Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:17

Ik vroeg me af hoe jullie tegenover een enkel paard in een tweepaardstrailer zonder tussenschot staan. Wel of geen probleem. Zo ja of nee, graag argumenten waarom!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:20

Het vergt enige kennis van zaken van de chauffeur. Bovendien heb je een serieus risico dat ze zich omdraaien. Dat hoeft geen probleem te zijn, ligt aan het paard.
Dus ja, geen probleem, mits je weet waar je mee bezig bent (dat weten er niet zoveel....).

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:26

Ben ik met je eens ikke, daarom een aanvulling: paard staat aan beide kanten goed vast, met voldoende ruimte (dus niet teveel en niet te weinig), heeft een stevig, goed passend halster aan en een hooinet voor de neus. Tevens wordt op de snelweg wel 80 gereden (je moet nou eenmaal een beetje mee met het verkeer), maar iedere bocht (zowel op de snelweg als in de binnenstad) wordt zeer voorzichtig en vooral langzaam en ruim genomen (bijvoorbeeld op een rotonde ed.). Paard heeft een stang voor en achter zich.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:35

Als je nu je C-rijbewijs had gehad, zou je ongetwijfelt hebben gezegd dat je de combinatie zoveel mogelijk recht zou houden. Kies je positie op de weg zodanig dat je slingen vermijd, vooral bij een rotonde. dus een rotonde links aanrijden, insturen zodat je rechterachterkant juist het rechter wegeinde mist, de rotondecirkel aansnijden met je linkerwielen en de rotonde verlaten door de rechterwielen de rechterzijde van de weg aan te laten snijden; uitkomen op de linkerzijde van je weghelft. Snap je het nog? Zo niet, kom eens langs Haha! Haha!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:36

ik heb het er niet zo op. Ik vind het onveilig.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:38

ikke schreef:
Als je nu je C-rijbewijs had gehad, zou je ongetwijfelt hebben gezegd dat je de combinatie zoveel mogelijk recht zou houden. Kies je positie op de weg zodanig dat je slingen vermijd, vooral bij een rotonde. dus een rotonde links aanrijden, insturen zodat je rechterachterkant juist het rechter wegeinde mist, de rotondecirkel aansnijden met je linkerwielen en de rotonde verlaten door de rechterwielen de rechterzijde van de weg aan te laten snijden; uitkomen op de linkerzijde van je weghelft. Snap je het nog? Zo niet, kom eens langs Haha! Haha!



Inderdaad, een bocht ruim nemen is goed, maar je moet zo min mogelijk sturen. Ik zou het niet doen, het paard heeft veel te veel bewegingsvrijheid, waardoor het de wegligging behoorlijk kan beinvloeden. Ik zou of het schot schuin zetten, of gewoon in het midden, in mijn ogen het veiligst.

Oh, en als je op de snelweg mee wilt rijden, zul je 85 moeten gaan rijden.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:42

Sannum schreef:
<knip>
Oh, en als je op de snelweg mee wilt rijden, zul je 85 moeten gaan rijden.

90km/h op je teller, als je dan zo precies in detail wilt treden. De meeste tellers wijken zo'n 10% af. Vrachtwagens zijn begrenst op 82km/h geijkt. Dus 90km/h op je teller is gelijk oprijden met de vrachtwagens. Check is simpel: 120km/h is 30sec rijden over 1km (zie hectometerpaaltjes langs de snelweg) kun je simpel uitrekenen hoe groot je afwijking is.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:44

Die 85 (eigenlijk 80 Knipoog ) moet je ook met een 1,5 paardstrailer, caravan of zelfs een licht aanhangertje rijden, dus ik snap niet zo goed waarom je dit er zo bij zet.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:49

De Ts zegt dat ze 80 rijdt, om met het verkeer mee te rijden, maar als je 80 rijdt zul je ingehaald worden, daar hadden we 't even over.

@ ikke, hoe komt 't dat je er zoveel van af weet? Maar die 82 km/h van vrachtwagens, ik ken er maar weinig. Die van mij loopt 89, ik stel 'm in op 84/85.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:55

ikke schreef:
Als je nu je C-rijbewijs had gehad, zou je ongetwijfelt hebben gezegd dat je de combinatie zoveel mogelijk recht zou houden. Kies je positie op de weg zodanig dat je slingen vermijd, vooral bij een rotonde. dus een rotonde links aanrijden, insturen zodat je rechterachterkant juist het rechter wegeinde mist, de rotondecirkel aansnijden met je linkerwielen en de rotonde verlaten door de rechterwielen de rechterzijde van de weg aan te laten snijden; uitkomen op de linkerzijde van je weghelft. Snap je het nog? Zo niet, kom eens langs Haha! Haha!


Dat snap ik en dat doe ik ook altijd zo, misschien was mijn beschrijving op dat punt niet helemaal volledig. Je zorgt ervoor dat de trailer zo recht mogelijk blijft.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:56

LCharlotte schreef:
ik heb het er niet zo op. Ik vind het onveilig.


Waarom?

ikke: ik krijg het idee dat je vind dat iedereen die met auto+aanhanger rijdt zowiezo zijn C bewijs moet hebben, klopt dat?

En 80 is de toegestane snelheid met aanhanger op de weg, daar heb je je dus aan te houden (in principe). Tuurlijk hou je in de gaten of vracht- en overig verkeer achter je in de problemen komt of te dicht achterop. Ik pas mijn snelheid dus wel aan op het overige verkeer en dan zijn er ook wel eens stukje bij waarover ik over de max snelheid ga, maar idd nooit meer dan 10 km.

Het gaat mij in dit topic vooral over een paard in een tweepaardstrailer zonder schot....waarbij je kunt aannemen dat er correct wordt gereden.

Anoniem

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:21

Mits er rustig gereden wordt en het paard er goed mee om kan gaan lijkt het mij geen probleem. Sommige paarden staan nu eenmaal lekkerder in een 2-paards trailer zonder schot. Het ligt dus ook aan het paard.

Maar mag ik vragen wat bij jou de reden is dat je geen tussenschot hebt?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:26

Ik hen ook een 2 paard waaruit ik meestal het schot haal. Mijn paard begrijpt namelijk niet dat je het schot ook voor balans kunt gebruiken en gaat er tegen afzetten. Met schot hoor ik haar heel de tijd met de voeten tegen de wanden komen. Zonder schot staat ze wijdbeens en daardoor veel rustiger. Bijkomend voordeel: je kunt in de trailer opzadelen met wedstrijden.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:51

Mijn ene paard staat idd rustiger nu het schot eruit is, maar bij mijn andere paard weet ik dat niet (heb hem nog niet zo lang), vandaar dat ik de mening van bokkers vraag!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:15

Ik zou altijd eerst met schot proberen.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:23

Als je paard er rustig zonder tussenschot dan zou het kunnen. Is je paard rustiger meteen tussenschot dan zou ik uiteraard dat doen. Maar kijk vooral naar je paard, wat die het fijnste vind. En je moet zoiezo rustig rijden met een trailer, met of zonder tussenschot.

Mijn ervaring zonder tussenschot is dat mijn paard iets meer heen en weer beweegt de eerste keer en na meerdere keren gewoon stil staat. En als je paard dan iets meer beweegt vergt dat wel enige ervaring/handigheid oid met rijden.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:31

ik heb het bij onze traler nooit geprobeerd want we zullen dan een voor en achterboom er bij moeten kopen terwijl het met tussenschot prima gaat.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:38

ik zou het schot opzij zetten en achter de stang van een 1,5 paards trailer gebruiken, kan het paard toch wijd staan en tegelijk niet helemaal door de trailer heen zwalken...

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:43

De Belgische Trekpaarden staan bij ons wel alleen zónder tussenschot.. Mja, dat zijn best brede paarden.. Met tussenschot hebben ze bijna geen ruimte om hun evenwicht goed te kunnen bewaren..
De haflingers staan wel gewoon mét tussenschot Lachen

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:55

Mijn paard staat ook zonder tussenschot in een twee-paards trailer. Reden, kan merken dat ze het prettiger vindt. Ze kan nu haar benen breder zetten waardoor ze stabieler staat. Ik rij niet anders als met tussenschot.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:01

De reden waarom ik jaren geleden het schot eruit heb gehaald is omdat mijn schimmel grote problemen had met in en uit de trailer gaan (lees 10 jaar geleden....). Het schot staat sindsdien in de tuin en het hout moet vervangen worden. Nu wil ik binnenkort mijn tweede paard (april dit jaar gekocht) ook in deze trailer vervoeren, maar dan dus zonder schot. Vandaar mijn vraag op bokt. Ik merk dat de meningen veschillend zijn. Ik weet nog niet helemaal hoe ik het ga aanpakken, misschien een keertje laden om te kijken wat hij ervan vindt.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:03

cissy schreef:
ik zou het schot opzij zetten en achter de stang van een 1,5 paards trailer gebruiken, kan het paard toch wijd staan en tegelijk niet helemaal door de trailer heen zwalken...

dat lijkt me geen goed idee, je kan het tussenshot dan niet vastzetten met het pinnetje in de grond, waardoor hij kan gaan klapperen en schuiven

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:04

Ben ik met je eens en hij staat aan de voorkant nog steeds krap

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:10

Citaat:
dat lijkt me geen goed idee, je kan het tussenshot dan niet vastzetten met het pinnetje in de grond, waardoor hij kan gaan klapperen en schuiven

hangt van je schot af Lachen, die van mij is loodzwaar en die gaat echt niet schuiven! vervoer al jaren mn paard op die manier Lachen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard alleen in tweepaardstrailer, zonder tussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:32

wij gebruiken altijd een 1,5 paard trailer echter van de week konden wij deze niet pakken (stond vol met van alles) en daarom het paard in een 2 paard trailer zonder tussenschot vervoerd. Zij stond net zo rustig als anders in de trailer. Het blijft met alle trailers oppassen dat je de bochten voorzichtig maakt en dit is in dit geval niet anders.