Paard durft niet in de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosaa_
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-08-07

Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 13:46

Undalme durft niet in de trailer.. Met 6 man hebben we het geprobeert toen mij het niet lukte, heb het wel 80 x geprobeert.. Zelfs met 6 man lukte het niet.
Tips?

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:50

Met voer naar binnen lokken?
Niet meteen gaan rijden als het paard erin staat. Maar gewoon er in - er uit.
Misschien heeft ie vroeger nare ervaringen gehad met de trailer? Bijv. van de klep vallen met achteruit lopen? Nare ervaringen bij de dierenkliniek gehad?

Lukt het wel als je het paard d.m.v. een longeerlijn naar binnen laat lopen?
Longeerlijn aan de ene kant vast maken, de lijn om de kont van het paard en aan het andere uiteinde druk zetten.
Dit werkt bij het paard van mijn vriendin wel namelijk en het gaat steeds beter.

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:50

Sla je paard niet doordat ie de trailer niet in wilt. Dan word ze/hij alleen maar banger!

Stippie1
Berichten: 596
Geregistreerd: 06-07-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:52

Buiten alle gangbare tips, longeerlijn om kont, lokken met snoepjes e.d.

Misschien helpt het als je het met een 2 paardstrailer probeert, waarbij je dan eerst (wel zodat Undalme het ziet) een ander rustig paard erin zet. Dan vind ze het misschien minder eng..

Toevallig heb ik het eergister op deze manier gedaan, toen ze ook met 4 man hier op stal stonden te klooien.. Ik liep toevallig met mijn paard te stappen en zag ze al minimaal 20 minuten klooien. Heb toen mijn paard erin gelopen en dat beestje kwam er meteen achteraan.
Toch leuk als al die mensen met verstand je vragend aan staan te kijken Tong uitsteken

stephanie1

Berichten: 317
Geregistreerd: 23-09-05

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:53


marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:55

Neem alle tijd en gebruik GEEN dwang,ga ook niet met een touw of zo er achter.Trek ook niet aan het halster touw,laat het paard merken dat hij er niet persè snel in moet.Ga gewoon er voor staan en gebruik wat voer of wat lekkers, en laat het paard dan stap voor stap de trailer in gaan.Ik heb het 2 keer meegemaakt met mijn paard, 1 groot drama.En op deze manier zat hij er laatst binnen 10 minuten in, zorg er ook voor dat er maar 2 mensen bij zijn.Jij gaat bv de trailer in met wat voer en iemand anders die het paard ook kent loopt met hem of haar de trailer in.

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:02

Gewoon met rust oefenen. Niets forceren tenzij je zeker weet dat hij je in de maling neemt, dan mag je best een keer optreden. De manier van monty roberts werkt aardig goed. daar is voldoende informatie over te vinden.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:18


ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:09

ik heb een trailerlaad training gehad van 2moons, dit heeft heel erg geholpen. Zonder enige dwang of allerlei hulpmiddelen leert Petra je jouw paard te laden.

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:13

kijk eens in de bokt wiki en ook als je zoekt op trailer laden vindt je heel veel topics over dit onderwerp.

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:15

En zorg ook dat je uren de tijd hebt.... En belonen als ze bijvoorbeeld 1 voet op de laadklep zet. Zonder dwang is superbelangrijk...

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:16

Ik kan maar 1 ding zeggen: Petra Vlasblom van 2Moons. Ze is geweldig!!!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:24

Sim0ne schreef:
En zorg ook dat je uren de tijd hebt.... En belonen als ze bijvoorbeeld 1 voet op de laadklep zet. Zonder dwang is superbelangrijk...

En zonder pottekijkers ook Haha!
Die zes man moet je er dus echt niet bij hebben, dat levert meer problemen dan dat het oplost. Maximaal 3 personen, anders wordt de druk voor het paard te groot en bovendien het risico op elkaar opjutten van de mensen.
Zoek uit waar het paard goed op reageert en ook waar hij juist niet goed op reageert. Bij het ene paard werkt druk aan de achterkant uitstekend, bij een ander gaat hij dan juist nog meer naar achteren.
Oefen eventueel onderdelen van het trailerladen, afhankelijk van waar je paard moeite mee heeft. Dus over planken heenlopen of tussen "wanden" door laten lopen. Die wanden kun je maken door een hindernis parallel te zetten met de bakrand, balk steeds wat hoger leggen als hij er rustig en ontspannen tussendoor loopt, dan dichtmaken met plastic, etc.
En verder belonen, belonen, belonen voor elk stapje in de goede richting.

Reneee_

Berichten: 1638
Geregistreerd: 28-07-07
Woonplaats: Sörenberg

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:29

JE kan hem erbij houden als er een ander paard de trailer in gaat daarna kan je het zelf proberen om hem rustig de trailer in te gaan
Even laten staan en er weer uithalen
Beloon hem voor elk stapje dat hij zet richting de trailer
Pling suc6 verder

Rosaa_
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:53

Ander paardje erbij gezet, en het is gelukt! Bedankt!

Mutjei
Berichten: 49
Geregistreerd: 17-08-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:07

Blijf zelf rustig en ga veel oefenen (ALLÉÉN), geef eens zijn voer in de trailer. Gebruik een felgekleurd bakje met iets heel lekkers erin.
Mij is het gelukt door het halstertouw over de neus te leggen voor iets meer druk, zodra het paard één stapje in de goede richting zet druk van zijn neus halen en dan weer druk voor het volgende stapje. Als hij te lang stil blijft staan zet je hem achteruit, helemaal van de laadklep af en dan weer opnieuw beginnen. Dan leert hij dat hij gewoon door moet lopen! Mijn paard kon je zo arrogant aankijken als hij voor de klep stond, het ~en ik doe het lekker toch niet~ straalde er vanaf. Gelukkig liep hij op het laatst gewoon achter dat groene bakje met worteltjes aan!
Oefen vaak! Eindeloos erin en eruit voor je gaat rijden.

bibii

Berichten: 41
Geregistreerd: 24-07-07
Woonplaats: Leiden

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:01

mijn pony wou toen we hem gingen halen van zijn vorige eigenaar er vrolijk in, maar hij wou er niet meer uit Haha!

ik en mijn vriendin hebben hem er rustig uitgelokt. niet met 6 man doen, hij gaat er uiteindelijk wel in, veel oefenen

Beauuu

Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:13

met voer lokken .. en inderdaad een uur voor je weg gaat ofzo .. danis tie beetje gewend al !?!

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:18

Deurtje openzetten helpt bij ons ook wel.

nati

Berichten: 769
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: langedijk

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:37

heb mijn paard er voor weggebracht, daar heb hij 1,5 week gestaan, heb daar zelf ook "les" met hem gehad, hij is er helemaal bovenop, het was een geweldig gezicht het ging allemaal op een freestyle manier (overigens hou ik daar zelf helemaal niet van)
Maar de resultaten waren er! echt super. alles met rust en ontspanning. echt een aanrader.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:39

Je kan het misschien proberen met een longeertouw. aan de trailer knopen, om de achterhand van je paard heen en dan aan de andere kant van de trailer steeds strak gespannen houden.

ik heb zelf ook nog een vraagje. zelf heb ik een hengstje van 1.05 en een merrie van 1.17. denk je dat die naast elkaar in de trailer kunnen?

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:29

Je kan ook in de zoekfunctie kijken van Bokt, een hoop tips. Knipoog

TwistFire

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Deinze (België)

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:29

hej,

parkeer jouw trailer maar in de piste of inde wei, ik zou zeggen laat hem even los in die piste. na tien minutjes kun je hem gaan halen en eens rond de trailer stappen en dan ernaar toe, je beloont hem. je gaat naast de laadklep staan en laat hem ruiken, als hij ruikt en kijkt, kunje hem alle tijd laten. als hij niet wil ruiken of kijken, kun je het hem moeilijk maken door een longeerlijn achter zijn billen te leggen.
als hij dan toch komt ruiken laat je de lijn los.

zo kun je als maar een stapje verder gaan. en voor je het weet staat hij op de trailer Lachen

nou ik hop dat het werkt, zo heb ik het bij mijn eerste paard gedaan.

xx

michelle

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:42


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard durft niet in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:45

Ik heb erg goede ervaringen met de parelli manier van trailerladen. Mijn paard was echt niet te laden, brak de hele tent af, kwam vol achteruit zetten of weigerde naar voren te komen. Nu is dat helemaal opgelost. Ik kan hem ALLEEN, binnen 30 seconden (als het niet sneller is) in alle rust laden. Hij vindt het de gewoonste zaak van de wereld, en heeft absoluut geen angst meer voor de trailer, of het rijden erin.

edit: ik heb hem zelf geleert om rustig de trailer op te gaan (zonder trainer te plaatse), met de trailerlaad DVD van parelli.