Lynn_Nikita schreef:reed brommer langs en Nikita schrikt normaal noiit, nu dus wel. wat doet die eiekl, rijd gewoon vol gas achter haar aan, terwijl zij volle gallop over de verharde weg ging, nog harder omdat dat ding achter haar aan kwam. gelukkig kon dat meisje haar bij de manege het erf opkrijgen, en die brommer reed doodleuk door.
wat was ik kwaad toen!!!
Waar was je kwaad op?
Natuurlijk had die brommer vaart kunnen minderen, maar hij hóórt dat alleen te doen als er sprake is van een gevaarlijke situatie en hij dat door heeft.
Hij mag ervan uitgaan dat de bestuurder van het paard het voetuig voldoende beheerst.
Ik kan mij helemaal voorstellen dat de brommerrijder wel een paard heeft zien galopperen maar verder niets.
Wat wíl je nu eigenlijk??!!
Je bevestigt exáct de kern van dit topic. de openbare weg is geen speeltuin en als je daar gaat rijden neem je deel als bestuurder van een voertuig en val je onder de wegenverkeerswet punt. Niet meer, niet minder.
Alle andere bestuurders mogen ervan uitgaan dat ook een bestuurder van en paard zich conform het verkeersreglement gedraagt.
Zo hoeft een vrachtwagenchauffeur er geen rekening mee te houden dat een paard wellicht opzij springt voor een vuilcontainer langs de weg. De ruiter behoort zich daar wel bewust van te zijn én van het gegeven dat een andere weggebruiker dat niet hoeft.
Als dat te lastig is, hoor je niet op de openbare weg.
Niet zo ingewikkeld toch?!
HC