Vrachtwagens trailer inhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 12001
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:36

femmefatale1 schreef:
Een gemiddeld mens rijd nog geen eens 80 km per uur..!!


Ik zal wel raar zijn, maar ik heb werkelijk nog nooit getwijfeld aan de snelheid die mijn snelheidsmeter aangeeft... Ik heb geen tomtom of ander referentie kader. Ik kan me voorstellen dat er een afwijking van een paar km is. Maar ik kan met niet voorstellen dat de gemiddelde snelheidsmeter 10km p/u meer aan geeft dan je werkelijke snelheid?

femmefatale1 schreef:
Bovendien, als mij paard wel fatsoenlijk stil staat als ik de meeste vrachtwagens zelf voorbij ga, is mij dat een prent echt wel waard..
(liever veilig aankomen met een prent van 18 euro, dan aankomen met een paard wat over de zeik is, en met evt gevolgen vandien, omdat het baasje geen prent wilt riskeren)..

Dat werkt misschien als je 1x per jaar op de snelweg rijdt. Ik rij er minimaal 1x per week. Dat wordt dan dus 936 euro aan bekeuringen per jaar. Raar hè, dat er baasjes zijn die geen prent willen riskeren...

Ir111

Berichten: 12001
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:38

PS overigens is mijn ervaring dat de paarden vanzelf wennen aan vrachtverkeer. Tuurlijk moet je je vrachtwagen niet achter in een trailer parkeren. Maar eerder schrok mijn paard zich lam als we door een vrachtwagen werden ingehaald, daar kijkt hij nu echt niet meer naar.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:51

MarryAnneR schreef:
Ik ga vanmiddag nog een bordje laten maken... Zoiets van als je deze tekst kan lezen dan heb je goede ogen en rijd je te dicht op mijn trailer Bloos


Ik heb achter op mijn auto staan: "If you can read this, you come to close"

Ir111

Berichten: 12001
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:52

Moet dat niet zijn, you are to close?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:55

pffff .. we komen net terug van een wagen weg brengen
per trailer

we reden 85/95

laat ik het kort zeggen , de spiegel jhangt er nog net aan en ben heeel blij dat er geen paard achterin stond !

je word ingehaald als of je stilstaat ..

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:01

had laatst ook zo'n Gestoord vrachtwagenchauffeur die in de trailer wilde kruipen.;Gelukkig is mijn pony "verkeersmak"..hahahahahahoe bedenk je het Blond
ik werd er wel erg nerveus van(was mijn eerste lange rit alleen) ik ben ook maar wat harder gaan rijden, ik kreeg later de tip om juist tempo langzaam te minderen Clown
vervolgens was er een motorrijder die het leuk vond om in tunnel extra te gassen...waar zijn we toch mee bezig????? misschien is het toch nog handig om kentekens te noteren en door te geven aan politie,want eigenlijk is het gewoon erg gevaarlijk gedrag.

Marije_jiplover

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:07

femmefatale1 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Met het eerste stuk van je quote ben ik het wel eens, maar met de laatste zin niet! Ik ga nl géén bekeuring riskeren omdat ik dan die vrachtwagenchauffeur te vriend blijf


Volgens mij begrijp je het niet..
Een gemiddeld mens rijd nog geen eens 80 km per uur..!!
Bovendien, als mij paard wel fatsoenlijk stil staat als ik de meeste vrachtwagens zelf voorbij ga, is mij dat een prent echt wel waard..
(liever veilig aankomen met een prent van 18 euro, dan aankomen met een paard wat over de zeik is, en met evt gevolgen vandien, omdat het baasje geen prent wilt riskeren)..

Ik begrijp het prima, wanneer ik exact 80 rijd op mijn teller, rijd ik langzamer dan 80. Maar dan nog lopen de meeste vrachtwagens tegen de 90 km per uur (echte km dus!) en ik verdom het om dus per definitie ook 90 echte km te moeten rijden (dat is dus al 100 op de teller) omdat de vrachtwagens zich anders ergeren aan mij.

Het wisselt trouwens heel erg per auto wat de afwijking is. Bij mijn vaders auto (skoda fabia) rijd je inderdaad met 90 op de teller pas echt 80. De auto van mijn schoonvader (kia rio) rijdt bij 85 op de teller al echt 80 en de auto van mijn schoonmoeder (kia sorento) heeft een nog kleinere afwijking (dit kun je nl ook zelf achterhalen, door gedurende een km lang (via hektometerpaaltjes langs de weg bij te houden) met constante snelheid te rijden en dan mbv een stopwatch uit te rekenen hoe hard je nu echt hebt gereden.

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:20

Marije_jiplover schreef:
Ik begrijp het prima, wanneer ik exact 80 rijd op mijn teller, rijd ik langzamer dan 80. Maar dan nog lopen de meeste vrachtwagens tegen de 90 km per uur (echte km dus!) en ik verdom het om dus per definitie ook 90 echte km te moeten rijden (dat is dus al 100 op de teller) omdat de vrachtwagens zich anders ergeren aan mij.

Wat is het punt dan???
Vrachtwagens hebben geijkte tellers (2%), een begrenzing op 85km/h en die gasten rijden gewoon wat ertoe staat.
Iedereen die hier denkt de vrachtwagenchauffeurs de les te moeten lezen, nodig ik van harte uit om eens mee te rijden, kun je het eens vanaf de andere kant ervaren.
Ik erger me dood aan die schijtlijsters die niet gewoon met 120km/h (echte km/h!!) een vrachtwagen voorbij durven te steken. Of die niet gewoon tussen twee vrachtwagens door over de linker uitvoegstrook durven, maar er wel achter blijven hangen, daarmee de doorgang voor de anderen (die dat wel doen) blokkerend.

Ir111

Berichten: 12001
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:27

ikke schreef:
Iedereen die hier denkt de vrachtwagenchauffeurs de les te moeten lezen, nodig ik van harte uit om eens mee te rijden, kun je het eens vanaf de andere kant ervaren.Ik erger me dood aan die schijtlijsters die niet gewoon met 120km/h (echte km/h!!) een vrachtwagen voorbij durven te steken. Of die niet gewoon tussen twee vrachtwagens door over de linker uitvoegstrook durven, maar er wel achter blijven hangen, daarmee de doorgang voor de anderen (die dat wel doen) blokkerend.


Tja, het is nou eenmaal druk op de weg. En dus irriteren we elkaar. Vrachtwagens vinden bepaald gedrag irritant, personenwagens vinden ander gedrag irritant en auto's met trailers vinden weer ander gedrag irritant.

Daarom denk ik dat het zinniger is om rekening met elkaar te houden en vooral goed te beseffen dat mensen vaak niet weten dat ze in jouw ogen iets 'stoms' doen. Zoals bv te dicht op je trailer gaan rijden.

Wat ik overigens altijd heel leuk vind is als een vrachtwagen mij inhaalt, even met mijn lampen te seinen wanneer ze voorbij zijn en ze weer kunnen invoegen. Zal wel niet echt nodig zijn maar ik krijg vaak een bedankje dmv een knipperlicht van de vrachtwagen. Dat vind ik een leuke manier van met elkaar omgaan, ik roep altijd als ik met mijn trailer rij dan, 'alle vrachtwagenchauffeurs zijn mijn vrienden!". Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:30

mijn man IS vrachtwagen chauffeur ..
en die heeft wat lopen schelden vandaag onderweg op
sommige vrahctwagen chauffeurs , watje zalfje het kwam allemaal voorbij ..
hij was heel erg blij met een paar blonde acties (ben zelf blond dus er hoeft niet gelijk getemd te worden) dat zijn paard NIET in de trailer stond we zijn paar keer gesneden ,en er wilden er een paar duidelijk op de koffie in de achterbak/....

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:38

ikke schreef:
Vrachtwagens hebben geijkte tellers (2%), een begrenzing op 85km/h en die gasten rijden gewoon wat ertoe staat.


Toch echt niet allemaal
Ik ben zaterdag en zondag van Pulderbos naar Maasdijk gereden en heb het grootste gedeelte 100 a 110 gereden volgens mijn kilometerteller. Laat het dus gemiddeld 95-100 zijn geweest. Ik heb heel wat vrachtwagens voorbij gereden maar er zijn er ook heel wat mij voorbij gestoken. En dan reed ik dus naar Nederlandse begrippen 15 km/h te hard. Maar goed, ze zaten iig niet in mijn reet te duwen want het was rustig op de weg zo vroeg.

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:39

Vaak zijn de vrachtwagens die je bij een snelheid van 100 of meer nog voorbij komen , buitenlandse vrachtwagens......
Vooral spanjaarden portugezen kunnen er aardig wat van


niet dat dit er iets aan veranderd hoor Knipoog

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:56

Niet alle vrachtwagens hebben een afwijking van 2%, dat klopt.
Als je de tacho laat ijken op het moment dat je banden aan vervanging toe zijn, en je vervangt de week erna je banden, heb je een veel grotere afwijking doordat de omtrek van het wiel groter wordt.. (ivm meer rubber op de band)

Dit gebeurd overigens heel vaak zo.. immers tijd is geld..

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:58

femmefatale1 schreef:
Niet alle vrachtwagens hebben een afwijking van 2%, dat klopt.
Als je de tacho laat ijken op het moment dat je banden aan vervanging toe zijn, en je vervangt de week erna je banden, heb je een veel grotere afwijking doordat de omtrek van het wiel groter wordt.. (ivm meer rubber op de band)

Dit gebeurd overigens heel vaak zo.. immers tijd is geld..

Tacho-afwijking is APK-afkeur! Die toegestane 2% is om banddiameters te compenseren. Denk je nu echt dat die 10mm rubber het 'm doet?? Reken voor de gein eens uit hoeveel dat oplevert..........

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:20

ikke schreef:
femmefatale1 schreef:
Niet alle vrachtwagens hebben een afwijking van 2%, dat klopt.
Als je de tacho laat ijken op het moment dat je banden aan vervanging toe zijn, en je vervangt de week erna je banden, heb je een veel grotere afwijking doordat de omtrek van het wiel groter wordt.. (ivm meer rubber op de band)

Dit gebeurd overigens heel vaak zo.. immers tijd is geld..

Tacho-afwijking is APK-afkeur! Die toegestane 2% is om banddiameters te compenseren. Denk je nu echt dat die 10mm rubber het 'm doet?? Reken voor de gein eens uit hoeveel dat oplevert..........


Nou weet uit ervaring dat je daar snelheid op pakt.
Onze vrachtwagen was apk gekeurd, en tegelijkertijd de tacho geijkt.
De banden waren voor de keuring opgesneden (nieuw profiel erin, gebeurd heel veel)
Een paar weken later nieuwe banden op gegooid, en hij liep ineens veel harder..

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:50

De band heeft 1000mm doorsnede, dat geeft een omtrek van 3140mm.
De band heeft 1050mm doorsnede, dat geeft een omtrek van 3300mm.
80 km/h is 22,2 m/s.
bij 1000mm geeft dat 7,1 omwentelingen.
7,1 omwentelingen van 3300mm geeft 23,4 m/s; dat is 84km/h

Als je als bedrijf van dit verschil moet leven, dan heb je ergens in je lessen bedrijfseconomie zitten slapen.
De ijking van je tacho is twee jaar geldig, dus wordt dan weer aangepast. Ik ben shocking onder de indruk (not).

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:55

ikke schreef:
De band heeft 1000mm doorsnede, dat geeft een omtrek van 3140mm.
De band heeft 1050mm doorsnede, dat geeft een omtrek van 3300mm.
80 km/h is 22,2 m/s.
bij 1000mm geeft dat 7,1 omwentelingen.
7,1 omwentelingen van 3300mm geeft 23,4 m/s; dat is 84km/h

Als je als bedrijf van dit verschil moet leven, dan heb je ergens in je lessen bedrijfseconomie zitten slapen.
De ijking van je tacho is twee jaar geldig, dus wordt dan weer aangepast. Ik ben shocking onder de indruk (not).


Het is geen bedrijf en we hoeven er niet van te leven!
Maakt verder ook niet uit, heb geen zin om te gaan rekenen, aangezien ik ook niet weet hoe de omtrek van die banden waren.
Wel was er duidelijk verschil in snelheid..

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:58

ik vind als je paard daar heel erg van flipt moet je niet op een snelweg gaan rijden! daar rijden nou eenmaal vrachtauto's en die zullen je indd wel inhalen jah dus eigen schuld dikke bult (sorry)

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:24

MarryAnneR schreef:
Ik moest van vandaag een paardje terugbrengen naar zijn eigenaar en had toch een uurtje rijden voor de boeg.
Paardje is wat druk achterin de trailer, ik houd me keurig aan de snelheidslimiet van 80 km. Ik kom op een stuk waar ik van 2 baans naar 3 baans ga, word ik aan beide kanten door grote vrachtwagens ingehaald. Paardje krijgt zowat een beroerte achterin en anders ik wel Verdrietig ...
Kom verderop in een stukje file sluit de vrachtwagen achter mij zowat in mijn trailer... mijn trailer begint te dansen en ik gebaar van AFSTAND AUB!!

Die onbenul begint terug te zwaaien. Ik ga de vluchtstrook op en hij begint te schreeuwen heeeeej je paard schopt je trailer straks aan gort.... ik zeg ja met dank aan jou, je kan er toch wel een paar meter tussenlaten?

Dan moet je niet rijen met die knol in een trailer als ie niet verkeersmak is!

Ben er tussengeschoven, en ben van ellende maar iets harder gaan rijden zodat ik niet constant ingehaald werd Boos! .

Was in ieder geval erg blij dat ik er was en paard ook Haha!



ik vind het erg achterlijk ja dat vrachtwagens je gewoon inhalen , ten eerste is het levensgevaarlijk en ook nog eens lastig voor zo'n paard

alleen is het wellastig met zo'n paard die nog niet echt trailermak is , je kan beter bijvoorbeeld eerst eens over een provinciale weg eens 'oefenen' ofzo deden wij ook met mijn pony die voorheen ook echt een streskip in de trailer was. Dus vind het niet zo'n slimme keus van je want je weet dat er van die onbegripvolle chauffeurs zijn die zo snel mogelijk naar hun bestemming willen dus dan had je wel beter misschien een binnedoorroute kunnen rijden maarja als je een uurtje evengoed moet rijden is dat ook niet alles ...

en de reactie van die vrachtwagenchauffer vind ik ook echt onbegripvol ondanks dat hij niks van paarden afweet en wel even denkt dat je een paard zo trailermak enzo kan maken en hij er absoluut geen rekening mee hoeft te houden..

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:32

Mensen,

Met een paard in de trailer de snelweg op, is een keuze die je zelf maakt, dit hoeft immers niet!
Als je dan toch deze keuze maakt, kan je nog een keer kiezen..
*óf je rijdt streep 80 en alles raast jou voorbij..
*óf je rijd wat harder en gaat alles zelf voorbij..

Hou dan ook.. het meerendeel van nl irriteerd de ander, en je kan nou eenmaal niet iedereen op zijn fouten wijzen.. je zult het moeten accepteren..

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:36

wij hebben wel eens een spookrijder trouwens op de snelweg gehad terwijl we onderweg waren met 2 paarden
het was een snelweg die een stukje 2 baans weg werd en toen kwam er ineens een halve gaare inhalen en die zat op onze rijstrook dus en dagt dat dat wel even kon , we hadden echt gelluk dat er nog een klein stukje 'vluchtstrook' langs de weg zat maar we moesten echt half op de rem en toen maar snel naar rechts gestuurd , ik was echt blij dat de paarden nog stonden + er de paarden niks waren overkomen.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:09

ELpatcho schreef:
ik vind als je paard daar heel erg van flipt moet je niet op een snelweg gaan rijden! daar rijden nou eenmaal vrachtauto's en die zullen je indd wel inhalen jah dus eigen schuld dikke bult (sorry)


Hoe wil je dan in vredesnaam ergens anders komen?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:32

Ik pas me ook zoveel mogelijk aan aan het vrachtverkeer, het rijdt een stuk fijner als je niet steeds ingehaald wordt. En ja, dat levert me af en toe een bekeuring op, maar dat is niet anders. 80km vind ik overigens ook niet echt een prettige snelheid.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:44

Urielle schreef:
ELpatcho schreef:
ik vind als je paard daar heel erg van flipt moet je niet op een snelweg gaan rijden! daar rijden nou eenmaal vrachtauto's en die zullen je indd wel inhalen jah dus eigen schuld dikke bult (sorry)


Hoe wil je dan in vredesnaam ergens anders komen?


Nou dat kan wel hoor...
Je kunt in Nederland overal ook binnendoor komen. Moet je maar net zin in hebben natuurlijk (verkeersdrempels, rotondes, echt fijn voor je paard...), maar het kán wel Knipoog

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78599
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vrachtwagens trailer inhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:35

Urielle schreef:
ikke schreef:
Vrachtwagens hebben geijkte tellers (2%), een begrenzing op 85km/h en die gasten rijden gewoon wat ertoe staat.


Toch echt niet allemaal
Ik ben zaterdag en zondag van Pulderbos naar Maasdijk gereden en heb het grootste gedeelte 100 a 110 gereden volgens mijn kilometerteller. Laat het dus gemiddeld 95-100 zijn geweest. Ik heb heel wat vrachtwagens voorbij gereden maar er zijn er ook heel wat mij voorbij gestoken. En dan reed ik dus naar Nederlandse begrippen 15 km/h te hard. Maar goed, ze zaten iig niet in mijn reet te duwen want het was rustig op de weg zo vroeg.


Dan vraag ik je af waar je rijdt. Onze vrachtwagen is begrenst op 85 geijkte kilometers, en we worden absoluut niet door vrachtwagens ingehaald. Meestal halen wij zelf de vrachtwagens in dan.

Verder ben ik van mening dat iedereen die nu afgeeft op de vrachtwagens eerst zelf eens met een vrachtwagen moet rijden. Dan kom je erachter dat de ergernissen van de vrachtwagens op de 1ste plek de auto's met aanhanger, trailer of caravan is. Waarom? Omdat die veels te langzaam rijden en rechts blijven hangen, en dan ook nog eens vaak tijdens inhalen ineens wel het gas intrappen (want o jee, ik word ingehaald door een vrachtwagen). En aangezien die vrachtwagen begrenst is kan die geen gas extra intrappen, wat weer onnodig oponthoudt geeft voor de auto's op de linkerbaan. Verder is het zo dat gewone auto's vaak geen constante snelheid rijdt. Dus die vrachtwagen die ineens bijna je trailer inrijdt komt ook erg vaak omdat de auto met trailer ineens langzamer gaat rijden. Vrachtwagenschauffeurs weten maar al te goed dat op de snelweg niet zomaar geremd moet worden, vandaar dat ze dichter erop komen. Remmen op de snelweg levert vaak nog veel gevaarlijkere situaties op dan een beetje dralend paard op de trailer.

Kortom, kijk eerst eens naar jezelf voordat het wijzend vingertje komt. Mijn advies: rijd of niet op de snelweg, of houd je aan de snelheid van de vrachtwagens.