probleem bij inladen !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:03

Gister had ik een dressuurproefje met de pony van mijn vriendin, en we hadden een strijd om hem in de trailer te krijgen.
toen we klaar waren hebben we hem met 5 man erin gekregen met een longeerlijn.

Heeft iemand nog andere tips dan dit om hem met geduld erin te zetten.

Als we hem aan de klep laten snuffelen heeft het nog geen zin en met voer leiden wil ook niet !!

3xmlover
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-06

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:07

Je kan een keer proberen de pony te blinddoeken.
Ik ken iemand die eerst ook altijd veel problemen had om haar paard de trailer in te krijgen
en toen ze dit deden liep hij er gelijk in.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:12

hebben we gister al geprobeerd maar dat wou niet toen zette hij helemaal geen stap meer

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:16

waarom meteen dwingen??? Boos!

een paard is een vluchtdier, en zal niet snel in zo kleine trailer stappen...
het paard moet je goed vertrouwen...

hier een link waar je je paard kan leren trailerladen om een rustige maniet ZONDER geweld

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... railer.htm

Suc 6

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:16

Mijn paard deed het eerst ook nooit.. Maar toen we haar een paar keer naar iets leuks (wei) Mee hadden genomen loopt ze er zo ineenkeer op Knipoog

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:53

XxSultanxX schreef:
waarom meteen dwingen??? Boos!

een paard is een vluchtdier, en zal niet snel in zo kleine trailer stappen...
het paard moet je goed vertrouwen...

hier een link waar je je paard kan leren trailerladen om een rustige maniet ZONDER geweld

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... railer.htm

Suc 6



Hoezzo dwingen ?

jump_girl

Berichten: 559
Geregistreerd: 02-01-07

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:57

vooral niet stoppen voor je de trailer ingaat heel zelf verzekerd doorlopen en desnoods laat iemand binnen wachten die rammelt met een emmer lekkers

Lorento

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Haaksbergen

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:03

Voordat je de trailer inloopt er eerst voor zorgen dat je paard je uberhaupt wilt volgen. Dat hij stopt met lopen wanneer jij dat doet en dat hij dan niet gewoon zijn eigen weg gaat. Wanneer dat een beetje lukt, loop je snel en zelfverzekerd naar de trailer. Zorg ervoor dat iemand achter je paard staat. Die persoon kan je paard aanmoedigen om de trailer in te gaan. En ik zal altijd iets lekker meenemen. Als hij dan in de trailer staat, kun je hem heel snel belonen en zal hij de volgende er eerder ingaan wanneer er iets positiefs tegenover staat. Mijn paard wilde eerst ook niet onze nieuwe trailer in maar dat gaat nu echt stukken beter. Bij mij werkte belonen bij iets goeds beter dan straffen bij iets slechts!

Dennis_Eros
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-01-07

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:08

Met een emmer voer of een wortel ofzo hem of haar erin proberen te lokken. Zo enkele keren tot er uiteindelijk ook zonder ingaat

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:11

Ik vind 5 man erg veel. Niet echt vriendelijk tegenover het paard.
Hoe zou jij reageren als ze met 5 mensen jou iets willen laten doen, wat toch vreemd voor je is?

Silence hoef ik ook niet in te laden met meer dan 2 mensen. Dan flipt hij helemaal en gaat alleen maar gekke sprongen maken.
Ga ik alleen met hem aan de slag, door veel tegen hem te praten, dan staat hij er zo op.
Ik heb alleen iemand buiten de trailer staan om Silence op de klep te houden zodat hij er niet naast stapt, maar deze persoon bemoeid zich verder nergens mee. Ik ben daar nu op aan het trainen, omdat hij mee mag op vakantie.
Dwingen vind ik zo paard onvriendelijk. Daarom werk ik er nu aan en steek ik er tijd in voordat ik het echt op de trailer zet voor de vakantie.
Natuurlijk kan ik een dag voor vertrek eens kijken hoe hij eigenlijk reageerd, maar deze manier vind ik veel vriendelijker.
Hij word niet gedwongen en grote kans, dat ik bij vertek niet eens veel werk meer heb.

Creeër rust voor je paard.
Nogmaals, jij zou jezelf ook niet prettig voelen als ze met 5 man proberen iets voor elkaar te krijgen.
Als jij hem op de trailer wilt krijgen, vind ik dat je daar rustig aan moet werken.

Geen één paard is uit zichzelf trailermak.
Waarom denk je dat ik 4 maanden voor de vakantie al begin met trailertraining. Gestoord
Laatst bijgewerkt door Silence op 18-02-07 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:13

3xmlover schreef:
Je kan een keer proberen de pony te blinddoeken.
Ik ken iemand die eerst ook altijd veel problemen had om haar paard de trailer in te krijgen
en toen ze dit deden liep hij er gelijk in.


dit is dus een paard tegen zijn zin de trailer in duwen !
en zoals je onder al zei heb je dat al geprobeert !!!
in jou stukje staat met 5 man !! erin gekregen met een longeerlijn !!! en dat noem jij geen dwingen????

je kan je paard ook op een normale manier (zonder geweld) erin krijgen...maarjah de meeste mensen hebben geen zin om trailer training met hun paard te doen !

Een paard word NIET trailermak geboren hoor Knipoog

Anoniem

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:15

Stro op de vloer leggen? Dan lijkt het lichter in de trailer en soms durven paarden er dan beter in.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:25

Longeerlijn achter de kont langs..
dus aan de ene ring vast binden..achter de kont langs..door de andere ring..en dan strak houden...verder niet trekken..alleen zorgen dat de lijn strak staat..paarden vinden over het algemeen de druk niet fijn en gaan op een gegeven moment de trailer wel op. Tenminste zo doen wij het, werkt (*klopt evn af*) altijd!
Tenzij: je een knettergek paard hebt, zwaar angstig etc..

Belangrijkste is, vind ik, rustig blijven, beetje geduld (soms lastig ) en vooral niet lokken met voer en dat soort onzin..als ie erin is gegaan, kan je m evt wel wat geven als beloning..maar van dat lokken etc worden ze naar mijn idee alleen maar verwend/vervelend. Hij moet ook gewoon de trailer opladen zonder eten! Vork

Enne oefen een paar x thuis..even een klein stukje rijden etc. En niet halsoverkop als je op concours moet/ op tijd staat; om stress te voorkomen Duivel

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:30

- Eerst zorgen dat hij goed naar je stem luistert, dat hij je volgt enz.
- Je zou de trailer ook bij hem in de wei kunnen zetten en er dan hooi in leggen
zo weet hij dat de trailer geen ''eng ding '' is.
- De longeerlijn vastklikken aan de ene kant van de trailer en dan achter je pony langs
en een beetje druk zetten op de lijn en vaak loopt ie der dan wel in.
- een bezem tegen ze kont aan duwen.
- of net zo als wat op die ene site staat proberen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... railer.htm

Succes!! Knipoog

Natascha13

Berichten: 1900
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Slagharen

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:16

Even een stipje, mijn paard heeft ook laadproblemen, eerst ging het goed (duurde 5-10 min voor ze erin stond) maar laatst een uur, waarmee ik ook gelijk haar vertrouwen heb geschaadt. Dus ga denk ik die site die is gegeven maar eens heel goed bestuderen en uitproberen.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:19

Longeerlijn kan hoor, alleen zijn er ook paarden die dat niets vinden. Daar hoeft een paard niet eens knettergek of angstig voor te zijn.

Er zijn verschillende manieren om een paard te laden zonder gelijk 5 man erbij nodig te hebben. Parelli, Monty Roberts, noem maar op.

Hier op Bokt kun je al heel veel vinden over dit onderwerp en hoe het aan te pakken.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:24

Silence schreef:
Ik vind 5 man erg veel. Niet echt vriendelijk tegenover het paard.
Hoe zou jij reageren als ze met 5 mensen jou iets willen laten doen, wat toch vreemd voor je is?

Silence hoef ik ook niet in te laden met meer dan 2 mensen. Dan flipt hij helemaal en gaat alleen maar gekke sprongen maken.
Ga ik alleen met hem aan de slag, door veel tegen hem te praten, dan staat hij er zo op.
Ik heb alleen iemand buiten de trailer staan om Silence op de klep te houden zodat hij er niet naast stapt, maar deze persoon bemoeid zich verder nergens mee. Ik ben daar nu op aan het trainen, omdat hij mee mag op vakantie.
Dwingen vind ik zo paard onvriendelijk. Daarom werk ik er nu aan en steek ik er tijd in voordat ik het echt op de trailer zet voor de vakantie.
Natuurlijk kan ik een dag voor vertrek eens kijken hoe hij eigenlijk reageerd, maar deze manier vind ik veel vriendelijker.
Hij word niet gedwongen en grote kans, dat ik bij vertek niet eens veel werk meer heb.

Creeër rust voor je paard.
Nogmaals, jij zou jezelf ook niet prettig voelen als ze met 5 man proberen iets voor elkaar te krijgen.
Als jij hem op de trailer wilt krijgen, vind ik dat je daar rustig aan moet werken.

Geen één paard is uit zichzelf trailermak.
Waarom denk je dat ik 4 maanden voor de vakantie al begin met trailertraining. Gestoord


We hebben lang genoeg met geduld voor de trailer gestaan en wie zegt dat wij geen geduld hebben met 5 mensen te gelijk !!

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:26

nielsd schreef:
Stro op de vloer leggen? Dan lijkt het lichter in de trailer en soms durven paarden er dan beter in.



Hadden we

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:27

Apple schreef:
Longeerlijn kan hoor, alleen zijn er ook paarden die dat niets vinden. Daar hoeft een paard niet eens knettergek of angstig voor te zijn.


Nee dat viel onder de "enz." ..had al zo'n lang bericht en wou het "even snel posten" vandaar..Snap wel waar je op doelt.

Stro of niet, lijkt me weinig uitmaken? Blond misschien iets vertrouwder..maar ja als ie er niet op wil, lijkt me het stug dat ie met stro opeens erop gaat..?

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:28

ik...want als je echt gedult zou hebben zou je eerst bezig gaan met de trailer training van die site ...
alles goed doorlopen zodat hij al aan `` enge`` dingen gewend is.
en hem dan rustig een x de trailer op doen Knipoog

als je met 5 mensen dat beest op de trailer hebt geduwt,getrokken of weet ik veel,heb je dat gedaan omdat je je gedult verloren hebt Knipoog (en dat snap ik ook wel als je hem naar bijvoorbeeld 2 uur der nog niet op hebt)

maar als je nou met die training bezig gaat of er iemand bij haalt dan is het voor jou en je paard veel makkelijker Lachen

suc6

Kinke

Berichten: 20587
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:28

oefenen met trailerladen hoort net zo goed bij het omgaan met paarden als het oefenen voor een proefje. Verder zou ik me gaan verdiepen in parelli of monty roberts.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:31

Met 5 man bij een paard staan zou alleen maar contraproductief werken. De een zegt zus, de ander zo en uiteindelijk zit dat dier echt de trailer niet in.

Bij ons werkt het vooral goed als er eentje gaat laden en de ander ondertussen nieuwsgierig publiek op een afstandje houd. Haha!

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:39

XxSultanxX schreef:
3xmlover schreef:
Je kan een keer proberen de pony te blinddoeken.
Ik ken iemand die eerst ook altijd veel problemen had om haar paard de trailer in te krijgen
en toen ze dit deden liep hij er gelijk in.


dit is dus een paard tegen zijn zin de trailer in duwen !
en zoals je onder al zei heb je dat al geprobeert !!!
in jou stukje staat met 5 man !! erin gekregen met een longeerlijn !!! en dat noem jij geen dwingen????

je kan je paard ook op een normale manier (zonder geweld) erin krijgen...maarjah de meeste mensen hebben geen zin om trailer training met hun paard te doen !

Een paard word NIET trailermak geboren hoor Knipoog



Wat doe jij dan als je je paard er na een uur nog niet in krijgt ze je hem weer weg ??
zo krijg je het nooit voor mekaar

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:39

Born2BCrazy schreef:
Longeerlijn achter de kont langs..
dus aan de ene ring vast binden..achter de kont langs..door de andere ring..en dan strak houden...verder niet trekken..alleen zorgen dat de lijn strak staat..paarden vinden over het algemeen de druk niet fijn en gaan op een gegeven moment de trailer wel op. Tenminste zo doen wij het, werkt (*klopt evn af*) altijd!
Tenzij: je een knettergek paard hebt, zwaar angstig etc..


Dat werkte dus bij mijn paard niet. Zij is vooral zwaar koppig. Gewoon ervoor blijven stilstaan, geen stap willen verzetten.. uiteindelijk erin had ze ook absoluut geen bang, ze was gewoon, rustig. Spelletjes dus. Maar wel vervelend, want wij hebben ook veel geprobeert zonder resultaat (Rustig met veel geduld, met eten, met longeerlijn, met zweep waarnaar ze alleen maar terug sloeg,...). Uiteindelijk gewoon voet per voet haar erop gezet. Eerst linksvoor op de laadklep zetten, dan rechtsvoor, dan achter,... En dan ging mevrouw er uiteindelijk wel in.

Bij mijn merrie was het dus puur dominantie en koppigheid, geen angst. Ik denk dat het belangrijk is dat onderscheid eerst te maken.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: probleem bij inladen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:42

@Armani88 : ik heb die training gedaan van die site Knipoog en daar ben ik nog steeds mee bezig ...