Trailerladen dmv targettraining (soort clickertraining)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Trailerladen dmv targettraining (soort clickertraining)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:04

Hallo,

Na een aantal topics gelezen te hebben over trailerladen, viel mij op dat veel mensen ertegen zijn om het paard met voeren te belonen, omdat je hiermee lager in rang zou staan.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met targettraining met mijn paard. Dus als ze iets aan raakt, krijgt ze een bridge, en beloon ik haar met een stukje wortel.
Ze vindt het erg leuk om te doen.

Nu heb ik wat problemen om haar te laden op de trailer.
Ze loopt er de eerste keer direct in, maar loopt vervolgens ook weer net zo hard eruit. Daarna krijg ik haar met geen mogelijkheid meer erin.
Ook niet door achterwaarts lopen als ze twijfelt, door te longeren en dan trailer als rustpunt te nemen, touw binnenin om de stang als soort hefboom (trekt zo hard, dat halster en touw kapot zijn), wachten enz. Met zweep en longeertouwen wil ik niet beginnen, omdat ik geen paniek wil creeeren bij mijn paard. Ze is nogal gevoelig op dat soort dingen.

Ik heb het boek Grondwerk met paarden van Inge Teblick. Hierin staat een stuk over het trailerladen met targettraining en bridgen.
1: Targettraining; je paard een target aan laten raken, zodat ze telkens iets verder de trailer op gaat, en belonen met een bridge en beloning.
2: Bridgen; iedere pas voorwaarts richting of op de trailer is een bridge waard met beloning.

Beiden methoden zijn vrijblijvend voor het paard, waar het paard ontspannen blijft, tot daar ga je vandaag en morgen pas weer een stapje verder.

Wat denken jullie van deze methode van trailerladen door met voer te belonen.

Groetjes Marijke

ElCamino

Re: Trailerladen dmv targettraining (soort clickertraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:19

Persoonlijk zal ik zelf nooit met voer een paard de trailer inlokken.Dat is gewoon tegen mij principes. Daar heb ik redenen voor en ik laad liever op andere manieren.
Maar als jij je daar prettig bij voelt waarom niet??

Iedereen heeft zijn eigen trailer-laad oplossingen en methodes waar ze bij zweren... elk paard is anders en reageert weer anders op een bepaalde methode.

Als jij je op jouw manier prettig voelt en je paard ook doe het dan lekker op deze manier.Vooral als ze deze methode reeds begrijpt.

Ga wel gewoon oefenen als je niet weghoeft en dagelijks als dat kan...herhalen is erg belangrijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:14

het voordeel van target training is dat het niet om de trailer zelf gaat maar om de target en die is toevallig in de trailer.
Zo kun je dus ook je paard leren trailerladen Lachen
Ik ben het eens met ElCamino, als dat voor jou werkt dan moet je het zeker doen. Ik laad persoonlijk liever ook op een andere manier en wel volgens Parelli en dat is niet met voer.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:20

Ik ken de 7 games van Parelli niet, dus Parelli zal geen optie zijn nu.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:21

Voor wat jij beschrijt zit je met een probleem op toegeven aan druk, namelijk die van het halster. En dan is targettraining inderdaad te vijblijvend om dat achteruit trekken te stoppen.
Dit is een probleem dat ik bij heel veel paarden tegenkom. Op zich hebben ze geen schrik van de trailer, maar ze hebben niet geleerd om voorwaarts te reageren op druk op het halster. Meer nog, meestal levert het achteruit schieten juist op dat de druk verwijnt! Probeer dus met grondwerk (eerst zonder trailer) je paard voorwaart te doen gaan op druk op het halster. Je moet hem niet vooruit sleuren, maar net genoeg druk geven dat het onaangenaam is en het paard een oplossing zoekt. Er is maar één oplossing: vooruit! Ook als je paard geen voet verzet, blijf de druk houden, anders leert je paard de druk te negeren, en dat heeft hetzelfde resultaat als wanneer hij zich kan lostrekken.

Succes!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:33

Maar is het niet ook zo, dat als je je paard juist vrijblijvend leert laden, dus als niets MOET, dat ie juist verder gaat.
Dus juist zonder enige druk van halster, of moeten.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:11

Je kunt met clickertrainng de tijd dat hij op de trailer blijft wel verlaengen. Maar het blijft dat áls hij weg wil, hij gewoon gaat...

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:32

Maar je kunt het wel aangenamer maken om er op te gaan.
Waardoor de angst om erop te gaan ook minder wordt, en ze er niet meer per se uit wil. Lijkt mij.... Of zit ik er nu gigantisch naast?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:00

Ik ben het niet zo eens eerlijk gezegt! Ik vind het niet nodig om een paard de trailer in te lokken. Hij/zij moet het toch leren en dan maar gevoelig op dat gebied! Hij/Zij moet het toch leren en dus zal ik gewoon een tikje met de zweep geven o.d. Mijn haflinger deed dit vroeger ook! Precies hetzelfde. Mijn instructeur zei toen dat ik hem erop moest zetten. Hij had een bezem vast en ik zette Stravero op de trailer. Mee dat hij terug wou vliegen duwde mijn instucteur voorzichtig en zachtjes met de haren van de (zachte) bezem tegen Stravero zijn kont! Hij "schoot" naar voren. We haalden de bezem weg en niks meer aan de hand! Hij kan nu bewijze van zonder stang erachter in de trailer blijven staan! Hij is het nu afgeleerd. Soms moet je echt wat strenger proberen te zijn! Succes Lachen

Groetjes Evelien

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:20

nee een bezem is de juiste oplossing.... NOT!
als je wilt weten hoe Parelli laadt dan raad ik je de DVD Trouble Free Trailer Loading aan en kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl op trailerladen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 13:32

Stavero, dat zijn dus methodes die ik absoluut niet wil gebruiken, en ik ben er ook van overtuigd dat dat niet nodig is of hoeft te zijn. Dan duurt het maar wat langer, maar wel op vriendelijke manier.

Voor die Parelli manier, lijkt me dat je dan minstens de 7 games moet kennen of zou dat ook kunnen zonder dat je die kent?

Paardnatuurlijk heb ik net idd doorgelezen. Lijkt op zich een goede mogelijkheid, alleen is het ook obv Parelli heb ik het idee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:32

Met clicker training kan je idd je paard leren dat een trailer leuk is, dat het niet eng is, en dat ze er een clickje mee kunnen verdienen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:52

cissy schreef:
nee een bezem is de juiste oplossing.... NOT!
als je wilt weten hoe Parelli laadt dan raad ik je de DVD Trouble Free Trailer Loading aan en kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl op trailerladen.

Ja OK dan!

Bezem, met voer belonen, zweep, longeertouw... liever niet. Moet ieder voor zich weten, maar ik wil mijn paardje laden zodat hij vrijwillig erin loopt terwijl ik naast de klep sta en hem zo alleen kan laden. Onder dwang is maar een tijdelijke oplossing.

Ik heb via de 7 games mijn paardje 'opgevoed'. Ook het trailerladen, maar in de loop der jaren ben ik makkelijker geworden en liep iedere keer zelf mee de trailer in. Nou, 3 weken geleden ging hij met geen mogelijkheid er niet meer in (van de ene op de andere dag) (lees steigeren op de klep, in z'n achteruit, hangen, blinde paniek). Ik kan niets bedenken wat fout is gegaan, maar er zal wel iets gebeurd zijn. Wat weet ik niet.

Ben nu bijna 2 weken via de Parelli/paardnatuurlijk.nl wijze bezig en hij loopt er zo weer in. Zonder voer! Zonder bezem! Zonder dwang, druk of gevecht! Met leadrope en stick. En ik stond nog naast de klep. Je zegt dat het niet lukt om de trailer als rustpunt te maken, maar zet wel door. Je kan mss proberen nog duidelijker te zijn. Zodra het paard ook maar richting de trailer gaat, dit toestaan en rust geven. Ieder voetje richting de trailer, klep of erop, moet uitgebreid beloont worden met rust en ontspanning.

Het is een advies. Doe ermee wat je wilt. Ik persoonlijk, net als de rest, zal nooit zomaar voer gebruiken als beloning.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:16

ik doe niet anders Lachen
Parelli is niet zo moeilijk hoor, het leren lezen van een paard en reageren op de juiste momenten is eigenlijk het belangrijkste, als je dat kunt dan wordt de rest een stuk makkelijker.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:23

cissy schreef:
ik doe niet anders Lachen

Bedoel je, belonen met voer?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:27

nee, laden met Parelli

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:30

ow oke.
Ik ga het vanavond en de komende dagen eens proberen met Targetten en bridgen. Als dat niks wordt, zal ik gaan beginnen met Parelli en de methode van paardnatuurlijk.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:31

Edit: reactie op Cissy. Dat dacht ik ook Haha!

Nog iets over voeren en clickertraining: Bij een hond werkt dat. Hond is roofdier, moet werken voor eten (prooi) en zal zich beloond voelen dat hij als beloning eten krijgt.
Paard is vluchtdier en grazer. Zie jij een paard wel eens lekker grazen met gevaar in de buurt? Eten is geen beloning. Rust en ontspanning wel (voor een vluchtdier). Daarom is het veel effectiever om een paard op basis van rust en ontspanning te belonen en zo iets te leren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:39

vreemd, ik had toch eerder al gepost over parelli....neem aan dat je dan niet met voer en bezems aan de slag bent...
Kan me de reactie echter wel voorstellen van mensen die parelli niet kennen Lachen geeft niks hoor! Knipoog Haha!

clickertraining werkt wel degelijk bij paarden hoor! hele boek van inge teblick is er zowat op gebaseerd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:44

cissy schreef:
vreemd, ik had toch eerder al gepost over parelli....neem aan dat je dan niet met voer en bezems aan de slag bent...
Kan me de reactie echter wel voorstellen van mensen die parelli niet kennen Lachen geeft niks hoor! Knipoog Haha!

clickertraining werkt wel degelijk bij paarden hoor! hele boek van inge teblick is er zowat op gebaseerd.

Echt waar? Ken ik niet. Ik dacht dat clickertraining op voer is gebaseerd. Ik ken alleen de clickertraining bij honden en dan wordt de click verbonden aan een snoepje. Had dus 1 en 1 is 2 gedacht toen ik het hier ook las. Ik moet ook Lips are sealed als ik ergens niet genoeg van af weet.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:48

Ik heb het boek van Inge Teblick en dat is idd deels gebaseerd op voer. Je begint met een bridge/click gevolgd door voer. Later bouw je dat af naar alleen een bridge/click, zodat dat de beloning wordt en niet het voer.
Ik ben alleen nog niet op het stadium beland dat ik het voer weg kan laten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:51

Oké. Interessant. Maar ik houd het wel bij Parelli Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:52

hoi marijke,

komt binnenkort toch een clinic op jullie stal, is niks om dat te vragen daar en met diegene te oefenen?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:55

Dat is in september, en dan heb ik net mijn vakantie achter de rug, dus kan geen vrij daar voor krijgen. En vind het persoonlijk wat te duur...

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:55

en is NH trouwens, niet Parelli.