trailerlaad probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JanusJoke

Berichten: 16
Geregistreerd: 25-08-07
Woonplaats: Stein, Limburg

trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 11:10

Hallo ik ben Joke en net nieuw hier op het forum.
Ik heb n probleem met het laden van mijn paard, nou niet echt het laden, maar dat hij blijft staan. Als hij erin staat, dan gooit hij zijn hoofd op een gegeven moment naar boven en in zijn achteruit en niet te houden Huilen . Heb al iemand laten komen, om me te helpen door horsemanship (grondwerk) te doen ook geen succes dus. Bang is ie absoluut niet voor de trailer, heb heel sterk het gevoel dat het kloterij is van hem Boos! . Ik wordt er langzaam aan moedeloos van, ben al sinds februari bezig. Wie o wie heeft er n bruikbare tip voor me. Groetjes Joke

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:34

Gewoon iemand laten helpen die het echt voor je oplost en jou leert hoe hiermee om te gaan....

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:37

wij binden altijd aan allebei de kanten van de trailer een longeerlijn (of gewoon sterk en lang touw) dan paard ervoor de touwen achter de kont langs (een iemand onder het touw van de ander door zodat de touwen kruisen) en dan aanspannen en wachten. als ie niet gaat en hij ontspand moet je het touw iets verder aantrekken.

als je paard erin staat moet je gelíjk de boom erachter doen, kan ie ook niet terug komen Knipoog

suc6!

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:55

Zou ook niet verder zelf gaan proberen het op te lossen maar iemand erbij halen die er echt verstand van heeft.
Er kunnen nl. verschillende oorzaken zijn waarom ie meteen weer achteruit holt. Het kan zijn dat ie bang is om achter zich iets te voelen (dan helpt longeerlijn en stang ook niet.). Leidt hem af met wat lekkers en doe de klep dicht en doe de boom er dan later achter, zou ook een oplossing kunnen zijn.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:59

Verder is het ook (vergeet ik erbij te vermelden) dat als je begint met laden, je niet op mag houden tot ie braaf is. Als ie dr dus uitloopt, moet je hem iedere keer weer in de trailer zetten tot ie braaf blijkt staan (misschien - en ik chargeer - wel 100 x) Als je hem wegzet als ie stout is geweest is dat een directe beloning en wordt het alleen maar erger. Verder moet ie de trailer zien als een fijne omgeving (fijner dan buiten de trailer). Beloon hem dus altijd (met wat lekkers). Laat hem er kort instaan, rij evt. een rondje en laad hem dan weer uit. En, oefening baart kunst, dus veel oefenen

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:10

Babootje schreef:
Zou ook niet verder zelf gaan proberen het op te lossen maar iemand erbij halen die er echt verstand van heeft.
Er kunnen nl. verschillende oorzaken zijn waarom ie meteen weer achteruit holt. Het kan zijn dat ie bang is om achter zich iets te voelen (dan helpt longeerlijn en stang ook niet.). Leidt hem af met wat lekkers en doe de klep dicht en doe de boom er dan later achter, zou ook een oplossing kunnen zijn.


sorry hoor, maar dan voelt ie ook een klep achter zich Bloos dus het klopt niet helemaal wat je zegt Knipoog maar een longeer lijn moet je ook niet achter de trailer houden als ie er in staat, als ie dan achteruit komt kan ie in het draad zitten Knipoog gewoon eerst de boom erachter en dan de klep dicht.

Raf1705

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-06-07

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:13

Onze vorige pony laadde ongelooflijk gemakkelijk. Had ook een duidelijke oorzaak: we zaten eens een tijdje zonder stalling, en toen heeft ie een maand ongeveer een trailer als stal gehad. Dat werd voor hem dus een héél vertrouwde omgeving van rust, eten enz... Misschien is dat een oplossing?

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:49

Heey Joke! Wat is het toch een boef he Clown Misschien krijg je nog wel goede tips hier, uiteindelijk zal het zeker wel lukken!

Ik sta dus bij dit paardje op wei. De longeerlijnen enzo zijn eigenlijk helemaal niet nodig. Hij is heel braaf met naar binnen lopen. Loopt zo door tot binnen, en lekker ontspannen met het hoofd omlaag.. Het laden zelf is dus niet echt een probleem, toch Joke?
Maar zo gauw er iemand achter hem staat met de stang gaat ie in de achteruit..
Hij is niet bang voor de stang zelf, ook niet voor druk tegen zijn kont, maar misschien wel om in zo'n kleine ruimte vast te staan.. Hij heeft namelijk al meerdere keren iets meegemaakt in de trailer, en ik vind het al heel knap dat hij zo braaf mee naar binnen loopt OK dan!
Maar het kan natuurlijk ook gewoon protest zijn, dat ie geen zin heeft om naar de manege te gaan.. Heeft iemand daar nog tips voor?

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:56

[quote="MysticTinker"]Heey Joke! Wat is het toch een boef he Clown Misschien krijg je nog wel goede tips hier, uiteindelijk zal het zeker wel lukken!
Het laden zelf is dus niet echt een probleem, toch Joke?
Maar zo gauw er iemand achter hem staat met de stang gaat ie in de achteruit..
/quote]
Dan denk ik dat je gewoon zsm al ie erin staat de klep dicht moet doen en later de stang. Dat gaat sneller en hij kan niet meer weg. Dan belonen. Wel snel zijn natuurlijk.... Dus laadt hem met mensen die ook handig zijn in paarden laden is mijn suggestie

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:57

mandy13 schreef:
Babootje schreef:
Zou ook niet verder zelf gaan proberen het op te lossen maar iemand erbij halen die er echt verstand van heeft.
Er kunnen nl. verschillende oorzaken zijn waarom ie meteen weer achteruit holt. Het kan zijn dat ie bang is om achter zich iets te voelen (dan helpt longeerlijn en stang ook niet.). Leidt hem af met wat lekkers en doe de klep dicht en doe de boom er dan later achter, zou ook een oplossing kunnen zijn.


sorry hoor, maar dan voelt ie ook een klep achter zich Bloos dus het klopt niet helemaal wat je zegt Knipoog maar een longeer lijn moet je ook niet achter de trailer houden als ie er in staat, als ie dan achteruit komt kan ie in het draad zitten Knipoog gewoon eerst de boom erachter en dan de klep dicht.


De klep loopt ie niet zomaar plat achteruit. Dat is wat anders als een longeerlijntje. Heb meermalen meegemaakt dat dat wel helpt.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:59

Klep dicht en dan de stang? Zit er dan geen risico in dat hij met klep en al achteruit komt denderen? Lijkt me link als je onder de klep komt.

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:01

Zoek eens even op dit onderwerp; hier zijn al zóveel topics over geweest en om nou iedere keer weer het zelfde verhaal te gaan doen lijkt me ook niet zinvol !

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:04

nou snel klep dicht en achteruit Tong uitsteken

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:04

Lijkt me ook erg link, die klep is zwaar joh! En door die stangen opzij gaat die niet echt snel dicht. Als het paard dan eruit schiet en met klep en al omlaag dondert..

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:07

Ik zou de klep ook niet achter hem dicht gooien. Los van het feit dat je dan te maken krijgt met 400 kg boos paard, is de kans best groot dat hij de volgende keer al gaat staken voordat hij met vier benen binnen staat. En wie geeft hem ongelijk.
Ik begrijp dat niet al zijn ervaringen even fijn zijn geweest met de wiebelende stal.
Veel geduld dus. Niet boos worden. Niet gefrustreerd raken. En vooral iemand zoeken die je een techniek bij kan brengen waar hij wel goed op reageerd.
O, en iemand suggereerde dat het kwam omdat hij onder het werk uit wil komen dat na de rit om hem wacht. Zorg dan dat je een maandje geen werk hebt liggen. Maar neem hem mee naar een lekker sappig weide. Knipoog

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:08

@Apple: idd, dan iig zorgen dat jij zelf nooit onder de klep staat maar aan de zijkant..

Wij hebben er nu steeds een lijntje bij aan, je hebt aan beide zijden van de trailer een ring, als je de lijn aan de ene kant vast maakt en aan de andere kant zo snel mogelijk een aantal keren om de ring heen slaat kan hij bijna niet weg. Zorg voor een sterke kerel die nog even het touw kan tegenhouden.. maar als je het touw daar een paar keer omheen slaat is het bijna onmogelijk om nog los te trekken.. (tenzij het touw knapt).. Als je het touw dan stevig hebt zitten kun je rustig de stang erachter doen, dat iemand nog wel het touw tegenhoud, dat hij eraan went dat hij gewoon niet terug kan. En dus leert dat die persoon niks te maken heeft met het opsluiten van hem. De persoon naast de trailer (die het touw vast maakt) moet dus ook niet achter de trailer komen dat het paard degene niet ziet.

Hopelijk kun je hier wel iets mee... Ik weet (en ik denk ook wel een heleboel anderen) hoe vervelend het is als je paard niet te laden is..

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:12

Dit heeft/had mijn paard nu ook. De trailer op was geen probleem, mr je moest altij heel snel zijn met de stang achter haar te plaatsen. Eens de stang erachter zat & de klep dicht was, was er geen probleem. Nou 1 keer kregen we de stang niet optijd achter haar dicht & is ze dus terug de trailer af gekomen. Sindsdien is ze op geen enkele manier nog helemaal op de trailer te krijgen. Ze gaat netjes met haar 4 poten op de laadklep staan meer zet dan geen pas meer verder. Als je haar bij wijze dwingt, bv door een longeerkoord, reageert ze door te steigeren.
Nou heb ik een hele tijd bezig geweest met haar eerst gewoon langs een stoel en de trailer te laten lopen en dan tussen de laadklep en de stoel en nu gaat ze weer met haar voorste poten totin de trailer. Nu heb ik enkele maanden niet meer kunnen oefenen omdat onze trailer weg is. Dus ik kan je ook niet vertellen ofdat dit het hele probleem oplost. Dus als iemand de perfecte oplossing heeft voor dit probleem dan hoor ik het graag.
Gr !

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:52

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij nu hebt. Ik heb iemand laten komen die werkt met het Monthy roberts systeem. Dit werkte bij mijn haf goed. Je hebt dan een speciaal halster, wat druk op de neus uitoefent.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:57

Even de puntjes van de riek laten voelen als hij in z'n achteruit gaat? Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:10

ik lees hier toch een heleboel dwangmethodes

zo'n longeerlijn werkt even, maar wat als je paard echt in paniek raakt en gewoon door de longeerlijn heenbreekt? Dan ben je nog verder van huis.

Er in slepen, duwen of trekken gaat niet werken. Dan wil het paard de volgende keer er helemaal niet meer op.

Trek een hele middag er voor uit en ga op basis van respect oefenen. Het is echt mogelijk om het paard uit vrije wil de trailer op te laten lopen, mits je genoeg geduld hebt. Kwestie van vragen en positief belonen en het paard de rust geven om alles te verkennen.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:25

Het paard van de TS gaat gewoon uit vrije wil de trailer op, dat is het probleem niet, maar zodra er iets achter de kont komt is ie weg.. Buiten de trailer is dat geen probleem.
Ze hebben al veel geoefend mbv natural horsemanship. De friendly-game gedaan met de stang, in de trailer laten ontspannen met de neus of de grond, alles met beloningen (met snoepjes of gewoon stem), en dat dus allemaal met iemand erbij met ervaring met moeilijke paarden. Maar dit paard is blijkbaar echt een uitzondering, zo eentje was ze nog nooit tegengekomen!

Dus misschien heeft iemand nog een oefening die we kunnen doen. Buiten stilstaan op t commando 'Ho!' gaat prima. Maar als hij in de trailer eenmaal in de achteruit schiet dan reageert ie ook niet meer op Ho.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:35

Apple schreef:
Klep dicht en dan de stang? Zit er dan geen risico in dat hij met klep en al achteruit komt denderen? Lijkt me link als je onder de klep komt.


Je moet ook niet onder de klep gaan staan, maar altijd aan de zijkant.
En niet 1 persoon de klep dicht laten doen, maar aan beide zijdes iemand.. dat gaat het snelst..
Bij mijn jonge paard die voor de 1e x in de trailer ging, hebben we ook eerst de klep gedaan, daarna pas de stang.
Zorg wel voor een trailer (al is het maar om te oefenen) waarvan de hendels van de klep erg soepel gaan, en de klep goeie veren heeft, dan hoef je niks te tillen. En gelijk in het slot trekken als de klep dicht is..

Als ie eenmaal staan laat je em gewoon een kwartier of half uur staan, met een lekker gevuld hooinet..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 29-08-07 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:38

MysticTinker schreef:
Het paard van de TS gaat gewoon uit vrije wil de trailer op, dat is het probleem niet, maar zodra er iets achter de kont komt is ie weg.. Buiten de trailer is dat geen probleem.
Ze hebben al veel geoefend mbv natural horsemanship. De friendly-game gedaan met de stang, in de trailer laten ontspannen met de neus of de grond, alles met beloningen (met snoepjes of gewoon stem), en dat dus allemaal met iemand erbij met ervaring met moeilijke paarden. Maar dit paard is blijkbaar echt een uitzondering, zo eentje was ze nog nooit tegengekomen!

Dus misschien heeft iemand nog een oefening die we kunnen doen. Buiten stilstaan op t commando 'Ho!' gaat prima. Maar als hij in de trailer eenmaal in de achteruit schiet dan reageert ie ook niet meer op Ho.


dan moet je eerst oefenen met dingen achter zijn kont gewoon buiten,
dan in een stal
dan in de buurt van de trailer
dan iets tegen kont terwijl hij voor de trailer staat
dan met voorpootjes op laadklep
etc etc

JanusJoke

Berichten: 16
Geregistreerd: 25-08-07
Woonplaats: Stein, Limburg

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:01

Het is net als wat Mystictinker zegt en zei kent dit paard. Hij is niet bang voor de trailer en niet voor de stang. Heb al op de wie met de stang achter zijn kont geduwd en dan blijft hij gewoon staan gras eten (zonder dat hem iemand vast had), dus dat is het allemaal niet. Ik heb gewoon een apart paard denk ik dan maar (niet altijd leuk, maar kan er achteraf wel om lachen). Hij heeft een paar maanden geleden 1 keer vastgezeten, toen ik hem alleen moest afladen. Ja meneer keek me aan en wilde zich omdraaien in een 1 1/2 paardstrailer, ja en dat gaat niet. Na een week stond hij er al weer helemaal op zonder stress. Dus vertrouwen heeft hij absoluut in mij. Denk wat hij nu doet gewoon klieren is Tong uitsteken en daar moet ik een manier op zien te vinden. Misschien toch die riekpunten proberen Haha! (geintje)

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: trailerlaad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:04

En wat is er tegen om als hij achteruit loopt even de riek tegen zijn billen te duwen....je hoeft hem er niet aan te rijgen hoor Knipoog . Je zegt het zelf, hij neemt je in de maling en dat mag best afgelopen zijn. Liever 1x goed duidelijk maken dat het menes is dan 100x met lieve woordjes (en nul effect).