les van iemand zonder papier, verzekerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:52

Die pb is dus al verstuurd.

Als je mijn post in twijfel trekt, kun je dat trouwens ook gewoon neerzetten.. Knipoog

Anoniem

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:05

ikke schreef:
Sinds wanneer in instructeur een beschermd beroep waarvoor een opleiding VERPLICHT is?


De KNHS doet graag voorkomen of het zo is en die campagne lijkt ook redelijk geslaagd Knipoog

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:16

Zep schreef:
ikke schreef:
Sinds wanneer in instructeur een beschermd beroep waarvoor een opleiding VERPLICHT is?


De KNHS doet graag voorkomen of het zo is en die campagne lijkt ook redelijk geslaagd Knipoog


DAt klopt, de verzekeringsman vertelde ook dat eea in overleg ging met NHB Deurne/KNHS... Mijn reactie was daarop toen dus ook dat het een mooie zaak is dat er zo door de KNHS geld over mijn rug verdiend wordt... Maar ja, je doet er weinig aan. Mijn verzekering heeft het verplicht gesteld...

Overigens vertelde mijn ORUN instructeur dat verzekeringsmaatschappijen al moeilijk kunnen doen over het uittrekken van je jas op je paard (want als het paard dan schrikt en je valt, zou het verwijtbaar kunnen zijn)... Of dat waar is weet ik niet, ik heb er zelf geen navraag naar gedaan... Maar tis duidelijk dat ze liever niet uitkeren...

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:16

Bienotje schreef:
Die pb is dus al verstuurd.

Als je mijn post in twijfel trekt, kun je dat trouwens ook gewoon neerzetten.. Knipoog

Niet persoonlijk bedoeld.

Wat ik onderuit wil halen is de hysterie die vooral de laatste tijd heerst rondom dit onderwerp. Het lijkt wel Amerika. Alles wat mij overkomt moet verhaalbaar zijn op die ander. Worden wij hier net zulke domme sukkels als wat daar aan de overkant steeds weer de pers weet te halen??
We zijn al aangeland op het punt waar verzekeringen het dragen van een cap verplichten bij de leerling. Hoelang duurt het nog voordat het dragen van een bodyprotector en vervolgens de airbag verplicht wordt?

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:18

ikke schreef:
Bienotje schreef:
Die pb is dus al verstuurd.

Als je mijn post in twijfel trekt, kun je dat trouwens ook gewoon neerzetten.. Knipoog

Niet persoonlijk bedoeld.

Wat ik onderuit wil halen is de hysterie die vooral de laatste tijd heerst rondom dit onderwerp. Het lijkt wel Amerika. Alles wat mij overkomt moet verhaalbaar zijn op die ander. Worden wij hier net zulke domme sukkels als wat daar aan de overkant steeds weer de pers weet te halen??
We zijn al aangeland op het punt waar verzekeringen het dragen van een cap verplichten bij de leerling. Hoelang duurt het nog voordat het dragen van een bodyprotector en vervolgens de airbag verplicht wordt?


Eerlijk is eerlijk, het zou mij niets verbazen als ze in de toekomst idd een bodyprotector gaan verplichten...

Tis eigenlijk te gek voor woorden...

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:20

Suelza schreef:
Zep schreef:
De KNHS doet graag voorkomen of het zo is en die campagne lijkt ook redelijk geslaagd Knipoog


DAt klopt, de verzekeringsman vertelde ook dat eea in overleg ging met NHB Deurne/KNHS... Mijn reactie was daarop toen dus ook dat het een mooie zaak is dat er zo door de KNHS geld over mijn rug verdiend wordt... Maar ja, je doet er weinig aan. Mijn verzekering heeft het verplicht gesteld...

Overigens vertelde mijn ORUN instructeur dat verzekeringsmaatschappijen al moeilijk kunnen doen over het uittrekken van je jas op je paard (want als het paard dan schrikt en je valt, zou het verwijtbaar kunnen zijn)... Of dat waar is weet ik niet, ik heb er zelf geen navraag naar gedaan... Maar tis duidelijk dat ze liever niet uitkeren...

Is dit het nieuweste wapen in de strijd van de NHS om paardensport weer te verheffen tot een elite-sport????
Dat verzekeringsmaatschappijen liever niet betalen is natuurlijk niks nieuws onder de zon.
Ik ben overigens nog steeds benieuwd hoe iemand een instructeur verantwoordelijk wil houden voor eigen gedragingen van een paard. Dat heeft nog niemand mij duidelijk kunnen maken.

rooz_89
Berichten: 1002
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Hilversum

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:23

Even voor de duidelijkheid, mijn vraag was niet of mijn instructeur dan in de problemen kwam. Als je les hebt van iemand zonder diploma, je valt, moet naar het ziekenhuis, dan neem ik aan dat je zelf verzekerd bent. De vraag is dan of je verzekering wel dekt aangezien je les had van iemand zonder diploma....
Het gaat dus om de lesklant niet om de instructeur... Bloos

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:29

quote]
Is dit het nieuweste wapen in de strijd van de NHS om paardensport weer te verheffen tot een elite-sport????
Dat verzekeringsmaatschappijen liever niet betalen is natuurlijk niks nieuws onder de zon.
Ik ben overigens nog steeds benieuwd hoe iemand een instructeur verantwoordelijk wil houden voor eigen gedragingen van een paard. Dat heeft nog niemand mij duidelijk kunnen maken.[/quote]

Het gaat erom dat van iemand met een diploma verwacht kan worden dat hij/zij in kan schatten wat wel en niet verantwoord is. En wanneer er dus toch iets gebeurd, dit overmacht is. (categorie vuurwerk ed)

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:03

rooz_89 schreef:
Even voor de duidelijkheid, mijn vraag was niet of mijn instructeur dan in de problemen kwam. Als je les hebt van iemand zonder diploma, je valt, moet naar het ziekenhuis, dan neem ik aan dat je zelf verzekerd bent. De vraag is dan of je verzekering wel dekt aangezien je les had van iemand zonder diploma....
Het gaat dus om de lesklant niet om de instructeur... Bloos

Ik zie niet in wat het verschil is tussen van je paard donderen in een les en van je paard donderen tijdens je dagelijke rij-oefeningen. Die ziektekosten worden gewoon betaald.
pearlie schreef:
Het gaat erom dat van iemand met een diploma verwacht kan worden dat hij/zij in kan schatten wat wel en niet verantwoord is. En wanneer er dus toch iets gebeurd, dit overmacht is. (categorie vuurwerk ed)

Jawel, dat begrijp ik. Maar wanneer wil je een instructeur iets gaan verwijten? Wil je de instructeur verantwoordelijk houden voor wat is gebeurt, dan zal die instructeur iets verwijtbaar moeten zijn.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:48

Oké, ik ga proberen het kort te houden Haha! .

Ik ga er even vanuit dat je les krijgt met je eigen paard. Dat maakt namelijk de wereld van verschil.

Wanneer kan een instructrice aansprakelijk zijn? Daarvoor is nodig dat haar een verwijt gemaakt kan worden, ze moet je dan echt onverantwoorde dingen hebben laten doen. De ruiter zelf is ook geen willoos werktuig, dus het is toch al snel zo dat deze zelf ook eigen schuld zal worden aangerekend. Wanneer de instructrice aansprakelijk is vermindert de schadevergoedingsverplichting van haar cq haar verzekeraar met het toegekende percentage eigen schuld van de lesklant.
Bedenk wel dat de instructrice echt niet snel aansprakelijk zal zijn.

Maar hoe dan verzekeringstechnisch? De lesgever is óf particulier óf bedrijfsmatig bezig, meer smaken zijn er niet.
Als zij lesgeeft in de hoedanigheid van particulier dan is dat gedekt op de AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Wanneer zij bedrijfsmatig bezig is dan moet zij een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) afsluiten. De AVP zal geen eisen stellen aan het opleidingsniveau, want slechts gedekt is dat lesje af en toe aan die bekende. Dat daarvoor een paar euro's gevangen wordt is het probleem niet.
De AVB stelt die eisen echter wel. Per verzekeraar is het verschillend wat men precies voor eisen stelt en hoe de clausule eruit komt te zien. Meestal staat in de clausule dat er een wettelijk erkent instrukteursdiploma vereist is.
De scheidslijn tussen AVP en AVB is dun en nogal grijs. Neem contact op met je eigen verzekeraar om te vernemen hoe zij dit exact zien.

De ziektekostenverzekeraar van het slachtoffer zal gewoon betalen, geen probleem, geen speciale voorwaarden. Wel zal deze om zich heen kijken of er wat te verhalen valt. Houdt er rekening mee dat men dit soort verhaalsacties pas na heel lange tijd nog eens inzet (2 jaar is geen uitzondering). Denk je dus dat niemand je aansprakelijk stelt, valt er na 2 jaar toch nog wat op de mat.
Wat voor kosten kunnen er verder nog zoal op je af komen? Arbeidsongeschiktheid, niet alleen het slachtoffer maar ook zijn werkgever kan vorderen. Verder huishoudelijke hulp, kosten zelfwerkzaamheid (huis schilderen, tuinonderhoud) enz enz.
Al met al kan een letselschade flink oplopen.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:05

En wat zijn de consequenties als je lest op het paard van iemand anders (een derde, dus ook niet van de instructeur) als ik vragen mag?

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: les van iemand zonder papier, verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:36

Daarvoor kan je het beste even bij FAQ lezen!

Overigens is het ook mogelijk dat er meerdere aansprakelijke partijen zijn hoor! Bij het paard van een derde zou dat in theorie dus de instructrice kunnen zijn én de eigenaar van het paard. Aan het slachtoffer de keuze, maar die zal kiezen voor de eigenaar, want dan hoeft het slachtoffer namelijk veel minder aan te tonen.