paard doorverkocht met gebrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brandysamba

Berichten: 347
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Zuid Holland

paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 14:12

Geregistreerd op: 11-09-03
Berichten: 3300
Woonplaats: hoogvliet een maandje geleden begon me paard kreupel te lopen. dan was het weer heel erg en daarna was het minder en daarna zaten er ook stukken tussen dat ze echt helemaal perfect liep. ik was al bij een andere veearts geweest, maar dat ging allemaal niet zo best. ze hadden gezegd dat romana hoefkatrol had (nummer 3) ik vond het al raar, omdat ze alleen een buigproef en fotos hadden gemaakt, maar hoe kan je nou een foto maken als je niet eens waar het zit dus ik dacht: laat maar gaan, het zal wel goed zijn, (dit was vorig jaar april.) paar maanden goed gelopen en daar kwam het weer, romana weer kreupel. ze heeft een spuit gekregen en liep daarna de sterren van de hemel. na een paar weken zelfs liep ze al weer slecht. nu was ik het echt zat en maakte een afspraak met een veterinaire kliniek.
we kwamen daar aan en we moesten ff heen en weer draven en ja hoor, de veearts zag meteen dat ze rechtsvoor kreupel was. hij dr been ingespoten met verdoving en het bleek net onder de knie te zitten, want toen liep ze 100% zuiver. okeej, fotos gemaakt, en wat denk je: helemaal geen hoefkatrol 3, daar was helemaal niks mis mee, maar ze heeft dus een chronische ontsteking van het aanhechtgewricht.
ik wist niet eens wat het is, dus ik maar vragen stellen. als het nou in dr achterbeen was, moest ik dr laten inslapen, dus het is best erg.
nou, nu moet ze dus wel tot 29 september op stalrust, en ze mag er absoluut niet uit. zodat het bot weer kan genezen. 27 september moet ik weer terug komen en dan kijken ze of het beter is geworden, aan de hand van een echo.

ik loop nu al een jaar met een onzuiver paard en ben nu hartstikke blij dat ik nu weet wat het is en dat het goed gaat komen en dat ik me wedstrijden weer kan oppakken, wat net zo goed ging.


hebben jullie wel eens van een ontsteking van het aanhechtgewricht gehoord? en wat is jullie ervaring daarmee?

Dit bericht heb ik gevonden van de oude eigenaar die haar paard door heeft verkocht aan mijn zus, mijn zus heeft dit paard nu 3 weken staan, en loopt kreupel en straalt veel pijn uit, ze is zuur en niet handelbaar.
Na meerdere mailen haar (oude eigenaar) gesproken te hebben of het paard ergens pijn heeft omdat het paard zich anders gedraagt dan tijdens de koop ontkent ze alles, geen probelemen gehad, altijd gezond geweest, 1 x kreupel geweest tijdens een val.
Nu lees ik dit wat oude eigenaar heeft gescheven op bokt!
Niet normaal meer.
Mijn zus heeft contact met deze mensen maar ontkennen alles, dit paard is doorverkocht maar niet op een eerlijke manier voor mijn zus en voor het paard zelf.
Wat moet je nu hiermee!
Oude eigenaar wil niet de koop ontbinden, ik had al een eerdere topic gemaakt maar die is jammer genoeg verwijderd omdat ik haar naam had vermeldt in de tekst, hopelijk blijft deze staan zodat ook andere mensen hiervan kunnen leren.
Alle tips zijn welkom wie heeft dit ook eens mee gemaakt en hoe kan je onder de koop uit komen, (geen contract) mondeling heeft oude eigenaar wel gezegt dat als er problemen zijn of het niet lukt ze haar terug zouden nemen, nou niet dus, ze hebben een paard verkocht wat zwaar afgekeurd is.

brandysamba

Berichten: 347
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 14:20

Ook lees ik dat ze heeft geschreven hier op bokt dat haar paard hoefkatrol nr 3 heeft en op speciaal beslag staat met rubbers onder de ijzers, hier is ook niets van verteld tijdens koop!
Dit is toch ook een gebrek, hadden ze toch moeten vermelden?

ikke

Berichten: 37657
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:59

Koper heeft onderzoekplicht! Toon dus maar aan dat je het paard voldoende hebt, laten, onderzoeken om te kunnen vaststellen dat het paard kon voldoen aan de verwachtingen.
Beetje slimme koper laat dit door een dierenarts optekenen en trekt gelijk een bloedje om een eventuele verdoving (en daarmee maskering van het gebrek) aan te kunnen tonen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:03

hmmzz, koper heeft inderdaad onzoeksplicht.. je had sterker gestaan als je een aankeupkeuring had laten uitvoeren..
echter heeft de verkoper ook meldingsplicht..
als er echt gevraagd is naar de gebreken en daar is op geantwoord dat er niets aan de hand was, dan heeft de verkoper gelogen.
ook nu lijken ze alles te ontkennen.
Hoelang heb je dit paard al?
zoals het verhaal hier staat geschreven door de verkoper lijkt me dat dit wel een koopvernietigend gebrek is!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:07

Binnen 3 maand van de verkoop kan je volgens mij de koop ongedaan maken. Weet het niet zeker. Een keuring had natuurlijk een hoop ellende kunnen besparen, maar dat is achteraf gepraat natuurlijk.

brandysamba

Berichten: 347
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:06

3 weken heeft mijn zus het paard, en is goedgekeurt door v.e. maar waarschijnlijk hebben ze het paard een verdoving gegeven want nu kan ze er niet op rijden dit begon gelijk de volgende dag na aflevering.
Paard is naar de kliniek geweest en er zijn foto's genomen rechts achter maar niets te vinden, dierenarts zag dat het paard erg slecht liep en kwam niet door de buigproeven heen, tijdens de 1e keuring wel, hij stelde voor om 16 dagen medicijnen te geven en na 16 dagen terug te komen, loopt het paard nog niet goed dan worden er foto's genomen bij de knie omdat de dierenarts al dacht dat het daar zijn zijn, kostenplaatje tot nu toe al 600,00 euro.
Na haar schrijven (oude eigenaar) te hebben gelezen weten we nu waar we moeten zoeken maar wat worden de kosten!!! heel hoog natuurlijk.
Was de oude eigenaar maar eerlijk geweest, nu hoge extra kosten en een paard wat iedere dag pijn heeft, ik hoop dat oude eigenaar dit leest en besluit om eerlijk te zijn en de koop ongedaan maakt.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:20

Volgens mij als je da kan bevestigen dat dit gebrek al voor de koop aanwezig was, heb je grond om de verkoop te ontbinden.
ALs jij het paard hebt laten keuren, heb jij aan je onderzoeksplicht voldaan hoor

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:20

Heb je geen bloedje laten trekken tijdens de keuring?

brandysamba

Berichten: 347
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:24

Nee jammer genoeg niet, hadden we het maar gedaan, dit is echt niet leuk

brandysamba

Berichten: 347
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:26

Esther28 schreef:
Volgens mij als je da kan bevestigen dat dit gebrek al voor de koop aanwezig was, heb je grond om de verkoop te ontbinden.
ALs jij het paard hebt laten keuren, heb jij aan je onderzoeksplicht voldaan hoor


Dit is goed om te lezen!!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:31

wat een vervelende situatie .
Je hebt een klinische keuring laten doen dus wat dat betrefd je eigen onderzoeks plicht .
Bloed na laten kijken heb ik zelf ook nog nooit gedaan maar denk dat ik dat nu in het vervolg wel laat doen .
Jammer dat er mensen zijn die paarden verkopen met gebreken en er niet eerlijk over zijn .
Ik denk dat je het beste een advocaat in de armen kan nemen hoor .

succes .

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:47

ik zou het paard terug brengen
ik zie dit als een verborgen gebrek..
en inderdaad eerst even overleggen met een advocaat

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:51

Als aantoonbaar kreupel is, heeft dit niets temaken met leren kennen en uitproberen. Dit is gewoon een lichamelijk gebrek.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:53

Even bellen met paardenadvocaat Stefan Wensing, heet ie geloof ik...die kan je precies vertellen hoe en wat mbt verborgen gebreken, ontbinden van verkoop etc etc.

http://www.paardenadvocaat.nl

Hierbij zijn site....

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:41

laten we even wat samenvatten, jullie mogen gerust weten dat dit mijn paard is geweest...

ze heeft inderdaad een ontsteking in dr knie gehad.
nadat alles weer goed was gekomen hebben we dr opnieuw laten keuren en er was niks meer aan de hand...

dus waarom zeggen jullie dat ik een verborgen gebrek heb voorgehouden??? dat is helemaal niet waar!! ik heb dr namelijk nog een keer laten keuren om de zekerheid te hebben dat alles goed was met dr benen!

en ik zal jullie nog iets vertellen, ik zou nooit mijn paard verkopen als er iets aan de hand zijn,, dat zou ik echt nooit doen!!

ik heb met pijn in mn hart mn paardje moeten verkopen vanwege gebrek aan tijd, en als ik dit nu allemaal zo hoor...
nee...vind ik echt heel laag bij de grond...

we hebben niks achter gehouden en we hebben over niks gelogen!!
zoals ik al hierboven zei, ze is immers weer goedgekeurd na de kreuepeltijd...

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:07

maar hoezo zou ze dan volgens de arts nu nog op rust moeten staan zoals in het eerste bericht gemeld wordt dan?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:08

brandysamba schreef:
nou, nu moet ze dus wel tot 29 september op stalrust, en ze mag er absoluut niet uit. zodat het bot weer kan genezen. 27 september moet ik weer terug komen en dan kijken ze of het beter is geworden, aan de hand van een echo.

is dit dan van dit jaar of vorig jaar? volgens dit bericht moet ze namelijk nog wel ff op rust staan!!

Citaat:
ik loop nu al een jaar met een onzuiver paard

bedoel je met dit in je bovenstaande mail dat ze 2x kreupel is geweest?
uit jouw quote lijkt namelijk iets anders..
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 27-06-07 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

brandysamba

Berichten: 347
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:11

Zo, laat je eens wat horen, volgens mij is het te laat om het recht te praten, waarom hebben jullie dan nooit na meerdere vragen iets verteld over deze blessures!!
En vertel je dat ze 1 x kreupel is geweest door een val!!! en nooit ziek is geweest in de 5 jaar, je valt door de mand.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:13

Volgens mij is zeggen dat het dier maar 1x in z'n leven kreupel is geweest niet helemaal de waarheid als ik 't zo lees... Daar begint 't dan al met het niet eerlijk zijn.

Ik zo echt not amused zijn als ik een paard koop dat 1x in z'n leven kreupel is geweest om vervolgens op bokt te lezen dat 't om iets heel serieus ging, al zou 't al over zijn.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:15

Niet om je aan te vallen cynthia maar je schreef dat ze eeen chronische ontsteking had .
Nu heb ik zelf chronische ontstekingen in mijn darm en mij s verteld dat iets wat cronisch is blijvend is soms in minder actieve maat maar over gaat het nooit .
Denk zelf dat als dit idd de diagnose was dat de ts dit wel had mogen weten .

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen want dit is voor beide partijen niet leuk .
succes

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:21

Jus_dOrange schreef:
Volgens mij is zeggen dat het dier maar 1x in z'n leven kreupel is geweest niet helemaal de waarheid als ik 't zo lees... Daar begint 't dan al met het niet eerlijk zijn.

Ik zo echt not amused zijn als ik een paard koop dat 1x in z'n leven kreupel is geweest om vervolgens op bokt te lezen dat 't om iets heel serieus ging, al zou 't al over zijn.


dat is nogal zacht uitgedrukt voor mij!
zoals het nu lijkt is het wel degelijk een koopvernietigined gebrek..
na herhaaldelijk vragen heeft verkoper bewust de waarheid niet verteld over de "gebreken" van het paard. Het staat nu schriftelijk vast dat er over "gelogen" is..
de onderzoeksplicht is netjes aan voldaan, paard is gekeurd...

als het echt een serieuze blessure is kan de DA zo vaststellen dat deze blessure/gebrek aanwezig ten tijde van de verkoop..
gestaafd door deze schriftelijke bevestigingen..
tel daarbij op het bewust niet naar waarheid beantwoorden van de vraag over de ziekte/blessure en het liegen erover = koopvernietigend gebrek...

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:23

Is dit geen bewijs trouwens? Verkoper heeft net toegegeven dat het paard een chronisch iets heeft, dat is een terugkerend iets..wat de koper dus niet wist.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:26

xcynthiax schreef:
we hebben niks achter gehouden en we hebben over niks gelogen!!
zoals ik al hierboven zei, ze is immers weer goedgekeurd na de kreuepeltijd...


dat goedkeuren wil niets zeggen...
als een blessure/ontsteking chronisch is, komt deze keer op keer terug bij (zware) belasting..
dus als het paard een tijd op rust heeft gestaan is de blessure weg.. zo gauw hij weer aan het werd wordt gezet komt het weer terug.. de verdikking/ontsteking blijft..
dit is een gebrek, geen eenmalige blessure..
paarden worden hierop afgekeurd als sportpaard...

(ik heb zelf een chronische achillespees ontsteking dus ik weet waar ik over praat)

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:27

Liezel1 schreef:
Jus_dOrange schreef:
Ik zo echt not amused zijn als ik een paard koop dat 1x in z'n leven kreupel is geweest om vervolgens op bokt te lezen dat 't om iets heel serieus ging, al zou 't al over zijn.

dat is nogal zacht uitgedrukt voor mij!


't Is nogal een understatement Knipoog , maar ik zou diezelfde dag nog met 't paard bij de vorige eigenaar voor de deur staan, zoiets flik je gewoon niet. Als ik de TS was zou ik 't paard ook zsm terugbrengen.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:29

ook kan een chronische ontsteking al oplaaien door verandering van voer .
Wat denk ik in dit geval is gebeurt .