Gewicht trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:54

Geen idee of er al vaker over gesproken is, alles wat ik met zoeken tegenkom gaat over het gewicht mbt al dan niet rijden met E, en dat is hier even niet van toepassing.

Helaas moet ik mijn huidige auto verkopen (hij word wat minder). Nu moet er een nieuwe auto komen, maar de bedoeling is wél dat er een 1 1/2 paards trailer achter mag. Nou weet ik hoe ik uit mag vinden hoeveel een auto mag trekken, maar ik heb geen idee wat gemiddelt het gewicht van een trailer is, inclusief laadvermogen dan graag. Zowel van de ouderwetse 'houten" trailers als de nieuwere van kunstof, want volgens mij maakt dat qua gewicht nogal wat uit.

Dus, wat weegt een paardentrailer gemiddelt, inclusief laadvermogen?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:57

mijn 2 paards weegt op papier 660 kilo. een 1,5 die ik ken zitten allemaal rond de 750. als je op www.betanco.nl dan paardentrailers dan 1,5 trailers aanklikt kan je het zien van de trailers. meestal i het inclusief laadvermogen een kilo of 1200/1300

grobo
Berichten: 233
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:38

De mijne, een 1,5 Impex trailer uit 1995 staat voor 670 kg op het kentekenbewijs. Op de weegbrug weegt de trailer echter 710 kg!

Het totaalgewicht incl. laadvermogen was 1500 kg. Heb deze terug laten "keuren" op papier bij het RDW voor 58 eurie naar 1370 kg zodat ik zonder E mag rijden. (maar dat is dus wel auto afhankelijk.)

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:11

1,5 paardstrailers zijn meestal 1500 - 1600kg MTM. Op verzoek kan zo ongeveer elk gewicht vanaf 1200kg op papier gezet worden. Kwestie van zoeken dus.
Overigens wil ik je er wel op wijzen dat het hele rekenverhaal op de helling gaat. Dat zal niet dit of volgend jaar zijn, maar binnen enkele jaren komt er regelgeving waarbij voor alles boven 750kg MTM een E-rijbewijs nodig is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:05

ikke schreef:
maar binnen enkele jaren komt er regelgeving waarbij voor alles boven 750kg MTM een E-rijbewijs nodig is

Eindelijk.......

On-topic: Mijn Hotra 1½paards weegt 520 kg en MTM 1300 kg.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:37

Mijn Wesco weegt 600 kg (al moet ik er nog eens mee over de weegbrug) en mag 700 laden, totaal dus 1300 kg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:43

Dank je wel voor alle reacties!!
Ik moet dus een auto hebben die ongeveer 1300-1400 kan trekken, als het kan nog iets meer.

@ikke: Bedankt voor de waarschuwing, maar dat was in dit geval niet aan de orde. Het ging me puur om het gewicht, ik rij toch met E namelijk.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:14

Lalidan schreef:
Dank je wel voor alle reacties!!
Ik moet dus een auto hebben die ongeveer 1300-1400 kan trekken, als het kan nog iets meer.

@ikke: Bedankt voor de waarschuwing, maar dat was in dit geval niet aan de orde. Het ging me puur om het gewicht, ik rij toch met E namelijk.

Waar maak je je druk om dan? Als je E hebt telt immers alleen het feitelijk gewicht, niet het maximaal toegestane gewicht.
Het enige punt van aandacht kan zijn wat het feitelijk leeggewicht is, aangezien er vaker wel dan niet een verschil zit in het papieren leeggewicht en het feitelijk leeggewicht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:58

Misschien toch even de vraag goed lezen ikke.
Waar het mij om gaat, is dat de auto die ik ga kopen een trailer mag trekken!!!

Niet elke auto mag een trailer trekken, ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. Mijn huidige auto mag 1000KG trekken, dus géén trailer. Omdat ik niet weet (wist inmiddels) hoe zwaar een gemiddelde trailer is, wist ik ook niet wat mijn toekomstige auto moet mogen trekken. En voor wat je auto mag trekken, telt het ledig gewicht + maximaal laadvermogen van de aanhanger...

grobo
Berichten: 233
Geregistreerd: 03-06-06

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:32

Lalidan schreef:
Waar het mij om gaat, is dat de auto die ik ga kopen een trailer mag trekken!!!

Niet elke auto mag een trailer trekken, ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. Mijn huidige auto mag 1000KG trekken, dus géén trailer. Omdat ik niet weet (wist inmiddels) hoe zwaar een gemiddelde trailer is, wist ik ook niet wat mijn toekomstige auto moet mogen trekken. En voor wat je auto mag trekken, telt het ledig gewicht + maximaal laadvermogen van de aanhanger...


Even een paar opmerkingen:
-Omdat je E hebt mag je huidige auto wel een (lege) trailer trekken. Als je MTM maar onder de 1.000 Kg blijft.
-Omdat je E hebt telt wat de auto mag trekken het ledig gewicht van de trailer + het feitelijk gewicht van de vracht. Het gewicht van de vracht mag maximaal het maximaal laadvermogen van de trailer zijn. Natuurlijk rekeninghoudend met het maximaal trekkend vermogen van de auto.

Slim van je dat je nu weet wat de toekomstige auto op papier zou moeten kunnen trekken.
Heb je al een auto ingedachten?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:52

Lalidan schreef:
Misschien toch even de vraag goed lezen ikke.
Waar het mij om gaat, is dat de auto die ik ga kopen een trailer mag trekken!!!

Niet elke auto mag een trailer trekken, ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. Mijn huidige auto mag 1000KG trekken, dus géén trailer. Omdat ik niet weet (wist inmiddels) hoe zwaar een gemiddelde trailer is, wist ik ook niet wat mijn toekomstige auto moet mogen trekken. En voor wat je auto mag trekken, telt het ledig gewicht + maximaal laadvermogen van de aanhanger...

Oooohhhhh, is DAT het punt. Sorry, dan had ik een verkeerd beeld.
Wel dan wordt het nog simpeler. Streef naar 1400 - 1500kg toegestaan trekgewicht. min 75 kg vertikale kogeldruk, min 130pk (100kW) vermogen en 250Nm koppel. Kijk op http://www.autotrader.nl voor relevante gegevens van alle auto's.
Tip:
Land Rover Freelander td4 van na 2000
Subaru Forrester 4x4
Dit zijn redelijk betaalbare auto's, ook in de heb en gewoon robuste trekauto's die je niet snel in de steek zullen laten.

Auto's als een VW Passat met rode TDi, Mercedes C-klasse (de grootste uitvoeringen) Volvo V70 en S70, Saab 900, 9000, 9-3 en 9-5 en Ford Mondeo van na 2000 en met de sterkste (diesel)motor zijn allemaal mogelijkheden om te overwegen. Ga ALTIJD op zoek naar de sterkte motor in de klasse auto die je wilt. Dit is een zoektocht, aangezien die sukkels van Hollanders bijna altijd cheapest-of-the-list nemen, maar en zijn gelukkig ook verstandige mensen. Doe hier dus NOOIT consessies aan!!!
Als je wilt ervaren wat gebrek aan motorvermogen doet, kom dan eens langs, ik heb wel wat leuke voorbeelden om bovenstaand te staven en je te laten ervaren wat ik bedoel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:58

Hahaha, onduidelijkheid weer opgelost!!!

Dank je wel voor de tips qua auto. Het is idd een speurtocht en ik ben niet snel tevreden, bovendien heb ik iemand bij me die jarenlang ín de auto buisness gezeten heeft, dus daar heb ik alle vertrouwen in. En nee, als er een auto komt die een trailer kan trekken, is het geen auto die het maar net aankan. Hij moet hem fatsoenlijk kunnen trekken!! Ik heb nu een Astra 1,6, die zoals gezegd 1000 KG mag trekken. Een keer (noodgeval) heb ik daar een trailer achter gehad, maar ik vind het maar niks..... Een auto moet wat mij betreft gewoon wat over hebben wil je er een trailer achter hangen! En is dat (financieel) niet haalbaar, dan neem ik wel een kleintje waar geen trailer achter kan, en moet ik een andere oplossing voor het probleem paardenvervoer zien te vinden. Maar consessies doen op dit gebied, is consessies doen op het gebied van veiligheid, en daar begin ik niet aan!!

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:07

Lalidan schreef:
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Graag gedaan.
Nou, vooruit, nog een optie dan:
Hoe vaak ga je rijden met je paard? Overweeg anders om de trekauto te huren in de vorm van een bestelbus (Ford Transit, Volkwagen Transporter). Ik heb dit een poos gedaan en om heel eerlijk te zijn, je kunt voor dat geld maar moeilijk een grote auto hebben. Als voorbeeld: Een Ford Transit 300-90(niet de kleinste) kost mij 300 euro voor een Hemelvaartweekend (woe - zon), inkl 1000km vrij, ex brandstof. Wagen loopt ong 1:12 Diesel en heeft ruim voldoende power voor een tweepaards van 1800kg feitelijk gewicht.

Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:51

Wij hebben een VW Caddy (kleine camionette) om voor de trailer te zetten. Is een relatief "goedkope" oplossing om een trailer mee te trekken en mag 1500kg trekken in de TDI versie.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:50

als je een aantal kentekens van auto's hebt wat je wel wat lijkt kun je die invoeren op de website van het RDW. kun je ook gelijk zien wat de auto mag trekken enz.

Mijn 1 3/4 wesco weegt op papier 620 kg.
heb er een pony van ca 400 kg instaan.
mag max 1300 kg trekken
en de trailer mag max 1700 kg wegen.

Ook onze auto zal ws binnenkort aan vervanging toe zijn. ik laat daarom de max massa van de trailer niet terugzetten

angeIique
Berichten: 52
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:48

Lalidan schreef:
Misschien toch even de vraag goed lezen ikke.
Waar het mij om gaat, is dat de auto die ik ga kopen een trailer mag trekken!!!

Niet elke auto mag een trailer trekken, ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. Mijn huidige auto mag 1000KG trekken, dus géén trailer. Omdat ik niet weet (wist inmiddels) hoe zwaar een gemiddelde trailer is, wist ik ook niet wat mijn toekomstige auto moet mogen trekken. En voor wat je auto mag trekken, telt het ledig gewicht + maximaal laadvermogen van de aanhanger...


Hoe zwaarder de auto is, hoe duurder het ook wordt. Straks worden grote auto's nog duurder, dus je paard wordt daardoor ook steeds duurder.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:50

angeIique schreef:
Lalidan schreef:
Misschien toch even de vraag goed lezen ikke.
Waar het mij om gaat, is dat de auto die ik ga kopen een trailer mag trekken!!!

Niet elke auto mag een trailer trekken, ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. Mijn huidige auto mag 1000KG trekken, dus géén trailer. Omdat ik niet weet (wist inmiddels) hoe zwaar een gemiddelde trailer is, wist ik ook niet wat mijn toekomstige auto moet mogen trekken. En voor wat je auto mag trekken, telt het ledig gewicht + maximaal laadvermogen van de aanhanger...


Hoe zwaarder de auto is, hoe duurder het ook wordt. Straks worden grote auto's nog duurder, dus je paard wordt daardoor ook steeds duurder.

Range Rover uit 1973 kopen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 15:25

inderdaad, 73 is trouwens wel weer overdreven, maar een auto van voor 1981 en het probleem van wegenbelasting ivm gewicht is weg. Wel willen ze parkeren e.d. duurder gaan maken, maar dat is vooral voor de randstad, en daar heb ik gelukkig nog niks mee te maken.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een VW Golf 1,6 van 850 KG een aanhanger van 1400 kg mag trekken, terwijl er zat auto's van 1300 KG met schijnbaar zwaardere motoren erin die maar 1000 KG mogen trekken??

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:54

Lalidan schreef:
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een VW Golf 1,6 van 850 KG een aanhanger van 1400 kg mag trekken, terwijl er zat auto's van 1300 KG met schijnbaar zwaardere motoren erin die maar 1000 KG mogen trekken??


Noem eens merken als voorbeeld?

Ik heb nog een Feroza in de aanbieding, mag 1500 kg trekken.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:04

Hmm, sorry, ik zag later pas dat je al antwoord tussendoor had gegeven. Maar ik moet ook zeggen dat ik niks heb gelezen over maximale trekkrachten van auto's in de regels...

Als je zonder E de trailer wilt trekken moet je kijken wat het maximale laadvermogen is van de trailer. Is dit meer dan het ledige gewicht van de auto? Dan moet je E hebben.
Ook als het ledige gewicht van de auto + het maximale laadvermogen van de trailer samen meer is dan 3500 kg moet je ook E hebben.