Met gwne rijbewijs trailer rijden als t lichter is dan de au

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Met gwne rijbewijs trailer rijden als t lichter is dan de au

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:26

Hallo,

Ik heb een vraag en hoop echt dat iemand dit weet.
Hoop dat het hier goed staat.

Klopt het dat iemand met een gewone rijbewijs zeg maar wel een trailer met paard mag
rijden als de trailer met paard samen minder wegen als de auto? En de auto moet dan weer
minder wegen als iets van 2200 kilo?

Ik kan op RDW en dat sort sites hier niets over vinden, hoop dat iemand dit weet!

Bedankt!

areke

Re: Met gwne rijbewijs trailer rijden als t lichter is dan de au

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:33

als de toegestane maximum massa meer is dan de ledige massa van het trekkende voertuig mag het maar dan mag het samen niet meer dan 3500 kg zijn.

zo heb ik het overgenomen uit mn theorieboek Tong uitsteken

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:42

de toegestande maximum massa van de trailer en het paard samen word er dan bedoeld?
En ledige massa wat is dat dan?
hahah sorry ik ben wel 18 maar nog niet aan het autorijlessen begonnen. Mijn vriend wilt mij namelijk naar wedstrijden rijden, hij heeft het rijbewijs.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:44

Als je auto bijv 1000 kilo weegt, mag je trailer incl. paard maximum 1000 kilo wegen. Volgens mij zit het zo. Correct me if i'm wrong.

Tesjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:48

Citaat:
Als je auto bijv 1000 kilo weegt, mag je trailer incl. paard maximum 1000 kilo wegen. Volgens mij zit het zo. Correct me if i'm wrong.

volgens mij klopt die ja

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:51

En dit mag dus met een gewone rijbewijs, zonder dat je een E rijbewijs ofzo hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:41

Lees hier even, voordat je weer allerlei onduidelijkheden worden wijsgemaakt: viewtopic.php?f=158&t=623044 tweede post, daar staat alles wat je moet weten. Iemand die iets anders beweert als wat daar staat, die zwamt uit z'n nek.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:28

Nog wel even een kleine toevoeging op dat topic..
Als jij een trailer hebt die bijvoorbeeld een eigen gewicht heeft van 540 kg en een draagvermogen van 760 kg, kom je dus totaal uit op 1300 kg.
Maar stel dat jouw auto maar 1250 kg weegt, zit je dus 50 kg te hoog met je trailer. Klinkt banketstaaf, maar fout zit je wel Knipoog
Maarr... Je kunt dan de maximale massa van 1300 kg terugkeuren naar een ander gewicht, bijvoorbeeld 1200 kg zodat jouw auto het mag trekken.
Alle kilo's die je van de maximale massa afhaalt, in dit voorbeeld 100 kilogram, worden op papier van het maximale laadvermogen afgetrokken. Je maximale laadvermogen wordt dan door het RDW teruggezet op 660 kg.

Hierbij moet je wel opletten dat je paard niet zwaarder is dan 660 Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:37

MissPromiss schreef:
<<knip>>
Hierbij moet je wel opletten dat je paard niet zwaarder is dan 660 Knipoog

Wie kontroleerd dit dan weer? Ik rij ook zonder E-rijbewijs. Mijn auto weegt 1220 kg. en het max. laadvermogen trailer is 1140 kg. Het ledige gewicht is 540 kg. Er mag dus een paard in van 600 kg. Maar ik ben bang dat die van mij toch wel iets zwaarder is.
Nou heb ik geen Shire maar wel een goedgevulde Haflinger Haha! , blijft natuurlijk wel een pony op het eerste gezicht!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:44

je auto en trailer mogen niet meer wegen dan 3500 kl.
De trailer mag dan ook niet zwaarder zijn dan de auto.
En een trailer die zwaarder is zodat hij boven de 3500 kl uitkomt mag je er niet eens achterhangen ook al is je paard lichter.
Want wegen doet niemand aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:24

mensen lees de FAQ eens door!!! er wordt hier weer lustig op los gezwetst en met gewichten gegooid die niet kloppen of niet volledig zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:01

cissy schreef:
mensen lees de FAQ eens door!!! er wordt hier weer lustig op los gezwetst en met gewichten gegooid die niet kloppen of niet volledig zijn!

Tja, ze leren het kennelijk nooit.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:06

Mijn excuses voor mijn eerdere post. De regels zijn mij nu ook een stuk duidelijker, thanx!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:28

cissy schreef:

Doel je nu op mij?
Dit is gewoon informatie rechtstreeks van de RDW dus neem aan dat dat wel klopt Knipoog

@Singasong, dit wordt inderdaad weinig gecontroleerd. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar voor mezelf zou ik er gewoon niet meer in zetten, Als jij je aanhange rzwaarder hebt dan je auto krijg je echt gevaarlijke situaties, dus al is het maar voor jezelf én voor je paard natuurlijk!

Het kan wel zijn dat je gecontroleerd wordt trouwens.. ze mogen je namelijk meenemen om de hele aanhangwagen te wegen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:31

@misspromiss, nee, maar op Areke, Moniek en Saraanda oa.
Er zijn al zoveel topics over en nog steeds zie je verkeerde gewichten voorbij komen... speciaal in de FAQ gezet en toch zijn er nog steeds van dit soort topics... Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:33

cissy schreef:
@misspromiss, nee, maar op Areke, Moniek en Saroanda oa.
Er zijn al zoveel topics over en nog steeds zie je verkeerde gewichten voorbij komen... speciaal in de FAQ gezet en toch zijn er nog steeds van dit soort topics... Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:26

MissPromiss schreef:
cissy schreef:

Doel je nu op mij?
Dit is gewoon informatie rechtstreeks van de RDW dus neem aan dat dat wel klopt Knipoog

Lees dan de volgende keer wat beter en gebruik ook hun termen, in plaats van weer andere, onduidelijke termen te introduceren. Het is laadvermogen en niet draagvermogen..........

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:38

ikke schreef:
Lees dan de volgende keer wat beter en gebruik ook hun termen, in plaats van weer andere, onduidelijke termen te introduceren. Het is laadvermogen en niet draagvermogen..........

Bah wat heb jij toch altijd een vreselijke ondertoon, alsof je alles beter weet Sigaar
Ik heb keurig uitgelegd wat ik er mee bemoei en geloof dat de topicstarter me uitstekend begrijpt omdat het twee termen zijn die BEIDE gebruikt worden en het zelfde zijn. Of het nou het laadvermogen van de trailer is of het draagvermogen van de as.. je zegt er exact het zelfde mee, ga mensen van het RDW bellen en je komt ook de term draagvermogen tegen Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:40

Maar als je toch het een en ander wilt weten over rijbewijzen, dan zit je bij ikke aan het juiste adres.

Een vreselijk ondertoon bemerk ik ook niet, wel dat je er onderhand simpel van wordt dat mensen de faq niet lezen.
En dat is imo helemaal terecht

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:16

cissy schreef:

wat ik heb geschreven komt uit mn theorie boek.
ik heb dat dus gewoon over genomen.
heb ik ook in die post geschreven dus eerst even lezen voor je mij van foute gewichten gaat beschuldigen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:26

runningkawa schreef:
Maar als je toch het een en ander wilt weten over rijbewijzen, dan zit je bij ikke aan het juiste adres.

Een vreselijk ondertoon bemerk ik ook niet, wel dat je er onderhand simpel van wordt dat mensen de faq niet lezen.
En dat is imo helemaal terecht

mmh nou ik heb dit al wel vaker meegemaakt dat ik een topic lees en dat ik denk: Doe toch eens wat minder betweterig en kraak niet altijd anderen af.. Er is namelijk bij Ikke altijd wel iets pietluttigs wat door haar zo nodig verbeterd moet worden terwijl het nog niet eens fout is ook.
Dat mensen de FAQ niet lezen ben ik het helemaal mee eens dat dat strontvervelend is Knipoog
maargoed ontopic.. ik geloof dat de TS nu wel een duidelijk antwoord heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:58

Vraag me af of Ikke blij is een haar genoemd te worden

Om eerlijk te zijn hoor ik draagvermogen ook vandaag pas voor het eerst Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:13

MissPromiss schreef:
ikke schreef:

Bah wat heb jij toch altijd een vreselijke ondertoon, alsof je alles beter weet Sigaar
Ik heb keurig uitgelegd wat ik er mee bemoei en geloof dat de topicstarter me uitstekend begrijpt omdat het twee termen zijn die BEIDE gebruikt worden en het zelfde zijn. Of het nou het laadvermogen van de trailer is of het draagvermogen van de as.. je zegt er exact het zelfde mee, ga mensen van het RDW bellen en je komt ook de term draagvermogen tegen Koe

Ja, helaas, ik ben een techneut en daarmee weet ik erg goed de weg in techniekland.
Het draagvermogen van een as is NIET hetzelfde als het laadvermogen van je trailer. het draagvermogen van een as is 1000kg met twee assen heb je dan een trailer die 2000kg mag wegen.
Je zegt er dus absoluut NIET hetzelfde mee, om precies te zijn, je zegt er de helft mee.

Een techneut de les willen lezen op technisch gebied geeft het risico op arrogante antwoorden..........

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:35

ikke schreef:
Ja, helaas, ik ben een techneut en daarmee weet ik erg goed de weg in techniekland.
Het draagvermogen van een as is NIET hetzelfde als het laadvermogen van je trailer. het draagvermogen van een as is 1000kg met twee assen heb je dan een trailer die 2000kg mag wegen.
Je zegt er dus absoluut NIET hetzelfde mee, om precies te zijn, je zegt er de helft mee.

Een techneut de les willen lezen op technisch gebied geeft het risico op arrogante antwoorden..........

Als je het allemaal dan zo goed weet, ga dan de mensjes van het RDW de les lezen.. ik zet erbij dat dit informatie is van het RDW.. die hebben mij dit zo uitgelegd en gebruikten de termen door elkaar. Nagevraagd is het zelfde zeggen ze, vind het dus erg logisch dat ik dit dan ook hier vertel aangezien je dat wel aan mag nemen van medewerkers daar.
Misschien wat minder doen alsof je een techneut bent en de dingen normaal brengen, je bent niet een betere oid

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:03

cissy schreef:

mmm wat raar mijn neef werkt bij het cbr en een vriend van ons is politie en die zeggen allebij hetzelfde.
Vooral omdat de politei in kwestie al heel wat combinatie's van de weg heeft gehaald en ons ook het advies heeft gegeven om daarom onse trailer terug te laten keuren.
kennelijk weten hun er dus ook niks van.