor de lol en balkjes lopen enzovoorts, vandaar ook het liefst niet al te duur. Lachen

Als je ander hindernismateriaal weet voor me, mag je dat natuurlijk ook altijd zeggen! Haha!

Alvast bedankt Lachen

Judje

Re: Hindernismateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:19

Hindernismateriaal van PVC heb ik geen ervaring mee, maar het zijn holle buizen en ik weet niet of die heel blijven wanneer je paard er met teveel kracht bovenop/tegenaan komt.
Wanneer PVC buizen kapot gaan kunnen er erg scherpe randen bij de breuk ontstaan die je paard zouden kunnen verwonden, maarja, ik weet niet bij welke kracht dit gebeurd. Dus dat zou je nog even uit moeten zoeken om te weten of het werkelijk veilig is.

Wat je ook kan doen: koop een paar houten palen (onbewerkt) (bijv. van 3 meter, is standaard) en bewerk deze zelf en schilder ze zelf. Het is stukken goedkoper dan kopen en als je ze daarna ook nog in leuke kleurtjes schildert lijkt het helemaal of je 'echte' hindernisbalken hebt!

Als je van die staander-voeten kan regelen kan je ook zelf van hout de staanders maken. Neem dan gewoon vierkante balken in de doorsnede van de staander-voet en schilder deze als je dat leuk vindt. Standaard hoogte is 1.60 meter, maar je kan ze ook kleiner maken. Maak aan 1 zijde gaatjes om de 5 á 10 cm (naar wens te bepalen) en dan hoef je alleen nog maar lepels te kopen.

amyke

Re: Hindernismateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:19

PVC buizen zijn heel veilig en sterk. Maar na een tijdje gaan ze een beetje doorbuigen...
Wat je ook kan doen is: neem autobanden (met velgen), las er een vierkant op (op de velgen) en dan neem je een vierkante balk,boor je gaten in en voila.
Lepels kan je maken door een grote 'steel' met een houten balkje van ong 5cm breed en daar de balk op.
Ik hoop dat je verstaat wat ik wil begrijpen. Ik zal eens foto's maken van mijn hindernissen. Deze zijn goedkoop en even veilig/goed als echte,dure hindernissen.