Wie is er verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 12:00

Iedereen maakt het wel eens mee. Op pensionstallen staan soms paarden gestald, maar van de eigenaar ontbreekt ieder spoor. Eigenaar betaald wel netjes de huur, maar komt niet naar zijn paard om hem te verzorgen. Wie is er in dit geval verantwoordelijk voor het welzijn van het paard?

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:07

de eigenaar, gewoon eigenaar er op aanspreken en eventueel aangifte doen bij politie/dierenbescherming?
of eigenaar aanschrijven en sommeren dat het paard verzorgd wordt en anders huur stal opzeggen?

TwistFire

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Deinze (België)

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:58

jup cissy heeft gelijk hoor!!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:52

Inderdaad volgens mij blijft de eigenaar verantwoordelijk!
Ik vind het trouwens belachelijk als je je paard laat barsten. Zoek dan een bijrijden of verzorger, maar neem geen paard om er vervolgens niet naar om te kijken.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:54

eigenaar blijft verantwoordelijk. een oude vriendin van mij heet haar paard een keertje 2 maanden op stal gelaten betaalde der huur wel maar kwam er gewoon niet heen. na 2 weken zijn ze haar paard gewoon op de wei gaan zetten en in de stapmolen.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:12

@ ikke20: die situaties ontstaat dan inderdaad vaak. Uit medelijden gaan andere mensen het paard dan maar verzorgen. Heb ooit eens ergens stage gelopen. Daar stond ook een paard, niemand wist van wie die was. Stond er al jaren. Elke maand werd automatisch de huur overgemaakt. Paard had verder niets nog niet eens een halster. Een clubje dames zorgde ervoor dat het paard elke morgen in de wie kwam. Paard had geluk dat het stallen uitmesten bij de huur was inbegrepen.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:13

@ cissy: als je de huur op zegt, waar zal het paard dan terecht komen?

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:42

dat is niet jouw probleem maar het probleem van de eigenaar.
zorg wel dat die eerst de eventuele achterstallige rekeningen betaalt Lachen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:16

hangt er van af. Als je een pard hebt moet je er in eerste instantie zelf voor zorgen. Maar zet je het paard in volledige pension dan betaal je ervoor en is de pensioneigenaar degene die het paard verzorgt. maar de uiteindelijke verantwoording blijft toch bij de eigenaar.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:31

@ friesiszwart: nou precies ik vraag mij af hoe het juridisch zit. In principe betaald de eigenaar voor de verzorging (als het in vol pension zou staan). Emotioneel gezien slaat het natuurlijk nergens op, iedereen hoort voor zijn eigen paard te zorgen.

Vadalma

Berichten: 902
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Ede

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:59

ja maar je spreekt toch af dat het paard zijn eten krijgt, eventueel buitenkomt, dat de stal gemest wordt enz enz? Vaak wordt er wel een contractje getekend waarin staat op welke gebieden het paard verzorgt wordt. In principe moet de staleigenaar dan gewoon de afspraken qua verzorging nakomen die in dat contractje staan.
(en ja emotioneel gezien slaat het nergens op, maar het nederlandse recht is nou eenmaal niet altijd eerlijk en houd niet altijd rekening met emotionele kwesties Knipoog

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:07

hangt er van af wat je verstaat onder vol pension! niet overal zit er binnen/buiten zetten bij of poetsen/rijden... Lachen

Wij hadden dus de eigenaar een rekening verstuurd voor de maandelijkse verzorging, onze stal is nl zelfwerkzaamheid incl uitmesten en ze was er niet dus moest iemand het doen...
Paard is er niet beter van geworden want op een gegeven moment wordt je het zat en wordt het afgeraffeld. Maar duurde dan ook al dik een jaar!
Uiteindelijk is paard verkocht op laste van de rechter en staat er nog een stuk rekening open van de verzorging die die eigenaar nog steeds moet betalen zodra ze weer terug is in NL.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:20

@ cissy: als ik het goed begrijp heb je dus een eigen pensionstal en stond daar dus een paard als hierboven beschreven. Heb je het voor de rechter laten komen en heeft de rechter bepaald dat het paard verkocht moest worden?

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:22

dat is het rijdende rechter verhaal wat in een ander topic al eerder genoemd is. Dat paard was van mn vriendin en wij stonden op dezelfde stal, zij ging naar egypte op vakantie maar is nooit meer terug gekomen en heeft ook niks voor dr paard geregeld.
Zal het topic even zoeken....
gevonden: viewtopic.php?f=158&t=821194&hilit=rechter
daarin staat een quote naar de uitspraak van toendertijd.

ladymagic
Berichten: 1105
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:44

Juridisch gezien is de eigenaar van het paard degene die voor het paard betaalt.
Heel duidelijk voorbeeld,
een getrouwd stel, man werkt, vrouw niet, vrouw krijgt van haar man een paard waar haar man de kosten voor betaalt (de vrouw werkt immers niet) man en vrouw gaan scheiden, man wil vrouw dwars zitten en eist het paard op. Vrouw laat het voor de rechtbank komen, paard staat immers op haar naam. De man kan echter bewijzen dat hij al die jaren de volledige verzorging voor het dier betaald heeft en is daardoor voor de wet de eigenaar en krijgt het paard toe gewezen.
Zo zit het hier ook. Als je je nooit laat zien op stal maar wel alles betaalt ben jij de rechtmatige eigenaar, op het moment dat jij niet meer betaalt en de staleigenaar dus het paard uit eigen zak gaat onderhouden is het paard van de stalhouder (na een bepaalde termijn, ik dacht 3 maanden).

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 18:29

Nu gaat er inderdaad een lichtje branden, ik heb die uitzending destijds gezien. Maar toen kwam het er toch op neer dat zij al heel lang niet meer betaald had. (ik zal het topic nog eens doorlezen)
Volgens mij heb je gelijk ladymagic, als de eigenaar gewoon betaald dan kan je juridisch gezien volgens mij niet zoveel doen.

Hoe zou het gaan met half pension? Voeren wordt gedaan maar de rest zelf (mesten, rijden etc.)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78567
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:30

Ladymagic heeft niet geheel gelijk in haar verhaal, als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd speelt daarin mee.
Als het paard vol-pension staat is de pensionhouder verantwoordelijk voor alle zaken die in het vol-pensionschap zitten.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:38

Volgens mij is de basis vrij simpel: de eigenaar is in beginsel verantwoordelijk, maar de pensionhouder is verantwoordelijk voor het deel waarvoor hij betaald wordt en wat de eigenaar daarom aan hem heeft overgedragen. Als afgesproken is dat het paard gevoerd, binnen en buiten wordt gezet en de stal wordt uitgemest, dan hoort de pensionhouder dat te doen. Daar is de pensionhouder verantwoordelijk voor. Hij hoeft het paard dan niet te poetsen en te knuffelen, want dat zit niet bij de prijs in. Daar is de eigenaar verantwoordelijk voor.

ladymagic
Berichten: 1105
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:55

Neonlight schreef:
Ladymagic heeft niet geheel gelijk in haar verhaal, als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd speelt daarin mee.
Als het paard vol-pension staat is de pensionhouder verantwoordelijk voor alle zaken die in het vol-pensionschap zitten.



Het was ook als voorbeeld bedoelt, als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd werkt het zowiezo anders bij de scheiding.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:10

Het is precies zoals Roxx zegt.
In ons geval werd de rekening niet betaald en na een jaar kwam het zusje vd eigenaar opdraven en die wilde toen het paard wel meenemen, zonder de achterstallige kosten te betalen.
Dát was nou effe niet de bedoeling, de staleigenaar wilde ook graag zn pegels hebben. Daarom hebben we het toen bij de rijdende rechter laten komen.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:06

marquez1 schreef:
@ friesiszwart: nou precies ik vraag mij af hoe het juridisch zit. In principe betaald de eigenaar voor de verzorging (als het in vol pension zou staan). Emotioneel gezien slaat het natuurlijk nergens op, iedereen hoort voor zijn eigen paard te zorgen.

Het niet handelen naar constatering (in dit geval gebrek aan verzorging) maakt je mede-verantwoordelijk. Van een pensionhouder mag verwacht worden dat hij actie onderneemt bij het constateren van gebreken (hoefsmid/dierenarts bijvoorbeeld) Deze kosten zijn altijd verhaalbaar op de eigenaar.
Bij ons staat ook zo'n paard. Krijgt één keer per maand een knuffel als de eigenaar komt betalen. Voor de rest doet ze er niks mee. Als andere stalgenoten haar zeggen dat de smid moet komen, dan laat ze die komen, dierenarts dito. Paard komt dus feitelijk niks te kort en hier kan een stalbaas dus op juridische gronden niks aan doen.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:41

En wat als er nu op basis van halfpension wordt verhuurd. Dus zelf afmesten. Als dat niet gebeurd lijkt mij toch dat het paard iets te kort komt. Wie is daar dan verantwoordelijk voor. Lijkt mij in eerste instantie de eigenaar, maar het paard staat wel in de stal van de pensionhouder. Wordt hij dan niet als verzorger gezien of hoe zit dat?

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Wie is er verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:19

In eerste instantie de eigenaar. Maar dat houdt niet in dat de pensionhouder het paard tot aan zijn oren in de mest mag laten staan lijkt mij. Als pensionhouder zou ik de eigenaar (desnoods schriftelijk) meerdere malen sommeren de stal tijdig te mesten met de mededeling daarbij dat als hij dat niet doet, de pensionhouder het zal doen en daarvoor extra kosten in rekening zal brengen.