Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:43

Ik heb nu sinds 2.5 jaar een E-pony, Romijn. Hij is eigelijk een beetje verknald met rijden door zijn vorige eigenaren. Ze hingen er een scherp bitje in, zodat ze hem wel 'nageeflijk' kregen. Toen wij hem kochtten, waren we dus genoodzaakt om weer met een normale trens te gaan rijden. Maar daar reageert Romijn niet meer op, zijn mond is zo 'hard' geworden door dat scherpe bit. Het lijkt wel van beton. Ik heb al op zoveel verschillende manieren les gehad, maar niks hielp. We hadden hem gekocht met als doel wedstrijden te gaan starten, maar op deze manier ging dat natuurlijk niet lukken. Ook kwamen we erachter dat hij vreselijk dominant kan zijn. Als iets niet naar zijn zin is of hij wil iets niet, komt hij omhoog, draait om en galoppeert weg. Ook kreeg hij een trailerprobleem, doordat hij een keer uit een vrachtwagen gesprongen was en zijn hoofd had gestoten. Sindsdien was hij niet meer te laden, maar dit probleem is inmiddels opgelost na een hele tijd. Ik heb dus veel tegenslagen met hem gehad en begon er steeds minder plezier in te krijgen. Ik heb toen samen met mijn ouders besloten om hem te verkopen, maar zoals het nu ging met rijden enzo, was dat eigelijk niet echt een optie. We hebben hem toen naar een kennis (ik noem haar even S) in Duitsland gebracht, zodat hij rijtechnisch door haar getraind kon worden. Zij zou hem ook gaan verkopen voor ons. Dit is nu 4 maanden geleden. In die tijd waren we al verschillende keren van plan om naar hem te gaan kijken, maar steeds belde S af. Dan was ze ziek, dan was ze er niet. We hebben zelfs toen we onderweg waren halverwege om moeten keren, omdat ze weg moest. Uiteindelijk kregen we de boodschap dat het niet meer ging lukken met de verkoop, ook vanwege persoonlijke redenen van haar. Eergisteren gingen we hem dus ophalen. We hadden al van andere mensen die daar ook een paard hebben staan, gehoord dat Romijn wel wat aan de dunne kant was. Maargoed, daar maakten we ons niet zo druk over. Bij Romijn zie je heel gauw zijn ribben. Toen we daar aankwamen, schrok ik best wel. Hij was echt heel dun, had echt zo'n 'puntkont' en overal wonden. Hij leek wel verwaarloosd. We hadden al van S gehoord dat ze er 2 weken niks mee gedaan had, om een persoonlijke reden. We hadden hier wel begrip voor. Maar toen ik het hoofdstel pakte, zat deze helemaal onder de schimmel. En je kan mij niet vertellen dat een hoofdstel binnen 2 weken verschimmeld. Romijn is, denken we, al minstens een maand niet bereden. De wonden die hij heeft, kwamen doordat hij steeds opgejaagd werd door een ander paard. Maar dan zet je hem toch apart? Een paard die er zoals Romijn uitziet, is niet te verkopen. De eventuele kopers maken dan meteen een rechtsomkeert als ze hem zien. Het is toch niet normaal om het tuig, en nog belangrijker, ons paard zo terug te geven? Hij is 5000 euro waard.. Nagelbijten / Gniffelen We moeten nu waarschijnlijk ook nog de training, stalling enzo betalen, maar is dit wel terecht als het paard op deze manier verzorgd is? Toen we met hem aankwamen op stal en hem uitlaadden, barste de eigenaresse van stal spontaan in huilen uit toen ze zag hoe hij eraan toe was..
Ik zal vanavond foto's uploaden van hoe hij eruit ziet.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:46

Ik weet zo gauw ook geen oplossing, maar een hoofdstel kan wel degelijk binnen 2 weken beschimmelen. Ik had mijn showhalster (leder) op een iets vochtige plek laten liggen en daar zat na een week ook schimmel op.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:02

Huilen Vreselijk ik heb er echt geen woorden voor hoor! Je gaat er van uit dat je paard getraind word, en dan zie je dat hij er zo slecht uit ziet! Geloof haar verhaal niet zo hoor. Ik zou zeker niet betalen ervoor. Zal eerder schade vergoeding vragen. Succes met je paardje Ik vind het echt schandalig hoe ze met hem om is gegaan! Verdrietig

Ave
Berichten: 389
Geregistreerd: 23-12-06

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:49

Als ik jou was zou ik je pony eerst eens opknappen, terug op gewicht brengen, wondjes verzorgen (evt. door de veearts laten bekijken) en wat nog meer nodig is. Op het moment dat je paardje er klaar voor is zou ik hem proberen te verkopen aan een blijvend en goed tehuis, desnoods voor een iets lagere prijs.

En wat betreft het betalen van de training, dat zou ik niet doen. Eerst eens rond de tafel gaan zitten met die "kennis" en uitleggen dat jullie het ronduit schandalig vinden hoe het paardje is teruggekomen en dat jullie dus niet voor deze kosten willen opdraaien .. Als ze tegenstribbeld kan je foto's maken van de desbetreffende toestand waar het dier in verkeerd en dit desnoods nog aan de politie/rechter voorleggen!

Succes er in ieder geval mee! Lachen

Siilke
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-08-07

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:13

toen ik het verhaal las dacht ik al,, elke keer afbellen is niet zo een goed teken..en wat je nu vertelt vind ik ronduit schandalig!
voor de rest ben ik het eens met Ave...

veel geluk+succes

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:19

Ja de manier waarop dit is gebeurt is natuurlijk niet meer terug te draaien..(Al zou ik het nooit op zo'n manier aanpakken, maar dat terzijde)
Ik zou het paardje nog lekker bij stal laten staan, en veel vertrouwen geven.
Doe maar net alsof het een jong dier is die je nog helemaal moet beleren..
Voorzichtig aan longeren, dan er weer eens een keertje erop stappen en balkjes lopen oid.
Niks overhaasten!!

Edit : typo's

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:25

tsi wel schandalig als je paard in slechtere conditie terug komt dan dat je em hebt gebracht.

Ben benieuwd naar de fotos...

ik zou maar rond de tafel gaan zitten....ik bedoel je kan een minimale vergoeding geven voor de verzorging...maar het is natuurlijk van de gekke dat "S" haar afspraken niet nakomt, en daar zal ze jullie verantwoording voor af moeten leggen...

De tijd dat jij nodig hebt om de ponie weer op zn oude gewicht/conditie weer terug te krijgen, zou ik haar laten betalen...

ik zou dus geen cent betalen...

oja, als je paard niet gemakkelijk te rijden is, dan brengt hij helaas niet zo gemakkelijk 5000 euro op....

ik zou zon paardje ook lekker longeren aan pessoa teugel oid.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:33

alweer een adres erbij die dus zo met paarden omgaan
Ik word er niet goed van ! Boos!
Je kunt waarschijnlijk niks beginnen tegen die mensen ze zullen alles ontkennen, je paard zal in waarde zakken en jij zit met het probleem.................
sterkte !

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:34

stipje zo even lezen

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:36

Wat een vervelende situatie..
Ik denk dat je niks anders kunt doen dan het paard proberen weer terug in zijn vroegere staat te krijgen, en dan proberen te verkopen. Arm paard ook, wat een pech in zn leven!

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:38

wel eerlijk zeggen wat er met hem aan de hand is als je hem wilt verkopen....

Achilles

Berichten: 364
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:42

Zorg voor de zekerheid voor 'bewijs'! Laat de veearts komen want mocht er nog meer ellende van komen dan heb je dat achter de hand.
Vind het heel sneu voor je paardje, weer een deuk in zijn leventje. Verdrietig

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:43

Ik zou zeker niet de volle mep betalen, in al die tijd heeft ze weinig aan de africhting gedaan en je krijgt een zwaar verwaarloosd dier terug.
Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's.
Probeer hem zelf lekker op te knappen zodat hij weer toonbaar is voor de verkoop. Dan maar wat minder vragen.

Kapi_Dust
Berichten: 2593
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:45

als je je paardje en tuig terug hebt, zou ik helemaal niks betalen.

Verder heb ik je in een pb een aanbod gedaan, kijk maar even of je dat wilt. Ok?

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:41

[PP] -> [TAO]

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:47

Wat een vreselijk verhaal!
Echt schandalig dat S zo lang heeft gewacht en niet eerder heeft gezegd dat het niet meer ging lukken. Ze had bij de eerste kilo minder al aan de bel moeten trekken. Zoals jij beschrijft is je paard zeker een kilo of 50 afgevallen (misschien nog wel meer).
Daarnaast zou ik ook GEEN CENT betalen aan haar. Een schadevergoeding is denk ik moeilijk voor elkaar te krijgen. Als zij wil dat jij training en stalling gaat betalen wil ze denk ik ook geen schadevergoeding geven en dan moet dat dus via de rechter...
En of je nou zo'n lang en slopende zaak wil hebben voor dat geld... Heb je het er voor over om daar lang mee bezig te zijn? En dan moet er ook gekeken worden hoe groot de kansen zijn om dat te winnen.
Daarnaast zou ik hier een melding van maken bij de AID, de politie en misschien ook wel de Dierenbescherming.
Ik wens je HEEL veel succes en ik hoop ECHT voor je dat het helemaal goed komt met je paardje en dat je hem alsnog goed kan verkopen!
(als ik ruimte had gehad, had ik m zelf opgehaald)