Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:08

Ik heb even een vraagje, alleen weet ik niet zeker of hij hier goed staat.

Dit jaar gaan wij weer naar Hedel naar de paardenmarkt. Het is de bedoeling om dan een leuk paardje te gaan kopen. Alleen vraag ik me af of de veulens en jaarlingen wel allemaal gechipt zijn. We zijn er 3 jaar geleden ook geweest, en toen stonden er nog best veel ongechipte pony's.

Hoe is de controle op de chips?
Als ik een pony koop, wordt deze dan buiten de markt bij de trailers ofzo gecontroleerd door de AID?
Is er veel controle op de aangevoerde paarden?

Het is ook heel vervelend om daar een dierenarts te laten komen om te chippen. Dat kost weer veel tijd en geld.
Heeft iemand evaring met dit op markten? En dan met name bij de jongere paarden vraag ik me af of ze wel allemaal gechipt zijn.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:10

Paarden op paarden markten horen gechipt te zijn, mogen anders niet vervoerd worden. De chip registratie kun je ook terug vinden op het paspoort!

Ik weet dat ze in Hedel steekproefs gewijs controleren. Wij zijn er vorig jaar ook uitgehaald voor controle

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:14

Ik weet dat het verplicht is. Maar een vriendin van me heeft er eens een ongechipt veulen gekocht. Die heeft hem toen nog op de markt laten chippen om geen risico te lopen. Alleen heeft haar dat veel tijd gekost met wachten op de da. En een gedoe om er eentje te pakken te krijgen die tijd had.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 08:22

linda_arnold schreef:
Ik weet dat ze in Hedel steekproefs gewijs controleren. Wij zijn er vorig jaar ook uitgehaald voor controle


Hadden jullie een paad gekocht?
Was de controle op de markt of erbuiten bij de trailers?

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:35

Als de paarden 's ochtends worden aangevoerd wordt er in het begin van de markt steekproefgewijs gecontroleerd. Maar er zijn er genoeg die de gok wagen en met hun ongechipte beest de markt op komen. Je kunt inderdaad het beste gewoon vragen of er een paspoort bij zit en eventueel bij de ingang van de markt vragen of ze de scanner er even over heen willen halen als je twijfelt.

berpie

Berichten: 1662
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: belgie

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:09

linda_arnold schreef:
Paarden op paarden markten horen gechipt te zijn, mogen anders niet vervoerd worden. De chip registratie kun je ook terug vinden op het paspoort!

Ik weet dat ze in Hedel steekproefs gewijs controleren. Wij zijn er vorig jaar ook uitgehaald voor controle

Klopt ze moeten gechipt zijn maar helaas is dit nog niet iedereen echt duidelijk want nog steeds worden er veel zonder chip verkocht, of nog erger met meerdere chips.
Als jij er eentje koopt zonder chip, laat de eigenaar hem dan naar je huis toe brengen anders draai jij op voor de bekeuring.
Na de grote markten is er erg veel controle op de weg en bijna alle vrachtwagens en trailers worden aangehouden.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:36

Nemen ze een ongechipt paard in beslag?

Hm, bijna alle trailers worden gecontroleerd...Dat is dan wel een erg groot risico, dan ga ik alleen voor een gechipte.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:27

Er is altijd een DA aanwezig op een paardenmarkt en ik ga ervan uit dat hij/zij een aflees-apparaat bij zich heeft. Vraag bij twijfel of de DA even de chip wil controleren voor jou, dan weet je zeker dat je het juiste paard met de juiste papieren mee naar huis neemt. Mocht de handelaar moeilijk gaan doen, dan zou ik hem niet vertrouwen.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Paarden op paardenmarkten allemaal gechipt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 09:58

Fijn om te weten van die da!

Als het goed is, mag mijn vriendin een chiplezer van haar werk meenemen. Dat zou natuurlijk ideaal zijn, ook om te kijken of ik het goede paspoort meekrijg. Ik heb eens een pony gekocht en het verkeerde paspoort meegekregen. Gelukkig had ik mijn telefoonnummer aan de verkoper gegeven en is alles goedgekomen. Maar als daar een handelaar met 10 paarden staat, kan het weleens mis gaan natuurlijk.