Paard durft niet in de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finn2003
Berichten: 288
Geregistreerd: 31-05-05

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:19

onze ruin had sinds een paar week ook kuren nadat we hard moesten remmen vanwege een niet oplettende mede weg gebruiker. Hij kwam half in de trailer en vloog er net zo hard weer uit.

Toen zijn we begonnen om hem alleen nog maar zn eten id trailer te geven. 1e dagen rustig begonnen en elk stapje belonen. Een dag later begonnen met het voeren id trailer. Bak voorin hangen en dat hij daar eet, niet vastzetten. Als hij achteruit wil, moet hij het ook kunnen. Elke dag herhalen en na een dag of 3 liep hij er zo op.

Tot hij opeens een keer niet meer wou na een wedstrijd.

Toen kregen we een tip van iemand die dit probleem ook gehad heeft.
Die kwam met de tip: longeerlijn om zn singel en het ene uiteinde door de lus heen onder zn buik. Dan door zn halster aan de onderzijde en het uiteinde van de lijn sla je voor in de trailer om de buis en kun je dan aantrekken/ binnen halen. En het werkt geweldig. Hij stapte er binnen 5 minuten op. Dit hebben we een paar keer herhaald en nu zijn we geen lijn meer nodig.

Van het weekend was er een paard op concours en daar hebben we het zelfde gedaan en die stond er ook met 10minuten op terwijl ze al 45 minuten bezig waren. Dus ik vind het een nuttige tip

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:32

ik niet, ik vind het bloedlink om met lijnen te werken en zeker als ze gaan hangen nemen ze het hele schot mee naar buiten als je pech hebt...

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:44

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 27-02-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:51

wat voor drama heb je gehad?

het is niet moeilijk om na een uur je geduld nog te bewaren hoor Knipoog je zal wel moeten, je moet toch van je paard afgaan en hoe meer stress jij hebt en hoe meer je op de klok kijkt hoe langer het duurt.
Parelli zegt : If you take the time it takes, it takes less time! en dat is echt zo!
De eerste keer kan het wel eens lang duren maar die tijd heeft je paard nou eenmaal nodig. Helaas voor jou zul je je daar dus aan moeten overgeven....
Het is ook helemaal afhankelijk van je eigen timing en lichaamstaal hoe je paard daarop reageert, als jij (onbewust) verkeerde signalen afgeeft kan het wel eens lang duren ja.
Maar andersom kan het ook, als je weet wat voor signalen je af moet geven kan het zo gepiept zijn!
Misschien inderdaad iemand er bij halen die je even op weg helpt, zijn er genoeg te vinden hier op Bokt Lachen

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:52

Ik begrijp dat het gelukt is door een ander paard op de trailer erbij te zetten?
Mijn paardje wilde de trailer niet op toen we hem gingen ophalen van de kliniek en zijn linkeroog eruit gehaald was. Ik wilde het niet met een longeerlijn proberen omdat hij al banger was vanwege dat ene oog en omdat hij panisch wordt als er iets als een touw bij zijn benen komt (hij heeft eens vastgezeten in prikkeldraad). En als ik iets niet wilde was het een paard in paniek. De chirurg kwam erbij en adviseerde om de trailer voor de ingang van de schuur / stallen te zetten, zodat hij vanuit het donker van de stallen naar het licht van buiten loopt. Met een klein aanmoedigend zetje lukte het op deze manier. Ik weet niet of jij de mogelijkheid hebt om het zo te doen, maar anders is het misschien ook een optie.

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:08

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:37

Bokt Wiki kan je aan echte oplossingen helpen, en zo niet: dan zijn er genoeg profs die je kunnen helpen om je paard het te leren ipv af te dwingen. Belangrijk daarbij is dat die persoon ook jou leert hoe hiermee om te gaan en niet alleen zijn of haar kunstje gaat laten zien.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:40

Toen ik mijn merrie kocht was ze nog nooit in de trailer geweest en dit is met lichte dwang gegaan (2 longeerlijnen erachter), maar absoluut geen geschreeuw of gemep. Thuis ben ik in alle rust gaan oefenen. Elke dag de trailer achter het huis gezet en haar ernaast gepoets, zodat ze leerde dat hij haar niet opvrat. Eerst geoefend met het lopen over plastic en planken voor het holle geluid en het mij altijd volgen ook in enge situatie. Daarna de klep los en langs de trailer rondjes lopen en stiekem een stukje van de klep meenemen en dit elke dag uitbreiden. Op een gegeven moment ben ik niet scheef over de klep gegaan, maar gewoon recht, dus richting binnen. Als ze maar 1 stapje naar voren deed vond ik het goed, volgende keer weer meer. Ik heb de stang er in het begin niet achter gedaan. Vaak liet ik haar een stapje achteruit doen en daarna weer een stapje vooruit, zodat ze leerde op mij te letten en dat ik aangaf wanneer ze naar achteren kon gaan. Ik heb er bijna 1 1/2 maand over gedaan om mijn merrie zonder dwang en eten! in de trailer te krijgen en ik kan haar nu ook zelf laden en uitladen. Ik sta naast de klep en ze loopt zelf naar binnen en naar buiten.

pinkyhorse

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:58


Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:13

mijn paard heeft ook angst voor de trailer


wij deden het als volgd:

we zette de trailer tussen de grote deuren, die klapte we er tegen dicht. we hebben er eerst een paard ingezet, haar er toen 3 keer ingezet met een emmer bix. 2 longeerlijnen achter haar kont om daar druk o pte zetten als ze erin stond goed beloont en voer gegeven,. daarna een paar keer gedaan zonder paard erbij. ook dat werkte. sindsdien gaat ze met moeite, duurt altijd evne er toch in!

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:59

.