eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 14:30

Hallo bokkertjes,

hoe is het om een eigen paard te hebben?
want ik zou misschien een eigen paard aanschaffen maar ik heb een geen gedacht van hoe "zwaar het misschien is.
Wat zijn de voor en nadelen van een eigen paard? en wat voor werk komt daar bij te kijken?
is het zwaar? Laat jullie gedacht maar eens horen!!
groetjes!x

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:05

het is heel erg leuk. maar ontzettend zwaar. je moet iedere dag naar je paard of je zin hebt of niet. of het mooi weer is of juist kl*te weer. je moet iedere dag de stal uitmesten en iedere dag aandacht geven aan je paard. daarbij komt ook nog het betalen, moet je het zelf betalen dan moet je er misschien extra voor werken.

als je nog op school zit heb je kans dat je weinig met je vriendinnen kan doen, want je paard vraagt aandacht. ik zit bijvoorbeeld gemiddeld tot half 3 op school, dan is het omkleden en naar mijn paard, daar ben ik tot 6 uur, dan omkleden, eten, honden uitlaten, huiswerk maken, paard binnen zetten (met mooi weer blijft hij langer buiten) en dan nog wat huiswerk maken als het nodig is. dus behoorlijk wat nadelen.

voordelen. je kan rijden hoe je wilt, op welke manier je wilt. paard wordt opgevoed zoals jij wilt, dus wat strenger of juist wat losser. je kan bijvoorbeeld kiezen om bitloos te gaan rijden of toch juist met bit, of boomloos of juist met boom. allemaal keuzes die je nu zelf mag maken en het niet steeds hoeft te vragen aan de eigenaar van je verzorgpaard. je kan dus alles zelf beslissen over je eigen paard.

super leuk allemaal natuurlijk. maar wees er zeker van dat je de tijd en het geld ervoor hebt.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:58

IK heb sinds een paar maanden ook een eigen paard. Ik studeer en zit op kamers en moet alles zelf betalen. Daardoor ziet mijn dag er vrijwel altijd zo uit:
half 7: opstaan
7 uur: Naar het paard, 5 km fietsen, weer of geen weer.
9 uur: Weer thuis, douchen spullen pakken
10 uur: Naar school
4 uur: Naar huis, avond eten
5 uur: Werken
9 uur: Thuis, huiswerk maken
half 12: eindelijk slapen

Of zo:
8 uur: opstaan
half 9: Naar school
12 uur: Naar huis
half 1: Werken
6 uur: Thuis, eten
half 7: Naar het paard
7 uur: Bij het paard
10 uur: Weer thuis, huiswerk maken
12 uur: eindelijk slapen

Ik ben dus óf op school, óf op het werk óf bij het paard. Geen tijd voor andere dingen. Ik heb in 6 maanden tijd mijn familie maar 2 keer gezien, omdat ik het paard geen dag alleen kan laten. Tsja, zo gaat dat.
Daartegenover staan ook veel leuke dingen hoor, maar je moet je beseffen dat je minstens 2 uur (vaker een paar uur meer) per dag aan je paard moet besteden.

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:09

hoe het leven met een eigen paard eruit ziet is héél verschillend per persoon en per paard.
als jij op een stal staat waar gemest en gevoerd wordt, heb je het al een stuk makkelijker dan wanneer je het zelf moet doen.

dan is er nog het verschil in (ras) paard. veel koudbloeden kunnen best een dag zonder beweging, dus al ben je een dagje ziek, hoef je je niet druk te maken over je paard dat hij stilstaat. Al ben je een ambitieus wedstrijdruiter, dan wil je ook niet dat je paard zomaar een dag training mist..

ik verzorg nu al een tijdje een paardje, en ik heb haar altijd alleen hoeven combineren met school. nu ben ik klaar met school, maar ik doe haar wel 7 dagen in de week. dus hoe mijn dagen er nu uit gaan zien is:

7:30 opstaan
8:00 naar werk
16:30 naar huis
17:00 thuis, omkleden, naar paard
17:30 bij paard
20:00/21:30 naar huis, eten
rest van de avond nog besteden met vriend, en dan rond 23:00 naar bed Lachen

nu kan mijn avond bij paard ook korter zijn (ik hoef niet te mesten, en als ik longeer kost dat weer minder tijd dan rijden) maar ook langer, als ik nog even gezellig een praatje wil maken bijvoorbeeld.

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 20:28

Amai als ik dat zo lees, veel werk dus!
Maar ik zou waarschijnlijk een paard delen met mijn 2 andere zussen,
op die manier moet ik maar 2 dagen per week met ons paardje moeten bezigzijn,
waaronder 1 in het weekend, of vrijdagavond.
(we hebben een shema opgemaakt welke dagen ik moet gaan,. Lachen)
Ook het stalwerk zal door de uitbater worden gedaan:-)
ik denk wel dat dit te combineren valt met school. Of zie ik dingen over het hoofd. Fantaseer ik teveel? Clown

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:21

ik denk, dat als je t paardje inderdaad deelt, en het mesten wordt gedaan, dat je dat prima kan combineren met school hoor Lachen

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:20

Ik heb het geluk gehad om eerst voor de wintermaanden een pony te kunnen leasen bij een manege. De pony mocht mee naar huis en ik heb hem toen op de pensionstal gezet waar ik later met eventueel een eigen pony ook zou willen staan. Nu kon ik mooi uitproberen of het ging naast mijn werk en vrije tijd. Als het niet zou lukken was het maar voor een 1/2 jaar. Inmiddels ben ik verhuisd, de pony heeft goed zijn best gedaan en is weer teruggegaan naar de manege. Nu ben ik in het gelukkige bezit van 2 Haflingers, 3 shetlanders en een Gelderse merrie. Ik werk nog steeds full-time, maar er is niets zo lekker als in je vrije tijd met de paarden bezig te zijn.
Mijn paarden staan bij ons thuis op de boerderij. Wij hebben een melkveebedrijf, dus hooi, kuil en weide is genoeg voorhanden. De oude grupstal hebben we omgebouwd tot paardenparadijs en we hebben een kleine buitenbak aangelegd. Dit is een luxe en lang niet voor iedereen haalbaar.
Mijn tip aan jou: probeer ook een pony of paard te leasen voor langere tijd, zodat je zelf kunt ervaren wat er allemaal bij komt kijken.

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:28

let wel op. je gaat je pony delen met je zussen. daar zitten vaak nogal wat problemen. jullie rijden bijvoorbeeld alledrie anders, dat is nogal verwarrend voor de pony. het kan ook zijn dat jullie ruzie erover krijgen, bijvoorbeeld over het rijden, omdat de een meer crosst terwijl de ander dressuur wil rijden. daar moet je goed over nadenken. vooral omdat jullie ook nog zussen zijn en thuis dus ook nog bij elkaar zijn en als jullie dan ruzie krijgen om de pony is het thuis waarschijnlijk ook niet meer zo gezellig. dus let daar goed op en maak echt duidelijke afspraken.

nati

Berichten: 769
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: langedijk

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:04

ik werk bij mijn paard, ongeveer half 6 klaar, paard doen 7uur naar huis half 8uur thuis eten koken en klaaar......
zo hou je het wel vol. lijkt me idd moeilijker als je s'avonds na werk etc. nog naar je paard toe moet.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:06

Hoi,

als het goed gaat met je paard kun je er naast je werk een soort voldoening uithalen, extra energie, die is het dubbel en dwars waard. ik werk gemiddels 32 uur per week.

Een paard is wel duur, zeker met medische ellende. dan is verzekeren een hele belangerijke optie, want geloof mij- met veel pech achter elkaar- het kan hard gaan... dan heb je enorm veel zorgen erbij, Houdt daar rekening mee.

Suc6 verder!

TwistFire

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Deinze (België)

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:57

hoii,
dit is mijn dag indeling.

schooljaar

06.00 - opstaan en ontbijten
06.30 - paarden op de piste
+ stallen mesten
07.30 - naar huis en in de de douche
08.00 - naar school
12.?? - vlug eten de paarden ook eten geven
16.00 - naar huis, alles mee wat ik nodig heb voor huiswerk naar mijn paard
+ paard op de wei, ik huiswerk maken
18.00 - stallen mesten.
18.30 - paarden eten geven en ondertussen nog paar klusjes in het berghok of, zakken eten leeggietn in de tonnen, of borstels schoonmaken ofz
19.00 - paard poetsen
19.30 - rijden
20.30, 21.00- afzadelen paard poetsen, bij mooi weer (in de zomer, nacht doorbrengen in een kleine paddock met schuilhok
22.00 naar huis, mogelijk de rest van mijnhuiswerk
23.00, 23.30 bedtijd

Weekend/Vakantie

08.00 - opstaan en ontbijten
08.30 - paarden eten geven en ondertussen de gewoonlijke klusjes (omde zoveel rijd stof afdoen,enz)
09.15 - paarden poesten
09.45 - grondwerk, longeren, een keertje vrijspringen, eens een wandelingetje aand e hand gaan maken, ofz,
11.00 - paarden buiten en stallen mesten
12.30 - paarden binnen en eten geven + mijn eigen boterhammen op eten
verder in de namiddg heel veel klusjes, dat alles proper blijft zodat je opeens niet heelveel werk hebt aan iets, en nog een een uur en een half rijden, na het inrijden en dan op het einde nog een wandelingetje
18.00 - stallen nog eens mesten
18.30 - paarden eten geven
en naar huis

(soms ga ik over de middag naar huis kom tussen 15.30 en 16.00 en blijf ik dan tot een uur of 9 )

ik ga zelden ergens naar toe, niet op reis, alleen echt formele familiebezoeken trouws enz.. en enkel van dichte familie Tong uitsteken als mensen mij echt willen zien komen die alleen na 10uur savonds als ik vna school kom... heel laat naar de film gaan is ook zoiets waar ik goed in ben Tong uitsteken je neemt tussen 12 en 16 uur vrij van al je werk bij de paarden, maar inplaats van dan te gaan, ga je naar d efilm van 1àuur en een beetje en graak je de volgende ochtend niet meer uit je bed!! nee als je er niet 100% voor wilt gaan vind ik niet dat je een paard moet kopen!! het is tenslotte een dier dat naast eten krijgen en werken een beetje liefdevolle aandacht moet krijgen...

xx
massa's veel groetjes
michelle

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:05

Ik volg dit ook even, wat ik weet zeker dat ik een paard erbij red, mijn moeder denkt daar anders over Knipoog

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:09

Ik zou mijn paard nooit helemaal alleen willen doen. Ik werk overdag en heb ook nog vrienden en vriendje dus wil niet verplicht elke dag/avond naar mijn paard. Ik heb dus altijd al een bijrijder gehad, zodat ik ook 2 avondjes voor mezelf/vrienden heb.

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:07

ja ik ook niet!! zo de stallen zelf uitmesten, 's morgens voor het school naar je paard gaan...
Amai jong... dat zou ik niet kunnen! r.e.s.p.e.c.t. voor al die mensen die da wel kunnen...
Petje af Lachen Maar als iemand dat voor mij doet, de stallen enzo... dan is dat al een stuk gemakkelijker!

Nanna

Berichten: 1036
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:14

ik vind het erg leuk maar het is wel anders dan ik me had voorgesteld.
je kan niet zomaar zeggen als het paard de hele tijd vervelend is of als je met je paard in een dip zit er er bijna niet meer uitkomt van ik stop met het rijden van het paard want ik heb geen zin meer.
je hebt ook veel meer verantwoordelijkheden.
maar het is wel fijn enzo dat je zelf lekker kunt rijden hoe je wil.
het betalen is ook wel veel als je het zelf moet doen.
en een paard heeft veel tijd nodig.


edit: ik heb mijn pony samen met een vriendin, dat scheelt in de kosten en tijd.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:22

Ik zeg altijd zo:
Als ik tevoren had geweten hoeveel tijd en geld een eigen paard kostte, was ik er nooit aan begonnen.... GELUKKIG wist ik dit niet, want daardoor heb ik mijn 2 prachtige friese merries!
Ik werk , ben getrouwd en heb naast de paarden ook een hond en 2 katten. Mijn dag:

05.45 - opstaan en hardlopen met de hond
06.45 - terug, hond voeren, douchen, aankleden, man wakker maken
07.15 - koffie en opmaken (bij de koffie)
07.30- naar kantoor
08.00 - 17.00 werken
17.00 - naar paardjes (= half uur rijden)
17.30-20.00 - bij de paarden (ik hoef niet te mesten, maar natuurlijk rijden en poetsen
20.00 - thuis, eten
20.30 - 21.30 - wandelen, zwemmen en trainen met de hond
21.30 - 22.30 - knuffeltijd met de poesjes
22.30 - kleding klaarleggen voor morgen, slapen

2 avonden in de week werk ik bij als sportinstructeur om de paardenhobbie te bekostigen. Op die avonden ben ik om half tien thuis, lopen en trainen met de hond, eten, maffen. De paarden staan volpension.

Veel succes met het maken van je keuze!

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:23

ps: mijn man ktijgt dus geen aandacht zoals jullie zien Duivel Clown

cissy

Berichten: 19866
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:19

als je maar 2 dgn per week 'moet' naar je paard en geen zin hebt in de rotklusjes die er bij horen als je een paard hebt, dan ben je nog niet toe aan een eigen paard.
Als je 'maar' 2 x per week naar je paard mág en je wilt best vies worden dan ben je toe aan een paard.

je hebt maar 2 dgn wat nou als het regent? of ijs op de weg ligt? of je oma jarig is of een ander feestje? of je geen zin hebt? of je ongesteld bent met pijn in je buikl? Daar heeft je paard geen boodschap aan.
Als je daarop kunt zeggen dat je altijd gaat ga dan eens denken aan een verzorgpaard om het uit te proberen....

St_hcMeid
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-08-07

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:34

Ik vind het heel erg leuk nog steeds..
Elke dag even kusje geven!
Ze staat lekker in het weiland Makkelijk zat.

Nou voordelen:
Je hebt een nieuw vriendje..!
Je kan lkkr rijden!
Je hebt het mooiste huisdier ooit

Nadelen:
Kost veel tijd en geld.

ken niet zoveel nadelen! Tong uitsteken
Het is heel erg leuk..
Ik meot alleen soms opletten dat me school er niet onder lijdt.

succes, denk goed na bij je keuze!

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:51

Mijn dagen zijn als volgt

Ik begin op mn werk om half 8 s'ochtends tot vier uur smiddags
De ene dag ga ik gelijk door naar mn paard en ben rond half 7 terug en ga dan koken, dus heb daarna nog een avond
de andere dag ga ik eerst lekker naar huis, even ontspannen, koken (of boodschappen doen) en dan rond half 7 naar Uut,
ben dan wisselende tijden thuis, probeer rond 9 uur half 10 wel thuis te zijn
In het weekend in de ochtend of heb wedstrijd

Ik vind het makkelijk te combineren met 40 uur werken, als je je tijd maar goed indeeld en niet te lang blijft koffieleuten op stal Clown
OP deze manier krijgt mn vriend ook nog aandacht Clown

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:01

Splinter schreef:
Mijn dagen zijn als volgt

OP deze manier krijgt mn vriend ook nog aandacht Clown


Ik voel me aangesproken Huilen
Maar jij hebt geen hond Tong uitsteken

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:28

nee een kat Haha!

Mn vriend werkt ook dan zou de hond de hele dag alleen zijn, kat vermaakt zich wel, met der buik in het gras Clown

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:33

NoaC schreef:
Ik zou mijn paard nooit helemaal alleen willen doen. Ik werk overdag en heb ook nog vrienden en vriendje dus wil niet verplicht elke dag/avond naar mijn paard. Ik heb dus altijd al een bijrijder gehad, zodat ik ook 2 avondjes voor mezelf/vrienden heb.


Maar dit is erg persoonlijk. ik werk ook de hele dag, en heb ook een vriend, en wil ook mn vrienden zien. maar toch zou ik niet zo snel aan een bijrijder beginnen. ik zorg ervoor dat ik mijn vrienden in het weekend zie, vriendje gaat of mee naar paard, en daarna slapen we samen, of vriendje gaat niet mee naar paard maar dan zie ik hem vanzelf bij mij verschijnen (wij slapen wel iedere nacht samen..)

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:14

mijn paard staat bij huis dus het valt wel mee hoevel werk het is Knipoog

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:18

Het ligt er maar net aan waar je je paard neerzet. Zet je hem ergens waar je alles zelf moet doen: VEEL werk!
Zet je hem in een pensionstalling waar alles voor je gedaan wordt: dan heb je alleen maar de leuke dingen. Maar je betaalt er ook voor.
Ik ga na het werk naar het paardje, en hoef alleen maar de leuke dingen te doen. Voeren, mesten ed wordt allemaal door de stal gedaan.
Dat is wel een groot verschil en zag ik hier nog niet genoemd. (of ik keek er gigantisch overheen dan mijn excuses)