HELP! Paspoort?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

HELP! Paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 15:56

Mijn bubske heeft wel papieren, maar géén paspoort. Hoe gaat het hele gebeuren nou eigenlijk in zijn werk? Je laat je paard chippen en dan....

MamboBeach

Re: HELP! Paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:58

....... stuur je alle gegevens op die je van de dierenarts krijgt, wordt uitgelegd! Daarna betaal je en krijg je het toegezonden!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:00

Dank u Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:01

...en net als met enten niet meteen dezelfde of volgende dag fanatiek aan het dressuren slaan Lachen Wordt een chip niet ingebracht in een spier? Duurt tien dagen voor hij ingekapseld is, geloof ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:07

Gewoon DNA laten trekken? Hoef je tenminste geen rekening mee te houden.......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:12

khirshanta schreef:
Dank u Lachen

Geen dank! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 04:57

ikke schreef:
Gewoon DNA laten trekken? Hoef je tenminste geen rekening mee te houden.......

Ben ik het helemaal mee eens

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:02

En nou we het daar toch over hebben: hoe zit dat nou precies: wat ik het verschil tussen paspoort en papieren? En wat moet ie verplicht hebben en wat is optioneel?

[ Het leek me onnozel om voor zo'n domme vraag een nieuw toppic te starten Clown ]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:40

Shalbo schreef:
En nou we het daar toch over hebben: hoe zit dat nou precies: wat ik het verschil tussen paspoort en papieren? En wat moet ie verplicht hebben en wat is optioneel?

[ Het leek me onnozel om voor zo'n domme vraag een nieuw toppic te starten Clown ]

Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.....
Maar even een serieus antwoord: Registratie (middels DNA óf chip) is verplicht en dit is gekoppelt aan het paspoort.
Papieren vertellen iets over de afstamming van je paard en bij welk stamboek het is ingeschreven. het moge duidelijk zijn dat dit laatste optioneel is, van sommige paarden is immers zeer weinig (of niks) bekend.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:16

Maar stel nou, je paard heeft papieren, maar deze zijn kwijt geraakt o.i.d. Hoe zit dat dan met niuwe aanvragen? Zijn hier kosten aan verbonden?

Ik neem overigens aan dat het paspoort verplicht met (eventuele) koop meegaat. Is dit dan tevens een bewijs van aankoop? Of ben ik nu allemaal dingen door elkaar aan het gooien?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:17

als je een paard laat chippen,krijgt die dan ook automatisch een paspoort?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 05:01

Als je je paard laat chippen krijg je een paspoort hierin moeten ook de vaccinaties komen. Bij aankoop / verkoop van een paard moet in ieder geval het paspoort met het paard mee naar de nieuwe eigenaar (mede ivm het kunnen noteren van vervolgentingen) en de bijbehorende stamboekpapieren (indien behorend tot een stamboek) moeten met vermelding van naam en adresgegevens van de oude en nieuwe eigenaar alsmede de handtekeningen van oude en nieuwe eigenaar naar het betreffende stamboekkantoor verstuurd worden. De koper krijgt dan de papieren na verwerking thuisgestuurd.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:37

Of DNA laat vast leggen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:00

@ Shalbo, het paspoort is geen bewijs van eigendom. Dat kun je alleen bewijzen door aan te tonen dat jij verzorging (de kosten van) betaald. Door veeartsrekeningen ed.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:19

Jamezy schreef:
...en net als met enten niet meteen dezelfde of volgende dag fanatiek aan het dressuren slaan Lachen Wordt een chip niet ingebracht in een spier? Duurt tien dagen voor hij ingekapseld is, geloof ik...

10 dagen? Wij rijden gewoon na 2 dagen weer intensief.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:29

@ esperanza: dat vraag ik omdat ik hier op bokt zo'n akelig verhaal had gehoor over een vrouw wiens paard ontnomen was omdat het vier eigenaren terug ontvreemd zou zijn en dit aantoonbaar was middels papieren. (het verhaal is actief, dus je zult het ongetwijfeld snel vinden). Ik neem aan dat dan de papieren in dit geval het paspoort is?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:51

Nee, denk ik niet... Papieren zijn denk ik (in dat geval) de stamboekpapieren. Niet dat dat officieel wel eigendomspapieren zijn. Ik heb dat topic eens geloezen dacht ik, vaag verhaal is dat. Maar je kunt met Da rekeningen ed je eigendom aantonen. Maf eigenlijk he?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:59

als je een paard koopt die helemaal niks heeft,geen papieren,chip paspoort of wat dan ook.
die laat je dan chippen,maar je hebt geen papieren om het eigendom mee aan te tonen.
hoe werkt het dan?
want je kan eerdere entingen niet aantonen ook.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:11

Gelukkig ben ik niet de enige die er niets van snapt. Het is inderdaad vreemd geregeld, Esperanza :S

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:11

Ik heb een pony zonder papieren laten schippen. Er zat nog een entingsboekje bij dat wel. Maar dan krijg je gewoon van de KNHS een paspoort en ik heb de pony opnieuw laten enten. Dus toen was het paspoort in orde. Dit voor transport en wedstrijden. Maar dat is allemaal nog geen eigendomsbewijs.

Het is beter om je DA rekeningen te bewaren (of andere rekeningen waaruit blijkt dat jij de kosten van de verzorging draagt) Dat is het enige wettelijke bewijs.

@Snoevie even off topci: je gelooft het nooit. Ik heb nu ook een bit die gebroken is.... Ik heb dit bit net een jaartje en nu zit er een scheur in de bitring Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:08

jee esperanza,dat is link,van je bit!niks ernstigs gebeurd?

maar dan nog een vraag,als je geen wedstrijden wil starten,moet je dan alsnog bij de knhs een paspoort aanvragen?
en krijg je niet automatisch een paspoort als de DA je pony komt chippen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:46

Snoevie schreef:
maar dan nog een vraag,als je geen wedstrijden wil starten,moet je dan alsnog bij de knhs een paspoort aanvragen?
en krijg je niet automatisch een paspoort als de DA je pony komt chippen.

Dat paspoort is verplicht bij vervoer over de weg in een wagen. Het paspoort is dus feitelijk verplicht en is gekoppelt aan registratie (DNA óf chip!)

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:48

Esperanza schreef:
@ Shalbo, het paspoort is geen bewijs van eigendom. Dat kun je alleen bewijzen door aan te tonen dat jij verzorging (de kosten van) betaald. Door veeartsrekeningen ed.

Hoi hoi,

Bij mijn paard staat in zijn papieren wie de eigenaar is! Kun je dit er zelf in laten zetten ofzo dan?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:58

Het staat er in, en je kan het laten wijzigen bij de instantie die het paspoort uitgeeft. Maar dan nog is het geen wettig eigendomsbewijs!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:51

Ik heb gister mn paard laten chippen, als je paard geen papieren heeft is het geen probleem. Want dan gaat het formulier wat de dierenarts ingevuld heeft naar de KNHS en daar krijg je dan een paspoort van.
Maar ik heb een paard die bij het KWPN staat ingeschreven. Ik heb hier alleen geen papieren van en ook geen paspoort. Maar het chipnummer moet wel in het paspoort komen en om een paspoort aan te kunnen vragen heb ik de stamboekpapieren weer nodig die ik niet heb.... zucht.
Dus moet ik waarschijnlijk een duplicaat gaan aanvragen en zo... Heeft iemand daar ervaring mee hoe dat gaat? Het gaat denk nog een dure grap worden bij elkaar.