hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
katjaaaa
Berichten: 526
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: alkmaar

hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:45

Beste allemaal,

nu heb ik vandaag een 1 paardstrailer gekocht maar er zit geen eigen kenteken op. heb mijn kenteken maar van mijn auto erop gedaan....zo'n witte bord. trailer plus laadvermogen is max. 750 kg.moet ik met deze trailer met eigen kenteken rijden?
of kan ik wat ik gedaan heb.....
moeten alle trailers eigelijk een kenteken hebben?

moet je een 1 paardstrailer verzekeren? waar kan je een slot kopen regio noordholland, haarlem/zaandam/alkmaar?
alvast bedankt!

Haha!

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:54

heb je er wel papieren bij gekregen??

zo niet dan ben je nog wel even bezig voor een eigen kenteken.

en je trailer heeft een eigen kenteken nodig.

is het een tandem asser(aan alle 2 de kanten 2 banden),of een enkelasser(aan iedere kant 1 band)??

een slot kan je kopen in elke zaak waar ze ook maar een aanhanger oid verkopen,of ruitersport zaken...campingzaken zullen ze ook wel hebben...

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:56

katjaaaa schreef:
Beste allemaal,

nu heb ik vandaag een 1 paardstrailer gekocht maar er zit geen eigen kenteken op. heb mijn kenteken maar van mijn auto erop gedaan....zo'n witte bord. trailer plus laadvermogen is max. 750 kg.moet ik met deze trailer met eigen kenteken rijden?
of kan ik wat ik gedaan heb.....
moeten alle trailers eigelijk een kenteken hebben?

Alle aanhangers met een maximale massa (dus aanhanger + laadvermogen) tot 750 kg hoeven geen kenteken te hebben. Zodra je boven die waarde uitkomt (en dat is met een paardentrailer al snel) moet de aanhanger een kenteken hebben. Eerlijk gezegd denk ik dat je nu een probleem hebt.

katjaaaa
Berichten: 526
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: alkmaar

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:57

aanhanger plus laadvermogen...dus totale massa is totaal 750 kg

en er zit aan beide kanten 2 wielen

het is een duits merk......kan het niet lezen op het plaatje die op de trailer zit.


moet ik hem even goed laten keuren bij een rdw centrum?

moet je een paardentrailer verzekeren?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:12

Klinkt niet als een goede trailer. Wat voor pony wil je met deze trailer gaan vervoeren? En heb je ergens staan hoeveel de trailer zelf weegt?
Verzekeren kan, hoeft niet. Is puur je eigen keuze.

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:15

Dus hij weegt nietmeer dan 750 ?
Dan mag je het kenteken van je eigen auto erop doen..

Maar ja met een paard/pony erin wordt dit al gauw meer

Heb je er helemaal geen papieren bij gehad??

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:20

ik denk dat je met een "trailer" tot maximaal 750 kg alleen een shetje kan vervoeren eerlijk gezegt...
weet ook niet hoe je dit op moet lossen eerlijk gezegt, want als je er geen papieren bij hebt word het heel lastig ben ik bang...

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:21

Anders ff naar de verkoper bellen of hij ze niet vergeten is mee te geven?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:22

Ik weet zo heel voorzichtig gezegd niet of ik wel blij zou zijn met een 1-paards Knipoog
En ik vraag me af of je dat zelf na deze reacties zelf nog wel steeds bent Knipoog

katjaaaa
Berichten: 526
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: alkmaar

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 18:28

ik ben wel blij hoor met deze trailer Haha! je moet toch klein beginnen en dan steeds groterder worden Tong uitsteken

ik ga een d pony erin vervoeren. nrps. Haha!


Voor de zekerheid .....ga ik morgen aan mn e rijbewijs beginnen Haha!

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:30

katjaaaa schreef:
ik ben wel blij hoor met deze trailer Haha! je moet toch klein beginnen en dan steeds groterder worden Tong uitsteken

ik ga een d pony erin vervoeren. nrps. Haha!


Voor de zekerheid .....ga ik morgen aan mn e rijbewijs beginnen:D


Wil echt niet negatief klinken, maar... hoeveel weegt die D-pony en hoeveel weegt die trailer.
Lijkt me sterk dat pony en trailer samen minder dan 750,- kg wegen (moet dan wel een heel licht trailertje zijn).

hesterve

Berichten: 1937
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:32

Zodra de aanhanger/trailer achter de auto hangt valt ie onder de verzekering van de auto.
Verder kan je er voor kiezen om b.v. een verzekering te nemen voor diefstal en schade als het niet achter de auto hangt (ik heb dat bij Unive gedaan kost €40 euro per jaar maar de premie hangt ook af van de verzekerde waarde).Mijn trailer staat niet bij mij thuis maar op een boerderij waar een hoop mensen de dam op en af gaan en dan weet je het maar nooit .
http://www.aanhangwagenonderdelen.nl/ Dit is ook een fijne site waar je losse onderdelen kan bestellen mocht er iets aan vervanging toe zijn.
O ja als je de trailer verzekerd let dan even op dat je de voorgeschreven sloten gebruikt.

Groetjes

hesterve

Berichten: 1937
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:42


Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:46

katjaaaa schreef:
ik ben wel blij hoor met deze trailer Haha! je moet toch klein beginnen en dan steeds groterder worden Tong uitsteken

ik ga een d pony erin vervoeren. nrps. Haha!


Voor de zekerheid .....ga ik morgen aan mn e rijbewijs beginnen Haha!

Als jij een D-pony wilt vervoeren heb je heel wat meer Maximaal Toegestane Massa nodig dan 750 kg!! In deze trailer mag jij ongeacht je rijbewijs geen D-pony vervoeren. Zo'n trailertje is maximaal voor een niet te grote shetlander.

Als jij ook maar een greintje liefde hebt voor je pony stop je hem NOOIT in dit trailertje, daar is dit trailertje niet op gemaakt.

Anoniem

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:58

Ik heb een anderhalfpaards trailer en die weegt 450 kg, is een normaal gewicht, maar natuurlijk onbeladen. Met paard dus zwaarder. Mijn trailer heeft een eigen kenteken met papieren. 1 paardstrailers worden niet meer gemaakt en ze zijn ook niet echt veilig. Vandaar dat je geen kenteken hebt en geen papieren. Toendertijd zal er geen kenteken zijn aangevraagd toen het verplicht werd.

Ga je tot 750 kg trekken, dus aanhanger met inhoud, hoef je geen eigen kenteken te hebben. Hoeveel weegt je aanhanger? Ga eens met auto en al op de weegbrug staan, gewicht auto staat op je kenteken.

Heb je een ponietje zou het nl nog best kunnen.

Je moet wel even kijken of je pony niet te zwaar is voor het laadvermogen van de trailer. Is de bodem nog goed? Want het zal wellicht wel een oudje zijn.

Dat je E gaat halen is wel verstandig, leer je meteen met zo een ding rijden.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:01

Wil je lol niet bederven of zo maar ik ga helemaal NOOIT met een 1-paardstrailer op pad. Ik vind ze levensgevaarlijk, met mij vele anderen en daarom zie je ze ook nooit meer op de weg.

Ik zou gewoon een goede 1,5-paards aanschaffen zodra je de kans hebt. Ook met een NRPS pony vind ik het onveilig.
Maar goed, je hebt hem nu eenmaal....

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:07

Een D-pony plus trailer blijft nooit beneden de 750 kilo volgens mij! Of het moet een héél licht trailertje zijn, en dat lijkt me nu niet bepaald veilig. Mocht je toch besluiten met deze trailer de weg op te gaan, laat hem dan alstublieft eerst eens heel goed nakijken door een deskundige. Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt als hij tijdens het rijden door de bodem zakt. Om het maar even subtiel uit te drukken: dan hoeft je pony in ieder geval nooit meer naar de hoefsmid............ Huilen

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:19

jeetje bestaan ze nog?
die verkoper is allang blij dat ie dat ding kwijt is Lachen
Als ik jou was zo ik m terugbrengen als dat nog kan en een grotere trailer kopen. Zeker als je toch E gaat halen kun je beter voor veilig gaan (of je moet met falabella's gaan reizen). Dit soort trailers wordt niet voor niets niet meer gemaakt.
Je moet in de tussentijd wel met een witte kentekenplaat met kenteken van je auto rondrijden, als deze trailer inderdaad een MTM van max 750kg heeft, daar heb je wel gelijk in. Maar of het veilig is voor paardenvervoer -> nee.
sorry, dat wij zo heftig reageren met zn allen en dat zul je ook best wel niet leuk vinden maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Het is jammer dat je er zo blij mee bent, maar ik zou m gauw weer wegbrengen of inruilen....

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:53

Om even helderheid te scheppen en alle meningen te scheiden van de feiten:
- Trailers tot 750kg MTM hebben geen eigen kenteken. Dus de witte plaat van de auto gebruiken.
- De aansprakelijkheid naar derden is verzekerd via de auto (F-aantekening op de groene kaart). Overige (casco)verzekeringen naar eigen inzicht.
- Slot koop je bij de betere automaterialenzaak en soms ook bij een goede doe-het-zelf zaak.

Voordat je daadwerkelijk gaat rijden, weeg de lege trailer en weeg je pony. Alleen dan weet je zeker dat je combinatie aan de eisen voldoet. Je bent als bestuurder ten alle tijden hiervoor verantwoordelijk en verzekeringen doen erg moeilijk bij overbelading (lees: je kunt alles zelf gaan betalen als er ongelukken gebeuren).

Ander punt wat vrijwel iedereen vergeet is de vertikale kogeldruk. De meeste auto's zitten tussen 50 en 75kg. Dikke auto's hebben 100 - 150kg. Tijdens controle is overschrijding van de toegestaande kogeldruk strafbaar en resulteert ALTIJD in aantoonbare verlaging van die druk en anders het laten staan van de trailer totdat een passende auto ervoor komt!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:56

Kun je de kogeldrukkwestie eens nader uitleggen ikke?

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:15

Cheveyo schreef:
Kun je de kogeldrukkwestie eens nader uitleggen ikke?

De kogeldruk is het gewicht waarmee de trailer op de koppeling van de auto drukt. Dit gewicht heeft een maximum, zowel bij de auto als bij de trailer. Deze gewichten (zie typeplaatjes) mogen niet worden overschreden en worden bij controles vaak specifiek gecontroleerd.
De kogeldruk van de auto staat in je instructieboekje en op het typeplaatje van de trekhaak. Let op: ook hier is de toegestane druk van de trekhaak vaak hoger dan de toegestane druk van de auto. De laagste waarde is leidend.
Ook de trailerkoppeling mag maar een bepaalde druk hebben. Dit staat op het typeplaatje van de koppeling.
Je kunt de kogeldruk van de trailer vrij simpel meten met een personenweegschaal en een blokje hout, waarbij de bovenkant van het blok hout op dezelfde hoogte moet zijn als normaal de koppeling van je auto zit. Er zijn ook speciale weegpootjes te koop bij de betere automaterialenzaak en campingshops.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:19

hmm heb daar echt nog nooit over gehoord, hoe meet je dat dan precies met dat blokje, waar zet je de weegschaal enzo?

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:33

Cheveyo schreef:
hmm heb daar echt nog nooit over gehoord, hoe meet je dat dan precies met dat blokje, waar zet je de weegschaal enzo?

Gewoon onder de koppeling, op de plek waar ie op de trekhaak zit. Ik zal eens kijken of ik daar een fotootje van kan fabrieken, heb je een beeld van hoe dat werkt.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:38

maar de trekhaak van een lege auto kan jhoger staan dan als iedereen en in gaat zitten. Ook staat niet iedere trekhaak op dezelfde standaard hoogte. Beladen trailer geeft ook een ander beeld dan een lege neem ik aan?
Hoe ga je daar dan mee om?

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Re: hoera ik heb een 1 paardstrailer en nu?kenteken?verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:40

Ai, ik denk persoonlijk dat je je iets beter had laten kunnen informeren hoor. Je had bijv. beter een 1.5 paardstrailer kunnen nemen, de wegligging is dan zowieso beter. Denk dat je ook zowieso boven de 750kg gaat zitten.