stress in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverlea
Berichten: 95
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: brugge, belgiƫ

stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:18

Deze vakantie zijn we bezig met Beverly (een 3-jarige NF pony) wat meer te vervoeren met de trailer. Maar telkens als we de laadklep opendoen, staat ze kletsnat van het zweet. Met of zonder mammie erbij, het zweet loopt langs haar benen.

Sindskort krijgt ze een anti-stress middeltje op basis van kruiden, maar dat helpt ook geen fluit. Sinds gisteren zijn we ook begonnen met haar gewoon op de trailer te zetten en niet met de auto rijden. Dan krijgt ze het ook al warm.
En rap rijden doen we niet, want met een trailer moet je je snelheid al aanpassen.
Ik heb ook eens een stukje meegereden in de trailer, natuurlijk er is veel lawaai. Maar Beverly staat mooi stil en je ziet het zweet van haar rollen.

Beverly staat altijd paraat om mee te mogen met de trailer, ze loopt zo op de trailer... dus om te laden zijn er geen problemen.

Iemand tips ???

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:23

silverlea schreef:
Deze vakantie zijn we bezig met Beverly (een 3-jarige NF pony) wat meer te vervoeren met de trailer. Maar telkens als we de laadklep opendoen, staat ze kletsnat van het zweet. Met of zonder mammie erbij, het zweet loopt langs haar benen.

Sindskort krijgt ze een anti-stress middeltje op basis van kruiden, maar dat helpt ook geen fluit. Sinds gisteren zijn we ook begonnen met haar gewoon op de trailer te zetten en niet met de auto rijden. Dan krijgt ze het ook al warm.
En rap rijden doen we niet, want met een trailer moet je je snelheid al aanpassen.
Ik heb ook eens een stukje meegereden in de trailer, natuurlijk er is veel lawaai. Maar Beverly staat mooi stil en je ziet het zweet van haar rollen.

Beverly staat altijd paraat om mee te mogen met de trailer, ze loopt zo op de trailer... dus om te laden zijn er geen problemen.

Iemand tips ???

Waarom zweet ze?? Als ze al staat te zweten als je haar alleen op de trailer hebt staan, dan is het erg waarschijnlijk dat je ergens haar warmte-huishouding om zeep hebt geholpen.
Snelheid heeft niks te maken met aanpassing. Het gaat erom hoe soepel je kunt rijden. Test: Zet een volle emmer water in de trailer en ga rijden zoals je met je paard doet. Als je water verliest uit je emmer, heb je slecht gereden!

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:16

laat misschien eens een kenner of dierenarts komen...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78599
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:13

Ze fokt zich gewoon inwendig op. Wij hebben dat vaker met jonge paarden, terwijl ze toch doodstil staan. Wij hebben overigens een vrachtwagen, ik zit regelmatig bij de paarden achterin, volle emmers staan er inderdaad ook vaak genoeg in, en ik weet dat het niet aan de rijstijl ligt. Dit is gewoon pure spanning. En bij ons is het altijd vanzelf over gegaan, met de ervaring die ze krijgen.
Regelmatig erop zetten, hooinet erbij, laden zonder te rijden, laden met een blokje om rijden en dan gewoon weer thuis uitladen. Ze vindt het gewoon nog te spannend.
Dat er iets met de warmtehuishouding van het paard mis zou zijn vind ik klinkklare onzin. Wij hebben een merrie, stond eerst ook drijfnat op de vrachtwagen. Nu inmiddels niet meer, maar ze is op wedstrijden zo opgefokt, dat ze bij het optuigen al zweet. Op het moment dat we ze in de kar zetten staat het schuim er ooit al op. Pure spanning. Ze staat braaf stil, maar vreet zich gewoon inwendig op.

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:42

Neonlight schreef:
Dat er iets met de warmtehuishouding van het paard mis zou zijn vind ik klinkklare onzin. Wij hebben een merrie, stond eerst ook drijfnat op de vrachtwagen. Nu inmiddels niet meer, maar ze is op wedstrijden zo opgefokt, dat ze bij het optuigen al zweet. Op het moment dat we ze in de kar zetten staat het schuim er ooit al op. Pure spanning. Ze staat braaf stil, maar vreet zich gewoon inwendig op.

Ik ga ze de kost niet geven die hun paarden inpakken alsof het zieke babietjes zijn. Zie al die "inpak"topics........

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78599
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:19

Dan nog is er niets mis met de warmtehuishouding van het paard, want dan is het een natuurlijke reactie.

ikke

Berichten: 37662
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:24

Neonlight schreef:
Dan nog is er niets mis met de warmtehuishouding van het paard, want dan is het een natuurlijke reactie.

Niet die van het paard, maar de warmtehuishouding is op dat moment wel vakkundig om zeep geholpen door de eigenaar......

silverlea
Berichten: 95
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: brugge, belgiƫ

Re: stress in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 12:34

tja, ik vind het maar raar... Het probleem zal wel opgelost geraken, de laatste dagen staat ze al hooi te eten op de trailer en voelt ze niet meer klam aan.