Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 13:56

Beste mede-Bokkers,

Sinds een tijdje rijden er verschillende dames uit de buurt met hun paarden bij mij in de bak.
Ik hoef er geen geld voor te hebben, want dat zij er ook in rijden kost mij ook niks meer en ik vind het vaak nog wel leuk ook.
In het begin heb ik een aantal afspraken met ze gemaakt: stront opruimen en er niet doorheen rijden, hekken dicht en als je het hindernismateriaal gebruikt weer netjes opruimen. Na veel gedoe erover bij 2 vd dames gaat dit nou (eindelijk) goed.
Zonet reed 1 van de dames zonder cap en ben ik net naar buiten gelopen om te vragen of zij haar cap weer op wilt doen,
omdat ik geen zin heb om met ze mee te gaan naar het ziekenhuis (pony (5jr) gaat beter, maar had/heeft een handje van vervelend bokken en stijgeren) en dat werd normaal opgevangen (en hoop ik ook begrepen).

Maar: kan ik ook wat zeggen over hoe ze rijden?
Afgelopen zaterdag wouden ze de pony achteruit laten lopen maar dit ging niet, pony wil harder wanneer het moeilijk wordt (heb ze het nog nooit eerder zien doen en weet niet of de pony het kent). En opeens zie ik 1 vd meisjes voorover hangen over de hals en echt met rukken aan het bit trekken, ik wou eigenlijk naar buiten stuiven en haar van die pony aftrekken, maar mijn vriend wist mij rustig te houden en zei dat ik me er niet zo druk over moest maken en dat de pony haar er vanzelf aftrapt.

Wat zou jij doen (of heb jij gedaan) als er iemand (erg) paardonvriendelijk in jouw bak rijdt? (met hun eigen, of hun verzorgpony)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:59

Ik zou er wel wat van zeggen, het is immers jouw bak. Ok, het is hun paard, maar je hoeft niet toe te laten dat ze die op jouw terrein zo rijden. Willen ze graag op zo'n manier rijden? Prima, maar dan niet in jouw bak. Klaar. Lachen Ze betalen er immers niks voor.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:02

Flew:
Tja, zo denk ik er ook over, maar aan de andere kant vind ik het lastig omdat het dus niet mijn paarden zijn. Bedankt voor je heldere reactie.
Het grootste probleem is echter mijn moeder:
Die vond het zelfs lastig dat ik net wat ging zeggen over die cap, terwijl mijn moeder het absoluut niet wou, niet wilt en nooit wil hebben dat ik zonder cap rijdt.
Daarnaast had ik ook al voorgesteld (voordat ze de boel netjes achter lieten) om ze de keus te geven: of je betaald, of je ruimt zelf je rotzooi op, maar dat mocht ik van mijn mams niet zeggen. Afgelopen keer ben ik er erg boos over geweest en nu laten ze het dus wel netjes achter, dus dat probleem zijn we kwijt.

afwasborstel

Berichten: 2697
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: in de keuken

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:05

Ik vind dat je er gewoon iets van kan zeggen hoor, is voor jou ook geen reclame om het zo maar te zeggen.
Ze rijden wel in JOUW bak... op een manege of pensionstal wordt je er ook op aangesproken als je dat doet.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:09

ik vind het eerlijk gezegd een beetje penny-achtig. dat iemand met cap op rijdt moet hij/zij lekker zelf weten. wat je wel zou kunnen doen is een tip geven maar ik vind niet dat jij op en aanmerkingen mag maken op hun rijden omdat ze bij jou in de bak rijden.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:11

Je kunt mensen die in jouw bak rijden echt wel verplichten om met cap te rijden. Dat gebeurt in een manege toch ook? Niks penny-achtigs aan.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:11

DromenLies:
Penny-achtig dat ik ze verplicht met cap op te rijden?
Elke manege, pensionstal, handelsstal enzo kunnen dat toch ook verplichten (en het is dan ook vaak verplicht).
Ook wordt het op (bijna) elke wedstrijd verplicht gesteld. Daarnaast voel ik mij wel deels verantwoordelijk wat er met die meiden gebeurd (zijn geschat 14 en 15). Als er wat gebeurd kan IK wel met ze naar het ziekenhuis en de ouders bellen...

Flew: bedankt voor je steun!

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:14

Ik vind dat je het ook kunt verplichten, net als het opruimen van het vuil. Het is immers jouw bak waar je geld en energie in hebt gestoken of steekt, terwijl zij er gratis in mogen rijden. En ik zou ook niet blij zijn als er wel iets gebeurd op jouw terrrein.
Als je je echt aan het rijgedrag stoort moet je erover denken of je nog wilt dat ze in je bak rijden, want het lijkt me wel moeilijk om daar iets over te zeggen. Je kunt wel zeggen dat je het er moeilijk mee hebt en dat dat samen met het achterlaten van rotzooi niet zo een goed beeld geeft. Lastig!

Anoniem

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:15

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het niet jouw bak is maar die van je ouders.En verder vind ik je op zijn zachts gezegd niet erg aardig over komen.Ik kan me voorstellen dat je het vreselijk vind dat iemand zijn pony zo verneukelt maar mischiens kan je het beter proberen met iets te zeggen van,lukt het niet?Of kan ik je soms helpen?Dat werkt ook beter als direkte kritiek.Hoewel ik ook graag heb dat mensen met cap rijden vind ik je zelfs op dat punt al te ver gaan.

Mischiens is het een beter idee om de bak weer voor je zelf te houden.Ik neem aan dat het de gene in je profiel is?Wel een hele mooie bak.

Sandra_HC4L

Berichten: 426
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: fryslan

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:16

Ik ben het met dromenlies eens!.. je kan ze best een tip geven, maar vind niet dat je er een opmerking over kan maken..
Net zoals met de cap, Het is hun risico, en dat mogen ze helemaal zelf weten.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:20

Jij bent niet aansprakelijk voor hun en op een manege ligt dat anders. Zij zijn namelijk wel aansprakelijk. Bovendien als die meisjes zeggen ohhh er gebeurd mij toch niks wat wil je dan gaan doen? Bovendien denk ik ook niet dat je jezelf erg geliefd maakt door je star op te stellen en dan gaan ze misschien uit zichzelf wel weg.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:20

een cap zou je inderdaad best wel iets over kunnen zeggen maar bij mij bereiken mensen stukken meer met raad dan met verplichtingen. "ik zou als ik jou was je cap opzetten" komt al veel aardiger over en als je het eenmaal een paar keer gezegd hebt
Idem dito met rijtechnische aspecten. Iemand van zn pony trekken, tja in mijn ogen heb je daar het recht echt niet toe. Hooguit ze uit je bak zetten maar dat doe je in mijn ogen ook niet met plezier.
Probeer niet te bemoeizuchtig te zijn, als het jonge (puber) meiden zijn al helemaal niet.

edit: ik ben het dus met silvana eens, je gaat al behoorlijk ver door een cap verplicht te stellen
Laatst bijgewerkt door SillyB op 29-08-07 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:20

Silvana:
Bedankt voor je compliment! Ik ben ook erg blij met de bak (staat er pas sinds oktober) en hij is toch echt van mij. En op het uitgravan van het zand na, hebben wij (mijn vriend en ik) hem zelf gebouwd met twee vrienden.
Bedankt voor je mening in deze.

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:21

ik vind dat je er wel wat van mag zeggen....
Zeg hoe ze het béter kunnen doen en geef ze tips..
Kijk, het is jouw bak, en als daar met dieren omgegaan wordt waar jij het niet mee eens bent, dan zou ik daar wat van zeggen..
maar je moet tuurlijk niet over alles gaan `zeuren` Knipoog
Als ze dit niet vaker hebben gedaan zou ik er niet direct wat van zeggen, maar als ze vaker zo met hun dieren omgaan dan is dat niet oke..!!

Als jij het echt te ver vind gaan, zeg er dan wat van, maar ga niet over elk dingetje 'zeuren'...
( ik bedoel niet dat je nu zeur he, tegen die meiden, voor het geval dat het zo overkomt )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:22

Ik vind dat je ook op je eigen terrein regels mag stellen en deze aan mag passen. Daar hoort ook het dragen van een cap bij, en ingrijpen als ze in jouw ogen echt paardonvriendelijk bezig zijn.

En als men het er niet mee eens is, staat het ze vrij om op andere terreinen te gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-08-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:23

Het is jouw terrein, dus jij heb een bepaalde mate van verantwoordelijkheid over die meiden. Van die cap vind ik dus niet gek. Misschien kun je ze wat dat andere betreft helpen met trainen ofzo?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:23

Ik breng het allemaal ook heus wel netjes.
Ik heb vanmiddag ook over die cap gezegd: 'Zou jij je cap weer op willen zetten.'
Ik weet dat ik alles positief moet brengen (heb genoeg cursussen gehad voor telefonische verkoop e.d.) en ik breng het ook niet star.
Alleen was ik het de vorige keer ECHT zat dat weer de hekken open stonden en er weer geen stront was geruimd EN het hindernismateriaal niet netjes wat opgeruimd en TOEN heb ik inderdaad iets minder vriendelijk verwoord dat ik het ook echt zat was, maar ik ben normaliter erg vriendelijk.

Daarnaast heb ik wel eens gevraagd of ik ze mocht helpen en dan hoor ik 'Ja', met een uitdrukking erbij van Nee. Een paar keer heb ik ook een aanmerking (opbouwende kritiek) gegeven en dat werd goed opgenomen. Het betreft 2 meiden die samen 1 pony 'corrigeren'. En deze tegenstrijdige antwoorden maakt het niet makkelijker. Ik wil die meiden niet wegjagen door te zeuren (en ik zeg echt vrij weinig tegen ze, alleen net toevallig over die cap), maar aan de andere kant wil ik mij thuis ook niet ergeren aan hoe anderen met hun paarden omgaan.
Ik ben erg spastisch voor paard-onvriendelijkheid en ik merk dat het ook deels te maken heeft met het hebben van te weinig kennis...

Superwomen:
Bedankt dat je me echt snapt! En toch zou ik ook HEEL erg blij zijn als ik wel in andermans bak zou rijden en ik heb er verder niet zo'n last van en de andere meiden zijn gewoon gezellig en paardvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-08-07 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:24

Dat verplichten van cap = puur voor de verzekering en zeker niet penny-achtig.

Verder vind ik jou "probleem" ook echt de reden waarom ik niet wil dat er vreemden in mijn bak rijden....
Ik kan dat ook niet aanzien namelijk en er iets van zeggen is niet correct. Rolleyes

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:27

Ik zou gewoon tegen die dames rustig uitleggen dat op jouw terrein (en dus bak) paarden met respect behandeld worden en ddat in de mond trekken daar niet bij hoort.

Het is vaak de manier waarop je iets brengt en nog niet eens wat je precies zegt.
Succes ermee lijkt me een lastige situatie

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:39

Het is jouw/jullie bak.. Daarin kun je andere mensen niet verplichten om bepaalde dingen te doen. Je hebt echter wel de mogelijkheid om te beslissen wie wel of niet op je terrein rijdt.

Misschien kun je ervoor kiezen om een A4 geplastificeerd met huisregels erop op te hangen.

Bv cap op, hekken sluiten, hindernismateriaal opbergen etc.
Als je het op papier hebt staan en je merkt dat iemand zich er regelmatig niet aan houdt kun je diegene verzoeken om in het vervolg ergens anders te rijden.

In je huisregels opnemen dat in jouw ogen onvriendelijk paardrijden niet is toegestaan is verder maar een rare zaak. Je zou eens een opmerking kunnen laten vallen dat dat in jouw ogen ook weer niet nodig is (ongevraagd vertellen hoe jij denkt dat het wel moet is betweterig en zal in ieder geval niet goed overkomen).

Als het maar blijft voorkomen, heb je neem ik aan zelf het recht op eigen terrein om te bepalen wie wel welkom is en wie niet. Alhoewel dat hopenlijk niet nodig is..

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:46

Als het echt te ver gaat (zoals bijvoorbeeld dit geval, compleet fout oplossen) vind ik dat je als ruiter altijd wat mag zeggen van de andere ruiter en er wat van mag zeggen in combinatie met een tip o.i.d Vooral als het op jou terrein is.. je mag dan duidelijke regels opstellen en ze mogen best weten als je het ergens niet mee eens bent. Ik vind het trouwens erg aardig van je om je bak zo beschikbaar te stellen

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:21

Echt SUPER bedankt voor al deze meningen en reacties!
En ik hoop dat er nog een hoop bij komen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:29

Op MIJN terrein gelden MIJN regels, simpel.

Er komen hier ook twee meiden over de vloer, die willen les in mijn bak en dat mag, maar alleen als ze een cap dragen, anders doe ik het niet. Ik weet de de eigenaresse van de pony's dat ook van ze eist, vandaar dat ik daar ook heel streng in ben.

Met mijn shetlander "spelen"? ja, maar op MIJN voorwaarden en alleen als ik er bij ben, anders gaan ze maar ergens anders naartoe.

Ik voel de verantwoording wel degelijk hiervoor, en ik stel de regels, niemand anders. Willen ze dat niet? Dan gaan ze maar, graag zelfs. Als het niet kan zoals ik dat wil en veilig vind, dan hoef ik alle trouble ook niet te hebben.

TS mag in mijn ogen dus ook best grenzen stellen. Ze doet het gratis en waar kun je tegenwoordig nog gratis gaan rijden in een mooie bak? Precies Knipoog

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:41

Ikzelf rijd ook in bak bij mensen hier paar meter verderop..
Ik moet eventjes de paarden op de wei zetten ( is bij de bak,, hek open van de bak aan de achterkant en ze kunnen zo de wei in), bak weer dicht doen en ik mag rijden.. Lachen
regels zijn: de stront opruimen, en de bak netjes achterlaten..
als ik eventjes wat wil laten liggen, vraag ik dat eerst, en dan doen ze er niet moeilijk over..
Ik heb ook les in de bak e.d.
Als ik klaar ben moet ik gewoon de bak weer open zetten zodat de paarden er weer inkunnen, en dan is het goed!!

Die mensen stellen dus ook eisen, en het is echt geen moeite om me daar aan te houden..
Dat is toch ook gewoon soort als dank aan de eigenaars van de bak, om het netjes achter te laten? Bloos

zoals ik al zei: het is jouw bak, dus jij bent de baas en jij heb de regels...
en als ze zich daar niet aan willen houden: dáár is de uitgang Duivel

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Waar 'mag' je wel en niet wat over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:52

Ik vind eerlijk gezegd dat je ze mag verplichten wat je wil, hoe onredelijk ook. Dan ben je misschien een kreng en komen ze nooit meer, maar het is jouw bak dus jouw regels gelden, hoe onzinnig ze ook zijn.

Dat je ze vraagt een cap op te doen en de bak netjes achter te laten lijkt mij niet meer dan redelijk. En doen ze dingen met hun paarden waarvan jij je ongemakkelijk gaat voelen hetzelfde, en als je het netjes brengt al helemaal Lachen