Dierenbescherming: kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Dierenbescherming: kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:37

Ik heb vandaag de derde keer de dierenbescherming voorbij gehad.

Verhaal: er is een vrouw die om de één of andere reden iets tegen mij en mijn pony heeft, ik heb het haar al eens beleefd gevraagd, maar ze antwoordde alleen heel kattig dat ze mijn paard bij mij weg wilde.

Ze heeft verteld dat mijn paard geen stal heeft en geen wei, dat ze amper eten krijgt, en dat haar vacht volledig verwaarloosd was (ze had een keer gerold in een hele waterige modderpoel, dus toen ik met haar liep was ze nat en modderig)

DB kwam, zag ongelimiteerd hooi, dikke laag stro, en een heel tevreden ietwat dik paard, met een glanzende wintervacht en keurige hoefjes.

Tweede keer zei ze dat ik mijn pony sloeg, haar bereed en mishandeld had, dat het was gaan ontsteken en dat we er geen DA bij haalden.
DB kwam weer, loos alarm. De meneer vond het wel leuk dat ze een trucje kon waar ze onder me door kan lopen (overduidelijk onder me door lopen)

De laatste keer was het dat ze door het veld opgejaagd werd, en dat ze al een paar dagen geen water meer had gehad, dat ze nu voor dood in het veld lag.
DB kwam, perdje was vrolijk bezig met de nieuwe speeltjes.

Nu is mijn vraag: kán dit eigenlijk wel? Zou ik anders geen bewijs moeten krijgen, of iets dat ze er geweest zijn, maar dat er niets aan de hand is? Verder zei die man dat omdat hij bij ons in het dorp woont, en dat er dus niet meer ingegaan wordt op meldingen aan ons adres. Mag dit wel? Moet niet elke echt serieuze melding nagegaan worden? Niet dat ik haar wat wil doen, maar... is die man dan wel echt van de DB en heeft zijn legitimatie niet nagemaakt?

Jos1

Re: Dierenbescherming: kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:57

Vraag het na bij de dierenbescherming zelf, dan weet je het zeker.
En misschien kun je die vrouw wel aanklagen voor laster, want daar lijkt het wel heel erg op.
Of je kunt melding maken van die gedrag van die vrouw bij de politie, zij kunnen dan gaan praten met haar en met de DB, voor de bevindingen die ze bij jou hebben aangetroffen. Dat zou geen probleem moeten zijn, als ik dit zo hoor.
Succes en sterkte in ieder geval.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:10

Ze mogen alleen op je erf komen als ze een bevel van de officier van justitie hebben, dat geld ook voor de DB.

Eis volgende keer dat ze een verslag opmaken en dit aan je opsturen. Ik weet dat dit vaker wordt gedaan.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:20

dit lijkt e gewoon pesten van die vrouw..ik zou inderdaad om een verslag vragen iedere keer dat hij er geweest is..succes ermee

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:56

meestal als ze 2 of 3 keer een loze melding hebben gehad op hetzelfde adres, komen ze voorlopig niet meer kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:08

Rechtsbijstandverzekering? Zet die jongens dan even aan het werk, dan ben je waarschijnlijk in no-time van die muts af.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:57

Ik zou haar echt aanklagen voor laster...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 23:07

Tja, heb met de DB gebeld, en ze waren er dus toch echt geweest. Ze laten het weten wanneer de vrouw weer belt, en wat ze dan weer zegt.

Heb meteen een berichtje achter gelaten bij de politie, en bij de vrouw, met daarin precies:

Geachte mevrouw (naam zal ik niet noemen)

Naar aanleiding van uw laatste valse beschuldiging, waarin u mij beschuldigde Bobby (shetland pony op Maubr.str.1) op te jagen en vervolgens zonder water voor dood achter te laten, heb ik besloten actie te ondernemen.

Wanneer u mij, op welke wijze dan ook, nog eens wilt beschuldigen van mishandeling van het paard waar ik zielsveel van hou, zal dit gemeld worden bij de politie, waarop u aangeklaagd wordt voor laster en smaad. Zie artikel 262 van het strafrecht voor de wettelijke omschrijving van het door u gepleegde misdrijf. U zult dan vier keer aangeklaagd worden op basis van verschillende misdrijven (laster en smaad), betreffende het valselijk beschuldigen van:
- Niet voor voer en onderdak zorgen, waardoor mijn paard ondervoed en in zeer slechte conditie zou zijn.
- Het berijden en slaan, waardoor wonden zouden zijn ontstaan die ontstoken zouden zijn, waarbij geen dierenarts is geroepen.
- Het opjagen, en zonder water voor dood achterlaten van Bobby.
- De volgende beschuldiging die u hierna zou willen maken.

De straf op laster en smaad kan verschillen van 2 jaar gevangenisstraf, tot een boete tussen 11.500 en 16.500.

Ik wil u er hierbij op wijzen dat in de verslagen van de dierenbescherming uw beschuldigingen meer dan teniet worden gedaan, met foto's erbij.

Nogmaals, ik zou graag met u willen praten over waarom u dit doet, misschien is het allemaal gebaseerd op een misverstand.

Met vriendelijke groet,

Lizanne Curvers.

Het is nog bijzooooonder netjes, en ik heb er alles in gezegd dat de politie mij heeft verteld. Nu maar afwachten!

In ieder geval bedankt voor de hulp, ik was er niet opgekomen Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:24

laat haar dan maar lekker klagen! Krijg je een flinke smak geld!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:27

Heel goed gedaan. Je hebt het getroffen dat de DB afdeling in jouw gebied gezond verstand heeft. Dit soort 'geintjes' kan behoorlijk uit de hand lopen.

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:21

Goed gedaan, misschien kom je zo van dr af... sommige mensen moeten ook altijd wat te zeuren hebben grrrrrrr

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:34

pff wat een k*twijf...
Heb je er echt geen gedacht van waarom ze het op jou gemunt heeft?
heel raar zeg.. Hoe oud is die vrouw?
Ik vind de brief heel netjes Lachen
Hou ons op de hoogte Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 00:37

Ik heb de verslagen gevraagd van de DB, voor het geval dat, en vandaag was ze er weer.
Ze heeft stenen gegooid, op ons huis, en geschreeuwd dat ik goldy met rust moest laten. Heb de politie gebeld, die zijn haar op komen halen, en heb haar nog gewaarschuwd voor de processierupsen.

Vervolgens vroeg de pliesie of ik aangifte wilde doen, JA, maar of ik haar nog even mocht spreken voordat ik dat deed.
Ze mochten haar maar vasthouden tot ze gekalmeerd was, dus heeft ze daar een paar uur gezeten, en toen ben ik voor de laatste keer met haar gaan praten. Na de schrik daagde me dat een shet in het dorp ook goldy heette (maar die is al jaaaaaaren weg), en dus gooide ik het over die boeg. Oom meegenomen in zijn pak, dat was mijn 'advocaat' (aka getuige met bandje), en gevraagd wat dat met goldy was.

Goldy was het perdje dat ze vroeger gevoerd had. Ze kon overduidelijk zien dat dit Goldy was, en dat ik haar zo slecht behandeld en gevoerd had, dat ze niet groter was geworden dan haar veulen grootte. Hoe oud is Goldy nu dan? 8 jaar ongeveer. Bobby is pas bijna 3, dus dat kan al niet, vertelde ik haar, maar dat ging er niet in. Wat het arme dier had gedaan om zo'n behandeling te verdienen...
Ik leg haar dus de verslagen van de DB voor, want niets anders leek vat op haar te hebben, en daarin stond dat het een 2-3 jarige shet is, in perfecte conditie, dat ze lichamelijk en geestelijk helemaal in orde is, stalling, eten en drinken meeeer dan voldoende is, maar vooral dat ze ook Bobby heet, en dus niet Goldy. Toen bedacht ze zich, 'ja maar jij bent toch dat meisje van de topaasstraat dat esther ook verzorgde, en waar die veulentjes zo bang van waren?' 'Nee mevrouw, allereerst waren het geen veulentjes, maar shetlanders, die worden nou eenmaal niet groter, en ten tweede was het een ander meisje, dat woonde aan de andere kant van de kruising, tot haar vader stierf. Zij verzorgde ze.' 'Oh, ben jij niet (naam noem ik hier ook maar weer niet Lachen )' 'Nee, ik heet Lizanne, van Huub van Tjieu van Curvers (zo gaat dat in een dorp: Lizanne curvers? lizanne van huub van tjieu van curvers?).
Enfin, verder nog uitleg gegeven over shetlanders, en DAT DIE NIET GROTER KONDEN WORDEN, en over Bobbie, en hoe ze precies verzorgd werd. Misverstand dus, maar ik ben aan het twijfelen of ik niet toch een aanklacht tegen haar indien. Heb aleens eerder een aanklacht in kunnen dienen (vrouw die kostte wat kostte haar kind op Bobby wilde zetten, zich al vaker over het hek had gewrongen en uiteindelijk hek had vernield, Bubs had beklemd en kind erop gedauwd, wat fout ging) en ik begin er wel een beetje genoeg van te krijgen. Maar ja, van de andere kant is het dus gewoon een idioot die meent iets te weten over dingen die gewoon onmogelijk zijn.

Maar goed, ik heb gezegd dat ik er nog over na wil denken, maar dat als ik hoor dat ze ook maar iets tegen iemand anders heeft gezegd (heb de naam van mijn oma's ongewilde bronnen genoemd, daar schrik je van als je ze kent uit het roddelcircuit) over dat ik Bubs niet goed verzorg, ze meteen alles aan haar broek krijgt.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:44

Ik zou toch aangifte doen, als is het maar dat ze een kind op andermans pony wil laten rijden zonder toestemming, de risico's die daaraan verbonden zijn, dat kind had er iets aan over kunnen houden (je pony ook trouwens)
volgens mij is er echt iets mis met dat mens Nagelbijten / Gniffelen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 01:20

neenee, dat was een andere vrouw, maar die had ik ook aan willen klagen. Deze heeft verder niets met bubs gedaan Lachen

Die andere heeft haar lesje ook geleerd

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:03

Wat onwijs *pieperdepiep* voor je. Frusty
Frusty Ik denk dat er met deze betreffende mevrouw psygisch iets niet helemaal goed gaat. Ze blijft, ondanks overtreffend bewijs, ervan overtuigd dat ze dit paardje van 'vroeger?' kent. In dat geval zou enige bijv. psychiatrische begeleiding op zijn plaats zijn.
Als je een aanklacht hoeft ze geen gevangenis straf of boete krijgen, maar zou ze wel in psychiatrische traject kunnen komen. Jij hebt nu last hiervan, maar het kan best wel zijn dat er met haar nog veel meer dingen aan de hand zijn.
Kortom: ik raad aan om wel een aanklacht te doen Ach gut

Veel succes, ik volg je verhaal...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 13:53

Ze lijkt het nu wel te begrijpen, maar ja... als ze toch nog eens zo'n rare opmerking maakt, is het misschien toch een goed idee Lachen

Had ik nog helemaal niet aan gedacht trouwens, dat ze dan niet in de gevangenis komt, en geen boete krijgt, maar wel psychische hulp.

Voorlopig lijkt het er in ieder geval op dat ze vroeger een paar lievelings veulentjes had (die geen veulentjes waren), en dat ze gewoon dacht dat het hetzelfde paard was.

Ik laat het hier voorlopig bij, maar iedereen: heel hartelijk bedankt voor lusiterende oren, adviezen en bijstand Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:02

Ik vind het ontzettend vervelend voor je, maar moet toch zeggen dat je het niet handig hebt aangepakt.

Vind de brief die je aan haar hebt geschreven nogal bedreigend eerlijk gezegd. Daarnaast kan je het onmogelijk hardmaken.

'' waarop u aangeklaagd wordt voor laster en smaad. ''

Dat heb jij helemaal niet voor het zeggen...laat staan 4x aangeklaagd, dat is onmogelijk als het om hetzelfde ' misdrijf ' gaat. Ik denk, ben er vrijwel van overtuigd, dat deze brief eerder in jou nadeel dan in jou voordeel zal werken bij een rechter.

Verder weet ik niet of je de omschrijving van laster in de wet kent, volgens mij valt het daar niet onder. DB is namelijk géén overheid. Smaad twijfel ik over, zou je nog een KLEIN kansje mee hebben misschien, maar zal ook niet meevallen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:06

pff ongelovelijk
bij loos alarm komt de db wel en als het echt nodig is laten ze het afweten
ik heb de laatste tijd echt geen goedde pet op van die lui
ik vraag me af of dit ook auqedaat word afgehandeld

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:17

[quote="weslyjune"]Wat onwijs *pieperdepiep* voor je. Frusty
Frusty Ik denk dat er met deze betreffende mevrouw psygisch iets niet helemaal goed gaat. Ze blijft, ondanks overtreffend bewijs, ervan overtuigd dat ze dit paardje van 'vroeger?' kent. In dat geval zou enige bijv. psychiatrische begeleiding op zijn plaats zijn.
Als je een aanklacht hoeft ze geen gevangenis straf of boete krijgen, maar zou ze wel in psychiatrische traject kunnen komen. Jij hebt nu last hiervan, maar het kan best wel zijn dat er met haar nog veel meer dingen aan de hand zijn.
Kortom: ik raad aan om wel een aanklacht te doen Ach gut

nou nou zo snel ga je ook weer niet het gekkenhuis in ,hoor !
je gaat wel erg ver met je oordeel over wanneer en hoe iemand psychiatrische hulp krijgt nee, zo gaat het in werkelijkheid niet
ik vind wel dat die vrouw niet helemaal in orde lijkt en dat ze te ver is gegaan
Enne, de DB komt bij ons WEL kijken maar denk dat ze soms IDD door rare fantiekelingen een ander beeld krijgen van mensen die bellen om een halstertje wat niet goed zit of te lange staarten

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:26

OMG, wat erg, het lijkt wel een grap ofzo Nagelbijten / Gniffelen
Volgens mij is ze psychisch niet in orde hoor.
Ik zou haar aanklagen Bloos
Wie weet wat voor schade ze nog kan aanrichten bij andere mensen enz

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:28

Juist paintedblack, vind ik ook.

En nog eenmaal voor de duidelijkheid: Je kan haar helemaal niet aanklagen!

Je kan eventueel aangifte doen bij de politie, en als daaruit blijkt dat de vrouw daadwerkelijk strafbaar is, wat eerst bewezen zal moeten worden, dan heeft het Openbaar Ministerie de mogelijkheid om deze vrouw aan te klagen. Jijzelf kan dat NIET.

Ik hoop voor je dat het hier gewoon bij blijft en je er geen last meer van hebt. En het is een leuke pony!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 14:39

Ahzooooo Haha! °zie ik daar een lampje verschijnen?° Ik heb altijd gedacht dat als je een advocaat in de arm nam, dat wel kon, maar goed, dat maakt het alleen maar makkelijker.

Ik moet eerlijk zeggen, toen het eenmaal uitgelegd was, leek ze het ook te begrijpen. Ik wil er dus duidelijk bij zeggen dat het bij mij overkomt als een misverstand, en dat ze niet psychologisch wankel in elkaar zit.

Ik blijf er echter bij, dat als ik van de roddeltantes hoor (hoort mijn oma niet bij, maar zulke bronnen zijn altijd handig) dat er iets naar andere mensen is 'uitgelekt', ik dan wel aangifte ga doen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:10

Yep, ik was ook kort door de bocht.... maar ik hield rekening met de mogelijkheid dat dit incident enkel topje van de ijsberg is (dus dat er meer dingen mogelijk niet goed gaan bij haar). In Nederland lopen veel mensen rond die recht hebben op (psychiatrische) hulp, maar altijd buiten de netten blijven.... vandaar... Maar jou inschatting van de situatie is veel belangrijker dan de mijne, want jij hebt haar in 'relife' gezien.

En ik vroeg me af waarom maak je je zorgen over het feit dat anderen weten dat zij vind dat jeje pony niet goed verzorgt. Ik ga er vanuit dat iedere halve debiel kan zien dat ie er goed uit ziet (sorry voor die mevrouw)...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:04

Het interesseert me op zich niet zoveel wat mensen van me denken, ik weet toch hoe het echt zit.

Ik vind het alleen één ding iemand te beschuldigen, dat is nog niet zó erg, maar ik HAAT het als mensen opzettelijk over je liegen achter je rug.

Als ze het dan zo vuil wil spelen, dan kan ze het krijgen ook Lachen