Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:16

Voor de juristen onder ons Vork

Als de bijrijder van jouw paard valt oid, ben je als eigenaar van het paard dan verantwoordelijk? Of is dat het eigen risico van de ruiter?

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:17

Volgens mij ligt de verantwoordelijkheid altijd bij de eigenaar van het paard. Lachen

Anoniem

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:18

Ik dacht, maar weet het eigenlijk niet zeker, dat de eigenaar van het paard aansprakelijk/verantwoordelijk is.

Als de bijrijder (of ouders indien <18) iets hebben ondertekend waarop staat dat zij zich aansprakelijk stellen in geval van een ongeluk is dat misschien anders.

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:20

Hier zijn echt al tig topics over..

Maar het zit zo.. als eigenaar van een paard ben jij altijd verantwoordelijk, tenzij de ruiter door eigen toedoen (dus bv een te hoge hindernis willen laten springen of zonder te kijken de weg over steekt) een ongeval veroorzaakt.

edit, hoewel ik dit wel echt een vreemde regel vind en beter zou zijn dat de ruiter altijd verantwoordelijk zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 07-08-07 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:21

De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van het paard, tenzij aangetoond kan worden dat de berijder echt zelf schuld heeft. (dus door iets wat hij of zij zelf heeft gedaan)

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:23

Mij is altijd verteld dat het afhankelijk is of de bijrijder betaald. Als je een bijrijder hebt die er voor betaald, ben je als eigenaar aansprakelijk voor de schade die de bijrijder heeft. Als je een bijrijdster hebt die er niet voor betaald, is de bijrijder zelf aansprakelijk voor zijn eigen schade. De schade die het paard veroorzaakt is ten allen tijde voor de eigenaar. Volgens mij heeft hier een jaar of 2 geleden ook een stuk in de bit over gestaan waarin juristen dit uitlegden.. Misschien dat iemand dat nog heeft?

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:25

Bedankt allemaal. Wat ik wel weet is dat eigen gemaakte contracten juridisch niet geldig zijn.

Leeftijd speelt in deze dus geen rol begrijp ik?

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:38

Paan schreef:
Mij is altijd verteld dat het afhankelijk is of de bijrijder betaald. Als je een bijrijder hebt die er voor betaald, ben je als eigenaar aansprakelijk voor de schade die de bijrijder heeft. Als je een bijrijdster hebt die er niet voor betaald, is de bijrijder zelf aansprakelijk voor zijn eigen schade. De schade die het paard veroorzaakt is ten allen tijde voor de eigenaar. Volgens mij heeft hier een jaar of 2 geleden ook een stuk in de bit over gestaan waarin juristen dit uitlegden.. Misschien dat iemand dat nog heeft?



Dat heb ik nog nooit gehoord en lijkt me ook grote onzin.
Je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor je dier ongeacht of iemand nou wel of niet betaald. Op een manege moet je ook betalen maar rij je wel op eigen risico Knipoog

Overigens denk ik dat leeftijd wel degelijk een rol speelt, een 12 of 13 jarige kun je niet voor vol aan zien dus dat zal nog weer anders liggen dan een volwassene die de gevaren en eventuele gevolgen kent.

LDRD hier op bokt weet er veel van!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:21

Paan schreef:
Mij is altijd verteld dat het afhankelijk is of de bijrijder betaald. Als je een bijrijder hebt die er voor betaald, ben je als eigenaar aansprakelijk voor de schade die de bijrijder heeft. Als je een bijrijdster hebt die er niet voor betaald, is de bijrijder zelf aansprakelijk voor zijn eigen schade. De schade die het paard veroorzaakt is ten allen tijde voor de eigenaar. Volgens mij heeft hier een jaar of 2 geleden ook een stuk in de bit over gestaan waarin juristen dit uitlegden.. Misschien dat iemand dat nog heeft?


Dit is in ieder geval niet waar.

Zal eens kijken of ik dat artikel kan vinden... Die bit moet ik nog hebben...

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:27

Kijk maar even bij FAQ hier op TAO, daar staat je goede antwoord.

Als je daarna nog vragen hebt hoor ik het wel Knipoog .

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:48

LDRD schreef:
Kijk maar even bij FAQ hier op TAO, daar staat je goede antwoord.

Als je daarna nog vragen hebt hoor ik het wel Knipoog .


Daar wordt idd het antwoord op je vraag gegeven. Erg belangrijk: op een manege rijdt je niet voor eigen risico, als je daar van een paard valt en iets breekt of er iets kapot gaat, is de manege aansprakelijk voor de schade die je hebt geleden. In duitsland moet je daarvoor ook een aparte WA verzekering afsluiten, die zelfs extra kost voor als er ook andere mensen op je paard rijden.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:02

_angela_ schreef:
LDRD schreef:
Kijk maar even bij FAQ hier op TAO, daar staat je goede antwoord.

Als je daarna nog vragen hebt hoor ik het wel Knipoog .


Erg belangrijk: op een manege rijdt je niet voor eigen risico, als je daar van een paard valt en iets breekt of er iets kapot gaat, is de manege aansprakelijk voor de schade die je hebt geleden.


Dit is zeker niet in alle gevallen waar hoor.
Bovendien is er ook altijd nog zoiets als eigen schuld (lees het artikel op FAQ nog maar even), waardoor je zelf met een deel of zelfs de gehele schade kan blijven zitten.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:01

In Nederland zou dat dan onder de WA vallen als ik het goed begrijp.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:06

ja

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:10

Maar op het moment dat er geld voor gevraagd wordt, valt dit bij 1 paard dan al onder bedrijfsmatig houden van paarden? Want dat zou dan betekenen dat je WA niet voldoende is.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:12

Nee, dat is niet bedrijfsmatig en valt gewoon onder de AVP.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:19

LDRD schreef:
_angela_ schreef:

Erg belangrijk: op een manege rijdt je niet voor eigen risico, als je daar van een paard valt en iets breekt of er iets kapot gaat, is de manege aansprakelijk voor de schade die je hebt geleden.


Dit is zeker niet in alle gevallen waar hoor.
Bovendien is er ook altijd nog zoiets als eigen schuld (lees het artikel op FAQ nog maar even), waardoor je zelf met een deel of zelfs de gehele schade kan blijven zitten.



Eigen schuld wordt niet erg snel aangenomen. Je moet wel heel erg veel fout doen om het aan eigen schuld te wijden. Je hebt het dan over het moetwillig negeren van een opdracht en daardoor expres een gevaarlijke situatie aangaan waarvan je kon verwachten dat het fout zou gaan (zoals niet stoppen voor een overgang en vervolgens aangereden worden door een auto die er duidelijk zichtbaar aan kwam). Meestal is het bedrijf aansprakelijk.. (zeker gezien het bedrijf altijd een verzekering heeft voor ongelukken) Ik las laatst nog een uitspraak van ik geloof de Hoge Raad dat een manege schuldig was, ook al was er niets wat ze hadden kunnen doen om het ongeluk te voorkomen.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:23

_angela_ schreef:
Eigen schuld wordt niet erg snel aangenomen. Je moet wel heel erg veel fout doen om het aan eigen schuld te wijden. Je hebt het dan over het moetwillig negeren van een opdracht en daardoor expres een gevaarlijke situatie aangaan waarvan je kon verwachten dat het fout zou gaan (zoals niet stoppen voor een overgang en vervolgens aangereden worden door een auto die er duidelijk zichtbaar aan kwam). Meestal is het bedrijf aansprakelijk.. (zeker gezien het bedrijf altijd een verzekering heeft voor ongelukken) Ik las laatst nog een uitspraak van ik geloof de Hoge Raad dat een manege schuldig was, ook al was er niets wat ze hadden kunnen doen om het ongeluk te voorkomen.


Er vanuit gaande dat we het hier hebben om de aansprakelijkheid van een manege op grond van art. 6:179 BW (de eigen gedraging van het dier) dan wordt eigen schuld wel degelijk zeer regelmatig aangenomen, sterker, zou bijna zeggen dat het standaard aan het worden is. Het oude 'risicoaanvaarding' keert zelfs langzaamaan terug.
Let wel, eigen schuld wil niet zeggen dat het bedrijf niet aansprakelijk zou zijn, maar de schadevergoedingsverplichting vermindert met het deel toegekende eigen schuld.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:53

LDRD schreef:
_angela_ schreef:
Eigen schuld wordt niet erg snel aangenomen. Je moet wel heel erg veel fout doen om het aan eigen schuld te wijden. Je hebt het dan over het moetwillig negeren van een opdracht en daardoor expres een gevaarlijke situatie aangaan waarvan je kon verwachten dat het fout zou gaan (zoals niet stoppen voor een overgang en vervolgens aangereden worden door een auto die er duidelijk zichtbaar aan kwam). Meestal is het bedrijf aansprakelijk.. (zeker gezien het bedrijf altijd een verzekering heeft voor ongelukken) Ik las laatst nog een uitspraak van ik geloof de Hoge Raad dat een manege schuldig was, ook al was er niets wat ze hadden kunnen doen om het ongeluk te voorkomen.


Er vanuit gaande dat we het hier hebben om de aansprakelijkheid van een manege op grond van art. 6:179 BW (de eigen gedraging van het dier) dan wordt eigen schuld wel degelijk zeer regelmatig aangenomen, sterker, zou bijna zeggen dat het standaard aan het worden is. Het oude 'risicoaanvaarding' keert zelfs langzaamaan terug.
Let wel, eigen schuld wil niet zeggen dat het bedrijf niet aansprakelijk zou zijn, maar de schadevergoedingsverplichting vermindert met het deel toegekende eigen schuld.


Dan hebben we dus verschillende dingen gelezen... Goed om te weten dat het de andere (voor mij veel logischere) kant op gaat!

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Verantwoordelijkheid voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:00

Ja, mijn boerenverstand zegt ook dat je zelf maar met je billen op de blaren moet zitten als je zo stom bent om bovenop zo'n levensgevaarlijk beest te gaan zitten Haha! .

Helaas dachten rechters daar in het recente verleden anders over, maar ze komen ook langzaam tot inkeer Tong uitsteken .