schade door paard stalgenoot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
11je12je
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-07

schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 15:47

Hebben jullie het volgende wel eens bij de hand gehad en hoe opgelost. Het paard van een stalgenoot (inmiddels ex) is 's nachts uit de box gekomen (Boxdeur niet goed afgesloten?)en heeft schade aangericht aan verschillende spullen van anderen, o.a. een dure regendeken. Door de eigenaar werd in eerste instantie gezegd dat dit betaald zou worden, toen ik echter de rekening gaf werd er niet op gereageerd. Na 2 dagen is ze verhuisd naar een andere stal (was al het plan)en laat niets meer van zich horen. Is dit een geval voor haar WA verzekering of hoe dit op te lossen.
Ook is er schade aan spullen van de staleigenaar, die heeft ook gevraagd om te betalen (in kontrakt vastgelegd!) maar hier wordt ook niet op gereageerd. Graag jullie mening.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:50

De eigenaar is aansprakelijk natuurlijk en in principe zal haar AVP verzekeraar dit ook betalen.
Maar als de eigenaar niet te vinden is wordt het wel erg lastig natuurlijk. Ook kent de AVP verzekering geen zg rechtstreeks vorderingsrecht (zoals bij autoverzekeringen), dus je bent afhankelijk van de melding van de verzekerde. Doet deze dat niet, dan zal de verzekeraar ook niets uitkeren.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:34

brief sturen waarin je haar aansprakelijk stelt voor de schade? dan kan ze die brief indienen bij de verzekering, maar inderdaad je bent wel afhankelijk van haar medewerking (of je moet een rechtsbijstand hebben die je daarmee kan helpen)

LinDug
Berichten: 47
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Landsmeer

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:07

Contact opnemen met je eigen verzekering, wanneer je haar gegevens hebt. Dan kan jou verzekeringsmaatschappij het waarschijnlijk wel voor je oplossen

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:11

LinDug schreef:
Contact opnemen met je eigen verzekering, wanneer je haar gegevens hebt. Dan kan jou verzekeringsmaatschappij het waarschijnlijk wel voor je oplossen


precies, dit is de juiste oplossing. Aan jouw verzekering even het verhaal doen, en haar naw-gegevens erbij leveren. Zij nemen dan contact op met haar en haar evt. verzekering om de zaak te regelen, daar hoef je dan dus verder niets meer aan te doen. Als ze geen WA verzekering heeft, maar die heeft iedereen, dan wordt het een ander verhaal, maar zover ben je nog niet.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:19

En wat voor eigen verzekering hebben jullie dan op het oog die dit zou moeten doen?

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:54

Wij hadden toen ook zo'n stalgenoot. Haar paard maakte ook altijd de dekens kapot. De stalhouder deed er niets aan en de eigenaar zei altijd wel te betalen maar deed dit niet. Ik kon fluiten naar een vergoeding omtrent die deken die ik net een paar maanden had Boos!

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:33

Dan ben ik toch wel heel netjes geweest. Ik had een 2 jarige hengst die samen met een shethengstje stond en een arabier ook hengst. Mijn pony en de arabier speelde altijd met elkaar. Ook vond mijn pony het erg leuk om in de deken te hangen van de arabier. De arabier is toen met een gescheurde deken uit het land gekomen. Dat kon mijn pony gedaan hebben of de shet. Van de eigenaar van de arabier hoefde ik geen nieuwe deken te kopen of geld te geven omdat ze niet wisten wie het gedaan had. Ik kon me niet voorstellen dat de shet het had gedaan en heb zelf een nieuwe deken aan ze gegeven. Waar ze erg blij mee waren.

Vind dit dan ook ronduit asosiaal.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15470
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:23

felicity schreef:
Dan ben ik toch wel heel netjes geweest. Ik had een 2 jarige hengst die samen met een shethengstje stond en een arabier ook hengst. Mijn pony en de arabier speelde altijd met elkaar. Ook vond mijn pony het erg leuk om in de deken te hangen van de arabier. De arabier is toen met een gescheurde deken uit het land gekomen. Dat kon mijn pony gedaan hebben of de shet. Van de eigenaar van de arabier hoefde ik geen nieuwe deken te kopen of geld te geven omdat ze niet wisten wie het gedaan had. Ik kon me niet voorstellen dat de shet het had gedaan en heb zelf een nieuwe deken aan ze gegeven. Waar ze erg blij mee waren.

Vind dit dan ook ronduit asosiaal.


Sorry even off topic. Maar wanneer mijn paard in het land staat met andere paarden en daardoor bijv. dekens van andere paarden kapot maakt. Dan vind ik dat ik dit niet hoef te vergoeden. Immers, de eigenaar van het andere paard zet op eigen verantwoording het paard in het land. Er is gewoon een risico wanneer je meerdere paarden in het land zet op blessures of op het vernielen van dekens. Wil je dit echt voorkomen dan zal je het paard appart moeten zetten (wat overigens niet mijn voorkeur heeft).

Wat de ts beschrijft is een heel ander verhaal. Het paard is losgebroken en heeft toen spullen vernield. Ik denk dat de wa-verzekering dit gewoon dekt. Probeer nog eens contact met haar te zoeken. Lukt dit niet bijv. via een aangetekende brief. Of ga eens bij haar langs om dit uit te praten.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:47

Coby: Het is toch te gek voor woorden als er 1 sloper tussen zit ik mijn paarden niet meer met goed fatsoen in het land kan zetten. Zet dan die sloper maar apart. Mijn paarden en ik moeten niet de dupe worden van zo'n paard

Amkiix3
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-08-07

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:31

Ik vind de eigenaar wel zeer onvolwassen.
Kbedoel al het paard dat aangericht heft kan je er voor opkomen en alls weer goed maken dan er een hele heisa rond te ameken en niks van je te laten horen.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:36

Tja het verziekt iig wel de hele sfeer op stal....

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:07

MISTRAL94 schreef:
Coby: Het is toch te gek voor woorden als er 1 sloper tussen zit ik mijn paarden niet meer met goed fatsoen in het land kan zetten. Zet dan die sloper maar apart. Mijn paarden en ik moeten niet de dupe worden van zo'n paard


Toen er bij ons steeds paarden met n kapote deken uit t land kwamen zijn ALLE paarden zo'n bijtmasker gaan dragen. Ongeacht of ze bekend stonden als sloper, allemaal 1tje om. Nooit meer problemen gehad.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:48

Dat vind ik ook onzin als mijn paard geen sloper is ga ik ze ook niet pesten met een bijtmasker Bloos

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:32

Coby schreef:
Wat de ts beschrijft is een heel ander verhaal. Het paard is losgebroken en heeft toen spullen vernield. Ik denk dat de wa-verzekering dit gewoon dekt. Probeer nog eens contact met haar te zoeken. Lukt dit niet bijv. via een aangetekende brief. Of ga eens bij haar langs om dit uit te praten.


Maar dan moet de eigenaar wel zo vriendelijk zijn te melden bij haar verzekeraar.
Overigens is ze gewoon aansprakelijk, dus als ze niet meldt mag ze zelf betalen. Even aansprakelijkstelling sturen dus.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:46

MISTRAL94 schreef:
Coby: Het is toch te gek voor woorden als er 1 sloper tussen zit ik mijn paarden niet meer met goed fatsoen in het land kan zetten. Zet dan die sloper maar apart. Mijn paarden en ik moeten niet de dupe worden van zo'n paard


Dan nog is het toch je eigen verantwoording, jij kiest er tenslotte voor om je paarden bij die 'sloper' in het land te laten lopen.
In zo'n situatie moet je gewoon met diegene gaan praten die de indelingen voor het land maakt en overleggen met de eigenaar van die 'sloper'.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:05

_10_ Als ik mijn paarden in pension heb staan heb ik niet de keus welk paard erbij komt te staan hoor Rolleyes Daar komt bij als dat paard er later bij gekomen is wordt dat ook een beetje lastig dan heb ik geen keus of dat paard er wel of niet bij in komt Knipoog

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:21

Dan is de keuze dus geheel en alleen aan jou of jij wilt dat je paard erbij komt te staan (met risico op kapotte dekens). Clown

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:33

Dat slaat natuurlijk nergens op want een pensionklant heeft nooit en te nimmer invloed op mede pensionklanten. Feit blijft dus wel dat de eigenaar wel verantwoordelijk is voor schade die een paard aan een ander aanbrengt. Gezelligheid is iig ver te zoeken dan Vork

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:07

MISTRAL94 schreef:
Dat slaat natuurlijk nergens op want een pensionklant heeft nooit en te nimmer invloed op mede pensionklanten.

Maar JIJ toch wel op je eigen paard Verward

Dus als jij weet dat je paard bij een sloper staat en je geen zin hebt in problemen kan je zelf ook 'stappen' ondernemen Knipoog

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:50

Dus dan zou ik op zoek moeten naar een andere stal omdat een stalgenoot zo'n sloper heeft? Want niet elke pensionstal heeft zoveel ruimte bij huis dat de paarden apart kunnen staan

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:17

LDRD schreef:
En wat voor eigen verzekering hebben jullie dan op het oog die dit zou moeten doen?


Je WAP

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:23

MISTRAL94 schreef:
Dat vind ik ook onzin als mijn paard geen sloper is ga ik ze ook niet pesten met een bijtmasker Bloos


Nonsens. Een ander kan zijn paard ook wel een 'niet sloper' vinden. Allemaal een bijtmasker om, hebben ze geen last van, en 's nachts op stal af.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:15

texelse schreef:
LDRD schreef:
En wat voor eigen verzekering hebben jullie dan op het oog die dit zou moeten doen?


Je WAP


Jemig, jij bent ouderwets WAP = AVP al weer een tijdje hoor Knipoog .

Maar die doet niks voor je hoor, dat kan je wel vergeten. De enige die wat voor je zal doen is je rechtsbijstandverzekeraar als je die tenminste hebt.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: schade door paard stalgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:23

Inderdaad de rechtsbijstand verzekering inschakelen.
Als bijkomende kritiek wil ik even melden dat ik me rot stoor aan iedereen die hier uit wil vechten of je al dan niet je paard op de wei moet zetten met een sloper.
Daar gaat dit topic niet over, open er dan zelf een