Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noppie

Berichten: 376
Geregistreerd: 31-03-06
Woonplaats: (FRL)

Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 13:08

Komend winterseizoen gaat onze dochter indoor starten op wedstrijden. Tot dusver hebben we niet hoeven traileren, dus dit was niet aan de orde. Maar nu gaan we dat dus wel doen en dat is nieuw voor ons (tenminste wat wedstrijden betreft)...

Natuurlijk hebben we er zelf wel een idee over, maar ben benieuwd over hoe men dat in het algemeen doet met dekens. Het kan vies en koud zijn in ons kikkerlandje en waar doe je dan verstandig aan qua deken keuze. Vooral na een wedstrijd moet ons paard het niet koud krijgen, maar zeker ook niet te warm. Dus wij kunnen wel wat advies gebruiken. Hoe pakken de wedstrijdruiters dat hier aan?

Anoniem

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:30

Ik denk dat je dit zelf moet gaan ondervinden.
Gewoon dingen gaan proberen.

Mijn verzorgpaard stond met extreme kou wel eens met 2 of zelfs 3 dekens op de wagen, geen probleem. Geen druppeltje zweep (behalva van het rijden) vond ik ooit op hem na een trailerrit.
Echter met mijn huidige paard kan ik alleen in hartje winter terwijl ze geschoren is net een dun zweetdekentje op doen. Anders komt ze druipend van het zweet van de trailer af.

Gewoon proberen dus en kijken waarbij jou paard zich het lekkerste voelt.

Noppie

Berichten: 376
Geregistreerd: 31-03-06
Woonplaats: (FRL)

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:42

Heb je wel gelijk in idd! Maar ik vroeg mij af hoe men dat zo ongeveer aanpakt zodat ik een idee heb. Maar het ene paard is het andere niet natuurlijk, dat snap ik...Bedankt in ieder geval voor je reactie! Knipoog

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:25

mijn paard word in de winter altijd geschoren en dan zet ik haar met de staldekens in de trailer en het zijl dicht.

omdat de stal niet warm is doet ze het hier goed op, na het rijden/wedstrijd doe ik vaak een dikke wollen en een fleece over elkaar, de wollen onder en een gewone deken om de hals dan de fleece er over, en dan thuis de staldekens weer op (dan is ze wel weer droog)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:22

Ook mijn paard wordt in de winter geschoren, ze staat normaal (als het nog niet vriest) onder een 400 grams winterdek. Als ik swinters met haar van huis moet gooi ik er een wollen dek en een 200 grams winterdeken op (ze kan op zich haar gewone winterdek ook op, maar die is natuurlijk meestal niet echt netjes, en op deze manier zit ik niet met een evt. natte bezwete winterdeken die ze voor 'gewoon' ook draagt) Ik gebruik ook wel eens een fleecedeken met hals onder de 200 grams, ligt er een beetje aan hoe koud het is.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:05

Mijn paard hou ik dun in het haar door dekens, die krijgt een wollen zweetdeken op. Door stress zweet hij al veel op de trailer, dus daar moet ik zeker niet ook nog een staldeken op doen. Thuis gaat hij nog even onder de lampen en daarna zijn staldeken op.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:24

er zijn twee redenen om af te wijken van normaal wanneer ze op de trailer gaan:
1) Licht gekleurd paard moet dit blijven voor de noodzaak van de wedstrijd.
2) Het regent ouwe wijven en de achterkant van de trailer heeft geen zeil of dat zeil kan niet dicht (bijvoorbeeld omdat je pony dan in paniek raakt).

Al het andere is flauwekul, gebaseerd op menselijke emoties, niet op rationaliteit.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:27

mijn paard scheer ik ook altijd.
Hij heeft echte in de trailer in de winter alleen een fleece-dekentje of katoenen stallapje op voor de ergste kou/wind whatever.

En in de zomer alleen een vliegendeken ingesmeerd met vliegenspray omdat hij als hij in de trailer staat niet bij de vliegen kan.

Een trailer is een erg benauwd hok en door eigen lichaamstemperatuur en eventueel drukmaken loopt de temp. aardig op in de trailer. daarom doe ik nooit dikke dekens op.
Zelfs niet bij vrieskou of zo..

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:29

ikke schreef:
er zijn twee redenen om af te wijken van normaal wanneer ze op de trailer gaan:
1) Licht gekleurd paard moet dit blijven voor de noodzaak van de wedstrijd.
2) Het regent ouwe wijven en de achterkant van de trailer heeft geen zeil of dat zeil kan niet dicht (bijvoorbeeld omdat je pony dan in paniek raakt).

Al het andere is flauwekul, gebaseerd op menselijke emoties, niet op rationaliteit.


Dromen Dromen

Mijn paard is 's winters ook geschoren en dan heeft hij in de trailer wollen dekens op.
Dan kan hij thuis gewoon zijn staldekens weer op zodra hij droog is. Zit je niet met
een nat paard onder een staldeken die hij de rest van de nacht op.

Anoniem

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:33

ikke schreef:
Al het andere is flauwekul, gebaseerd op menselijke emoties, niet op rationaliteit.


Een beetje boel kort door de bocht.

Als mijn paard onder haar normale dek druipend van het zweet van de wagen komt heeft dit niks met emotie en rationaliteit te maken.
Maar wat versta jij onder normaal? Zonder deken op de trailer zetten?

Caresse07

Berichten: 9423
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:37

Ik gebruik een wollen deken op de trailer. Of als het nog niet zo heel koud is een
fleecedekentje. Ligt een beetje aan het weer. Ook mijn merrie wordt geschoren in
de winter.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:58

Anoniem schreef:
ikke schreef:
Al het andere is flauwekul, gebaseerd op menselijke emoties, niet op rationaliteit.


Een beetje boel kort door de bocht.

Als mijn paard onder haar normale dek druipend van het zweet van de wagen komt heeft dit niks met emotie en rationaliteit te maken.
Maar wat versta jij onder normaal? Zonder deken op de trailer zetten?

In principe doe je op de wagen niet anders dan wat je nomaal doet. Aangezien TS blijkbaar weinig ervaring heeft met vervoer, is dat het beste uitgangspunt. Blijkt dat dat niet geheel goed werkt, pas dan je handelen daarop aan.
Dom volgen wat anderen doen, heeft zelden tot eigen kennis en inzicht geleid.

maartje_h

Berichten: 8070
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:01

het ligt een beetje aan het weer en of mijn paard geschoren is.
Normaal doe ik hem een wollen hals deken op met daarover heen nog een andere zweetdeken..( in de winter).
En dan op stal weer wisselen voor zijn normale staldeken
`s zomers vaak alleen een vliegendeken of niets

Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:50

Wij gebruiken in de winter twee zweetdekens (paarden zijn allemaal geschoren).
Na de wedstrijd krijgen de meeste paarden ook gewoon weer twee zweetdekens op, behalve de paarden die nog best warm zijn, die krijgen er één op om te voorkomen dat ze gaan na zweten en dus stijf worden/spierpijn krijgen.

Nibbit

Berichten: 10420
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:53

Als het lekker weer is doe ik een fleecedeken op

Als het iets kouder is een wollen zweetdeken

Echt koud (hartje winter) als het paard niet eens meer echt zweet gewoon de staldeken

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:00

ikke schreef:
Al het andere is flauwekul, gebaseerd op menselijke emoties, niet op rationaliteit.


Dat je niet als een schaap achter de rest aan moet lopen ben ik met je eens, maar jouw 'al het andere is flauwekul' raakt ook kant nog wal.
Een zich druk makend en dus zwetend paard een dunner dek op doen dan op stal is 'emotionele sh*t', een een paard wit houden (rolt ie zich dan in de trailer?) klopt wel?? Righto! Koe

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:53

Inderdaad een beetje kort door de bocht.. een paard wat op een open (buiten)stal een 400 grams deken op heeft zet ik niet bloot op de trailer, ook al kan hij niet natregenen door een zeil.. Als jij buiten met een winterjas loopt doe je die toch ook niet uit zodra je binnenkomt in een ruimte ZONDER verwarming.. reken maar dat je zit te bibberen na korte tijd...

En tuurlijk, een paard straalt zelf warmte uit.. maar in een goed geventileerde trailer is dit écht niet genoeg om het paard warm te houden imo.. míjn paard red dat in ieder geval niet Knipoog

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:11

Concorde schreef:
ikke schreef:
Al het andere is flauwekul, gebaseerd op menselijke emoties, niet op rationaliteit.


Dat je niet als een schaap achter de rest aan moet lopen ben ik met je eens, maar jouw 'al het andere is flauwekul' raakt ook kant nog wal.
Een zich druk makend en dus zwetend paard een dunner dek op doen dan op stal is 'emotionele sh*t', een een paard wit houden (rolt ie zich dan in de trailer?) klopt wel?? Righto! Koe

Kijk, schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
Je kijkt wat er gebeurt en past je handelen daarop aan. Dat is iets anders dan een 400gr deken erop gooien omdat Jantje, Pietje of Klaasje dat ook doet.
Moeilijk hè lezen. Ik had het over afwijken ten opzichte van normaal, niet over absoluut handelen! En ja, een schimmel wordt smerig op de trailer, ook zonder rollen. Iets te vaak meegemaakt........

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Wat voor deken(s) tijdens transport van en naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:30

Lezen is niet moeilijk, ik reageerde op jouw eerste bericht en dat was gewoon ongenuanceerd.
Ik vind het trouwens geen kwalijke zaak als iemand die 0,0 ervaring heeft met dit soort dingen op zo'n manier wat informatie in probeert te winnen, wat ie er zelf mee doet is dan punt 2, maar zo orienteer je je iig, beter zo dan 'm uit onkunde idd 400 grams opdoen omdat je niet beter weet.