dierenarts en verzekering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
102446
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-06-07

dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:27

heej, ik ben een eigen paard aan het overwegen. Maar wil eerst een reëel beeld van de kosten hebben. Wat kost een dierenarts gem. per maand/jaar? En hoeveel daarvan is verzekerd. Natuurlijk ligt het eraan wat voor paard/verzekering/situati het is. Maar kom maar op met jullie ervaringen! (vooral verzekering ben ik benieuwd naar hoeveel dat kost, en wat er dan gedekt is)

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:30

MD-->TAO

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:51

Sky is the limit.
Ik kom niet verder dan standaard entingen, wormspuiten en een sporadisch koliek/kreupelheidsgeval. Of anders gesteld; in 20 jaar paardenbezit heb ik minder dierenartskosten dan de meeste uitgebreide verzekeringen aan jaarpremie vragen.
Het is natuurlijk ook hoeveel pech je hebt, maar toch zeker ook wat voor muts je bent die voor elke scheet de dierenarts laat komen. Daarnaast zijn sommige mensen feilloos in staat om steeds het grootst mogelijke brandhout te kopen en daar nog eisen aan te stellen ook en sommige paarden zijn even feilloos in staat om zich aan de meest veilige box nog te verwonden.
Kortom: het is van zoveel factoren afhankelijk dat je er eigenlijk geen zinnig woord van kunt zeggen.

Verzekeren doe je datgene waarvan je de (financiële) gevolgen niet kunt overzien en/of dragen.
Hierbij even opgemerkt dat er hier mensen zijn die je de meest erge prijzen voor medisch handelen voorschotelen, waarvan ik me afvraag of er ooit een dierenarts dergelijke rekeningen hebben uitgeschreven. Laat je dus niet gekmaken, maar bagitaliseer het ook niet. Als jij een paar duizend euri's op de bank hebt, moet je je ernstig af gaan vragen hoe zinvol een verzekering nog is.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:09

Een keer per jaar (zelf doe ik per 9 maand) moeten de paarden geënt worden tegen influenca en vaak zit hier een enting voor tetanus bij in. De kosten zijn 40 euro en worden niet vergoed door de verzekering.
Verder laat ik ieder jaar (tegelijk met de enting) het gebit van mijn paard nakijken, als daar wat aan moet gebeuren ben ik meestal rond de 100 tot 150 euro kwijt en dit is wel verzekerd.

Mijn paarden heb ik verzekerd (2stuks) bij EFO.
Ik heb de Uitgebreide Ziektekosten, dit kost 200 euro per jaar. Hierbij zitten alleen bijvoorbeeld geen fysio en vergelijkbare therapieen.
Voordat je je paard uitgebreid kan laten verzekeren aan ziektekosten moet je ook je paard uitgebreid laten verzekeren (A-tarief), de jaarpremie is een percentage van de verzekerde waarde van het paard en komt bij die van mij uit op 105 euro (zijn niet voor erg duur verzekerd). Daarbij komt dat 80% maar wordt uitbetaald.
Of je wel of niet moet verzekeren is een afweging die je zelf moet maken. In het algemeen kan gezegd worden: hoe hoger je eigen vermogen hoe minder er wordt verzekerd.
Wanneer je elke maand genoeg geld opzij kan zetten, kan je beter niet verzekeren, omdat je dan zelf voor de kosten op kan draaien en je toch maar 80% vergoed krijgt. Als je minder geld ter beschikking hebt en je dus de keuze zou moeten laten maken: DA bellen of niet, omdat je er geen geld voor zal hebben, dan kan je je paard natuurlijk beter wel verzekeren.

Mocht je verder nog vragen hebben over kosten, verzekering of iets andrers, PB me dan gerust!
Veel succes ermee en ik hoop dat je snel een super leuk paardje vindt!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:20

Mjn paard is verzekerd met een uitgebreide dekking, dit houdt kortweg in dat ik alle medische kosten zelf moet lappen maar een verwijzing naar een kliniek wordt vergoedt ( kliniek moet wel aangesloten zijn bij de verzekering bv Utrecht, Emmeloord)

Dit heb ik puur gedaan omdat ik de standaard akkefietjes wel kan betalen maar een dure operatie in de kliniek niet.

Mijn paard is echter al 12 jaar verzekerd, heb pas 1x gebruik ervan gemaakt met een kaak-operatie. Destijds had ik dat geld niet op de plank liggen en was blij met mijn vezekering.

Nu wordt hij 20, moet er straks uit en heb ik voor de rest voor jan l*l dus premie betaalt....

Verder ga ik in de redenering van ikke mee.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:22

Oh ja, nog iets: De meeste verzekeringen keren niet meer ziektekosten uit dan de verzekerde waarde van het paard. Als je bijvoorbeeld een paard van 3000 euro verzekerde waarde hebt en je zou de pech hebben van een dierenartsrekening van 4500 euro, dan kun je die 1500 euro alsnog zelf ophoesten. Neem dit mee in je overwegingen.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: dierenarts en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:18

ikke schreef:
Oh ja, nog iets: De meeste verzekeringen keren niet meer ziektekosten uit dan de verzekerde waarde van het paard. Als je bijvoorbeeld een paard van 3000 euro verzekerde waarde hebt en je zou de pech hebben van een dierenartsrekening van 4500 euro, dan kun je die 1500 euro alsnog zelf ophoesten. Neem dit mee in je overwegingen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat wanneer de ziektekosten hoger zijn dan de verzekerde waarde dat de verzekering eigenaar wordt van jou paard en bepaald wat ermee gebeurd (meestal de slacht). Je kan dan wel je paard houden, maar het kan zijn dat je alles dan alsnog zelf moet betalen en meestal kan je je paard dan niet meer laten verzekeren.
Hoe dit precies zit zou je even uit moeten zoeken.