Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sann__
Berichten: 395
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Zutphen, Gelderland

Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:19

Hallo,
Ik krijg dus heeeeeeel misschien eindelijk mijn eigen paard/pony! Haha!

Nu wou ik graag weten wat nu de onderhouds-kosten ong. zijn:
- per maand
- per jaar
- daartussen in

De stalling bedraagt 235,- maar dan mag je gebruik maken van alle faciliteiten waaronder een binnenbak, solarium etc.

Groetjes,
Sanneke.

P.s. ik heb al een pony op het oog Knipoog

itsinmygenes
Berichten: 1884
Geregistreerd: 17-08-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:21

Bij de stalling komt hoefsmit, dierenarts wormenkuur.. Een wormenkuur kost meestal iets van 12,50 ofzo. Hoefsmit en dierenarts kan nogal verschillen. Als je paard hoefijzers heeft kost de hoefsmit natuurlijk meer.. Ik zou eens kijken hoe duur de dierenartsen en hoefsmeden bij jou in de buurt zijn Knipoog

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:22

Daar zijn echt al zoveel topics over en volgens mij staat er ook nog het een en ander in de wiki daarover.

Ga maar uit van een euro of 500 per maand incl. stalling. Want daar bovenop komt:
- hoefsmid (elke 6-8 weken)
- wormenkuur (elke 8 weken)
- Kapotte spullen/nieuwe spullen
-les
-evt wedstrijden (coupons, startkaart)
- potje overig (zadelmaker/osteopaat/andere grapjes)
-wat over is kan in potje voor dierenarts (bedrag enting is te verwaarlozen. is 30 euro per jaar)

odique

Berichten: 360
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:28

Alle vaste kosten zijn natuurlijk stalling, wormenkuur, entingen en zadel en hoofdstel als je dat nog niet hebt. Daarbuiten kun je het zo duur maken als je zelf wil Pling. Ook moet je rekening houden met onverwachte kosten als je pony bijvoorbeeld een keer kreupel raakt, de dierenarts is niet bepaald goedkoop...

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:28

Bij ons geldt ongeveer: wormkuur 15-22 euro (2x per jaar de dure 'duo' variant), hoefsmid 25 euro (elke 8 weken) (paard met ijzers: 50-75 euro?), enten geloof ik 15 euro, verder nog chippen en registratie chip als paard nog niet gechipt zou zijn en eenmaal per jaar komt bij ons de paardentandarts, maar ik durf zo niet te zeggen wat dat kost (controle is geloof ik gratis maar behandeling is zo 50-75 euro of meer, als dat nodig blijkt te zijn). Zadel moet idd ook soms nagekeken/opgevuld (ca. 50 euro)...
Plus wat je verder aan spullen nodig hebt/vindt. Wij gebruiken bijvoorbeeld babyolie en zonnebloemolie voor de kroonrand en hoeven, uierzalf ter voorkoming van mok en mokzalf (9,50 voor n klein potje) ter behandeling van mok en af en toe glansspray om staart en manen uit de knoop te halen. Verder lijnzaadolie (10 euro per liter geloof ik) door het voer en om de paar weken krijgen ze een nieuwe liksteen (4 euro).
Om maar niet te beginnen over de appels, wortels en paardenkoekjes Lachen
Al die kleine dingen bij elkaar moet je ook meetellen. Plus natuurlijk de minder dringende zaken zoals een nieuw halster/dekje/borsteltje Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37597
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:19

Reken op 400 - 500 euro per maand. Daar kun je dan alle voorkomende kosten van betalen, inkl een potje voor onvoorziene zaken, zoals dierenarts e.d. Met dit budget hoef je niet te bezuinigen op hoefbescherming, enten of andere onzinnige "bezuinigingen" die sommigen moeten doen, omdat ze het eigenlijk niet kunnen betalen.

Marloessjee

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe duur is een paard in het onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:11

Wow dat is nog best wel veel eigelijk!