E-rijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte29

E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:22

Vraagje:

Hoe vaak hebben jullie examen gedaan voor je E-rijbewijs, ik lijk wel zo'n Sjaak die het nooit gaat halen. Heb een prachtige trailer, een auto, een paard. WIL NAAR HET BOS!!!! Maar heb geen rijbewijs, en ik wil niet steeds anderen vragen.

Ik hou vol! Maar was gewoon benieuwd, of er meer zo'n moeite mee hadden als ik.

Groetjes

pascale

Re: E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:23

hoi haha ik heb al moeite met rijbewijs B hihi!
ga steeds te hard maar suc6 ermee!lukt je vast wel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:23

een stalgenootje heeft er zelfs in totaal 5 keer over gedaan!
(en ze kan het nog niet Haha! Clown als je die ziet stuntelen... )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:10

Ik heb het in 1 keer gehaalt, zelfs zonder ook maar 1 aanmerking van de examinator. Het is gewoon hetzelfde als rijden zonder trailer, maar dan iets langzamer. Het achteruit rijden zou je zelf al veel kunnen oefenen buiten de lessen om (bijvoorbeeld op het stalterrein), dat is meestal het moeilijkste punt...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:45

Citaat:
Het is gewoon hetzelfde als rijden zonder trailer, maar dan iets langzamer

dat ben ik niet helemaal met je eens, niet iedereen kan met een trailer rijden, er zijn niet voor niks een hoop paarden met trailerproblemen omdat de baas niet goed rijdt. Knipoog
Ook is met trailer rijden echt niet hetzelfde als zonder maar dan langzamer, het optrekken en de bochten door, de rotondes etc moet je echt niet alleen maar langzamer nemen. Je moet je heel erg bewust ervan zijn dat je paard niet weet welke kant jij opgaat of wanneer jij remt/optrekt. Hij ziet de knipperlichten niet en daarnaast kan ie ook niet logisch nadenken dat jij dan links of rechtsaf gaat.
Ik ben ook in 1 keer geslaagd maar had vreselijk moeite met links en rechts in mn spiegels.... Lachen heb daarom meer lessen van te voren genomen dan gebruikelijk was. Maar had daar dus wel baat bij! Nou prop ik de trailer in het kleinste gaatje maar dat is kwestie van oefenen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:48

Ik moet eerst nog mijn normale rijbewijs halen (moet volgende week vrijdag op!)
Maar daarna wil ik ook mijn E rijbewijs halen.. En dan het liefst in zo'n 1-dags cursus..
Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan? Ervaringen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:50

Ik heb het in 1 keer gehaald, tot verbazing van rijschoolhouder en rij-instructeur ( en nog een legertje mensen die mijn autorijdkunsten kennen ). Ik moest de examinator beloven de bebouwde kom zo veel mogelijk te vermijden, en toen was ik met mijn hakken over de sloot geslaagd. Ik heb ondertussen met een paardentrailer gereden en dat vond ik echt veel makkelijker dan met die idioot grote bak van de rijschool.
Ik heb 13 lessen gehad, maar ze hadden me meer geadviseerd. Ik kon het dan ook niet in 1 dag halen, ik heb het verspreid over enkele weken gedaan.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:51

Veel oefenen en les nemen. Ik ben de tweede keer geslaagd Heb erna nog geoefend want aanhanger van de rijschool en trailer is toch nog anders en als je paard erin staat is het ook weer wennen. Zeker met een paard moet je zorgen dat je de bochten goed doorgaat geen stoepjes meenemen enzo dat vergeten mensen nog wel eens.

Ik heb er 3 dagen over gedaan 13 uur les en derde dag examen. Minder had ik echt niet gewild.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:54

Ik heb een 2 daagse cursus gedaan, dan rij je de eerste dag de hele dag
en de volgende dag alleen 's ochtends en rij je begin van de middag af.
Ik heb wel zelf met een trailer geoefend met parkeren en achteruit rijden
en dat scheelde wel heel veel.

Heb mijn examen gelukkig wel in 1 keer gehaald.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:06

@superpluisje; hoeveel uur les heb je gehad?

Trouwens wat hebben jullie in totaal betaald en hoeveel uur heb je dan les gehad?

@Lotte29; sorry dat ik je topic een beetje overneem Tong uitsteken , maar ik vind het een beetje onzin om er nog 1 te starten haha..

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:53

nina88 schreef:
@Lotte29; sorry dat ik je topic een beetje overneem Tong uitsteken , maar ik vind het een beetje onzin om er nog 1 te starten haha..

Geen probleem!! Ik ben ook best benieuwd. Ik ben dus nog steeds bezig, heb nu 12 lessen gehad en ga binnenkort voor de derde keer examen doen. ! Lastig punt, ik kan alles, de instructeur wil me geen eens lessen meer verkopen maar heb een extreme vorm van examenvrees. Tijdens het examen kan ik alleen huilen, beven, trillen en er komt niets meer uit. Laatste keer een bord: mocht je langer dan 8 meter niet in. Ik heb op dat moment geen idee wat het betekend en rij gewoon door he!! Ik rij al bij BNOR (rijkswaterstaat) op medisch gronden omdat al langer bekend dat ik dit heb.....

Maar ik zet door...

Nina88 succes volgende week!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-07 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:54

nina88 schreef:
@superpluisje; hoeveel uur les heb je gehad?

De eerste dag volgens mij 7 of 8 uur en de tweede dag 3 of 4 uur.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:00

een kennis 3x en nog niet gehaald.
uiteindelijk heeft ze een trailer gekocht, die ze in combinatie met de auto van dr vriend zonder E mocht rijden.

Ik ga het ook proberen. 8 uur les op een dag en aansluitend examen. ben benieuwd of het lukt. zo niet, rijd ik met dezelfde combinatie en heb dus geen E nodig.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:03

Ik heb een hele dag les gehad en vervolgens meteen examen gedaan. Bochtje achteruit was niet super maar 6 jaar geleden keken ze nog niet zo nauw. Clown

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:04

ik wil het binnen kort ook gaan halen dus vind het wel interresant om jullie ervaringen te lezen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:06

ik ben de eerste keer ook gezakt hoor, zo'n 3 of 4 jaar geleden
maar als de centjes er zijn ga ik er wel weer voor maar wel bij een andere rij school

edit : had trouwens het e rijbewijs gewoon in een keer en kreeg geen cometaar over mijn handelingen en kreeg ook niet te horen waarom in nou exact gezakt ben maar ik heb een vermoedden dat ik te ongeduldig was (kreeg bij mijn e examen tehoren dat ik te truttig reed en dat wou ik voorkomen) en dat ik een stel oudjes voorbij reed waarna de examinator ineens zei hier afslaan dus ik zal die wel afgesneden hebben.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 22-02-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:08

Vergeet niet, dat het lessen met je E-Rijbewijs iets heel anders is dan met een paard achterin..
Met het lessen heb je namelijk vaste lading, waarmee je rustig over een hobbel kan scheuren.. Rijden met een paard achterin vereist veel meer voorzichtigheid en een veeeeel lager tempo. Je kunt niet zo door een bocht, je moet er kruipend doorheen.. en remmen kun je ook beter laten.. Afremmen op je motor is veel beter (terugschakelen).. Denk dan met rijden vooral aan jezelf en je paard en laat de rest van de weggebruikers even de hik krijgen..
Succes met lessen in ieder geval, ik heb hem in 1x gehaald Lachen

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:11

driebergen schreef:
een kennis 3x en nog niet gehaald.
uiteindelijk heeft ze een trailer gekocht, die ze in combinatie met de auto van dr vriend zonder E mocht rijden.

Ik ga het ook proberen. 8 uur les op een dag en aansluitend examen. ben benieuwd of het lukt. zo niet, rijd ik met dezelfde combinatie en heb dus geen E nodig.

Mag ik wel zeggen dat ik dit zeer onverstandig vind? Ook al kreeg je het er vroeger bij, (dat is vaak het eerste wat ik hoor als ik met deze argumenten kom) het is echt allejezus moeilijk om met die combinatie te rijden hoor. Inmiddels kan ik er goed mee uit de voeten en is het (lees ergens bovenstaand antwoord) meer mijn examenvrees dan dat ik het niet kan. Maar het blijft een hele prestatie, en wat ik een extra druk vind......je kostbaarste bezit staat erin!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:17

onverstandig of niet,

deze kennis draait zonder enige moeite haar trailer op de moeilijkste plaatsen. Met of zonder paard. Er kan inderdaad een vorm van examenstress zijn geweest toendertijd, maar ze heeft in de tussentijd zoveel ervaring op gedaan dat het prima gaat en ik laat mijn paard met een gerust hart aan haar rijkunst over.

Als ik het idee heb dat ik de auto met trailer niet onder controle heb, zou ik nog enkele lessen nemen.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:29

Gerust hart is het belangrijkste natuurlijk, dan zal het wel goed zijn. Ik wilde alleen maat aangeven dat het best een hele klus is. Gisteren even naar de hoek gereden om de banden op spanning te brengen. is nogal krap bij die pomp, dan sta je toch mooi 5 minuten te draaien. Nou als je dan geen lessen hebt gehad wordt 5 minuten mooi 50 minuten....

Succes en groetjes...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:39

heb je voor die examenstress al eens bach rescue remedy geprobeerd of iets dergelijks? misschien haalt dat nou net even de scherpe kantjes eraf voor je.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:43

Deze kennis heeft 3x afgereden, compleet met hele dagen lessen en losse lessen. Er was op een gegeven moment genoeg geld aan gespendeerd.

Ik zou nu ook met de trailer mogen rijden, maar dat durf ik niet. vandaar die lessen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:47

cissy schreef:
Citaat:
Het is gewoon hetzelfde als rijden zonder trailer, maar dan iets langzamer

dat ben ik niet helemaal met je eens, niet iedereen kan met een trailer rijden, er zijn niet voor niks een hoop paarden met trailerproblemen omdat de baas niet goed rijdt. Knipoog
Ook is met trailer rijden echt niet hetzelfde als zonder maar dan langzamer, het optrekken en de bochten door, de rotondes etc moet je echt niet alleen maar langzamer nemen. Je moet je heel erg bewust ervan zijn dat je paard niet weet welke kant jij opgaat of wanneer jij remt/optrekt. Hij ziet de knipperlichten niet en daarnaast kan ie ook niet logisch nadenken dat jij dan links of rechtsaf gaat.
Ik ben ook in 1 keer geslaagd maar had vreselijk moeite met links en rechts in mn spiegels.... Lachen heb daarom meer lessen van te voren genomen dan gebruikelijk was. Maar had daar dus wel baat bij! Nou prop ik de trailer in het kleinste gaatje maar dat is kwestie van oefenen.

Daar heb je gelijk in. Het alleen langzamer rijden is vooral van toepassing op je examen (dan rij je met een gewone grote aanhangwagen). Het rijden met de trailer (wat dus komt als je je rijbewijs gehaalt hebt) is idd andere koek (en dan is alleen langzamer rijden erg kort door de bocht). Vooral het ver vooruit kijken en het vlak sturen en mega gelijkmatig remmen is even wennen. De eerste paar keer heb ik dan ook zonder paard in de trailer gereden.

Nu weet ik dat ik goed rij met de trailer. Mijn paard, en ook andere paarden komen erg relaxed de trailer af als ik gereden heb. Ze stappen ook niet tot heel weinig om in de trailer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:54

Ik heb iets van 20 lessen gehad. Hier in Duitsland heb je een aantal verplichte lessen (ik geloof iets van 8 uur) waarin je onder verschillende omstandigheden gereden moet hebben voordat je op mag. Dat is bijvoorbeeld in een wijk, op de snelweg, op de provinciale weg en in het donker. en ook het achteruitrijden natuurlijk.

Ik heb de 20 uur in een week of 3 gereden, en daarna ben ik op gegaan. Mijn man kon al rijden met een aanhangwagen, en is dus met 8 lessen over 2 dagen opgegaan. We zijn beide geslaagd. Ik met complimenten, en mijn man met enige opmerkingen Haha!

Ik vind het wel verstandig om te leren rijden met een aanhangwagen voordat je met een trailer gaat rijden. Je moet toch leren hoe lang je bent, en hoe je bochten moet nemen, vooral als er weinig plaats is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:33

Losse lessen (in totaal 10 uur) en in 1x geslaagd.
Je moet de handigheid even te pakken te krijgen, een goede instructeur helpt daar heel veel bij.
Sommige mensen leren het nooit, maar dat geldt ook voor gewoon autorijden.