Wetgeving aanhangwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meloen

Berichten: 4188
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogeveen

Wetgeving aanhangwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 23:37

Ik ben eigenlijk op zoek naar een 1,5 paards trailer.
Nu wil ik weten of ik deze wel mag trekken met mijn auto.
Maar goed, overal gezocht op internet en flink wat gegoogled weet ik het alsnog niet.
Het RDW en het CBR zijn niet echt duidelijk, en her en der vind ik wat informatie.
Wie kan mij opheldering geven? Ach gut
Welke optelsom moet ik maken voor de trailer?

Mijn auto is een VW Golf, 1.9 TDI. 66 kw
Massa leeg voertuig: 1262 kg
Maximum massa te trekken geremd: 1400 kg
(ongeremd 660 kg)

Er vanuit gaand dat ik in bezit ben van BE rijbewijs (deze ben ik van plan te gaan halen).

Bij voorbaat dank.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Wetgeving aanhangwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:30

Met je BE rijbewijs mag je kijken naar het werkelijke gewicht wat achter je auto hangt, dus gewicht van de trailer + paard.

En dat moet dus lager zijn dan het gewicht dat je met je auto mag trekken (dat is als ik het goed begrijp 1400 kg).

Overigens vind ik persoonlijk het vermogen van 66 kw (90 pk) niet heel erg ruim met een zwaar beladen trailer erachter (heb er nooit meegereden hoor, dus gebaseerd op vermoeden en geen ervaring Knipoog )

ikke

Berichten: 37658
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wetgeving aanhangwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:10

Bienotje schreef:
Met je BE rijbewijs mag je kijken naar het werkelijke gewicht wat achter je auto hangt, dus gewicht van de trailer + paard.

En dat moet dus lager zijn dan het gewicht dat je met je auto mag trekken (dat is als ik het goed begrijp 1400 kg).

Overigens vind ik persoonlijk het vermogen van 66 kw (90 pk) niet heel erg ruim met een zwaar beladen trailer erachter (heb er nooit meegereden hoor, dus gebaseerd op vermoeden en geen ervaring Knipoog )

Ik wel en ik kan je vertellen dat het niet over houdt. Eigenlijk is ook dit weer zo'n wanna-be combinatie.
Voor TS: kijk even op de bokt wiki, daar staat bijna alles corret beschreven.
Wat er niet staat? De vertikale kogeldruk!! De meeste auto's als die van TS mogen maar 50kg kogeldruk hebben. De meeste trailers geven tussen 75 en 100kg kogeldruk in geladen toestand. Bij controle is een te hoge kogeldruk óók strafbaar èn reden om je combinatie te moeten laten staan totdat er een passende auto voor komt!

Voor het overige is het verhaal van Bienotje correct. Iedereen die iets anders beweerd, l*lt uit z'n nek.

Meloen

Berichten: 4188
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Wetgeving aanhangwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:44

Bedankt voor je tips.
Echter de informatie op wiki vind ik ook wat beperkt, maar goed het geeft wel weer wat duidelijkheid.
Onze vw golf heeft nog geen trekhaak, en dit is misschien ook helemaal niet mogelijk. Maar waar het mij vooral om gaat is, ben ik strafbaar als ik met deze auto een 1,5 paards trailer trek, deze belaadt met een e-pony van ong. 300-400 kg, en als ik in het bezit ben van een BE rijbewijs.
Het liefst heb ik ook een grotere auto, maar ik ben al lang blij met onze huidige leasebak.
BVD

ikke

Berichten: 37658
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wetgeving aanhangwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:52

Dagmar_k schreef:
Bedankt voor je tips.
Echter de informatie op wiki vind ik ook wat beperkt, maar goed het geeft wel weer wat duidelijkheid.
Onze vw golf heeft nog geen trekhaak, en dit is misschien ook helemaal niet mogelijk. Maar waar het mij vooral om gaat is, ben ik strafbaar als ik met deze auto een 1,5 paards trailer trek, deze belaadt met een e-pony van ong. 300-400 kg, en als ik in het bezit ben van een BE rijbewijs.
Het liefst heb ik ook een grotere auto, maar ik ben al lang blij met onze huidige leasebak.
BVD

Nope, juridisch is er niks aan de hand, gewoon rijden, mits je aanhanger maar niet zwaarder is als die 1400kg. Wat hij mag wegen speelt geen rol, het gaat erom wat de trailer werkelijk (op de weegbrug) weegt.