Chipklucht in belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Chipklucht in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:49

Ik vraag me af welke paarden in belgie al gechipt zijn.Ik vind het hier zo'n belachelijk dure bedoening.

Ik heb een belgische paard wat al gechipt is maar geen papieren heeft,en een paard in nederland gekocht wat dus en gechipt en een paspoort heeft.Dus in europese richtlijnen is het nedrlandse paard in orde.
Nu kreeg ik laatst het bericht dat mijn beide paarden in belgie geregistreerd moeten worden en dat de kosten hiervan alleen al administratief al 42 euro en 11 cent zullen zijn voor het nederlands paard dat is dus exclusief btw en dierenartskosten die het papiertje moet maken.Dat papiertje is een mutatiepapiertje en zou ik bij mijn paspoort moeten bewaren.
Voor het belchischepaard word het nog duurder want daar moet een paspoort voor worden gemaakt.een klein rekensommetje maakt dat ik voor mijn beide paarden gauw 120 euro kwijt ben omdat één of andere oellewapper zo iets achtelijks verzint.

Het meest kwaad ben ik om het feit dat mijn paarden in orde zijn en dat dit voor hun ineens niet meer voldoed.Ik ben met de mns in duscussie geweest van ID paarden waar ze geregistreerd moeten worden.het ging over het feit dat paarden traceerbaar moeten zijn.Ik heb gezegd dat als hij moeite doet en de nrs.van mijn paarden intikt bij beide paarden op hun registratie uit komt.Dus kortom het blijft voor mij oplichterij van de belgische staat.

Ik blijf twijfellen of ik mijn nederlandse paard wel gaat laten registreren.In principe kan ik er wel onder uit door te zeggen dat ze in nederland staat.

smillie_

Re: Chipklucht in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:51

mjah, in Belgie is het een en al klucht wat de paardensport betreft.
Wij hebben er ook 7 lopen op dit moment, en die moeten allemaal gechipt ed.
Kost meer dan 60 euro per paard heb ik mij laten vertellen.
Onze fokmerries komen nooit op wedstrijden of keuringen of wat dan ook.
Of de eigenaar ze dan gaat laten chippen weet ik niet, controle is er toch niet.
De veulens wel natuurlijk, anders krijg je ze niet verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:33

Tja ik ben aan het twijfellen ik weet niet hoe het op wedstrijden gaat als ik mij inschrijf met het nederlandse paard.Haar paspoort is in orde alleen geen mutatie formulier.

Bij de honden kosten het 10 euro daar vond ik nog overheen te komen ,maar deze bedragen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:35

Hoe heb je dat bericht gekregen?
Mijn dieren hebben allemaal een NL chip, moeten zij dan ook in belgie nogmaals geregisteerd worden?
Vraag me af hoe ze dan hebben nagetrokken dat dat bij jou zo zit?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:39

Ik heb er 5 en idd het is echt wel kostelijk, mss dat ik alleen maar Soya laat chippen, dat is de belangrijkste, met de rest doe ik toch nooit wedstrijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:38

Een bericht via de vereniging van mijn dochter.Ik heb het ID paarden in belgie gebeld omdat ik niet geloofde dat mijn nederlandse paard ook gechipt moet worden en dat de kosten zo hoog waren.

In principe moet ieder paard, wat geslacht word ,verhandelt word ,of over de weg vervoerd, gechipt zijn.
Dat was mijn discussie punt met die meneer ook.Als ik mijn nederlandse paard over de weg vervoerd is ze toch gechipt incl.bijbehorend paspoort.En toch hoort daar een papiertje bij te zitten dat ze geregistreerd staat in Belgie.Offf ik moet ze over de grens gestald hebben dan moet het niet maar mag ze niet langer dan 90 dagen in Belgie verblijven wat natuurlijk moeilijk te bewwijzen valt.

Nu spreek ik nog over prijzen van paarden die al een chip hebben maar reken er nog eens een chip bij en je zit op 100 euro.

Op dit moment moeten veulens,slachtpaarden en paarden die wedstrijden rijden vanaf afgelopen maart gechipt zijn.Recreatiepaarden hebben tijd tot julie 2008
http://www.idpaarden.be/
hier kan je alles lezen en formulieren downloaden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:49

Ik heb mijn KWPN-er, Nederlands gefokt, in Belgie gekocht en in Belgie in pension staand, maar wordt in Nederland gestart (om het even ingewikkeld te maken Tong uitsteken ) voor Nederland EN Belgie in orde gemaakt. Dit kostte vorig jaar ongeveer 50 Euro voor chippen (incl. voorrijkosten van DA vanaf de grens ongeveer!) en registreren in beide databanken. Een paspoort had hij al.

Mijn Welshpony, met paspoort en chip, maar nog niet geregistreerd in de Belgische databank kost 34 Euro volgens het stamboek - alleen het registreren in de databank dus Wow! . Ergens klopt er dan toch iets niet

ik reed overigens een tijd voor een fokker die zo'n 70 paarden heeft. Die had al, al dan niet serieus, aangekondigd alles eruit te doen want dat chippen wordt zijn faillissement zei hij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:57

Dan zou in principe voor je welshpony er nog zo'n 50 euro bovenop komen.

Bij ons op stal hebben een deel paarden geen chip dus we gaan de dierenarts laten komen en dan schelen die kosten alweer.Volgens de man van de ID zijn de kosten een vaste prijs vastgelegd door het ministerie.Maar je maakt mij niet wijs dat een papiertje invullen 42,11€kost zonder btw die is geloof ik nog eens 6%.

Ik vind idd 2 al duur.Ik weet voor die 100 euro wel wat leukers te kopen.Laat staan dat je er meer hebt.
Maar in nederland starten is ook een idee Pling Is ze in ieder geval iedere 90 dagen in nederland geweest Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:21

Is die 42,11 niet de chip PLUS de registratie in de databank dan?
Want ik snap anders niet hoe het via het stamboek - wat het vast ook allemaal niet gratis doet Vork - maar 34 is voor het formuliertje en ook niet hoe het kan dat ik vorig jaar voor het totaal voorrijkosten, chippen en registreren (Europees EN Belgisch) maar 50 kwijt was Scheve mond

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:25

Serrieuze klucht hier inderdaad. Ben naar zo'n uitleg hierover gegaan, waar plots een oud ventje heel z'n beklag hier over deed: en gelijk had hij.

Je komt makkelijk aan de 100 euro, als je een DA hebt die ook nog iets voor zichzelf wil overhouden. Toen wij onze DA voor info vroegen was z'n antwoord. (aangezien ze pas ergens in juni/juli 2008 moeten gedaan worden, laatstes.) : Even de kat uit de boom kijken.

Blijkbaar zijn de DA onder elkaar ook niet allemaal eens over wat en hoe. En zelf diegene die het mogen doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:13

Mijn bijrijdpony is 2 weken geleden gechipt + paspoort gekregen. Eigenaar was er 100 euro op de kop aan kwijt.

Ik moet in principe ook de ezels laten chippen, maar dat vind ik echt belachelijk. Beestjes komen hun wei toch niet uit en blijven bij ons tot het einde.

Ik wacht in ieder geval tot juli 2008 voor ik het doe, je weet maar nooit dat men plots wat inzicht krijgt en de wetgeving omgooit Knipoog Al is dat in België waarschijnlijk hopeloos...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:37

ppff ik heb die van mij in Nederland gechipt (toen stonden we daar nog op de stalling) en hij staat nu in Belgie.
Hij staat ingeschreven nog in het belgisch stamboek (is geboren in belgie), heeft een Ned paspoort en Ned chip.

Ik laat het lekker zo. Ik heb destijds besloten hem niet in het stamboek op mijn naam te laten schrijven, anders was ik echt kapitalen kwijt geweest. Nu staat in zijn paspoort dus geen ras, maar maakt mij niks uit.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:43

Mijn paard is enkele weken geleden gechipt. Ik had al een paspoort van een Brits stamboek, en ze stond nog op naam van de fokker. Heb haar eerst laten overzetten naar het Belgische dochterstamboek, als je die kost erbij rekent heeft het grapje me +/- 180 € gekost

en ik zit nu zonder paspoort, want dat heeft de DA meegenomen. Het moet nu eerst naar de confederatie en dan nog naar het stamboek, ben benieuwd wanneer ik het ooit ga terugkrijgen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:54

Ik heb in Juni een paard gekocht, in Belgie. De papieren worden op dit moment aangevraagd in Duitsland. Als ik de papieren heb laat ik haar chippen. Maar toch kom ik er niet helemaal uit. Zelf ben ik Nederlander, woon in Nederland (grensgebied) en mijn paard staat in Belgie op pension. Mijn voorkeur gaat uit naar een Nederlandse chip. Kan dit dan wel? Ik begrijp het niet zo goed. Moet ik nu uit bovenstaand opmaken dat je bijv. een Nederlands paard wat in Belgie staat zowel in Nederland als in Belgie geregistreerd moet staan?

Snap er niks van, overigens echt geldklopperij idd. Ik heb een Nederlands paard in Nederland laten chippen en totaal met paspoort aanvragen was ik ong. €75,- kwijt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:55

Ik zie er tegen op, en stel het bijgevolg zo lang mogelijk uit. Clown

Ik heb een Welshcob, ingeschreven in Wales en gechipt bij ID-chips. Maar die staat nog steeds op naam van de vorige eigenaar.
Mijn andere paard is een ongechipte kruising. Waar dat ik die moet inschrijven? Zou het niet weten.
Ik weet zelfs niet of ik die überhaupt wel ga chippen. Ik rijd geen wedstrijden en paard wordt maar met uitzondering vervoerd.
Pff, Ik hou niet van dat geregel.

Wat is eigenlijk de 'straf' als ze je pakken met ongechipt paard? Boete of erger? (Denk bijvoorbeeld aan de sanitel richtlijnen waarbij een ongemerkte koe in principe wordt afgemaakt.)

En is een buitenrit ook vervoer over de weg Verward
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 23-08-07 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:05

Mijn dierenarts zei, zodra hij van eigen terrein af gaat moet ie eigelijk gechipt zijn. Controles zijn er niet, ja op wedstrijden mss. maar wat mijn dierenarts wel zei, is dat je wel een probleem hebt als er iets bijv onderweg gebeurd met je paard en jouw of als hij uitbreekt of ongeluk veroorzaakt of wat dan ook. Ik stel het iig ook nog zo lang mogelijk uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:08

Urielle, hoe heb jij de chip in 2 landen laten registreren en wat waren de kosten voor het registreren in Nederland?

Wij hebben namelijk 2 jaar geleden een veulen in Belgie gekocht, New Forester, ingeschreven in het belgische foreststamboek. Uiteraard niet gechipped. Dus de DA laten komen, en laten chippen. En laten wij nu net een belgische DA hebben. Clown Onduidelijkheid alom met het papierwerk, en volgens mij is die pony nog niet geregistreerd. Chip zit erin, nummer staat in het paspoort, echter weer zonder stempel erop. In Nederland registreren lijkt mij in ieder geval een stuk makkelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:20

Ik heb eigenlijk geen idee.

Ik heb een dierenarts van de grens laten komen. Die heeft een sticker in mijn KWPNpaspoort geplakt en dat heb ik opgestuurd. Verder was er dan nog een formulier voor de Belgische blabla en die moest opgestuurd worden. Zelf kreeg ik nog een formulier zodat ik gelijk de weg op kon met mijn paard. Maar bij mij scheelt het dus dat ik een Nederlands gefokt paard heb en het via het stamboek ging. Kosten waren een totaalbedrag, ik heb het niet uit laten specificeren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:26

Hmmmm....probleem is dan ook nog dat de pony nog op naam van de fokker staat, en de eigenaar dus niet lid wil worden van het stamboek, is ie nog een hoop geld kwijt (pony is voor de handel). Maar via de KNHS registreren kan natuurlijk ook nog.
Volgende week komt wel iemand van het stamboek een veulen chippen (ik ben wel lid), zal het anders eens bij hem navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:58

Neonlight in jou geval zou ik in nederland laten registreren.
Ik hoor hier dus hele verschillende bedragen vallen.Mijn vriendin heeft verleden week voor haar ene paard die een nederlandse chip had waar dus alleen het papier werk van gedaan moest worden 95 euro betaald voor haar andere paard 120.

Urielle sinds waneer is jou paard gechipt dan en geregistreerd?Want mijn paard wat hier gechipt is en ook geregistreerd staat moet opnieuw geregistreerd worden Gestoord .Omdat dat langer als dit jaar geleden gebeurd is.Ze willen één centrale bank maken en daar moeten al die paarden heen.

Mijn dierenarts raad mij ook aan om nog even te wachten omdat alles nog wel eens zou kunnen veranderen Verward .En omdat ze uiteindelijk well traceerbaar gechipt zijn.Dus wachten we maar rustig af richting juli.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:02

Maar voor de slacht of verwerking moeten ze ook gechipt dacht ik?
Dus eigelijk ook noodzakelijk voor dieren die in de wei blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:28

Ja je kan ze anders niet laten slachten.

Maar ik vroeg me nog iets af.Je moet opgeven slacht of huisdier.
Maar als je nu opgeeft huisdier en je verkoopt je paard zeg maar aan een handelaar.Dan kan die je paard nooit niet meer laten slachten?Lijkt me toch ook een rare situatie.Mij is gezegd dat als jij je paard opgeeft als huidier het met andere medicatie behandelt zou mogen worden als een slachtpaard?
Er was mij verteld dat dit de reden zou zijn dat de paarden gechipt moesten worden,wat er van waar is weet ik niet.Ik heb onder tussen het idee dat het weer een methode is om de staatskas te spekken.
Heb maar eens 10 minishetten staan zit je toch op een lekkere 1000 euro chip en registratiekosten.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:45

Luckystory schreef:
Ik zie er tegen op, en stel het bijgevolg zo lang mogelijk uit. Clown

Wat is eigenlijk de 'straf' als ze je pakken met ongechipt paard? Boete of erger? (Denk bijvoorbeeld aan de sanitel richtlijnen waarbij een ongemerkte koe in principe wordt afgemaakt.)

In principe kan je paard in beslag genomen worden. Of ze het dan gelijk afmaken of niet, weet ik niet. Maar als je het terug wilt, zal het in elk geval veel meer geld kosten dan het chippen en registreren in de databank.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:52

we kunnen als Belg zijnde beter nog even wachten
misschien worden toch nog opgesplitst in Vlaanderen bij Nederland en Wallonie bij frankrijk dan is heel de heisa en de klucht hieromtrent gedaan!!

mijn paard is gechipt al vh begin ik ze kocht, bij goedkeuring door DA heb ik dat gelijk laten doen.
mijn paard heeft ook paspoort.
ze kunnen dus de gegevens opzoeken.
Ik kijk dus ook nog de kat uit de boom, zal wel zien wat er van komt

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:04

silvana schreef:
Ja je kan ze anders niet laten slachten.

Maar ik vroeg me nog iets af.Je moet opgeven slacht of huisdier.
Maar als je nu opgeeft huisdier en je verkoopt je paard zeg maar aan een handelaar.Dan kan die je paard nooit niet meer laten slachten?Lijkt me toch ook een rare situatie.Mij is gezegd dat als jij je paard opgeeft als huidier het met andere medicatie behandelt zou mogen worden als een slachtpaard?
Er was mij verteld dat dit de reden zou zijn dat de paarden gechipt moesten worden,wat er van waar is weet ik niet.Ik heb onder tussen het idee dat het weer een methode is om de staatskas te spekken.
Heb maar eens 10 minishetten staan zit je toch op een lekkere 1000 euro chip en registratiekosten.

Is inderdaad de reden. Als je opgeeft voor de slacht, mag je bepaalde medicatie niet geven (en dit gaat erg ver, zelfs sommige ontwormingsmiddelen mogen niet meer).
Als je je paard opgeeft als 'niet geschikt voor menselijke consumptie (= huisdier)', is dit onomkeerbaar. (voor 'de slacht' kan nog altijd wel gewijzigd worden). Dit stelt mij ook voor een dilemma bij het chippen van een veulen, dat ik wil verkopen. In eerste instantie zei ik : 'niet voor de slacht, geen enkele van de veulens die bij mij geboren worden, zullen op die manier in het slachthuis terecht komen'. Maar wat is soms het alternatief als paarden oud worden. Ok, ik zou m'n oude beestjes een verdient pensioen geven, maar veel mensen hebben dat niet over voor hun paarden. Als ze dan niet naar de slacht kunnen, laten ze ze misschien gewoon verwaarlozen.

Kosten lopen inderdaad aardig op. Heb zelf 3 Welsh cobs, kostenplaatje is als volgt :

* Merrie (6 jaar - al geregistreerd op mijn naam in het stamboek)
veearts : 50,- Euro voor de chip en zijn aanrijkosten
registratie in databank (via stamboek) : 42,99 Euro (incl. btw)

* Veulen (dit jaar geboren - paspoort en chippen lopen rechtstreeks via stamboek)
veearts : 95,- Euro (voor de chip, aanrijkosten en registratie databank - loopt bij veulens blijkbaar via de veearts)

* hengst (jaarling - gekocht in Frankrijk - was daar gechipt)
veearts : /
registratie in databank (via stamboek) : 42.99 Euro
+ inschrijvingskosten in stamboek (maar dit heeft in feite niet echt iets te maken met het chippen - was vroeger ook al zo).

Kosten bedragen inderdaad enorm veel. Alé, 95,- Euro voor een veulen. Stel je voor dat je een shetlandveulen hebt dat met moeite 100/150,- Euro waard is. Ik vrees dat er veel (hengste)veulentjes zomaar aan hun lot zullen worden overgelaten en hier of daar gedropt worden... of erger direct na de geboorte 'vermoord' worden. Heb al iemand horen zeggen : 'als het een hengstje is, trek ik direct een zak over zijn hoofd tot hij gestikt is' Misselijk