Hoe paard op naam krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:46

Ik wil mijn eigen paard op mijn naam hebben staan.
Het is een Haflinger zonder papier en hij staat ingeschreven bij het Shetland pony stamboek. Uiteraard is hij gechipt. Maar bij wie moet ik nu zijn om hem op mijn naam te laten zetten?
Ik bedoel ook als hij vermist wordt ofzo. Mijn honden zijn ook gechipt en die staan op mijn naam.
Van internet wordt ik ook niet wijzer en heb al gebeld naar het stamboek, maar dat was ook maar een lastig en wazig verhaal (meisje snapte het niet echt volgens mij).

En kan ik hem ook bij een ander stamboek in laten schrijven? Ik bedoel een Haflinger in het Shetland pony stamboek??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:48

mm ik dacht dat je via de chip het paard op naam kon zetten,
en anders idd via het stamboek
ik zou gewoon het stamboek eens bellen voor meer info

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:53

Je paard staat toch niet ingeschreven bij het shetlanderstamboek? Maar dat is de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.
Chippen werkt bij paarden nog niet zo als bij huisdieren, waar de chip juist gebruikt wordt om de eigenaar op te sporen. Dus of je de chip op je naam kan laten zetten? Je kan jezelf wel als eigenaar in het paspoort laten vermelden volgens mij. Daarvoor moet je bij de instantie zijn die het paspoort heeft uitgegeven, dus in jouw geval het shetlanderstamboek. Toch maar weer even bellen dus Knipoog

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 11:27

erleyne schreef:
Je paard staat toch niet ingeschreven bij het shetlanderstamboek? Maar dat is de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.
Chippen werkt bij paarden nog niet zo als bij huisdieren, waar de chip juist gebruikt wordt om de eigenaar op te sporen. Dus of je de chip op je naam kan laten zetten? Je kan jezelf wel als eigenaar in het paspoort laten vermelden volgens mij. Daarvoor moet je bij de instantie zijn die het paspoort heeft uitgegeven, dus in jouw geval het shetlanderstamboek. Toch maar weer even bellen dus Knipoog


Nee hij staat daar idd niet ingeschreven Bloos, maar heeft daar een paspoort van.
Maar als hij bv wordt gestolen en ze vinden hem terug, dan achterhalen ze via het stamboek de eigenaar? Dus de chip staat niet op naam?
Ik ga nog maar een keer bellen dan, hopelijk krijg ik iemand aan de lijn die er echt verstand van heeft Vork.

TwistFire

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Deinze (Belgiƫ)

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:04

hejj,
ik wil hier niemand tegen spreken ofzo hoor. maar ik zover ik weet kun je de info in de chip niet veranderen zodat hij op jouw naam staat, want de chip gaat enkel over het paard.
het chipnummer staat wel in het pasport van het paard.
in het pasport zit ook een pagina waar jij jouw naam als eigenaar kan inzetten. als jouw paard vermist word, ga jij met pasport en al naar de politie en laat jij je naam en het chipnummer achter.

voor zover ik weet gaat het zo.

xx
michelle

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:07

Zo kan dat inderdaad, maar bij huisdieren is het nog anders. Als je dier dan gevonden wordt in het asiel, kunnen ze via het chipnummer in een nationale database opzoeken wie er als eigenaar geregistreerd is. Zo'n database is er voor paarden nog niet ( bij mijn weten ).

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 07:46

erleyne schreef:
Zo kan dat inderdaad, maar bij huisdieren is het nog anders. Als je dier dan gevonden wordt in het asiel, kunnen ze via het chipnummer in een nationale database opzoeken wie er als eigenaar geregistreerd is. Zo'n database is er voor paarden nog niet ( bij mijn weten ).


Ja precies, dat dacht ik dus. Zou op zich wel beter zijn denk ik.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:26

Volgens mij moet je dan gewoon naar de stamboek-uitgevende instantie gaan (Shetlandstamboek) of anders zou je die natuurlijk ook even kunnen bellen, dan weet je het meteen zeker!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hoe paard op naam krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:28

erleyne schreef:
Zo kan dat inderdaad, maar bij huisdieren is het nog anders. Als je dier dan gevonden wordt in het asiel, kunnen ze via het chipnummer in een nationale database opzoeken wie er als eigenaar geregistreerd is. Zo'n database is er voor paarden nog niet ( bij mijn weten ).


Idd, zouden ze eens moeten maken Ja